Samantha
Hej!

Har precis blivit medlem är och vet inte om jag postar rätt men till mina frågor
Bor i lägenhet med en uteplats, som vart helt igenväxt av ogräs när jag flyttade in men bovärden var så snäll och klippte ner allt till grunden så jag kunde öppna dörren och komma ut.
Möttes av en stor uteplats med stenplattor på ena sidan och en stor rabatt på andra.
Behöver ta tag i hela uteplatsen men vet inte vart jag ska börja och hur jag ska få bukt med det hela.
Vill ju så småningom ha en lättskött blommande uteplats:)
Har ingen som helt erfarenhet eller kunskap om detta.
Rabatten ser fruktansvärd ut med fimpar, skräp, lite större grusbitar, löv, ogräs och MASSOR av djur/kryp som imellanåt tyvärr lyckas ta sig in i lägenheten(fick precis besök av en tusenfoting).

Vad kan jag göra för att lättast bli av med ogräset mellan stenplattorna?
Vad jag jag använda för att bli av med djuren(om det går)?

Någon som kan komma med lite bra tips till en oerfaren nybörjare, tänkte ge mig ut på morgonen och inhandla saker och sätta igång.
CillaM
Rensa rent från skräp först. Sedan rensar du bort gräs, lyft upp stenplattorna och rensa. Ta en grepe och lyft upp gräset så att du får med gräsrötterna ordentligt. Alla andra sätt än att handrensa ogräs finns inte, ingen har sagt att trädgård eller odling är lätt, men det är å andra sidan givande och roligt. Och djuren hjälper till, de finns där för att det är bra mark, och var tacksam för att de finns, alla varelser är beroende på varandra. Och välkommen förresten!
Samantha
Tack CillaM, blev mycket lugnare nu, trodde det var fel iom att det var så mycket djur blush.gif
Inser att jag har mycket jobb att göra, bovärden har satt upp nya buskar runt uteplatsen så den är fint inramad, ska försöka ta bild så någon kanske vet vad buskarna heter och hur dom kommer se ut.
Ska följa det du skrev, tack för ditt svar:)
kerstin z5-6
När du fått bort skäpet i rabatten fyller du på den med ett par påsar bra fin jord som du senare i höst kan plantera vårlökar i tulpan o narcisser tex i grupper.Du kommer att bli glad åt hur fint de blommar till våren!
Samantha
Nu har jag rensat o rensat men fy vad snabbt det växer. Har redan börjat komma upp små plantor som jag nån dag ska flytta på till andra sidan rabatten. Kommer ihåg att det var fina höga lila blommor så de sparar jag gärna.
Lagt på lite ny jord med som du skrev kerstin z5-6.

Till min fråga- jag har fått två stora krukor, finns det något jag kan odla däri nu?
Har även fröer av sommarmalva, är det försent att sätta dom nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon