Loopa
I våras köpte jag en hel drös med sånna där billiga Pelargoner i mataffären och hade väl inte några större förhoppningar om dem egentligen. Planterade dem i den jord jag hade hemma, vilket var för dressning av gräsmattan. När mamma fick höra det tyckte hon jättesynd om mina blommor... Är därför jätteöverraskad nu när de flesta av dem har 12-14 blomstänglar (eller vad heter det som blommorna sitter på??) med knoppar som precis håller på och slår ut. Blir nyfiken på hur många blomstänglar sånna där vanliga pelargoner brukar ha egentligen? Kan man tro att de skulle fått fler blommor om de fått annan jord? Jag tycker det verkar mycket som det är redan nu, men har inget att jämföra mot? Någon som har mer erfarenhet av pelargoner som vet hur många blommande blomstänglar de brukar ha på en gång?
Mårbacka
En planta har vanligtvis 2-6 blommande blomstänglar, beroende på storlek. 12 - 14 är mycket över det normala. Jag har någon gång haft 8 blommande blomstänglar och det var mycket enligt mig. Min granne har dock enorma zonaler som i för sig inte blommar så rikt, men riktigt monstruösa är de fear.gif Undrar hur det kan komma sig.
Loopa
Tack för ditt svar!

Lite som jag misstänkte då... Kan det vara så att det blir för många blommor på plantorna (som inte är större än en "vanlig liten krukväxt") så man kanske bör ta bort någon/några för att vara juste mot plantan, eller vågar man låta dem vara kvar och hålla tummarna för att få se en överdådig blomning om det blir som det ser ut nu att alla dessa stänglar på alla plantorna går i blom samtidigt?
Anki V
I varje låda står det tre pellissar inköpta på Plantagen när de sålde 3 för 100:-. De här står och blommar på min inglasade altan och jag tycker de blommar häftigt. Du har inget fota så man kan få se härligheten?

Jag skulle inte ta bort något utan njuta av fulla drag.

/Anki
[attachment=62686:pellis.JPG]
Loopa
Provar att lägga upp en bild här. Är ny på detta så det är lite "övningskörning" över detta =)

Mina blommor är ju inte alls i närheten av dina blommor än eftersom de flesta har massor med knoppar än så länge (de står ganska skuggigt så de är senare än de jag har på andra sidan huset i full sol). Men om en vecka eller två kanske vi är i kapp! :giggle:

Anki V
Grattis!!! blomma.gif

Jag tror faktiskt (utan att vara expert) att det blir större knoppsättning i ljus skugga och än i full sol.

Mina, som just nu blommar så häftigt står på altanen åt norr. Det var samma sak i fjol ….samma ”pellisar” som stod på syd sidan blommar mindre. Jag gissar att hos mig har det med vattningen att göra.

/Anki
Anki på Öland
Har också en som snart kommer att vara fin. Min Millfield Rose har 12 blomstänglar smile.gif

[attachment=62749:millfield_rose.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon