Full version: börjar krokna
lavendelgården
Jag har en underbar trädgård med mer äm 2000 olika arter. Olika biotoper gör att jag kan få många olika växter att trivas. Har en ambition att jag ska i alla fall ha lite kontakt med mina gäster. Trodde att det skulle gå att driva ett företag , med inriktning på visningsträdgård även i Sverige. Orkar inte ha folk här hela tiden och framför allt - vi hinner inte med att varken sköta eller njuta av trädgården. Hur gör man när människor kommer kl 1900 för att dom har prioriterat stranden o sen var det ju mat osv. Varför kan inte folk komma när vi har öppet? Vad ska jag göra - stänga eller.....
Samtidigrt är det såå kul med allt intresse och allt beröm, men nu känner jag att vi inte har något privatliv längre. Det är såå kul att trädgårdsintresserade kommer hit och njuter av trädgården - men varför respekterar man inte våra öppettider.Vad ska jag göra . Vi har ju satsat massor av pengar på detta projekt - men nu får det vara nog - pengar är inte allt. Till råga på allt - vi måste betala 25% i moms - trädgård är ju inte kultur!!!! Ge ett råd - please
Åsa www.lavendelgarden.eu
lavendelgården
Usch vad gnälligt det låter - egentligen vill jag bara ha ett råd om hur man undviker att folk kommer och knackar på i tid och otid. Det är väl mitt eget fel som inte kör folk på porten..... men man vill ju vara tillmötesgående.
Glöm denna tråd - hoppades att jag skulle kunna ta bort den - men vet inte hur.

Ha det gott alla
Åsa
Gossen Ruda
Ibland behöver man skriva av sig, kanske kan tråden så en tanke hos en del. Klart att folk skall hålla sig till tiderna, hitta på en ursäkt om du inte vill säga det rakt ut.
DykUnderYtan
Vad trist att inte folk bara kan ta de tider ni har öppet, eller boka tid förstås. Det är ju inte meningen att ni ska behöva gå under bara för att folk vill se er trädgård, då kommer ni ju ledsna helt till slut, det måste väl vem som helst förstå.

Förstår att det är svårt men känner ni att ni inte vill ha besökare övriga tider så försök att vänligt tala om det för dem som ev dyker upp utan att ha bokat. Som Gossen Ruda skriver, hitta på en ursäkt i värsta fall "vi väntar gäster" eller vad som helst. Skyltar har ni kanske redan, annars kanske det vore nåt?

Hoppas ni kan fortsätta ha öppet för dem som vill komma och kika men att ni också får tillbaka lite privatliv igen. smile.gif

Skriva av sig är aldrig fel, hoppas det löser sig! biggrin.gif
dicentra
Hej Åsa!

Jag förstår hur du menar.
Man måste ju ha lite privattid också!

Du får väll sätta upp en stor grind med lås så att inte folk kan kliva rätt in i trädgården.
Du har en fantastiskt fin parklik trädgård o jag förstår om folk vill komma dit o titta.
Men att det kan vara så svårt att respektera öppettiderna!!

Har själv varit hos dig 2 ggr o på rätt tid :-))

MVH M-L K
Bolltistel
Inse att en absolut förutsättning för att ni ska kunna driva er fina visningsträdgård vidare är att folk respekterar öppettider och andra regler (som att inte skräpa ner eller plocka med sig saker). Vissa personer måste ni nog tvinga till detta även om de allra flesta trädgårdsintresserade brukar vara utrustade med vanligt folkvett. Det kanske blir lättare om ni betänker att det är de trevligaste gästerna ni vill ska återvända - dvs de som spontant respekterar öppettider och andra regler.

Kör dem på porten, vänligt men bestämt.
Ranunculus
Själklart ska folk respektera öppettiderna, men det är bara du/ni som kan sätta gränserna.
Kommer besökare på fel tid så måste du tala om att det är stängt, och att de får komma när det är öppet. Det går inte att komma till banken eller mataffären när den är stängd.
Hoppas du hittar mod att säga i från.

Ulla
HelénE
Självklart ska ni ha rätt till privatliv.

Nu vet jag inte hur det ser ut när man kör in till er, men jag har sett på andra ställen, typ där de har gårdsbutiker eller hemloppisar att de sätter upp en skylt som är fäst på en träbock och på skylten står det STÄNGT med stora bokstäver samt öppettiderna under med lite mindre stil och så ställer de ut bocken på vägen före huset/gården så man helt enkelt inte kan komma förbi den med bilen.
Förutsätter dock att det går att vända.

Annars sätt upp en liknande sak vid infarten till er väg, dock så det går att komma förbi och sen ställ en liknande skylt framför er grind (om ni har någon).

Annars om nån kommer vid fel tid, säg att tyvärr vi har långväga gäster som vi måste ta hand om så jag har inte tid att ta emot er utanför öppettiden i dag.

Helén
Blomstertanten
Jag tycker inte alls att du ska hitta på några ursäkter! Var rak och tydlig med att nu är det stängt!
Jag fattar inte att folk kan vara så respektlösa att de bara dyker upp och förväntar sig att ni ska stå till tjänst när som helst.
Varför ska ni vara snälla mot respeklösa människor?
Alba
Jag säger som HelenE - sätt upp en skylt.
Du ska inte behöva ta emot besökare på alla tider som passar dom.
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 07-08-2011, 10:56) *
Jag tycker inte alls att du ska hitta på några ursäkter! Var rak och tydlig med att nu är det stängt!
Jag fattar inte att folk kan vara så respektlösa att de bara dyker upp och förväntar sig att ni ska stå till tjänst när som helst.
Varför ska ni vara snälla mot respeklösa människor?

Instämmer helt! Har man stängt så har man och det ska man inte behöva ha dåligt samvete för.
Irene_L
Jag säger detsamma! Sätt upp en stooooooor skylt med tydlig text när ni har öppet! Kommer det sen gäster på andra tider hänvisar ni till skylten och välkomnar dom tillbaks när ni har öppet! Ni måste ju få känna att ni är lediga från besökare! Hoppas att allt fixar sig!
lavendelgården
Tack och tack för ert engagemang. Detta hade jag inte väntat mig - det värmer verkligen när man möter förståelse, trots att man varit övermåttan grinig. Ni har alla såå rätt. Jag MÅSTE lära mig att säga ifrån. Det är nog det som gäller.
Skylt har vi - en jättestor vid infarten med öppettider och grindarna till kundparkeringen stänger vi, när vi inte har öppet. Men vi har en privat uppfart oxå - utan grindar och då är det tydligen OK att gå in den vägen - ibland hittar vi folk i trädgården på de mest konstiga tider. Hade en bock med privat där, men den flyttade folk på så det var ingen idé.
Nu ska jag skärpa mig och vara stenhård om man inte bokat i förväg. Om man har bokat kl 14 och kommer kl 17 har man heller inte här att göra
Det är så många underbara människor som kommer hit och det tycker jag verkligen är roligt. Vi är väl lite lika varandra - vi trädgårdstokiga - vill gärna dela med oss.
Som ni säger , de som inte respekterar våra villkor, ska inte få förstöra för alla andra. Vi behöver verkligen tid för oss själva och för trädgården och alla andra underbara gäster..
Tack än en gång för att ni givit mig råg i ryggen.
Ha en bra fortsatt sommar
Åsa
merlin68
Ni har rätt till ett privatliv och ledighet som alla andra smiley_small_hug.gif !!! Folk fattar nog inte att din trädgård är ditt JOBB som ger dig ett levebröd utan tror att det är en fritidsförströelse kanske? Det verkar vara så i vissa branscher - tyvärr. Känner igen mig i det du skriver, jag arbetar med hundar och fast jag är övertydlig med arbetstiderna (som dessutom är mycket generösa!!! 7-18) så kan folk ringa typ kl 22 på lördagskvällen för att prata om sin fyrbenta vän fear.gif Helst ska man ge gratis råd också no.gif
Ge inte upp - lås grindarna, sätt upp en J**** stor skylt med öppettiderna och vägra öppna när du är ledig! Styrkekramar merlin kram1.gif
HelénE
CITAT (lavendelgården @ 07-08-2011, 18:19) *
Tack och tack för ert engagemang. Detta hade jag inte väntat mig - det värmer verkligen när man möter förståelse, trots att man varit övermåttan grinig. Ni har alla såå rätt. Jag MÅSTE lära mig att säga ifrån. Det är nog det som gäller.
Skylt har vi - en jättestor vid infarten med öppettider och grindarna till kundparkeringen stänger vi, när vi inte har öppet. Men vi har en privat uppfart oxå - utan grindar och då är det tydligen OK att gå in den vägen - ibland hittar vi folk i trädgården på de mest konstiga tider. Hade en bock med privat där, men den flyttade folk på så det var ingen idé.
Nu ska jag skärpa mig och vara stenhård om man inte bokat i förväg. Om man har bokat kl 14 och kommer kl 17 har man heller inte här att göra
Det är så många underbara människor som kommer hit och det tycker jag verkligen är roligt. Vi är väl lite lika varandra - vi trädgårdstokiga - vill gärna dela med oss.
Som ni säger , de som inte respekterar våra villkor, ska inte få förstöra för alla andra. Vi behöver verkligen tid för oss själva och för trädgården och alla andra underbara gäster..
Tack än en gång för att ni givit mig råg i ryggen.
Ha en bra fortsatt sommar
Åsa

Ja jag hoppas du inte kroknar för nu har jag lagt till detta på listan att besöka när jag åker mot Tyskland nästa gång, förmodligen nästa sommar.

Om dt är varmt, får hund medfölja in? Min är vältränad att inte pinka vid trädgårdsbesök men det är ju tyvärr inte alla. Såg i går när jag var på Ulriksdal dels hur flera småhundar tilläts pinka på krukor på marken, så jag kan ha förståelse för att vissa sätter hundförbud i visningsträdgårdar.

Helén
lavendelgården
Du verkar ha det värre än jag Merlin 68 - men visst vill en del ha gratisråd - och som du säger, gärna en lördagskväll kl 22. Så då svarar jag inte i telefonen...... Tack för styrkekramarna - dom värmde.
Ha det gott o vi får väl kämpa på m skyltar o hänvisa till öppettiderna. Men visst är det så att vi är beroende av kunderna o då överdriver man kanske hänsynen till dessa?!
Kramar till dig oxå
Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon