|
Gossen Ruda
12-07-2011, 11:42
Livet är inte lätt för oss lite äldre. jag är nyss återkommen efter försök att köpa shorts och arbetsskor. Skor att ha i trädgården exempelvis. Helt kört. Antingen finns det promenadskor, gymnastikskor eller skor för trendjoggare. Vanliga lite kraftigare skor tillverkas inte. Det fick bli något under etiketten hiking. Digging fanns inte som rubrik. Shorts finns inte, inte som lever upp till namnet. Halflong borde de heta. Undrar när någon tillverkare vågar chansa och tillverka korta shorts? Till tjejer finns det men de har knappast plats för en karl. Riktigt trevligt numera. Det lätt sorgliga modet med svarta strumpbyxor och dito kort svart kjol. Nu är det korta shorts och bara ben som gäller. Härligt att skåda alla dessa unga damer med nakna ben. Jag har kommit ut som öppet gubbsjuk så det är helt ok för min del.
malcolm
12-07-2011, 11:48
Visst finns det grova arbetsskor att köpa men kanske inte i vanliga skoaffärer, byggvaruhus som tex. Jula och Bauhaus brukar ha. Shorts vet jag dock ingenting om men man kan ju alltid klippa av ett par gamla jeans.
Eva i Skåne
12-07-2011, 11:51
 Din sista mening får mig att skratta, men stackars dig då Är det shorts för trädgårdsbruk du är ute efter så finns väl fortfarande korta short bland arbetskläder, tror jag iaf... men korta "fin"herrshorts är nog inte lätt. Kan du hantera en symaskin så får du offra ett par chinos och klippa av benen till önskad längd
*Stintan*
12-07-2011, 11:53
Du har nog besökt fel affärer bara P.S. Gubbsjuk har du väl varit länge
Gossen Ruda
12-07-2011, 12:00
Jag har flängt runt i flera affärer men det är kört överallt. Det är väl hiphopgenerationen som styr, de som tror att grenen sitter i jämnhöjd med knäna. Även arbetskläder är numera halvlånga, jag var på Grolls/Björnkläder. Beträffande G:et så har jag smusslat förut.
Eva i Skåne
12-07-2011, 12:12
Finns det inte nån herrekipering av den äldre modellen, en sån där stiliga äldre män går in och får lite service? (inte service mot sin gubbsjuka alltså  ) Där kanske dom har sådant som inte är på modet just nu. Du får sätta dig och ringa runt
*Stintan*
12-07-2011, 12:56
H&M har.
ninnisky
12-07-2011, 13:08
Har du varit på Hornbach och kollat in skor och på Hisinge Herr (wieselgrensplatsen) shorts. Ecco har också diverse "promenadsskor", Johansssons på Backaplan, som passar ypperligt att gräva i.....
Har fler tips om du inte hittar på ovan.........
Gossen Ruda
12-07-2011, 14:35
CITAT (ninnisky @ 12-07-2011, 14:08)  Har du varit på Hornbach och kollat in skor och på Hisinge Herr (wieselgrensplatsen) shorts. Ecco har också diverse "promenadsskor", Johansssons på Backaplan, som passar ypperligt att gräva i.....
Har fler tips om du inte hittar på ovan......... Johanssons var jag hos. Glömde kanske påpeka att jag betalar inte vad som helst. De flesta Ecco ligger en bra bit över tusenlappan. Skall kolla vidare, tack för alla tips.
Huggorm
12-07-2011, 16:58
Skor för trädgårdsarbete köper man inte, man använder jobbarskorna  Angående shorts så klippte jag av ett par jeans som fått hål på ena knät. Duger i trädgården.
Aqvakul
12-07-2011, 17:34
Jag brukar använda avlagda ECCO-vinterkängor, vår och höst. På sommaren blir det "foppa". Kläder är gammalt avlagt och sltet.
Gossen Ruda
12-07-2011, 17:58
Jag har också använt gamla Ecco-dojor men det börjar bli för stora hål i dem nu.
Gossen Ruda
12-07-2011, 18:03
Kollade HM, inte 17 var det shorts. Halflongs igen.  Möjligen går de att kapa av, får kolla. Bättre sortering än på Kapp-Ahls iaf.
*Stintan*
12-07-2011, 18:21
Jamen är det badshorts du ska ha? Det finns ju korta gympabrallor också. Fanns ju flera på H&M som slutade en bra bit ovanför knät.
Meriona
12-07-2011, 18:54
Jag var på Tools igår och köpte arbetsbyxor, då fanns även shorts i olika modeller och de var då korta.
Huggorm
12-07-2011, 19:57
De flesta arbetarshorts brukar ju vara långa nog för att kunna hålla knäskydd, men det finns kanske kortare också. Annars kan man ju vara lite modern och skaffa sig en arbetskjol. Man ser till och med män som har sådan, men det är män av typen "attentionwhore"
Meriona
13-07-2011, 07:24
CITAT (Huggorm @ 12-07-2011, 20:57)  De flesta arbetarshorts brukar ju vara långa nog för att kunna hålla knäskydd, men det finns kanske kortare också. Annars kan man ju vara lite modern och skaffa sig en arbetskjol. Man ser till och med män som har sådan, men det är män av typen "attentionwhore" Det finns kôrta också.
malcolm
13-07-2011, 09:02
Gossen Ruda
13-07-2011, 09:14
CITAT (malcolm @ 13-07-2011, 10:02)  Du menar väl Halflongs?  Det tycks vara så att jag får ta fram saxen. Jag tror jag skall lägga ut en bild på mina shorts när jag fotat dem till allmänt beskådande.  Men det är märkligt. Kvinnoplaggen blir mindre och mindre, kortkort, minimala shorts, minibikinis, stringtrosor mm. För män skall byxorna sluta vid knäet, minst. Påminner om klädbestämmelser för Beach Volleyboll. För kvinnor alltså. Är det andra gubbsjukingar som styr modet?
*Stintan*
13-07-2011, 09:20
Men Ruda det är ju asfult med så korta shorts på karlar så halva paketet tittar ut. Du kan ju inte kalla dom halflongs bara för att dom går ner på halva låret.  Här http://www.bonprix.se/se/search.htm?qu=924...104-0-4e1d562b#
Eva i Skåne
13-07-2011, 10:28
CITAT (*Stintan* @ 13-07-2011, 10:20)  Men Ruda det är ju asfult med så korta shorts på karlar så halva paketet tittar ut. Du kan ju inte kalla dom halflongs bara för att dom går ner på halva låret. Här http://www.bonprix.se/se/search.htm?qu=924...104-0-4e1d562b#Ja, några paket som tittar ut tilltalar nog inte ens gummsjuka kvinns. Till det sandaler med strumpor som är uppdragna en bit upp på vaden så går du säker Shortsen i Stintans länk och även några på Ellos rea-sida kan väl inte gärna bli kortare. Då hamnar vi på avdelning kortkalsonger.
Gossen Ruda
13-07-2011, 10:32
CITAT (*Stintan* @ 13-07-2011, 10:20)  Men Ruda det är ju asfult med så korta shorts på karlar så halva paketet tittar ut. Du kan ju inte kalla dom halflongs bara för att dom går ner på halva låret.  Här http://www.bonprix.se/se/search.htm?qu=924...104-0-4e1d562b#Tusan också, nu hittar jag inte den tidskriften jag skulle vilja sno en bild ur. Jag kommer knappt in i garderoben där jag har mitt tidskriftsförråd. Mina arvingar kommer att hitta en guldgruva där, alternativt behöva beställa en sopcontainer till. Paketet skall givetvis inte synas, bara anas. Det du länkade till såg acceptebelt ut men det mesta var slutsålt, alla storlekar runt min exempelvis.
Meriona
13-07-2011, 10:48
StorlekAR? Har du flera?
Gossen Ruda
13-07-2011, 11:08
CITAT (Meriona @ 13-07-2011, 11:48)  StorlekAR? Har du flera?  Hmm, boroende på vissa saker.  Ok, det blev lite feluttryckt, nu har jag rättat.
*Stintan*
13-07-2011, 11:21
Mode i trädgården !ni skojar väl ?här har vi det som är bekvämt att jobba sen skiter vi i modet här i byn här är det snickarbyxor snickarshorts fiberpäls och gammla avlagda kläder som gäller,Granngården har mycket trädgårdskor mm .För mig personligen bryr jag mig inte eftersom det är kläder som skitas ner hela tiden och svetas i ,lika bra att annvända det i garderoben som är uttjänt gäller skor också eller stövlar korta långa vad som helst bara det fungerar i Trädgården
*Stintan*
13-07-2011, 22:26
Vadå skojar  har du inte läst tråden?
Jo då ! "vilse i modedjungeln"som jag skrev så tycker jag man kan ha vad sjutton som helst bara man trivs men inte behöver man bry sig om mode när man trädgårdsarbetar det är min åsikt .Dressman har massor av knälånga shorts som duger bar att jobba i ,skor ja själv föredra jag tofflor eller gummistövlar beroende på vädret .
Eva i Skåne
13-07-2011, 22:53
Jag tror inte Ruda sagt att shortsen ska vara för trädgårdsarbete... bara skorna.
VitaFingrar
13-07-2011, 23:01
På årets studentfirande i staden träffade jag en kille med ljusgula, riktigt korta shorts. Han ropade efter mig när jag gick förbi och frågade om jag inte ville snacka en stund med honom. Det gjorde jag. Så när vi snackat ett tag frågade han hur jag vågade gå fram till fulla karlar som jag inte känner. Men som sagt, han hade gula minishorts på sig, så tänkte att det borde inte vara någon fara.  Dock frågade jag aldrig vart han hade köpt dem, men nog finns det riktiga korta shorts för män också.
*Stintan*
13-07-2011, 23:24
CITAT (Motti @ 13-07-2011, 23:43)  Jo då ! "vilse i modedjungeln"som jag skrev så tycker jag man kan ha vad sjutton som helst bara man trivs men inte behöver man bry sig om mode när man trädgårdsarbetar det är min åsikt .Dressman har massor av knälånga shorts som duger bar att jobba i ,skor ja själv föredra jag tofflor eller gummistövlar beroende på vädret . Nu sa ju Ruda att han inte gillar knälånga shorts utan ville ha lite kortare. Antagligen för att han trivs bäst i det så vad du är ute efter fattar jag inte. Beträffande mode så var det ju just det att kortare shorts inte är mode idag och alltså svårt att hitta. Det är väl ingen som påstått att dom använder modekläder när dom jobbar i trädgården. Dessutom gör säkert Ruda annat i sin trädgård än vad du gör i din så tofflor är nog inte så lyckat att ha på fötterna.
Meriona
14-07-2011, 08:31
CITAT (VitaFingrar @ 14-07-2011, 00:01)  På årets studentfirande i staden träffade jag en kille med ljusgula, riktigt korta shorts. Han ropade efter mig när jag gick förbi och frågade om jag inte ville snacka en stund med honom. Det gjorde jag. Så när vi snackat ett tag frågade han hur jag vågade gå fram till fulla karlar som jag inte känner. Men som sagt, han hade gula minishorts på sig, så tänkte att det borde inte vara någon fara.  Dock frågade jag aldrig vart han hade köpt dem, men nog finns det riktiga korta shorts för män också.  Ljusgula minishorts, det passar ju perfekt Ruda!
Gossen Ruda
14-07-2011, 08:41
Risken är att de är av god kvalitet och därmed lite äldre. Jag vet inte när mina är inköpta men de är helt klart myndiga. Jag skall nog ut och botanisera i affärer idag, det skall ju regna frampå middagen så det är inte mycket mer man kan göra.
Aqvakul
14-07-2011, 08:56
CITAT (VitaFingrar @ 14-07-2011, 00:01)  På årets studentfirande i staden träffade jag en kille med ljusgula, riktigt korta shorts. Han ropade efter mig när jag gick förbi och frågade om jag inte ville snacka en stund med honom. Det gjorde jag. Så när vi snackat ett tag frågade han hur jag vågade gå fram till fulla karlar som jag inte känner. Men som sagt, han hade gula minishorts på sig, så tänkte att det borde inte vara någon fara.  Dock frågade jag aldrig vart han hade köpt dem, men nog finns det riktiga korta shorts för män också.  Vilken härlig historia!
malcolm
14-07-2011, 10:20
Ett år hittade jag bra shorts på ÖoB, de höll i många år och när de började bli urblekta färgade jag om dem men nu har de trots allt gått hädan efter lång och trogen tjänst.
Gossen Ruda
14-07-2011, 11:20
Har nu inhandlat 2 st på HM á 150 spänn. Det skall nog gå att lägga upp dem, gillar inte när byxbenen stramar när jag går. Allt är dock inte frid och fröjd, 2 fel har de. 1. Inte anpassade till kalsonglöst bärande, det finns skavande sömmar på en del ställen. 2. Knappknäppning i gylfen. Det var många år sen man uppfann blixtlåset.
Meriona
14-07-2011, 11:24
Det låter som ett nerköp.  Om du måste lägga upp dem menar jag. Fast jag tycker nog att du ska ha kallingar på dig oavsett, det var många år sen man uppfann underkläderna!
Gossen Ruda
14-07-2011, 11:31
CITAT (Meriona @ 14-07-2011, 12:24)  Det låter som ett nerköp.  Om du måste lägga upp dem menar jag. Fast jag tycker nog att du ska ha kallingar på dig oavsett, det var många år sen man uppfann underkläderna!  Jag säger som biskop Brask, härtill är jag nödd och tvungen. Jag frågade expiditen om kortare modeller och hon såg ut som en fågelholk. Det är bara att vänta några år så har modet förhoppningsvis svängt och det blir modernt med korta kortbyxor igen. Nu har ingen tillverkare modet att bryta mot modet.
*Stintan*
14-07-2011, 11:48
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2011, 12:20)  Har nu inhandlat 2 st på HM á 150 spänn. Det skall nog gå att lägga upp dem, gillar inte när byxbenen stramar när jag går. Allt är dock inte frid och fröjd, 2 fel har de. 1. Inte anpassade till kalsonglöst bärande, det finns skavande sömmar på en del ställen. 2. Knappknäppning i gylfen. Det var många år sen man uppfann blixtlåset. Kalsonglöst bärande???  Menar du att om dom varit anpassade till kalsonglöst bärande att du hade tvättat dom efter en dags användande? Badbyxor brukar vara fodrade för sånt. Räcker det inte att vika upp dom?
Gossen Ruda
14-07-2011, 11:50
Tvättas vid behov, för det mesta håller jag tätt.
*Stintan*
14-07-2011, 11:54
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2011, 12:50)  Tvättas vid behov, för det mesta håller jag tätt. Jaha det bor en lite snuskhummer i dig
Gossen Ruda
14-07-2011, 13:40
Som det stod i en skoluppsats: "Hygien är när man är renare än vad man behöver vara."  Jag har varken smutsfobi eller tvättmani. När klädesplagg är synligt eller luktligt nersmutsade är det dags att byta, inte efter klockan eller almanackan. Med tanke på hur jag härjar omkring i trädgården eller skogen skulle jag behöva ett par ombyten per dag men det har jag vuxit ifrån.
*Stintan*
14-07-2011, 14:01
Man behöver varken ha smuts- eller tvättfobi för att byta kallingar varje dag.
Gossen Ruda
14-07-2011, 14:03
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2011, 15:01)  Man behöver varken ha smuts- eller tvättfobi för att byta kallingar varje dag. Nej, men man behöver inte byta heller om man inte vill.
Piccante
14-07-2011, 16:46
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2011, 12:20)  Har nu inhandlat 2 st på HM á 150 spänn. Det skall nog gå att lägga upp dem, gillar inte när byxbenen stramar när jag går. Allt är dock inte frid och fröjd, 2 fel har de. 1. Inte anpassade till kalsonglöst bärande, det finns skavande sömmar på en del ställen. 2. Knappknäppning i gylfen. Det var många år sen man uppfann blixtlåset. Ska man gå kalsonglös är väl knappgylf att föredra så det inte kommer nåt i kläm
Gossen Ruda
14-07-2011, 17:21
Det var i barnaåren man kunde klämma hudflikar i blixtlåset, nu har man lärt sig konsten.
Oj, jag som inte ens skulle våga gå troslös i mina korta shorts. Vad händer när man böjer sig fram i rabatterna? För min del kan ju utsikten (insikten?) bli lite för spännande, men hur går det för dig? Ramlar inte saker ut?
*Stintan*
14-07-2011, 17:53
CITAT (Chilo @ 14-07-2011, 18:45)  Oj, jag som inte ens skulle våga gå troslös i mina korta shorts. Vad händer när man böjer sig fram i rabatterna? För min del kan ju utsikten (insikten?) bli lite för spännande, men hur går det för dig? Ramlar inte saker ut?  Man har ju sett sånt ibland men den kalsonglöse verkar inte märka det själv
Gossen Ruda
14-07-2011, 18:25
Jag MÅSTE leta upp tidskriften jag tänker på. Beträffande mina nuvarande kortbyxor, jag har även ett par i upplösningstillstånd, så har båda innerfoder för uppfångande av hängande detaljer.
Finns alltid att få tag på det man vill ha, men är man inte stöpt i standardmallen eller är ute efter plagg som är "passe" så kostar det säkert. Det enda jag ibland kan ha svårt att hitta är skor med min skostorlek till vettigt pris. Short bär jag inte utanför trädgården så dom får se ut som dom gör. Mina foppatofflor är mina "trädgårdsskor" på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|