Söttok06
Överallt där jag tittar när man gör grusgångar och sittplatser har man lagt ett bärlager vibrerat med padda först, sedan markduken, sedan gånggruset.
Men för mig med endast odlingslott känns det väldigt dyrt att få nerkört bärlager och hyra padda (som jag också måste få någon att hjälpa mig köra ner). Hoppas nu att det räcker att jag gräver ut ytan, rensar från så mycket ogräs som möjligt. Krattar så slätt som möjligt, lägger ev. tidningar och markduk, sedan grus ovanpå detta.
Gånggruset ska jag få nerkört och det är flera som beställt. Tror knappt att det räcker med 10 skottkärror, eventuellt måste jag öka på till det dubbla.

Jag har ännu inte heller grävt ut för alla gångar på lotten, hinner inte eftersom jag jobbar, men hoppas kunna göra en del i år i alla fall.
Ralf
tidningar kan du strunta i, dom försvinner relativt snabbt....
men
lägger du bara stenarna på duk, ja det blir som att gå på kullager, såvida du inte lägger tjockt med "gånggrus"... Ja vad menar du med gånggrus, jag antog natursingel. Vad är det för "grus"???
Söttok06
Kolonilottsföreningen beställer ner grus då och då för att förbättra de gångar som finns mellan odlingslotterna, det är samma sorts grus som jag ska få nerlevererat. Jag antar att det är någon slags Makadam av mindre storlek. De allmänna gångarna är ca 90 cm breda. Mina på odlingslotten ska bli ca 50 cm breda.

Två lottgrannar bredvid mig köpte markduk för två år sen och "fixade till"
den allmänna gången mellan sina lotter. De la bara gruset sedan ovanpå den. För att slippa rensa ogräs där. Jag ser att duken sticker upp lite här och där och antagligen får de lägga på mer grus.

Ska jag då hellre lägga markduken och ett lager barkmull ovanpå och sedan grus. Jag har ingen möjlighet att få nerkört bärlager, det blir alltför dyrt bara för en odlingslott. Men jag vill ändå ha grus i stället för bara typ Täckbark eller halm i gångarna.
fvd
Det räcker med grus det har jag gjort för 15 år sedan och det fungerar fortfarande. Det skall vara dem svarta tjocka markduken.
rutae
barkmull är nog inte så bra kan jag tro för då finns det något att växa i kan jag tänka , har själv "gjort bort mig" och fyllt sand direkt på duken sen singel , mycket som trivs och växer gott i sanden ,det kommer ogräs med tiden hur man än gör angry.gif men det fungerar ett tag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon