Rånaren
Jag ska nu ta tag i trädgården där jag bor och göra den någorlunda proper. Den ser för tillfället för taskig ut, inte blivit skött speciellt bra kanske främst på grund av tidsbrist. Den ser helt enkelt ut som skit och det är nästan så att man skäms. Grannarna har fina trädgårdar!

Rabatterna och gräsmattan har växt ihop, inga tydliga gränser finns. Högt gräs på vissa ställen som det har varit svårt att klippa på med min gräsklippare pga diverse anledningar och buskar som det inte är någon ordning på växer åt alla håll.

Jag har börjat med att klippa ner en sisådär 10 buskar helt och hållet, och planerar att klippa ner alla andra med så att man får lite kontroll på det hela.

Kan lägga upp en grovskiss på hur trädgården är uppbyggd så kanske någon har planeringstips för senare.

Enligt mig har planeringen varit dålig redan från början (innan jag flyttade hit) med stora träd överallt vilket har lett till mycket mossa i gräsmattan. En del har sågats ner nu så det har blivit bättre men fortfarande en del mossa och dåligt gräs kvar. Det växer även upp massa skott överallt med små "träd"....

Jag skulle gärna göra det här som ett projekt där jag uppdaterar här i tråden kontinuerligt!

Jag är helt oerfaren vad gäller sånt här men känner att det inte kan vara SÅ svårt, bara man lägger ner tiden.

Min första fråga är om ni tror att det skulle vara en bra idé att hyra en jordfräs och fräsa upp hela gräsmattan, börja om från början så att säga. Den igenvuxna rabatten och hela köret.

Några tips rent spontant när ni läser det här?

Mvh
kerstin z5-6
rent spontant-tänk dej för innan du tar ner träden.De tar många år att växa upp
Många växer trivs bäst i halvskugga som stora träd ger-det gäller bara att välja rätt växter
Ang perennrabatter som är totalt igenvuxna av ogräs rek jag -Ta upp det du vill behålla med grep
peta ut vart enda ogräs o ogräsrot för hand
Ställ dem i pallkrage i ny jord i väntan på återplantering
Rensa rabatterna med grep o planera hur du vill ha dem
Återplantera i höst med bra mellanrum samt plats för nytt i vår
Till våren gödslar du o fyller på ett nytt fint jordlager över hela rabatten
Gräsmattor är gröna lugna övergångar mellan färgerna i rabatterna för mej o inte något jag lägger massor av arbetskraft på
Klipp den -är det mossa gör en skuggrabatt där
Det är mkt lättare att trädgårdera med naturen än mot den
nällan
Fundera på vad du vill göra i trädgården, var du vill sitta, vilket håll du sitter på. Ska man kunna lägga ut en filt, spela badminton, grilla eller gå runt och beundra och lukta?
Vita, silvriga och gula, gulgröna växter lyser upp i skugga, blåa ser rent av magiska ut.
Är trädgården stor nog att göra "rum" i, med buskar och häckar?
För att slippa ha hela trädgården full med buskstubbar kan du gallra i stället(- ta bort de äldre grenarna). De flesta träd tål en rejäl beskärning, du kan ju alltid ta ner träden senare...tänk på kronans form och kolla lite tips för en bra beskärning.
Vill du ha ett särskilt tema över hela eller delar av trädgården?
Hur mycket pengar vill du lägga... och på vad.. sten, särskilda växter m.m.
Prata med vänner och bekanta om du ser något de har som ser fint ut..perenner måste delas och då kan du ju få lite, frön är ett annat alternativ(dock inte säkert att de ser likadana ut som moderplantan).
strelniece
hej,

befinner mig lite i samma sits...
Hade också trädgården full med rotskott. Det visade sig komma från ett krikonträd som var på väg att dö, det är tydligen så de gör då, sista rycket smile.gif. När det gör så måste trädet dö först, för om man bara tar ner det så kommer det fortsätta med rotskottandet. Och enklaste sättet att döda ett träd är tydligen att ringbarka, ordentligt... Sedan vänta några år. (hade två arboriststuderande hemma hos mig och hjälpte till att röja i min trädgård.)

Sedan är det väl bara att tänka hur man vill ha det. Hur länge har du bott där? Jag har bott i mitt hus i åtta år och har tyvärr inte kunnat ta hand om min trädgård i några år, men jag har haft gott om tid att fundera över hur jag vill ha det smile.gif

Jag köpte mitt av två pensionärer som var trädgårdsfantaster, jag har inte lika mycket tid, energi eller intresse av att ha en sådan trädgård, så det är nummer ett att tänka på, hur mycket tid har du/ni?
Kan tipsa om boken "latmansträdgården" som har många bra tips och idéer på hur man gör en trädgård lättskött. Tyvärr finns ju inte trädgård som inte kräver nån skötsel, vilket jag är smärtsamt medveten om ...

Men kul är det smile.gif

//fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon