Sidor: 1, 2
batski
Jag funderar på om det inte börjar bli dags att gå ur partiet...

Expressen: Regeringen får igenom budgeten - med hjälp av MP

När ett parti är överrens om så mycket med högern - med sin cyniska människosyn och total disrespekt för djurens rättigheter - börjar jag tvivla på om inte det partiet faktiskt vänt ryggen till de värderingar som gjorde att jag blev medlem...
Anma
Verkar som att hela artikeln är omskriven. Någon på Ekot har dragit i för stora växlar.
Huggorm
Jag tror vi kommer få se helt andra konstellationer i regeringen efter nästa val. En regering bestående av M och MP är faktiskt inte helt otänkbart, kanske uppbackade av FP elller C för att nå 50%.
batski
Ja det såg jag nu... Oj såg nu att artikeln är helt omskriven... Jag kanske reagerade för snabbt... Men jag blev bara så shockad...
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 18-09-2011, 11:42) *
En regering bestående av M och MP är faktiskt inte helt otänkbart, kanske uppbackade av FP elller C för att nå 50%.

sick.gif Och vad ska man rösta på då? Det skulle behövas ett riktigt miljö-vänsterparti.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 18-09-2011, 11:44) *
sick.gif Och vad ska man rösta på då? Det skulle behövas ett riktigt miljö-vänsterparti.

tummenupp.gif
Huggorm

Jag tror tyvärr det partiet skulle domineras av vegan-extremister och liknande, och något större inflytande skulle de heller aldrig få. Inom politiken är det ju alltid så att man måste kompromissa, jag tror det är få människor som fullständigt delar åsikter med något av partierna
Red Top
I stället för att tro på allting som står i Expressen, föreslår jag att ni lyssnar på Ekots lördagsintervju med Per Bolund, ekonomisk talesperson.

http://sverigesradio.se/sida/spelaren.aspx

Edit: Ekonomisk talesperson för Miljöpartiet, förstås.
batski
CITAT (Red Top @ 18-09-2011, 11:48) *
I stället för att tro på allting som står i Expressen, föreslår jag att ni lyssnar på Ekots lördagsintervju med Per Bolund, ekonomisk talesperson.

http://sverigesradio.se/sida/spelaren.aspx
Edit: Ekonomisk talesperson för Miljöpartiet, förstås.

Ja jag inser att jag borde ha gjort det.

Därför startar vi ett nytt grönt parti

CITAT (Huggorm @ 18-09-2011, 11:48) *
Jag tror tyvärr det partiet skulle domineras av vegan-extremister och liknande, och något större inflytande skulle de heller aldrig få.

Brukade man inte säga liknande saker när MP föst bildades? wink.gif

CITAT (Huggorm @ 18-09-2011, 11:48) *
Inom politiken är det ju alltid så att man måste kompromissa, jag tror det är få människor som fullständigt delar åsikter med något av partierna

Sant, men det finns gränser för hur mycket man kan kompromissa utan att komprometera sin ideologi och politik.
Gita
Nu är det väl så att MP i grunden alltid stått för värderingar mer åt det borgerliga hållet, vilket jag tror kommit/kommer att bli mer tydligt under Fridolins ledning. Han är ju betydligt mer marknadsorienterad än t.ex. Wetterstrand och ser också mer till nödvändiga ekonomiska samband.
Jag hörde intervjun med Per Bolund och det framgick ganska klart att man till stora delar stöder alliansens ekonomiska politik undantaget jobbskatteavdraget. Fast även där verkade Bolund beredd att kompromissa, dvs. ge och ta och att avdraget på intet sätt var någon helig ko för MP.
Vidare förstod jag Bolunds uttalande som att man aldrig mera kommer att ge sig in på ett så nära samarbete med något av blocken såsom den mindre lyckade valalliansen med S innebar.
Gita
Piccante
som tur är finns det partier med bättre skol och klimatpolitik än MP
batski
CITAT (Gita @ 18-09-2011, 12:24) *
Nu är det väl så att MP i grunden alltid stått för värderingar mer åt det borgerliga hållet

Det vet jag inte om jag kan hålla med. MP:s socialpolitik har hittills präglats av solidaritet, medmänsklighet, fokus på livskvalitet snarare än ohejdad tillväxt, mm. Allt detta är ju högerpolitikens diametrala motpoler.

vilket jag tror kommit/kommer att bli mer tydligt under Fridolins ledning. Han är ju betydligt mer marknadsorienterad än t.ex. Wetterstrand och ser också mer till nödvändiga ekonomiska samband.

Fridolin är kanske det västa som har hänt MP!
herkules
miljöpartiet har sålt sig länge nu.
batski
CITAT (herkules @ 18-09-2011, 12:50) *
miljöpartiet har sålt sig länge nu.

Ja tyvärr sad.gif
Huggorm
Hade alliansen gjort upp med SD i stället, så hade ni gnällt över det också...
Aqvakul
Jag tycker att det är bra att Mp försöker bli mer än ett enfrågeparti. De har väl alltid hållit till någonstans i det politiska mittfältet, möjligen med en dragning åt vänster. Mp är naturligtvis den naturliga samarbetspartnern för alliansen sedan de förlorade sin majoritet i riksdagen. Man får dock hoppas att de inte säljer sig för billigt. Relationen till just moderaterna är nog annars ganska sval, medan man har lättare att harmoniera med C och Fp. Fridolin är en extremt duktig politiker, med många goda mänskliga drag, som kommer att ge Mp en mycket stark ställning i svensk politik. Som "vänstermänniska" är jag betydligt mer oroad över hur S och V ska hantera politiken framöver.
andersen
CITAT (batski @ 18-09-2011, 11:11) *
Jag funderar på om det inte börjar bli dags att gå ur partiet...

Expressen: Regeringen får igenom budgeten - med hjälp av MP

När ett parti är överrens om så mycket med högern - med sin cyniska människosyn och total disrespekt för djurens rättigheter - börjar jag tvivla på om inte det partiet faktiskt vänt ryggen till de värderingar som gjorde att jag blev medlem...

Hur kan du vara förvånad över det, MP har alltid varit ett högerparti, dom sålde ut arbetsrätten så i mina ögon så är dom arbetarfientliga.
batski
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 13:07) *
Jag tycker att det är bra att Mp försöker bli mer än ett enfrågeparti.

Det har man iofs länge varit och det tycker jag är bra. Men jag börjar känna att jag inte riktigt känner igen partiet både ur ett ideologiskt perspektiv men även vad gäller partiets realpolitik.

CITAT (andersen @ 18-09-2011, 13:25) *
Hur kan du vara förvånad över det, MP har alltid varit ett högerparti, dom sålde ut arbetsrätten så i mina ögon så är dom arbetarfientliga.

MP har alltid försökt ställa sig utanför höger-vänsterskalan men skulle man ändå placera det nånstans på den skalan skulle jag snarare säga att partiet var mer vänster än höger.
andersen
CITAT (batski @ 18-09-2011, 13:58) *
MP har alltid försökt ställa sig utanför höger-vänsterskalan men skulle man ändå placera det nånstans på den skalan skulle jag snarare säga att partiet var mer vänster än höger.

Märkligt inlägg har du glömt bort uppgörelsen med dom borgliga partierna som MP gjorde? Mp Drev till sammans med dom borgliga partierna igenom att det blev undantag i LAS om att ta bort 2personer från turordningslistan... så nog sjuton står MP till höger och dom är arbetarfientliga av sig.
Noak

tummenupp.gif
*Stintan*
Jag som trodde att MP från början bestod av diverse förrymda centerpartister, så var det iallafall där jag bodde då det begav sig.
batski
CITAT (*Stintan* @ 18-09-2011, 14:27) *
Jag som trodde att MP från början bestod av diverse förrymda centerpartister, så var det iallafall där jag bodde då det begav sig.

Ja det fanns nog en del förrymda centerpartister men inte bara.
batski
CITAT (andersen @ 18-09-2011, 14:15) *
Märkligt inlägg har du glömt bort uppgörelsen med dom borgliga partierna som MP gjorde? Mp Drev till sammans med dom borgliga partierna igenom att det blev undantag i LAS om att ta bort 2personer från turordningslistan... så nog sjuton står MP till höger och dom är arbetarfientliga av sig.

