Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (vindspel @ 25-08-2011, 07:57) *
Fick tips av en arbetsterapeut att köpa en flask/burköppnare som även tar hand om de runda ringarna som finns bland annat på makrill i tomatsås
flask/burköppnare

Smart!
Carl

Både förpackningen med och utan skruvkork innehåller plast. Det enda som skiljer är korken. Korken är i samma material som en vanlig plastpåse PE- Går att källsortera.

Värre är det med själva förpackningarna. Enligt EU får en förpackning kallas pappersförpackning om minst 51 % av förpackningarna är papper. Resten de av 49% är plast. Tyvärr också ett laminat (olika skikt av olika plaster).

Tror inte att själva förpackningen går källsortera utan bränns som sopor.

En bättre miljöförpackning skulle vara typ en läskedrycks flaska där består flaskan bara av ett material PETG eller PETA och korken av PE. Denna förpackning går att återanvända.
Ugglemormor
Ja, det är ett litet .... när man inte är på humöret för krångel. Jag klipper upp den lilla snipen i mjölkpaket , annars kommer jag inte ens in i den.
Den kork-burköppnaren är toppenbra, använder även den till yorgurtförpackningar med kork, sedan är det nästan lönlöst att få ut allt, men brukar droppa i något lättflytande och skaka om det, så lite mer blir det som kommer ut.
Jag menar en slurk lättfil och i värsta fall har jag tagit rent vatten. Nöden har ingen lag och inte är det "de gyllene åren" när man blir äldre och har ont i händerna. Uhujanamej.... tummenupp.gif
Red Top
CITAT (Carl @ 25-08-2011, 08:43) *
Både förpackningen med och utan skruvkork innehåller plast. Det enda som skiljer är korken. Korken är i samma material som en vanlig plastpåse PE- Går att källsortera.

Värre är det med själva förpackningarna. Enligt EU får en förpackning kallas pappersförpackning om minst 51 % av förpackningarna är papper. Resten de av 49% är plast. Tyvärr också ett laminat (olika skikt av olika plaster).

Tror inte att själva förpackningen går källsortera utan bränns som sopor.

En bättre miljöförpackning skulle vara typ en läskedrycks flaska där består flaskan bara av ett material PETG eller PETA och korken av PE. Denna förpackning går att återanvända.

Förpackningarna går utmärkt att återanvända. De läggs i ett bad av hett vatten. Plasten lossnar från papperet och silas bort. Vips finns det återanvändningsbart papper. Plasten förbränns.

Allt enligt Arlas hemsida.

"Huvuddelen av vätskeförpackningar består av ca 85% kartong och ca 15% plast dvs "papper" som skall läggas i återvinning för pappersförpackningar. En ev. plastkork i plastbehållarna. Det finns två anläggningar i Sverige som tar emot plastat papper/vätskekartong. Där blöts förpacknigarna upp, plasten silas bort och pappersfibrerna blir nytt papper. Plasten skickas till förbränning."
Carl

Red top

Man lär sig! Tack för ditt svar!
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 24-08-2011, 12:27) *
Gammal hederlig nötknäppare!! Funkar jättebra till alla skruvkorkar och ligger i kökslådan!

Det har jag alltid använt också. Det var nog mamma som lärde mig tror jag.

Till lock som är för stora för nötknäpparen så brukar jag ta en urvriden wettexduk och lägga över. Då får jag mycket bättre grepp med handen.

Går det inte ändå kan man skölja wettexen i varmt vatten och låta den ligga några minuter på locket så blir locket större och går lättare att få upp om det är ett plåtlock.

Går det ändå inte så finns ju alltid Nils-Johans "Kicki" men den går nog inte att köpa längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon