Peztis
Vet ju att det är väldigt många här som snickrar och pysslar med allt möjligt, tycker att det är lustfyllt att börja från början.
Sedan är det så klart många som hellre av olika anledningar köper färdigt eller byggsatser.

Så hur gör du? Och varför?

Föredrar du att åka till brädgården eller beställer du hem friggeboden och betalar för att få det på plats?
Det behöver ju inte vara just snickrier, det gäller ju det mesta: köpa tyg/köpa på HM, gjuta krukan själv/köpa en färdig osv.

Själv är jag sådan att jag gärna gör så mycket jag kan själv, allt från att snickra blomlådor, baka kakor, sy kläder, sticka tröjor. Självklart syr jag inte alla våra kläder osv men en hel del har det ju blivit genom åren.

Jag anser mig vara händig och är oerhört road av att göra saker själv. Men visst blir man emellanåt sur när man börjar räkna på saker och inser att hyllan jag köpte virke till för 1000:- hade jag kunnat köpa en liknande på IKEA för 300:-. MEN å andra sidan så är den ju måttanpassad, jag hade skoj när jag klurade på ritningen och sedan när jag snickrade. Och visst är jag nöjd och belåten, hade aldrig känt så för IKEA-hyllan, liksom.
Antar att det är orsaken för mig.
*Stintan*
Jag är likadan smile.gif Jag gillar att fixa det mesta själv själv. Bygga är jätteroligt.
malcolm
Jag gjorde i princip allt förut men intresset orken och inspirationen är inte riktigt lika hög idag, i min förra ungdom byggde jag tom. egna stereoförstärkare etc. från komponentnivå där jag även konstruerade och etsade kretskorten själv. Idag går det tyvärr inte då det är mycket svårt att köpa lösa elektronikkomponenter som motstånd, kondensatorer, halvledare och annat. När det gäller en friggebod skulle jag definitivt köpa en byggsats, inte minst med tanke på kostnaderna men visst är det kul att snickra av lösvirke och tanken var att jag skulle bygga ny uteplats här hemma i sommar och då finns det inga byggsatser att köpa. Annars ger jag mig på det mesta i bygg- och konstruktionsväg och otaliga är de projekt som jag faktiskt slutfört men efter min senaste stroke -08 är det dock sämre med sådant, jag har tankar om både det ena och det andra och handlar hem materiel men ofta blir det bara liggande och skapar stress och dåligt samvete. Det som är på gång nu är att ordna så jag kan montera en packbox på sonens moped, det går inte att sätta fast den på pakethållaren utan att göra en slags ställning till den men endera dagen så...
fridsbacka
Gör det mesta själv här hemma , att åka på IKEA för mig innebär 300 kr påslag på materialet och det är för bensinen då jag har 20 mil tur o retur och då köper jag sånt som miljoner andra har =) att bygga själv kan jag skryta lite och man får alltid hör (men gud vad snyggt och smart) små enkla lösningar bara på tex en enkel bänk för 100 kr i tryckt virke som håller betyderligt längre än köpt

Men vissa projekt hopar sig =) just nu oljelampa i natursten , tog ett tag och få ihop material för ändamålet
håller på med väderkvarnar , planteringsbord,blomlådor,bänkar ja listan kan göras lång , jag bygger sällan från ritningar utan har den i skallen sen stöter jag på problem och lägger projektet åt sidan tills hjärnan har jobbar fram en lösning även om det tar 1 år men sen drar jag igång igen =)

men hela tiden nå nytt på gång och det gamla arkiveras =)
Greenroomer
Jag försöker fixa det mesta själv om bara tiden räcker till. Som bäst håller jag på att måla villan och där ryker nog en del av min semester. Förra semestern byggde jag ett växthus som jag fortsatte med i sommar (min lilla växthusblogg hittas här: http://greenroomer.blogspot.com/). Intresse finns med andra ord men arbetet och arbetsresorna tar dock nuförtiden alltmer tid, även av fritiden. Ja, så har vi ju också barn men de börjar redan vara rätt självgående så de behöver inte passas hela tiden, men ändå.
Peztis
Greenroomer, välkommen till Odla!

Jag brukar ibland göra ritningar men sedan infaller verkligheten och man får lösa det när problemet uppstår.
Håller med om det där om att det blir något trassel och så lägger man projektet åt sidan för att bearbeta det i sömnen, förhoppningsvis kommer svaren där.

Tiden brukar ju lösa det mesta!

Ibland får jag en idé och ritar ned lite... Har börjat samla dessa i en pärm för sedan vet jag aldrig vart de tar vägen, vilket block var det jag kluddrade i?
Alla idéer realiseras inte men många gör det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon