LindaA
I år vill jag verkligen ha egenodlade grönsaker!!!
Nu behöver jag tips och råd om hur jag ska skaffa mig en....
Mitt största problem är att jag inte riktigt vet hur solen går över trädgården (vi flyttade in i höstas) och har lite dålig koll på vilken bästa placeringen är. Dessutom vill jag ha lite tips på hur man gör, då menar jag rent praktiskt, hur förbereder jag jorden, vilka grönsaker är bra för nybörjare (jag vill ju ha ALLT men tänker att det kanske är dumt att börja med för mycket?? unsure.gif unsure.gif
Bor i zon 1 (Gotland) och har en trädgård med ganska mycket höga träd runtomkring. Mycket mossa i gräsmattan, men grannen säger att det nog inte är gjort någonting med den på ett tag...
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 1 bör det gå att odla det mesta. Ett tips om du inte redan har den är att skaffa handbok för köksträdgården av Lena Israelsson den finns på bokrean (även hos nätbokhandlarna) till ett mycket bra pris. Där hittar du info om det mesta.

+Skaffa Runåbergs frökatalog även den innehåller bra odlingsinfo (+de har även ett bra utbud av grönsaksfröer).

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

Även här på odla.nu finns mycket info
http://www.odla.nu/vegt/
http://www.odla.nu/metoder/
Ingrid på Västkusten
Hej Linda - välkommen hit!

Rekommenderar allt Åsa säger plus att Du tittar in i pallkragsforumet med- den snabba vägen till en nsygg köksträdgård. Kika gärna på Lena N's as-snygga kryddpyramid byggt av pallkragar.
Det är ett bra sätt att snabbodla i år så hinner Du se hur solen rör sig och hur Ditt lokala klimat påverkar Dina odlingsansträngningar. Åsså slipper Du gräva ryggen ur led, minst lika viktigt!

Startväxter, ja det är sockerärtor, sallad, rädisor t ex :-) kanske någon somamrsquash, och så MÅSTE Du ju ha ett litet kryddland med för Dina blivande fräscha sallader. Prega ner lit esättlök också......vitlöken är för höstsättning. Skaffa också Karin Berglunds/Bonniers stora bok 'Din Trädgård' :-) förutom lena I's superba bok:-)

Hälsar Ingrid
Celia
Jag vill också ha allt! Det brukar sluta med att inget blir riktigt bra...
Tänkte skriva en planering innan jag börjar med att så allt jag hittar i år. Problemet är väl bara att hålla sig till den huh.gif
Cilla
Förutom alla andras bra tips om hur du kan förbereda odlingsbäddar mm: Köp rejält med hinkar som du gör hål i botten på och kanske ett par fina frostsäkra krukor som du kan flytta omkring till dess du hittar solställena.

När ogräsen poppar upp i dina nyanlagda odlingsplättar oc h jorden inte tar emot vatten för att den är nygrävd eller alltför torvaktig kan du med ro se på hur tomater och spritsiga ärtor gror i hinkarna utan att du behöver göra så mycket annat än att vattna.

Man måste göra så att man får känslan av att lyckas till 100% också!
KURT
Det har ju varit en heldel diskssion om F1-hybrider här. De har ju sina nackdelar, priset brukar vara högre och man kan ofta inte samla egna fröer sedan. Fördelarna kan vara att det är sorter som ger extra tidig skörd, det är ju inte så meningsfullt att odla tex morötter som blir klara samtidigt som utbudet är som störst i affären på hösten. Så tidiga sorter brukar vara det som man har störst nytta av att odla själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon