Peztis
Jaha ja! Då står man där då i slutet av augusti med trädet - och gräsmattan! - fullt med mogna Transparente Blanche.
Hur många pajer kan man göra egentligen? Hur mycket mos kan man göra? Och kommar man sedan äta det man gjort? Njae...

Frysen är full med annat så där går det ju inte in en klyfta ens!

Men så slog det mig att förra året så konserverade jag trattkantareller. Kan man inte göra det med äpplen också? Det vore ju trevligt att bara kunna gå ned i matkällaren och hämta sig en burk vid behov och sedan använda det i kakor, pajer eller mat om man gillar det.

Det stora frågan är bara hur jag ska gå till väga! OK, fylla i burkar, på med lock och sedan koka burkarna i vatten är jag med på men vad göra med själva äpplena?
Kollat runt lite och inte funnit så där jättemycket. Någon gör mos och konserverar, någon annan klyftar och kokar i sockerlag. En kokar äpplena några minuter, en annan konserverar dem råa, de kokar väl färdigt under konserveringsprocessen då eller?

Är det någon som har konserverat äpplen och hur gjorde ni då?
Kryddan03
Jag har inte gjort det själv. Men jag skannade in några sidor från min "Hemkonservering. Modern handbok i konservering av bär, frukt och grönskar", nionde upplagan från 1941. smile.gif

[attachment=64170:konservering001.jpg]

[attachment=64171:konservering002.jpg]

[attachment=64172:konservering003.jpg]

[attachment=64173:konservering004.jpg]

Jag hoppas att det kanske kan vara till någon hjälp. smile.gif
Peztis
ÅH! Gulle dig! Nu har jag att läsa! Och tack för jobbet du har lagt ned!!!! Du ska veta att det uppskattas
!
Pratade för en stund sedan med min mamma och hon har också skannat in från sin gamla husmorskokbok och mailat mig!

Konstigt det där, det finns knappt att hitta i vanliga kokböcker utan man får ta fram de vanliga gamla hederliga!

Kryddan03
Inga problem. Det tog inte så många minuter. Hoppas bara att du har nytta av det.

Nej, det är svårt att hitta gamla godingar. Men, undrar om det inte kommer att bli vanligare igen. Jag tycker att det dyker upp fler och fler inläggning o dyl på olika matprogram. Det kanske börjar att blir trendigt - istället för "nödvändigt" och "till nytta" som det var förr. Just den boken jag skannade ur har jag uppfattat som att egentligen är det främsta syftet att se till att folk bevarar vitaminer i frukt och bär på bästa sätt så att man har över hela vintern. Då var väl inte utbudet av piller lika stort. biggrin.gif

Men den är rolig att läsa och alla recept är faktiskt görliga än idag. smile.gif
Peztis
Men visst är det så!

Och jag tycker det är så roligt att läsa hur man formulerade sig.
Mamma och pappa sa förra året att av deras tre barn är det endast jag som tar hand om det som naturen ger. Jag förstår inte hur man INTE kan göra det. OK, visst är det lite pyssel men å andra sidan så är ju känslan enorm när man går in i matskafferiet med alla olika burkarna och flaskorna man själv har fyllt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon