|
Meriona
26-08-2011, 17:54
Men när du vill svära, vad tar du till för ord då? Det där som kommer av sig självt alltså?
FAN säger jag oftast.
Men det finns väl fler ändå? Jag borde kanske variera mig?
JÄVLAR Fast jag varierar mej allt en del!
Meriona
26-08-2011, 18:08
Mycket bra (och gissar jag hyfsat vanligt) förslag.
*Stintan*
26-08-2011, 18:41
Det är nog både jävlar och fan och helvete utan inbördes ordning och ibland blir det långa haranger
Huggorm
26-08-2011, 18:56
"satans" blir det väll ibland. Könsord och liknande undviker jag, för jag tycker det låter så tråkigt med sådant som svordom
*Stintan*
26-08-2011, 18:59
Ja det skulle nog låta lite konstigt om man använde könsord när man spillt kaffe i tangentbordet
Voi vittu, och om det är riktigt illa blir det voi vitun vitun vittu. Använder mig av fan och jävlar också. Jädrans om det är barn i närheten.
mamamaggan
26-08-2011, 19:29
Helvete med olika tillägg . Sjutton också om det är barn i närheten.
Den längsta jag hört var det en äldre man från Dalarna som stod för
" Djävlulen och hans krôpp ända in i helvitta "
Meriona
26-08-2011, 19:39
CITAT (mamamaggan @ 26-08-2011, 20:29)  ... " Djävlulen och hans krôpp ända in i helvitta "  Underbar variant av ... ja nåt!
Piccante
26-08-2011, 19:40
helskuttas jävla förbannade skit i....... hörs nog ibland men vi är ganska verbala när det kommer till att svära
Meriona
26-08-2011, 19:48
CITAT (Markus_H @ 26-08-2011, 20:40)  helskuttas jävla förbannade skit i....... hörs nog ibland men vi är ganska verbala när det kommer till att svära  Det var en lång en!  Såna långa ramsor drar jag bar när jag slagit mig!
herkules
26-08-2011, 21:01
fan
Oj! Det bli alldeles för mycket av den varan här! Men jag håller mig också till de traditionella (det var väl också ett ordval i sammanhanget!) och aldrig-aldrig könsord.
Om det går åt helvete (typ om man trasslar till det på jobbet) så blir det nog långa harangen, dvs "Helvetes-förbannade-jävla-skit!"!
Konstigt, förr svor jag aldrig. Det förekom inte hemma. Men på senare år har jag lagt mig till med ovanan. Funderar på om det började när jag blev med trädgård. Jävla Grävling ryade jag idag, efter att ha sett vad han åstadkommit i natt med min gräsmatta.
Och självklart måste man ju länka till denna klassiker i ett ämne som detta! Oslagbar!
Morbror Anders var en mild person, hans 'svordom' var "alla tiders" - däremot hans syster, gamla Moster, svor så det osade - jävla var nog hennes favorit. En grannpojke hade ett mycket bra uttryck som litet frö, "jävling". Och själv svär jag alltid när jag nyser "oj fan" - säger jag, och sen förlåt om det är utomstående med.
Vet inte vad jag ska säga men min man säger att jag svär så mjölken surnar...tycker inte jag att jag gör
När jag går här för mig själv och blir förbannad på andra så blir det :"ta dig i dalen för bövle"n.Annars svär jag väldigt försiktigt och lite,tycker det är brist på det´svenska spåket att bara svära.
Eva-Helene
27-08-2011, 00:29
Rackarns å (kort "å", såklart)! Blir jag riktigt riktigt arg - som när min ganska senila mor hade lagt min stickning i vedlådan(!) - ja då blir det långa haranger som det osar om!
Överbölingen
27-08-2011, 01:02
Jössös vad ni är ordetliga. Jag åkallar diverse gudar från underjorden när det går åt h-e eller en ny blå tumnagel när jags spikar. Men det är sällan jag blir jävligt förbannad. Skall vara då någon som förfäktar en ogrundad ide´ men respekterar att man slåss för sin uppfattning.
Om någon minns Hylands Hörna och ABC-boken? Emanicipationsdebatten är något som läggs åt sidan om natten!
Dvs skuggboxa gärna men låt inte det störa förhållandet mellan...
Å andra sidan ett dygn senare så är det nog jäääävlar h-es skit. T ex när jag glömt ta medicin, eller att ta fram köttet ur frysen till middagen och frugan frågar – Vad blir det till middag?
Det blir på finska:perse=arsle för det mesta.
malarmaster
27-08-2011, 08:27
när det bara är lite skit blir det satans helvete!! när det går åt fanders riktigt brukar jag omedvetet använda farsans favorit SATANS BLÅSVEDDA ARABDJÄVLAR,tilläggas ska att han var sjöman o kunde verkligen många svordomar vilka inte alla är lämpliga i dagens samhälle.farfar var ovkså ett nöje att lyssna på ,en fåordig man som normalt inte gjorde mycket väsen av sig men när han blev arg var det många roliga kombinationer ,en som fastnat o som jag använder när det passar är "din jävla storsvensk!!" farfars farfar var dansk o det är nog därav det kommer. Ulf
malcolm
27-08-2011, 08:28
När hyllan på kylskåpsdörren ramlade ner och en flaska med en liter matolja, en liter hostmedicin och en liter koncentrerad saft föll i golvet och gick sönder drog jag till med ett: Attan också... eller var det något annat jag sa....
Myosotis
27-08-2011, 10:12
Blir fortfarande full i skratt när jag tänker på en bekant som tappade en gurkskiva i golvet och sa "sjutton". Sen tappade hon en till och sa "arton"  [attachment=64210:IgelPerk...animiert.gif]
Gossen Ruda
27-08-2011, 13:24
Här är det mest fan, jävlar och helvete. Min harang över åkersorken används sällan. Så var det rörmokarbasen som kallade till sig en av sina mannar för den gamla damen han hade varit hos hade klagat på att han svor så mycket. Men han försvarade sig att han inte alls svor så mycket. Det var bara vid ett tillfälle han höjde rösten och det var när hans kompis råkade spilla smält bly på hans hand. Men hade bara sagt något i stil med: Aj det där gjorde ont: Du får upp bättre.
Huggorm
27-08-2011, 13:34
CITAT (malcolm @ 27-08-2011, 09:28)  När hyllan på kylskåpsdörren ramlade ner och en flaska med en liter matolja, en liter hostmedicin och en liter koncentrerad saft föll i golvet och gick sönder drog jag till med ett: Attan också... eller var det något annat jag sa....  Bara att sleva upp och tappa på en ny flaska, så har man en medicin som säkert fungerar till allt möjligt
CITAT (Huggorm @ 27-08-2011, 14:34)  Bara att sleva upp och tappa på en ny flaska, så har man en medicin som säkert fungerar till allt möjligt  Pippi Långstrumps kuckelimuckmedusin? Den hjälper ju t.o.m. mot ludd i naveln och nageltrång.
Piccante
27-08-2011, 14:12
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 11:12)  [attachment=64210:IgelPerk...animiert.gif] den påminner mycket om min granne.
Kajsa i Arvika
27-08-2011, 16:34
Jag drar nog till med en kombination av fanihelvetesjävlaskit.. bara för att vara på den säkra sidan så att säga..
Biggan_
27-08-2011, 16:41
CITAT (Kajsa i Arvika @ 27-08-2011, 17:34)  Jag drar nog till med en kombination av fanihelvetesjävlaskit.. bara för att vara på den säkra sidan så att säga..  Jag helgarderar också!
Usch, så ni svär i den här tråden! Är ni arga allihop...samtidigt? Hur som helst så kommer tungorna att svartna och ramla ur truten på er om ni håller på så här! Jag skojar inte, det är fan i mej dagens sanning!
Biggan_
27-08-2011, 16:54
CITAT (Cacki @ 27-08-2011, 17:52)  Usch, så ni svär i den här tråden! Är ni arga allihop...samtidigt? Hur som helst så kommer tungorna att svartna och ramla ur truten på er om ni håller på så här! Jag skojar inte, det är fan i mej dagens sanning! Då får du fan i mej gå och kolla tungan i spegeln cacki!
Skruttis
27-08-2011, 17:04
Helvetes jävla skit, blir det nog ganska ofta. Fan och jävlar kan det bli en del också. Men oj vad jag svär sällan.....
Myosotis
27-08-2011, 17:22
CITAT (Markus_H @ 27-08-2011, 15:12)  den påminner mycket om min granne. Va!? Jag trodde din granne var otäck, igelkotten är ju söt!
Piccante
27-08-2011, 17:40
CITAT (Myosotis @ 27-08-2011, 18:22)  Va!? Jag trodde din granne var otäck, igelkotten är ju söt! jag har en granne som plötsligt skriker perkele! när han är på det humöret.
ninnisky
27-08-2011, 17:52
CITAT (Skruttis @ 27-08-2011, 16:04)  Helvetes jävla skit, blir det nog ganska ofta. Fan och jävlar kan det bli en del också. Men oj vad jag svär sällan.....  Härmis där
Meriona
27-08-2011, 18:57
Varning nu ska jag skriva nåt fult: Rövhål är en ny favoritsvordom, fast jag vågar bara använda den hemma.
Min faster jobbade inom mentalvården och snappade upp följande från en patient som antagligen fick nog av en annan patient: DIN PITTVRIDNA MÄRRFITTA! Upps!
Biggan_
27-08-2011, 19:47
CITAT (Peztis @ 27-08-2011, 20:41)  Min faster jobbade inom mentalvården och snappade upp följande från en patient som antagligen fick nog av en annan patient: DIN PITTVRIDNA MÄRRFITTA! Upps!  Det var nått nytt!
Jäklar ! blir det ofta men man måste hänga med i tiden så det blir mycket "skitt" också  Försöker att inte svära så mycket men ibland är det som en lättnad att få säga något jäkligt fult
När det gör ont, heter det oftast "Aj som fan". Blir man förbannad på sig själv eller (helst) på nån annan är det nog "jävla idiot" som gäller ...  Edit: när jag skriver blir det dock lite mera snällt och "gammaldags". Tycker t ex att Jäsiken, Jämrans och Sakramentskade är väldigt kul ord ...
Min farmor som gick ur tiden för väldigt många år sedan älskade att spela poker. Den grövsta svordom jag hörde henne säga…..och då skulle det vara illa var : ”Attans bötkort”.
Själv använder jag flitigt svordomar för att ”krydda” språket och för att förstärka känslor. Jag tror nog att fan och skit är de vanligaste här hemma.
/Anki
Visst svär jag alldeles för mycket och har en massa elände med att inte föra det vidare till min sexårige son!  Jag menar, han gör ju som man gör, inte som man säger. Eller egentligen! Nu minsann passar det att göra som man säger!  Men visst håller jag med om att det är en ful ovana som inte gör mycket för vårt språk. Jag önskar jag är som en del att när de väl svär, då vet man att nu jävlar gick det rakt åt helvete! Upps....!
*Stintan*
28-08-2011, 22:07
CITAT (Peztis @ 28-08-2011, 21:59)  Visst svär jag alldeles för mycket och har en massa elände med att inte föra det vidare till min sexårige son!  Jag menar, han gör ju som man gör, inte som man säger. Eller egentligen! Nu minsann passar det att göra som man säger! Men visst håller jag med om att det är en ful ovana som inte gör mycket för vårt språk. Jag önskar jag är som en del att när de väl svär, då vet man att nu jävlar gick det rakt åt helvete! Upps....!  Appropå språk så är "ful ovana" en tautologi  inget illa menat , jag kan bara inte glömma den gången någon påpekade det för mig och blir full i skratt varje gång jag ser det. Tror det var 1958.
Jag har börjat svära med åldern.. Svor aldrig förr! Satan är nog det vanligaste, satan i gatan. När jag inte "svor" var det GURKA som användes, ja, som svordom. Låter kraftigt sådär, gurrrrrrka. Funkade bra.
Överbölingen
28-08-2011, 23:43
Förresten, har ni hört den där om lappen som var vallare på ett skidhotell? Ni som inte hört den kan läsa vidare.
Damen ber om vallningshjälp och av någon anledning lägger hon sig i proffsets arbete. till slut orkar han inte mer utan utbrister – Dra år helvita!
Klagomål framfördes till hotellet och vid dagens middag skulle han göra avbön.
-Jo, damen som jag bad dra åt helvita i morse vill jag bara meddela att det blir ingen resa åv.
Så var det mad det.
Biggan_
28-08-2011, 23:44
CITAT (Överbölingen @ 29-08-2011, 00:43)  Förresten, har ni hört den där om lappen som var vallare på ett skidhotell? Ni som inte hört den kan läsa vidare.
Damen ber om vallningshjälp och av någon anledning lägger hon sig i proffsets arbete. till slut orkar han inte mer utan utbrister – Dra år helvita!
Klagomål framfördes till hotellet och vid dagens middag skulle han göra avbön.
-Jo, damen som jag bad dra åt helvita i morse vill jag bara meddela att det blir ingen resa åv.
Så var det mad det.
Meriona
30-08-2011, 22:18
CITAT (Wilmer @ 28-08-2011, 23:42)  Jag har börjat svära med åldern.. Svor aldrig förr! Satan är nog det vanligaste, satan i gatan. När jag inte "svor" var det GURKA som användes, ja, som svordom. Låter kraftigt sådär, gurrrrrrka. Funkade bra. Knappast nåt svärord nuförtiden väl, när marsvinen skriker på gurka stup i ett?
VitaFingrar
02-09-2011, 20:43
Men vad faaaN!!! Fucking jävla kukfotboll!!!!  Och JA, dte förekommer könsord vitt och brett när jag sätter igång och svär!
Eva i Skåne
02-09-2011, 21:04
CITAT (Cacki @ 27-08-2011, 17:52)  Usch, så ni svär i den här tråden! Är ni arga allihop...samtidigt? Hur som helst så kommer tungorna att svartna och ramla ur truten på er om ni håller på så här! Jag skojar inte, det är fan i mej dagens sanning! Helvete är absolut det som ligger på tungspetsen direkt för mig men ang svordomar och svart tunga måste jag berätta en sak som vi ofta skrattar åt När dottern var liten, kanske 3-4år, blev hon ofta passad av ett par äldre släktingar, två rara gamla damer. En dag när min man kom och hämtade henne var dom helt förtvivlade för dottern stod framför spegeln och svor mest hela tiden. Hon hade väl sagt nåt fult ord som inte föll i god jord och så hade dom skrämt henne med att tungan skulle bli svart om hon svor. Detta lät bara spännande i hennes öron och hon övade flitigt  CITAT (mamamaggan @ 26-08-2011, 20:29)  Helvete med olika tillägg . Sjutton också om det är barn i närheten.
Den längsta jag hört var det en äldre man från Dalarna som stod för
" Djävlulen och hans krôpp ända in i helvitta " Min farfar hade en ramsa som han dock inte drog för mig, men pappa har berättat det "jävlar min själ och själen i träskon och träskon ända in i helvete"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|