Full version: Isolering/Bubbelplast
Ingela_67
Hejsan,
Jag är ny inom det här med växthus. Har ett eget hemmabygge på ca 15 kvm som är gjort av gamla fönster. Till saken hör att jag bor i zon 5 och behöver som ni kanske förstår isolera växthuset för att så tidigt som möjligt få ut mina sådder.

Men nu står jag här med "tummen mitt i handen": hur i allsin dar ska jag fästa bubbelplasten? Enligt Willab trädgård kan man i deras växthus fästa dem i aluminiumprofilerna med speciella hållare, men det funkar ju inte hos mig. wacko.gif

Och vad tror ni, är det bättre att dela av växthuset i hälften för att få mindre yta eller? wink.gif

Skulle även behöva tips på extra uppvärmningsalternativ i stället för växthusfläkt..för den slukar enormt med ström och jag tror inte heller den orkar värma upp hela mitt växthus när termometern kryper nedanför -15.

Tack på förhand, Ingela.
uno
Skruva i skruvöglor i karmarna ca två meter upp från långsida till långsida.
Spänn snöre eller grov fiskelina mellan öglorna i en fyrkant samt några från långsida till långsida. På dessa spänntrådar hänger Du upp bubbelplasten. På detta sätt väljer du hur stor yta Du vill isolera och Du isolerar endast så högt att Du har ståhöjd.
Ingela_67
Tack för hjälpen!! rolleyes.gif
kerstin z5-6
Mitt lilla värmer jag med fläkt -Du har väl en med termostat ?
jag ser till att det inte blir under + 7 på natten -dagtid i mars kan ju tempen inne vara + 20 lätt smile.gif
Det är en kort period
Utan bubbel -ja då går fläkten jämt -Det blir stor skillnad med plasten smile.gif
Ingela_67
Jodå, jag har en värmefläkt med termostat. Den är inhandlad på Willab och hetr Tropic 2000W. Men har märkt att när termometern kryper ner mot -15 grader och kallare så har den svårt att behålla värmen i rummet.

Men isolerplasten kanske gör att den hjälper till att behålla värmen trots allt.

Min "gubbe" klagar om att elräkningen blir för dyr med att hålla ïgång värmefläkten som står på 2000w hela vintrarna eftersom jag har min pelargonsamling ute i ett gammalt ouppvärmt pannrum...sen ska den ut i växthuset...han ser inte glad ut... sad.gif
MRLINDELL
Det kan bli typ el för 3.000 sek om man har kallt i 4:a månader. Det beror förstås på vilken temperatur man vill ha, jag menar frostskyddat i växthus typ +5 grader. I ett isolerat förråd av samma storlek och +10 grader går det åt el för ca 1.000 sek under nästan samma period.
MRLINDELL
Det har tidigare diskuterat små el-mätare som mäter effekt just nu, total effekt och som även plitar ner totala priset för förbrukningen om man har denna option. Kan vara intressant att ha för att få en korrekt upplevelse av vad som kostar och vad det kostar. En sådan finns på Jula/Biltema/Elfa lite varstans från 100 - 200 sek. Jag har lyxat till med en termometer som mäter både inne och ute temperaturen också. Sedan har man bra koll!!
TeliaNet
hej.
jag fick tankarna till ett drapperi.
det enklaste skulle väl vara att fästa några drapperierbanor som höll fast bubbelplast eller liknande?
och då kan man även flytta det åt sidan då man inte vill ha det.
Ingela_67
Det är ju en kanonbra idé. Vore ju helt perfekt att kunna dra undan det oxå när man inte längre vill använda det. Men frågan är ju hur mycket skenor som går åt...de kostar ju en hel del...i och för sig en engångskostnad men ändå...bubbelplasten är ju dyr den oxå.

// Ingela.
Ingrid på Västkusten
Skenor?

Men vafför inte göra som Willab gör för sina skuggardiner nämligen sätta upp en mkt TJOCK fiskelina, gardinklämmor i gardinen?

Fungerar superbra!

Hälsar Ingrid
Ingela_67
Menar du att man helt enkelt nyper fast bubbelplasten med gardinklämmor? huh.gif
Ingrid på Västkusten
Man har små gardinklämmor i plasten som löper på linor. Mkt enklare och billigare! än skenor!

Hälsar Ingrid
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-02-2004, 08:57)
Skenor?

Men vafför inte göra som Willab gör för sina skuggardiner nämligen sätta upp en mkt TJOCK fiskelina, gardinklämmor i gardinen?

Fungerar superbra!

Hälsar Ingrid

jädrans bra idé. skall titta på en sådan konstruktion under helgen.
Ingela_67
Någon som kan hjälpa mig???? Är tyvärr ingen matematiker:( ..hur räknar jag snabbt ut den totala mängden jag behöver av bubbelplasten om jag ska isolera hela växthuset, tak som väggar ?

// Ingela.
TeliaNet
mät alla rektanglar alltså bas x höjd.
obs endast för rätvinkliga trianglar dvs ett hörn med 90*vinkel.
till trianglar använder man A^2+B^2=C, phytagoras sats.
alltså med 2(kateter) sidor som är 1,5 m st blir det 1,5^2=1,5x1,5=2,25
och likadant med nästa sida: 1,5^2=1,5x1,5=2,25
lägg nu ihop 2,25+2,25=4,5m.
men nu måste man dra kvadratroten ur 4,5 och det är lika många delar som talet blir stort, i detta fall ~2,12. detta blir hypotenusan
allt så en rätvinklig triangel som har sidorna 3+4 blir alltså den andra 5
om den inte är rätvinklig får man använda Cosinus, Sinus och Tangens.
det är lite för avancerat för de flesta.
ingår i Matte A
detta är ellära B matte.
Ska läsa matte B.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon