Maria S
06-09-2011, 09:00
Var i Bergianska trdgrden i Stockholm i helgen, och blev frlskad i en snygg buske. Skylten sa att det var en Acanthopanax sessiliflorus. Google talar om fr mig att det r en Skaftat stickaralia, hrdig till zon 2 (verkar vara hrdig med lite marginal - fr den var vldigt storvuxen, frodig och fin i Bergianska). Kan dock inte hitta den i ngra plantskolor ngonstans. Enda stllet jag hittar den fr inkp r p Rareplants.de som fr. Och dr beskriver de den som en betydligt mindre buske n den jag sg i Bergianska. (frvrigt - ngon som vet vilka zonangivelser Rareplants anger. De skriver den r hrdig till IV-V. Vad innebr det versatt till svenska?)
Ngon som vet mer om denna buske, hridghet, inkpsstlle, annat? Finns det ngra nackdelar med den som gr att den inte sljs i svenska plantskolor? Eller har jag bara letat dligt?
Helen i Pite Zon 5
06-09-2011, 13:46
Enligt SKUD s heter den Eleutherococcus sessiliflorus - Oskaftad Stickalaria.
Vet dremot inte var man kan kpa den, kanske hos ngon trdgrdsamatr som Tommy Ahnby i Munkedal.
Sjlv har jag frstt fr ngra r sedan bde oskaftad -och skaftad Stickaralia, men dom vxer vldigt, vldigt sakta s att kpa frdigt r en bra id.
Stll grna frgan p STA:s forum kanske du f fler svar och tips om var man kan hitta den.
http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum2/
Maria S
07-09-2011, 09:33
CITAT (Helen i Pite Zon 5 @ 06-09-2011, 14:46)

Enligt SKUD s heter den Eleutherococcus sessiliflorus - Oskaftad Stickalaria.
Vet dremot inte var man kan kpa den, kanske hos ngon trdgrdsamatr som Tommy Ahnby i Munkedal.
Sjlv har jag frstt fr ngra r sedan bde oskaftad -och skaftad Stickaralia, men dom vxer vldigt, vldigt sakta s att kpa frdigt r en bra id.
Stll grna frgan p STA:s forum kanske du f fler svar och tips om var man kan hitta den.
http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum2/Tack!
Allt blir s mycket enklare och roligare med rtt namn. Lyckades till och med hitta en plantskola som eventuellt har den med Googles hjlp nr namnet r rtt.
Helen i Pite Zon 5
07-09-2011, 12:40
Kul!
Hller tummarna fr att du ska hitta den

Det gr kanske nnu lttare nsta vr d en ny ssong startar.