Som sagt, MP har inte riktigt gått att placera i väsnter-högerskalan, men i en del frågor har det enligt mig varit mer progressivt än S och kanske tom äv V
andersen
CITAT (batski @ 18-09-2011, 14:47) *
Som sagt, MP har inte riktigt gått att placera i väsnter-högerskalan, men i en del frågor har det enligt mig varit mer progressivt än S och kanske tom äv V

Jaja.. vi tycks vara övrens om att tycka olika... inget fel i det på ett forum.
batski
CITAT (andersen @ 18-09-2011, 14:50) *
Jaja.. vi tycks vara övrens om att tycka olika... inget fel i det på ett forum.

Ja let's agree to disagree tongue.gif Sen kan jag faktiskt ha fel ibland tongue.gif
Aqvakul
Absolut mer vänster än höger, även om partiet inte haft någon enhetlig linje i relation till vänster/högerskalan...
batski
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 15:21) *
Absolut mer vänster än höger, även om partiet inte haft någon enhetlig linje i relation till vänster/högerskalan...

Så har jag också uppfattat det.
Huggorm
Att MP är mer vänster än höger bekräftas av deras samarbete med S och V.
gnon49
Tror faktiskt att språkrören i MP är så rutinerade att dom inte ser politiken som en höger-vänsterskala. Det man har gemensamt med regeringen skall man givetvis ta vara på om det gynnar den egna politiken. Flyktingpolitiken har man väl kommit överens om vissa lättnader för anhöriga o papperslösa. Infrastrukturen kommer man säkert överens om. Troligtvis även miljöpolitiken eftersom S o V har en ganska luddig inställning till hur miljöpolitiken skall utformas. Tror MP aktar sig för att gå i allians med något parti. Samarbetet med S o V gav nog skrämselhicka. Att stödja regeringen kan vara mer "lönsamt" för partiet.
Gita
CITAT (Huggorm @ 18-09-2011, 15:27) *
Att MP är mer vänster än höger bekräftas av deras samarbete med S och V.

Jag är inte så säker på detta samarbete hade så mycket med värderingar att göra utan att det snarare var en taktisk bedömning (felaktik visade det ju sig) om en väg till större inflytande samt Wetterstrands förhoppning om en ministerpost.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 18-09-2011, 15:38) *
Jag är inte så säker på detta samarbete hade så mycket med värderingar att göra utan att det snarare var en taktisk bedömning (felaktik visade det ju sig) om en väg till större inflytande samt Wetterstrands förhoppning om en ministerpost.
Gita

Man samarbetade i de flesta frågor med S i 12 år, först som understöd för s-regeringen och sen i opposition.. Samarbetet inleddes innan Maria Wetterstrand tillträdde som språkrör. Det är en väldig förenkling av politikens villkor och snarast en svartmålning av politiska motståndare, när man antyder att politikens inriktning främst utformas utifrån önskan om personliga ministerposter...
batski
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 15:43) *
Man samarbetade i de flesta frågor med S i 12 år, först som understöd för s-regeringen och sen i opposition.. Samarbetet inleddes innan Maria Wetterstrand tillträdde som språkrör. Det är en väldig förenkling av politikens villkor och snarast en svartmålning av politiska motståndare, när man antyder att politikens inriktning främst utformas utifrån önskan om personliga ministerposter...

tummenupp.gif
andersen
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 15:43) *

Nja, man samarbetade i början mest med dom borgliga i frågor som handlade om, friskolor stöd till företagarna och försämringar i arbetsrätten mm, och har väl mycket ifrån Per Gahrton som kom ifrån Folkpartiet.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 18-09-2011, 17:32) *
Nja, man samarbetade i början mest med dom borgliga i frågor som handlade om, friskolor stöd till företagarna och försämringar i arbetsrätten mm, och har väl mycket ifrån Per Gahrton som kom ifrån Folkpartiet.

