Full version: tomatkräfta?
jessika
Jag har odlat tomater i gamla pallkragar tillsammans med lite annat bla slanggurka och i rabatten uppe vid huset. Jorden har varit endast planteringsjord.
Plantorna började få gula blad och sen har jag sett på stammarna att de är lite brunrandiga och ser sjuka ut. Frukterna har också fått bruna missfärgningar och jag har slängt alla plantor.
Gurkan som växer bredvid ser frisk ut och har fått ett par friska frukter. Planteringarna har varit sorgligt skötta erkänner jag, pga olika anledningar men jag ger inte upp utan vill lära mig och komma igen. Frågan nu är ju om det är tomatkräfta och hur jag då gör med jorden i pallkragarna och i rabatten? Eller kan det vara något annat, att de har blivit fel skötta helt enkelt?
Jag är helt nybörjare och är tacksam för alla råd!!
Anja Danmark
Det lyder som kartoffelskimmel/potatismögel. Den ødelægger tomatplanterne, men angriber heldigvis ikke agurkerne!

Og den overvintrer ikke i jorden, men kommer hvert år via luften.
Jultorpet
Kan också vara vaxfläck som orsakas av tomatmosaikvirus.
Fläckiga frukter, bruna kärlsträngar i frukt och stjälk.
Bassam
Hej

Det är mögel som attackerar rötter på grund av överflodiga vatten.

H.Bassam
Piccante
Låter som potatismögel/ brunröta.Den sprids med luften om det finns angripna potatisplantor i närheten. Sporerna kan även överleva i gammal potatis i marken och spridas nästa säsong.
Jag fick tyvärr kassera tomatplantor pga av detta i år men märkte att mina olika sorter är olika motståndskraftiga. Vissa får angrepp på bladen men inte på tomaterna.
jessika
Tack för svaren! Det är ju skönt om det inte är tomatkräfta!!!! Men om det är potatismögel kan man då använda rabattjorden till att plantera rosor i, vilket jag gärna vill. Eller måste jag byta ut jorden??
Bassam
Hej

Det är bättre om du byta jorden.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon