Full version: Tomater
Dalstugan
Min hustru anser att ett alltför tätt bladverk, som skymmer själva tomaterna från solens strålar, gör att de gröna tomaterna att inte får den "solmogna" djupröda färg och söta smak som amatörodlaren eftersträvar. Själv hävdar jag det är de gröna bladen som är plantans fabriker och att det är där som det tomattypiska röda färgämnet produceras för att skickas vidare till slutprodukten, dvs tomaten. Min hustru vill således gallra ganska hårt i bladverket för att solen skall komma åt att "rodna" tomaterna. Jag anser att ett rikt bladverk behövs för att producera röda tomater, oavsett om dessa solexponeras eller ej. Vem har rätt? Ett jämförande experiment skulle kunna avgöra frågan men stoppas av min hustrus veto.
Tulipanaros
Ledsen att säga, men din hustru har rätt. wink.gif Det ÄR bra om sol kommer åt tomaterna. Men du har också rätt; bladverket behövs också. Kontentan är: gallra, men med förnuft. Ta bort de blad som skuggar tomaterna alltför mycket, men behåll så mycket som möjligt.
*Stintan*
Fast i de flesta fall så kommer ju direkt solljus inte åt tomaterna även om man gallrar eftersom man ofta har skuggväv eller skuggpasta. Om man inte satt tomaterna alltför tätt så lär det räcka med att tjyva plantorna och kanske bara ta bort enstaka blad. Att det skulle bli skillnad i smak på tomaterna om man tar bort blad eller inte har jag då aldrig märkt.
Bolltistel
Den allmäna visdomen verkar vara att tomater mognar snabbare om man gallrar bort blad. Jag misstänker att man helt enkelt stressar plantan genom att ta bort blad och den svarar med att se till att frukten mognar så att avkomman säkras. Andra har märkt att tomaterna blir klara snabbare om plantan har det lite trångt (liten kruka). Även detta är en stress för plantan. Lite lagom stress kan alltså vara bra när det är dags för frukten att mogna.

Helt andra växter (t ex flox) blir också väldigt stimulerade av att bli lite lagom avbetade, och det är ju inte så konstigt om man betänker symbiosen mellan betesdjur och växter.

Jag tror inte att direkt solljus på själva frukten är jätteviktig för att få den rätta smaken på tomaterna. I min tomat-gurk-djungel (jag orkade inte binda upp mina frilandstomater) har jag nu fått finfina mogna tomater (med den rätta hemodlade smaken) som ligger på marken under gurkbladen, i nästan totalt mörker.
chaplin
hej va bra att någon tog upp frågan jag tänkt ställa. jag har frodigt bladverk på tomaterna och tror också att man ska ta bort en del bled så solen kommer åt_men jag vet inte säkert. kanske nån annan har testat både och...
Anja Danmark
Man kan godt fjerne lidt blade, hvis man absolut vil - men det gør ikke så meget godt for planten, og tomaterne modner, uanset hvad man gør...

Man risikerer også, at tomaterne får for meget direkte sol, og så kan de danne hårde områder, der ikke modner. Så alt med måde!

Lige nu har mine tomater på friland dog slet ingen blade tilbage - de er alle klippet af pga. kartoffelskimmel/potatismögel - ØV!
*Stintan*
CITAT (Anja Danmark @ 05-08-2011, 16:40) *
Man kan godt fjerne lidt blade, hvis man absolut vil - men det gør ikke så meget godt for planten, og tomaterne modner, uanset hvad man gør...

Man risikerer også, at tomaterne får for meget direkte sol, og så kan de danne hårde områder, der ikke modner. Så alt med måde!

............

Precis så är det! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon