Full version: Planeringstips?
tove_t
Hej!
Jag är glad innehavare av en liten uteplats, men inte så glad för jag kör fast i planeringen och klipper mest gräs och rensar ogräs och mördar mördarsniglar. Tänkte att jag skulle få en fin trädgård i år men satsar på nästa år istället.

Det jag framförallt vill få in i trädgården är ett äppelträd och kanske två pallkragar att odla smått och gott i. Befintliga "rabatter" där det mest växer ogräs hade jag velat få mer levande. Det känns som att det mest är en stor, tom gräsmatta med raka kanter runt om. Hela uteplatsen känns väldigt platt.

Bifogar en skiss över trädgården (gjord i paint :-) ). uppsidan på bilden vetter mot en cykelväg, till höger och vänster är det låga trästaket mot grannarna. Mot husväggen kan man inte odla något ätligt för det är pcb i jorden.

Är jättetacksam för tips och ideer!!
mvh
tove
[attachment=63996:tr_dg_rd.png]
kerstin z5-6
kanske först besluta hur mkt gräs du vill ha kvar? En oval av gräs kan vara fint-mindre raka kanter o planteringar runt om-glöm inte att plantera på höjden o göra en skön sittplats
Krolliljan
Själv har jag satt ett plank mot grannen, kan ju vara ett vindskydd också. Mot det ska jag bygga en sådan där trappa som de hade i trädgårdsfredag.ört-trappa
I den tänkte jag ha örter, rädisor och lite sallad.
Kanske vore något för dig så att du inte behöver odla i befintlig mark. smile.gif
MissLeia
Hihi, du verkar ha en identisk tomt som min! Halva min tomt är dock belägen i en sluttning. Jag hade ölandstok uppåt men planterar en blandhäck nu för att få lite liv och rörelse. Ett äppelträd är planterat i det vänstra hörnet och mot tomtgränsen till vänstra grannen har jag en lekstuga samt 2 pallkragar med jordgubbar. giggle.gif Även vinbärsbuske samt krusbär samt ett litet apelträd. Nedanför där du har ölandstoken har jag en stor rabatt med perenner/lökar/pioner. På högra delen av tomten har jag klematisvägg/vindruvor samt rosor. Tomten krymter så snabbt ändå så den tråkiga gräsmattan kan kännas rätt uppfriskande när man har rätt mycket på tomten men skulle jag vara du så skulle jag i första hand försöka skapa väggarna till rummet. Då tänker jag i första hand på buskar/träd.
Flemming
En tur till biblioteket ?
Hittade 28 st olika böcker om uteplatser i Malmös bibliotek...
Klicka på bilderna så får du information om innehållet i boken/böckerna.
http://malmo.stadsbibliotek.org/search~S7*...r&1%2C28%2C
KatteLatte
Tycker det oftast blir fint om man har litet bredare rabatter så inte växterna bara står på rad. Att man kan ha litet högre växter längst bak, nåt mellenhögt i mitten och sen nåt riktigt lågt längst fram. Också gärna rabatten inte närmast huset utan åt det håller man själv ser när man tittar ut. Dessutom är det du som skall ha mest glädje av din trädgård och inte dina grannar.

Dvs att när du sitter på din uteplats enligt skissen så kommer du ffa ha utsikt mot ölandstokarna. Som visserligen är fina då de väl blommar man som kanske kan vara litet tråkiga innan de kommer igång. Skulle nog satsa på mera varieande rabatter ditåt.

Närmast uteplatsen kaske det kan vara värt att satsa på antingen kryddväxter (lätt att ha till hands). Eller kanske satsa på olika doftande växter.

Får du problem med att komposten luktar; den är ju nära uteplatsen?

Rinnande vatten i trädgården är väldigt fint; kanske en liten damm/fontän av något slag?
kerstinh
Det låter som om du har lite samma problem som jag att det som finns är rätt så platt. Så jag skulle försöka hitta saker som bygger lite höjd. Du kanske kan ha någon klätterväxt vid uteplatsen så att det blir lite lummigt på något håll? Jag byggde en fin spaljé som jag är otroligt nöjd med. Den blir blickfång, är något intressant ovanför alla platta rabatter och gräsmatta, och så vissnar den inte ner på vintern. :-)
Annars håller jag med det någon tidigare sa, försök få till breda rabatter så du får lite djup. Jag brukar försöka se vart jag tittar mest, och så försöker jag få fint där. Jag tog över en gammal, välskött men platt och trist trädgård för 3 år sen och i början ville jag ha allt planerat på en gång. Nu har jag lärt mig att ta en sak i taget.
Om du vill ha ett äppelträd, skulle jag köpa ett direkt och plantera på bästa ställe som faller mig in just nu. Träd tar lite tid på sig att växa och kommer man på att det hade varit finare någon annanstans, kan man alltid sätta ett fruktträd där också. Annars är en annan sak jag har lärt mig under mina få år med trädgård att perenner kan man flytta så ofta man vill, så det är bara att prova sig fram.
Jag har de flesta av mina rabatter längs tomtgränsen, så jag tycker också att man ska ha sin trädgård för att se den själv, inte för grannarna. Tänk bara på att du inte hinner göra mycket inomhus mer sen när du tillbringar hälften av din vakna tid framför fönstret med att titta ut på alla fina blommor. :-)
Just det, ettåriga växter är kanon om man vill prova någon idé man har. För att se om det skulle göra stor skillnad om jag fick upp lite höjd på olika ställen hade jag t.ex. höga ettåriga (luktärtor, solrosor,...) i krukor. Då var det bara att flytta runt och se var det var fint och året efter kunde jag sätta mer permanenta höga växter.
tove_t
Hej!
Tack för goda idéer! Har varit på plantagens rea och shoppat syren, schersmin, riddarsporre, röd solhatt, hortensia och en rödbladig spirea. Så nu ska det nog bli lite mer höjd på rabatterna:-).
Krolliljan;tror inte jag kan sätta plank mot grannen, då får de ju ingen sol i sin trädgård:-). Men kanske lite buskar på de kanterna.
Miss Leia; jag fortsätter imitera din trädgård lite vad gäller äppelträd i alla fall.
KatteLatte; vid uteplatsen har jag redan örtkryddor, i rabatten närmast komposten. Komposten har inte luktat denna sommar, men det har inte varit jättevarmt. Eftersom det var norrhörnan kunde jag ändå inte sätta nåt där. Det är en hemmabyggd, isolerad konstruktion i trä så det kanske inte kommer ut så mycket lukt...

Bifogar en uppdaterad skiss. Tänkte fel med riktningen sist, norr ligger åt andra hållet:-). Tänkte mig alltså äppelträdet i vänstra hörnet precis som hos Miss Leia, sedan en spalje i mitten med pallkrage framför, så skapar man ännu en "södervägg" i trädgården. Tomaterna blir glada och så kanske man kunde ha lite vindruvor på spaljen. Så får man ett litet uterum mellan spaljen och äppelträdet där man kan ha en sittplats. I nedre vänstra hörnet finns redan ett litet fågelbad. Grannen håller på att bygga en näckrosdamm så till nästa sommar kan vi njuta av den också, och behöver inte gräva upp vår egen gräsmatta:-). Ser trädgårdveteranerna några uppenbara misstag/feltänk?
mvh/Tove
[attachment=64236:tr_dg_rdplan.png]
Bassam
Hej

Det är bättre om man tittar först på grannar och ser vilka häckar och perenner som funkar bra sen man titta på sin miljö och vilka jord man har , efter man kan rita karta färge och hög och bestämmer .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon