Full version: Diskad
Sidor: 1, 2
Red Top
Gillar att diska. För hand(har ingen diskmaskin, vi är bara två), med disksvamp; vit till glas porslin och bestick(mjuka sidan till att gnugga bort fett från plastburkar o l), grön till undersidan av kastruller och stekpannor. Använder diskborste bara till väldigt smutsiga kastruller och stekpannor. Gjutjärnsstekpannor diskar jag aldrig med diskmedel, sköljer bara i vatten. Häller sen salt i och värmer upp pannan ock gnider runt med hushållspapper. Mycket effektivt.

Tycker diskning är som meditation. Fast bestick är tråkiga.

Röstade på diskborste, efersom svamp inte fanns med.
herkules
diskar för hand och tycker om det. tänker, lyssnar på musik, planerar under tiden.
diskningen blir vad man gör den till.
Piccante
Jag har alltid diskborstar på lager och byter ofta men inte veckovis. Blir nog månadsvis eller vid behov. Hatar fastbrända och intorkade saker i grytor! Små bitar av pasta kan verkligen suga sig fast o torka in i bottnen på grytor men jag tar fram stålull och får alla rostfria grytor att bli skinande rena.
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 22-08-2011, 08:35) *
Jag ska rapportera när jag får installerat min, men min tanke är att hellre kör jag två omgångar än diskar för hand

Ser fram emot rapporten. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jag byter diskborste när det behövs, dvs när den är utsliten. Men en märklig sak har gjort att jag även använder den gamla nu. Jag har en emaljerad gryta där kanten skyddas av ett påklämt skydd. Den nya borsten fastnar i skyddet och stråna dras ur ett efter ett. Detta sker inte alls med den gamla borsten. Jag har kollat med mikrometern, stråna på den gamla håller 0,35 mm, på den nya 0,30. Märkligt att en tjockleksskillnad på 5 hundradelars mm gör skillnad? Eller så är det styvheten. Kan ju skriva också att ibland avänder jag en vanlig tvättsvamp med grovrengörningssida när det sitter fast mer än vanligt.
Blomstertanten
CITAT (Red Top @ 22-08-2011, 10:10) *
Tycker diskning är som meditation. Fast bestick är tråkiga.
Röstade på diskborste, efersom svamp inte fanns med.

Man kan göra sig av med sina aggressioner genom att diska tongue.gif Jag skramlar och slamrar som attan men sen har ilskan gått över. Oftast i alla fall! biggrin.gif
Motti
Har haft diskmaskin i 35 år och diskar allt som går i den det spara mycket tid åt mig så jag kan göra annat i stället men stora grytor och gjutjärn diskas för hand lika så silver och kristal .Gud välsigne den som uppfann diskmaskinen rolleyes.gif Hatar att ha en massa disk som står på bänken och stinker och drar flugor .Är superpidant när det gäller mitt kök eftersom det är integrerat med vardagsrummet också så känns det viktigt att ha snyggt och rent .
silos
Jag diskar allt för hand och jag tycker om att diska!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon