Varkenoch
Hej!

Jag har en rabatt där en Ingrid Bergman (rabattros med sammetsröda stora blommor) trivs alldeles utmärkt. I övrigt är det mest bråte där... En del tulpaner som blommar i april-maj, ett löjtnantshjärta, men det är allt. Rabatten har en gul husvägg bakom sig, och den är runt fem meter lång.

Är det någon som har några idéer på vad som skulle kunna passa där? Det brukar inte stå still i trädgårdsdelen av min hjärna, men just den här platsen verkar jag inte komma på något för.

Jag bor i zon 2 ungefär, har lerjord men är bra på jordförbättring, odlar alltid ekologiskt, gillar såväl ton-i-ton som färgkrockar, och är tämligen orädd. Rabatten har morgonsol och ligger skyddat från starka vindar.

Är väldigt glad för input!
ingrids
Just nu har jag själv snöat in på Verbascum phoeniceum "Violetta", violkungsljus kanske inte riktigt trivs i din jord men någon sorts blå/violetta spiror tror jag skulle vara snyggt. En alunrot med röd baksida på bladen kanske också vore snyggt, det finns rätt många olika sorter. En daggkåpa med sina gröna blommor kanske, dock är jag nu helt less på min jättedaggkåpa och skulle föreslå en rödskaftat daggkåpa eller något annat som inte börjar med att skymma alla andra växter och sedan lägger sig ner och ser "slafsig" ut. Dagliljor i vitt, rött eller rosa är alltid fint och finns i olika höjder.
merlin68
Stäppsalvia tycker jag passar fint till Ingrid B. Eller kantnepeta som bildar fina kuddar i lavendelblåa toner. Om du är modig kan du testa borstnejlika som kan ha alla möjliga färger från sammetröd till rosa och vit:) Den är tvåårig men självsår sig rejält så du blr aldrig utan:)
kerstin z5-6
Ingrid ska väl vara drottningen i rabatten:) i så fall vita viola cornuta minor, vit axveronica ,Vit hässleklocka,samt någon gråbladig bladväxt tex sand malört eller silverbladig pulmonaria
fvd
Jag sår massor med brudslöja, borstnejlika, prästkragar ihop med mina röda rosor samt dalior i matchande färger och vita. Jag har vit vallmo (royal wedding) på ett annat ställe som jag försöker föröka vilket inte går så bra än, men när det gör det skall jag ha det också. Det tar ett tag innan detta börjar blomma så jag funderar på att gräva ner massor med vårlökar i härliga färger också. Min rabatt är också väldigt lång och finns mitt framför huset. Det blir härligt att gå förbi den varje morgon på väg till brevlådan. Jag blir så glad av blommor.
Varkenoch
Tack för era inspirerande svar! Jag processar dem fortfarande men hoppas kunna visa bilder ganska snart smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon