Mimsan
Hallå allihop!
Skrev för en vecka sen in och bad om tips angående ligusterhäck, tack ni som svarade mej. Eftre att ha kollat upp priser på depåodlat så har vi bveslutat oss för att kolla thujor istället..... Det är nog billigare.... Det är viktigt för oss att få en någorlunda häck redan från början och då behöver vi relativt stora thujor från början förstås. Ringde plantagen och bad om pris o storleksuppgifter. Dom kommer in i april o han kunde inte säga definitivt men krukodlade, som han menar har högre kvalitet eftersom rotsystemet är utvecklat, med höjden 1.25-1.50 ligger runt 200 kr per styck trodde han. Kan det stämma? Vi kanske skulle ta ännu lite högre plantor från början, typ 1.50-1.75, är det nån som vet vad det kan tänkas kosta? Vi har en sträcka på 19 meter som ska "häckas", insynsskyddas från grannar, vår baksida med altan mm. finns där. Hur tätt sätter man så stora plantor? Hur många behöver man? Man sätter dom väl så tätt att man får en häckkänsla eftersom dom redan är såpass stora, eller? Tacksam för svar för jag är så på hugget att räkna om vi har råd! Flera plantskolor jag ringt har stängt fortfarande. Vart kan jag ringa för att få veta?

Vad tror ni om "drabant"?

Andra tips?
Mimsan i nacka
Hannele
CITAT (Mimsan @ 27-02-2004, 13:05)
Vad tror ni om "drabant"?

Andra tips?
Mimsan i nacka

Thuja occidentalis passar bäst om man vill klippa.

Thuja 'Fastifiata' och Thuja 'Brabant' är bra som friväxande.

http://www.odla.nu/artiklar/hackar_2.shtml

http://www.odla.nu/arkiv/mv_oktober03.shtml
MRLINDELL
En sak är säker! Man skall inte ringa Plantagen om man vill köpa många plantor. Prutmån och vettiga priser saknas totalt hos denna leverantör.

Jag åkte till en plantskola. Fick mina 80 häckplantor för 35:-/st ist för 128:- på plantagen.
Plantskolan sa att jag har tyvärr bara 80 kvar och om du köper alla så skall du få ett bra pris. Sådant klingar bra i mina öron!

Liguster brukar säljas ut i 25 pack för 150 sek. Vill man ha stora plantor så hamnar man runt 75:- plantan.

Går man till Plantagen och vill ha 1.5m höga Thuja (vanlig häckthuja) så kostar de runt 500 sek plantan. Höjder på 1.20 kan man komma över för 128 sek i butikerna. På plantskolorna kostar de under 80 sek.

Thujan kan planteras när som helst och nästan var som helst i landet.
Liguster häcken skall klippas kort och skötas för att bli smal tät & fin. Min gamla växte 25-30 cm om året som jag klippte ner tills bara 5 cm av årets skott fanns kvar. Den blev tät och fin. Häckar är en konst för människor med tålamod.
Ingo
De sorter som säljs som häckplantor är oftast, åtminstone vad jag sett hos handlarna här i stockholmstrakten, 'Brabant' och 'Smaragd'. Smaragd är klarare grön och är ibland lite dyrare men t.ex. Zetas tar samma pris för dem. 'Brabant' kan bli väldigt stor om man tillåter det, 'Smaragd' vet jag inte.

Ang. Hanneles svar: 'Fastigiata', 'Brabant' och 'Smaragd' är namnsorter (framodlade varianter) av Thuja occidentalis som är den vanligaste thujaarten. Nästan alla thujasorter som säljs tillhör occidentalis.

Plantor per meter av thuja? Tre per meter är vad jag oftast hört och jag tror inte att du ska ta mindre om du vill att de ska se ut som en häck snarare än en rad av individuella plantor, även om du köper stora ex.
AnneG
Hei. Var nettopp på møte i hagelaget mitt, og der var det en gartner som hadde foredrag. Om tuja som hekk sa han at de som velger tuja 'Brabant' som hekk skaffer seg et beskjæringsproblem. Denne tuja kan bli 15 m høy, og hvis du ikke vil ha den så høy må den beskjæres hvert år. Hvis du orker å gjøre dette er det jo greit, men hvis du vil bruke kreftene på annet hagearbeid, så er det lurt å plante en annen sort som ikke blir så høy. Jeg har selv en gammel tuja 'Brabant' i hagen min, og den er nesten 10 m høy. Det er mye! Tenk på hvor høy hekk du vil ha, og kjøp en sort som blir omtrent så høy som dette. Tuja 'Brabant blir også veldig bred i toppen. Det er kanskje en fordel å finne en tuja, som f.eks. 'Smaragd' som har et lettere voksesett (uten at jeg dermed vet hvor høy 'Smaragd' blir). Lykke til med hekken din!
kerstin z5-6
Instämmer ! Smaragd är en jättetrevlig häckväxt:)
Mimsan
Otroligt vad ni kan!!!! Det här forumet är till stor hjälp för en nybliven trädgprdsägare och blivande fantast!!!! Jag älskar mnin trädgård! Tack för alla era svar på mina häckfunderingar!!!!! trevlig söndag i vårsolen!!!!
Mimsan
Zanna
Det du kan göra om du ska köpa häckväxter är att kontakta Svenska Skogsplantor AB, genom dem kan man köpa en del häckväxter såsom syrén, gran etc. Jag vet inte om de har thuja. Väl värt att kolla för du kan få plantorna billigare. Sök på Svenska Skogsplantor i telefonkatalogen. Man måste beställa innan säsongen börjar så ring nu (kan redan vara för sent).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon