Sidor: 1, 2
Berith
CITAT (Meriona @ 15-08-2011, 22:20) *
Jag tror att både Ararat, arken och Noak och hans tre söner Ham, Sem och Jafet enkom tillkommit för att passa in i korsord, för de förekommer då där hela tiden! shy.gif Liksom Rakel och Lea, Rut, Lot, Mose och Aron.

tummenupp.gif Såklart, har själv stött på dom flera gånger där.
silos
En ny härlig dag har börjat! smiley_small_hug.gif

Jag ger upp så att ni i lugn och ro kan fortsätta att diskutera om Bibeln med mera!
Jag kan tyvärr inte förklara allt och dessutom har jag inget behov av att göra det!
Jag tror på Jesus och det räcker för mig!

Igår kväll räddade Jesus mig från att brinna inne,inte ens hundarna märkte att det kom tjock rök från köket.

Så jag tackar Gud för att jag inte brann inne!!!
tomas99
CITAT (silos @ 15-08-2011, 12:17) *

Nej jag tror inte det är Noaks ark.
Cacki
CITAT (silos @ 16-08-2011, 08:34) *
En ny härlig dag har börjat! smiley_small_hug.gif

Jag ger upp så att ni i lugn och ro kan fortsätta att diskutera om Bibeln med mera!
Jag kan tyvärr inte förklara allt och dessutom har jag inget behov av att göra det!
Jag tror på Jesus och det räcker för mig!

Igår kväll räddade Jesus mig från att brinna inne,inte ens hundarna märkte att det kom tjock rök från köket.

Så jag tackar Gud för att jag inte brann inne!!!

Nä men usch så otäckt! Vad hände? Hade du glömt något på spisen?
silos
CITAT (Cacki @ 16-08-2011, 09:08) *
Nä men usch så otäckt! Vad hände? Hade du glömt något på spisen?

Det brann inne i mikrovågsugnen som min son hade glömt på med mat inuti och tjock rök var i hela köket på väg ut i hela hemmet.Vi fick panik,men det ordnade sig.Idag luktar det illa fortfarande.
Cacki
Du får säga till sonen at vara noga med hur han ställer timern! Det räcker nog inte med att bara tacka Gud för räddningen, det är nog meningen att du ska visa att du lärt något av händelsen och göra något åt det så att det inte kan hända igen också. flirting.gif
Tur att det gick bra i alla fall!
batski
CITAT (Huggorm @ 15-08-2011, 21:51) *
Var det inte en del slag och krig i bibeln som bevisligen ägt rum i verkligheten? Samt en del personer som även nämnts i andra källor? Typ romerska kejsare och så?

Jo absolut. Bibeln är egentligen inte en bok, utan en samling av en massa olika böcker/skrifter av lite olika slag; berättelser, dikter, religiösa skrifter, lagar, lovsång, men även krönikor och andra skrifter av historiskt värde där olika kungar, drottningar och andra högtuppsatta personer inom olika folk nämns och där historiska händelsser berättas, dock inte sällan med vissa modifikationer.

Minns att jag har läst eller hört nånstans att Jobs bok kan vara den äldsta i Bibeln, eller så är det själva berättelsen som är äldst. Undrar förresten hur anhängare av framgångsteologin tolkar Jobs bok?...
batski
CITAT (Azur @ 15-08-2011, 22:54) *
Moses i vassen kommer ur Gilgamesh-eposet (därifrån kommer också Noaks Ark historien), och lagarna i gamla testamentet är baserade på Hammurabis lagsamling (världens äldsta).

Tack! smile.gif Mycket intressant! Man borde nästan ta och läsa både Gilgamesh (läste bara korta stycken när jag gick i gymnasiet) och Hammurabis lag nån gång. Men vad jag minns så är såna gamla texter lite svårlästa för våra moderna hjärnor.

Alltsammans är saker judarna plockat upp under sin fångenskap i Babylon.

Makes sense, men de måste ändå haft nån lag sen tidigare? Enligt vad jag läst så trodde en del profeter och präster att fångenskapet i Babylon var en bestraffning från gud för att de hade varit dåliga på att följa hans lagar... Dessutom hade Israels storhetstid redan varit och då måste landet nödvändigtvis haft lagar och religion?

Apropå fångenskap finns det inga historiska eller arkeologiska bevis för att judarna nånsin hölls i fångenskap i Egypten, däremot som sagt i Babylon. Egypten ockuperade däremot i flera hundra år det som idag är Israel. Sannolikt blev det lite förvirring under de många hundra år som förflöt innan gamla testamentet nedtecknades.

Så Akhnatons nonoteism i Egypten hade ingenting med hebreernas religion att göra? Det har jag trott.

Historiciteten på gamla testamentet är mycket låg.

Hur låg? Jag har alltid trott att krönikorna och andra böcker som handlar om historiska personer innehöll en del historisk fakta, även om det hela även är sammanvävt med gud och religion...

Nya Testamentet är bättre, men inte mycket. Det skedde t.ex. ingen skattskrivning vid åren kring Jesus födelse, och Herodes gav inte order om att döda alla gossebarn i Palestina, kanske för att han dog flera år innan jesus föddes, och ingen jordbävning eller solförmörkelse drabbade Jerusalem kring Jesu död. Men Herodes har existerat, liksom Pilatus.

Själv har jag läst att Jesus skulle ha fötts 7-4 år förre år noll och att felet beror på felberäkningar när man senare införde den kristna kalendern. På Jesu tid var det som i dag är Israel och Palestina den romerska provincen Judaea. Kungadömet Israel fanns inte längre och romarna ändrade väl inte namn till Palestina förrän nån gång efter år 70 va?
Myosotis
CITAT (silos @ 16-08-2011, 09:12) *
Det brann inne i mikrovågsugnen som min son hade glömt på med mat inuti och tjock rök var i hela köket på väg ut i hela hemmet...

-fear-.gif Vilken tur att det gick bra.

Att det har funnits någon form av flod är väl inte så konstigt, precis som att det har funnits en (eller flera som någon föreslog) personer med namnet Jesus. T.ex. när medelhavet bröt igenom fördämningen mot svarta havet. På den tiden visste de inte hur stor världen var så om nästan hela deras kända värld översvämmades och berättelserna sedan överdrevs och förvanskades av att man kopierade och översatte osv. så blir det en berättelse om en syndaflod. Personer med prästfunktion har säkert i alla tider och alla religioner utnyttjat sånt. Jag tror att det är mycket mer sannolikt att bibeln består av legender som bygger på verkliga händelser samt en del propaganda än att det bara skulle vara sagor. Alltså skulle det väl kunna ha funnits någon som på en båt försökte rädda sina husdjur?
batski
Vad läskigt! -fear-.gif Vad bra att ni upptäckte det i tid och att ingen blev skadad!

CITAT (silos @ 16-08-2011, 09:12) *
Det brann inne i mikrovågsugnen som min son hade glömt på med mat inuti och tjock rök var i hela köket på väg ut i hela hemmet.Vi fick panik,men det ordnade sig.Idag luktar det illa fortfarande.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon