jollybee
14-08-2011, 08:45
Hej! Livet är hårt för en trädgårdsentusiast

. Jag har varit galen av ilska över alla som vill försöra min trädgård och börjat vänja mig vid tanken att inhängna delar av trädgården mot de glupska rådjuren och hararna. Det kan vara en god lösning och det känns inte längre som ett oöverstigligt problem. Efter den gågna vintern med en helt uppäten måbärshäck inser jag att det ju finns ytterligare skadedjur att skydda sig emot; SORKEN! Jag har under sommaren sett hål och högar på vår infiltrationsbädd. Jag undrar om någon känner till några växter som är mindre goda för de små satarna. En del säger att det finns lökväxter som man kan plantera kring buskar och perenner man vill skydda. Det känns aningen lättare att pröva sådanana tips än att sätta ut fällor. Vår tomt är så stor att det känns hopplöst att sätta ut fällor överallt.

Snälla ni, kloka mäniskor därute...hjälp mig!
Vänliga hälsningar
jollybee
varghem
14-08-2011, 08:52
jag har testat vårlöken som sägs vara bra mot sork.... inte hjälpte det inte.... har några plantor i blomrabatten dom är alldeles förtjusta i så jag tog finmaskigt metallgaller och satte runt plantorna.... vips så fick dom vara ifred
*Stintan*
14-08-2011, 08:57
Klipp gräset och klipp ofta, dom gillar inte vibbrationerna. Plantera vitlöksklyftor i mängd i rabatterna och runt buskar.
Du har inte funderat på att skaffa katt?
Vi har en stor tomt och inte en sork, tidigare ägare hade också katter. Annars finns det uppenbarligen gott om rosk i närheten eftersom ena katten gladeligen släpar hem sina byten för uppvisning, minst en varje dag får jag se.
Helén
Kirgislök ska tydligen sorken rata, det gör även rådjuren.
Och sork är ett h-e vissa år! För några år sedan gjorde de motorvägar i gräsmattan och potatislandet. De drog iväg med mina potatisar i gångarna.
Tyvärr är de så många vid dessa sorkår att kissemissan inte hinner med äveno om hon glatt kommer och visar upp dem flera gånger om dagen. Fast det kanske är grannens hon tar?

Under ett av dessa sorkår så gnagde de av alla rötter på min underbara hängsälg så den kunde jag lyfta rakt upp - inte en rot kvar! Äppelträdet intill stod och vickade, där hade de gnagt av hälften. Detta lyckades jag rädda men inte min hängsälg.

Det enda som verkar hjälpa mot sorka är att hela tiden störa ut dem. Att klippa med gräsklippare och leva rövare där de håller till... Se till att hålla gräset kort.
Anna-Karin Lundberg
15-08-2011, 07:34
Åh, jag är i samma sits! Sorken är HELT förj---ig i min trädgård! Nu pratar vi alltså om vattensork, de stora, feta råttorna som gräver breda, djupa gångar under hela tomten.
Jag har klippt gräs, jag har grävt upp gångar, jag har blockerat med sten, jag har köpt två dyra "vibrationskanoner" och jag har satt upp fällor.
Jag tog ett gäng i fällorna, betad med morot, men sen var det som att de lärde sig att inte gå dit. En endaste har jag sett ovan jord, den lyckades jag ta med spaden, urk.
Sen har jag grävt upp gångar och satt ned fällor, men de gräver bara igen med jord, vill inte gå i fällan längre. De håller på och äter upp min fina spireahäck som jag planterat för ett par år sen, den som MÅSTE växa för att dölja allt spring utanför tomten. De äter upp mina vinbärsbuskar och mina lökväxter och prydnadsbuskar, aaagh!
Kan man ta hjälp av antisimex eller nåt, nån som vet hur man blir av med dem PÅ RIKTIGT?
Såna husmorsknep med hår, bajs, rutten fisk och sånt i gångarna funkar inte - det här är ett verkligt PROBLEM!
Gossen Ruda
15-08-2011, 19:55
Jag har lyckligtvis inte några större sorkproblem men jag har kanske en lösning som dock kanske är lite jobbig. Kan tyvärr inte testa själv. Hur blir det om man gräver djupa diken runt tomten och lite kors och tvärs och fyller dessa med bergkross, förslagsvis storlek 0-45? Sorkarna tycks egentligen inte gräva gångar i marken, de pressar sig fram mest. De kan ju försöka pressa sig fram genom packad stenkross. Man kan annars försöka med plåt stående på högkant i jorden.