Peztis
Ska göra en sås/dressing där man ska skala och riva 12 cm ingefära fint och sedan pressa ur en msk av saften. Låter som en massa jobb för en msk! biggrin.gif
Men borde man inte kunna pressa ur det i en råsaftcentrifug i stället? Vet att ingefära är rätt starkt och jag misstänker att det blir kladdigt att göra det för hand.
*Stintan*
Låter skumt att du måste riva 12 cm för att få ut i msk. Tror inte att du behöver riva så mycket. Gillar du att diska så kan du ju ta råsaftcentrifugen men annars så är deet inte så jobigt att riva på rivjärnet flirting.gif
Lokan
Ta vitlökspressen! tummenupp.gif
Peztis
Innan jag hade läst era svar - tack för dem! - så tog jag fram råsaftcentrifugen. Jag menar, den måste ju användas någon gång och inte bara stå där i skåpet!

I alla fall... Jag brydde mig inte om att skala utan knökade bara i ca hälften av mängden. I uppsamlaren fick jag ca 3 msk! Och det som hamnade brevid var torrt som fnöske och lätt att diska ur!

Fast nästa gång så tror jag nog att jag skalar först för det blev en lite besk bismak av vad jag antar är från skalet.

Men det var ett lyckat experiment!

Och eftersom jag även skulle ha pressad citron så fick den centrifugeras den med. Fast då skalade jag först... biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 07-08-2011, 21:07) *
Innan jag hade läst era svar - tack för dem! - så tog jag fram råsaftcentrifugen. Jag menar, den måste ju användas någon gång och inte bara stå där i skåpet!

I alla fall... Jag brydde mig inte om att skala utan knökade bara i ca hälften av mängden. I uppsamlaren fick jag ca 3 msk! Och det som hamnade brevid var torrt som fnöske och lätt att diska ur!

Fast nästa gång så tror jag nog att jag skalar först för det blev en lite besk bismak av vad jag antar är från skalet.

Men det var ett lyckat experiment!

Och eftersom jag även skulle ha pressad citron så fick den centrifugeras den med. Fast då skalade jag först... biggrin.gif

Undrade just giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon