Full version: Favoritsvordom?
Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
CITAT (VitaFingrar @ 02-09-2011, 21:43) *
Men vad faaaN!!! Fucking jävla kukfotboll!!!! -cry-.gif -cry-.gif Och JA, dte förekommer könsord vitt och brett när jag sätter igång och svär!

Sådär låter jag innan jag värmt upp och sätter igång. Jag använder alla ord både könsord och vardagssvordomar.
Piccante
CITAT (flaxss @ 02-09-2011, 22:47) *
Sådär låter jag innan jag värmt upp och sätter igång. Jag använder alla ord både könsord och vardagssvordomar.

det är sällan du använder mindre än halva ordboken när du svär giggle.gif
VitaFingrar
Charmigt! Måste säga att det är förvånande hur många i trådn som tar avstånd från könsord och grövre ord, tycker man hör det jämt och överallt. Man hör då fan så mycket mer "kök" och "fitta" än ord som "satan" och "attans".

Edit: kök...
Överbölingen
Men

Å andra sidan är en svordom ett sätt att krydda språket såväl som att peppra och salta maten.
Jag ser "svordomar" som ett komplement i uttrycksformen. Och varför är alla svordomar åkallande av underjorden? Minst lika många handlar om gud. Herre jävlar. Jössös osv. Men då är de förlåtna?
Vad är skillnaden på: Herre min dár och Djävlar i helvete? I praktiken alltså.
eller: Må fan ta dig mot Gud straffar dig!

Alla är förbannelser. Till ingen nytta.
VitaFingrar
CITAT (Överbölingen @ 02-09-2011, 23:06) *
Men

Å andra sidan är en svordom ett sätt att krydda språket såväl som att peppra och salta maten.
Jag ser "svordomar" som ett komplement i uttrycksformen. Och varför är alla svordomar åkallande av underjorden? Minst lika många handlar om gud. Herre jävlar. Jössös osv. Men då är de förlåtna?
Vad är skillnaden på: Herre min dár och Djävlar i helvete? I praktiken alltså.

Ska man vara RIKTIGT petnoga (vilket ingen här verkar vara) ska man väl inte använda svordomar som anspelar på gud heller. Duvet, hela "Du skall inte missbruka Herren, din Guds namn" grejen..
Piccante
CITAT (VitaFingrar @ 02-09-2011, 23:01) *
Charmigt! Måste säga att det är förvånande hur många i trådn som tar avstånd från könsord och grövre ord, tycker man hör det jämt och överallt. Man hör då fan så mycket mer "kök" och "fitta" än ord som "satan" och "attans".

Jag har då aldrig sagt "kök" när jag svär laugh.gif
VitaFingrar
CITAT (Markus_H @ 02-09-2011, 23:10) *
Jag har då aldrig sagt "kök" när jag svär laugh.gif

allvarligt? Här i Dalarna - när vi inte drar till med" Djävlulen och hans krôpp ända in i helvitta" vill säga - använder vi ALLTID "kök" som svordom. biggrin.gif Ibland kör vi på "vardagsrum" också, om något gått helt käpprätt åt helvete.
sommarhumla
Fucking hell ligger högt upp på min 10 i topp lista just nu. Används flitigt wink.gif. Satans jävla kukhelvete är en svordom som inte brukar fyras av utanför hemmet utan nyttjas när tex dator"helvetet" laggar.

"Arne också" har jag "snott" från en arbetskamrat, lite snäll variant som kanske kan användas när barn finns i närheten...en annan arbetskamrat som tidigare arbetat inom barnomsorgen sa att de använde ordet "jordnöt" istället för att inte lära de små grynen en massa onödiga ord.
Biggan_
CITAT (VitaFingrar @ 02-09-2011, 23:01) *

Det är nog en generationsfråga. Tror att vi äldre svär på det "gamla vanliga" sättet, medan ungdomarna tar till könsord för att krydda språket.
VitaFingrar
Alltså, kan någon försöka skriva kök, fast det rätta ordet? Försöker redigera men den ändrar enivist tillbaka till matlagningsrummet igen.

Hahaha, det GÅR inte att använda det manliga könsorgansordet ensamt. Forumet censurerar! biggrin.gif biggrin.gif
omk
Men det finns väl ingen här på Odla som har en kukträdgård ? Däremot en köksträdgård ... laugh.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (omk @ 03-09-2011, 00:57) *
Men det finns väl ingen här på Odla som har en kukträdgård ? Däremot en köksträdgård ... laugh.gif

Men det kanske skulle va nåt!!! tummenupp.gif
Ensamstående som jag är!!!
giggle.gif
Eva i Skåne
CITAT (Biggan_ @ 02-09-2011, 23:25) *
Det är nog en generationsfråga. Tror att vi äldre svär på det "gamla vanliga" sättet, medan ungdomarna tar till könsord för att krydda språket.

Precis vad jag tänkte yes.gif
Eva i Skåne
CITAT (anne-li i olofstorp @ 03-09-2011, 11:03) *
giggle.gif

Men Anne-li då laugh.gif
Kanske detta kan vara något att odla i din köksträdgård flirting.gif (bilden har jag snott från någon annan som tidigare lagt in den på forumet, Markus, tror jag)
[attachment=64409:passion_fruit.jpg]
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 03-09-2011, 11:33) *
Men Anne-li då laugh.gif
Kanske detta kan vara något att odla i din köksträdgård flirting.gif (bilden har jag snott från någon annan som tidigare lagt in den på forumet, Markus, tror jag)
[attachment=64409:passion_fruit.jpg]

fear.gif Ojdå! Det var väl i grövsta laget!
*Stintan*
Det är skillnad på att svära och att använda "fula" ord.
Eva i Skåne
Ja, man får nog nöja sig med att fantisera giggle.gif
herkules
CITAT (anne-li i olofstorp @ 03-09-2011, 11:03) *
giggle.gif

du får niga i gurklandet ...
anne-li i olofstorp
CITAT (herkules @ 03-09-2011, 11:59) *
du får niga i gurklandet ...

HahahA! Tack för alla tips!!!!! naughty.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
caprifol
Svär en hel del, tyvärr, när saker och ting går på tok men använder aldrig någonsin könsord. Det blir den vanliga harangen som en del skrivit ned här - men på finska. Det tar bättre! Jämfört med det låter svenska versionen mesig... Men obs! det ska uttalas på riktig finska och inte som en del svenskar försöker härma t ex "perkele".
Monarda
Beror på situationen. "Gudars skymning", användbart utan att verka stötande. Men i slutet sällskap blir det lite grövre artilleri. ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon