henrikandersson
12-07-2011, 09:51
Jag tänkte plantera en kärna från pakistansk mango (väldigt god, bör smakas om ni inte ätit innan), men är lite osäker på vilken sida som ska vara upp ovanför jord och vilken som ska vara nedsänkt i jorden? Så som kärnan ligger nu, ska den sida som är upp på bilden också vara uppåt i krukan?
Pakistansk mango - frukten
Pakistansk mango - kärnan
Fotograf Johanna
12-07-2011, 16:53
Jag är inte helt hundra, men jag tror att den sidan som är upp på bilden ska vara ner i krukan.
Tydligen är inte det själva kärnan, den finns inuti, om man får tro t ex denna tråd:
http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t79412.html Testa att söka på forumet!
mamamaggan
12-07-2011, 19:11
Vet inte vilken sida du ska ha uppåt , vet inte om det spelar någon roll . Har satt mango och då har jag sett till att " knäcka " ytterskalet på kärnan först.
Mangokärnan är som en mandel , den har ett ytterskal och ett frö inuti. Man ställer mangokärnan på tvären i kurkan , halva kärnan under jord.
Man bör se till att det blir springor i ytterskalet längs kanten både den sida man sätter uppåt och den man sätter nedåt i jorden för att rötterna ska komma ut nedåt och själva plantan uppåt.
Rebecca
12-07-2011, 19:30
Jag satte en mangokärna upprätt i en kruka med den tjockaste delen uppåt. Allra först fick den ligga i blöt ett dygn efter att jag skrapat bort så mycket fruktkött som möjligt. Knäckte inte skalet eller något sen, bara rätt ner i jorden. Den kikade upp förvånansvärt fort och är idag, ett och ett halvt år senare, ca 140 cm, superfin med mörkt gröna glänsande blad.
I januari:
[attachment=62722:002.jpg]
henrikandersson
12-07-2011, 19:42
Det verkar fungera med lite olika tillvägagångssätt

Jag tänkte testa plantera enbart fröet inuti kärnan (se bild) och återkommer med resultat längre fram.
Gillar bilden Rebecca, något sånt jag hoppas på!
Mango - fröet
Rebecca
12-07-2011, 20:14
Låter intressant, håll oss uppdaterade om det händer nåt! Vid första omplanteringen kunde jag "skala bort" det hårda skalet som ändå hade fallit isär något.
Lycka till med ditt planterande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.