Man hade ett parlamentariskt samarbete med S-regeringen 1998-2006 och samarbetade därefter i med dem i opposition 2006-2010. Samarbetet omfattade inte försvarspolitik och Eu-samarbetet och i någon enstaka fråga (f.f.a. uppluckringen av LAS) gick man tillsammans med de Gröna. Tongivande språkrör under den tidigast persioden var Birger Schlaug.
andersen
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 17:38) *
Man hade ett parlamentariskt samarbete med S-regeringen 1998-2006 och samarbetade därefter i med dem i opposition 2006-2010. Samarbetet omfattade inte försvarspolitik och Eu-samarbetet och i någon enstaka fråga (f.f.a. uppluckringen av LAS) gick man tillsammans med de Gröna. Tongivande språkrör under den tidigast persioden var Birger Schlaug.

Men i dom frågorna som jag räknade upp, så var det i sammarbete med dom borgliga, och jag tror att i stortsätt hela fackföreningsrörelsen ser MP som ett borgligt parti och något som vi inte skall samarbeta med.

Ps. Per Gahrton var med att starta partiet.
Huggorm
CITAT (andersen @ 18-09-2011, 17:42) *
Men i dom frågorna som jag räknade upp, så var det i sammarbete med dom borgliga, och jag tror att i stortsätt hela fackföreningsrörelsen ser MP som ett borgligt parti och något som vi inte skall samarbeta med.

Ps. Per Gahrton var med att starta partiet.

Med tanke på hur motvillig fackföreningsrörelsen är till att anpassa sig till nutiden så är jag inte förvånad. Inte konstigt att allt färre är fackanslutna.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 17:38) *

Om du läser MP.s partipogram så skall du se att de är för t.ex Rut-avdraget, friskolor, privata vårdgivare, individens valfrihet, sänkta arbetsgivaravgifter, sänkt resturangmoms dvs. sänkt moms för hela tjänstesektorn, förenklat regelverk för egenföretagare m.m.
Med andra ord är man för det mesta som alliansregeringen arbetar för. Dock är man inte för jobbskatteavdraget, men detta är inte viktigare än att det är förhandlingsbart enl. Per Bolund.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 18-09-2011, 18:06) *
Om du läser MP.s partipogram så skall du se att de är för t.ex Rut-avdraget, friskolor, privata vårdgivare, individens valfrihet, sänkta arbetsgivaravgifter, sänkt resturangmoms dvs. sänkt moms för hela tjänstesektorn, förenklat regelverk för egenföretagare m.m.
Med andra ord är man för det mesta som alliansregeringen arbetar för. Dock är man inte för jobbskatteavdraget, men detta är inte viktigare än att det är förhandlingsbart enl. Per Bolund.
Gita

Partiprogram är intressanta, men ofta papperskonstruktioner. Det är de faktiska politiska ställningstagandena som visar var ett parti står.. Om Mp är på väg att bli ytterligare ett i raden av moderata stödpartier så är det något nytt.. (Tyvärr är väl risken att de mals sönder precis som de andra)

Under perioden 1998-2010 såg det helt annorlunda ut...
andersen
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 18:19) *
Partiprogram är intressanta, men ofta papperskonstruktioner. Det är de faktiska politiska ställningstagandena som visar var ett parti står.. Om Mp är på väg att bli ytterligare ett i raden av moderata stödpartier så är det något nytt.. (Tyvärr är väl risken att de mals sönder precis som de andra)

Det är väl det som dom har visat under dom åren som partiet har existerat, och i linje med första inlägget i den här tråden.
Red Top
Nu är det väl så att MP i grunden alltid stått för värderingar mer åt det borgerliga hållet, vilket jag tror kommit/kommer att bli mer tydligt under Fridolins ledning. Han är ju betydligt mer marknadsorienterad än t.ex. Wetterstrand och ser också mer till nödvändiga ekonomiska samband.
Jag hörde intervjun med Per Bolund och det framgick ganska klart att man till stora delar stöder alliansens ekonomiska politik undantaget jobbskatteavdraget. Fast även där verkade Bolund beredd att kompromissa, dvs. ge och ta och att avdraget på intet sätt var någon helig ko för MP.
Vidare förstod jag Bolunds uttalande som att man aldrig mera kommer att ge sig in på ett så nära samarbete med något av blocken såsom den mindre lyckade valalliansen med S innebar.
Gita

Jag undrar om vi lyssnade på samma intervju. g.gif

Det här är vad jag hörde. Och tydligen Ekots reporter också.

Ur Ekots lördagsintervju

"– Det är väldigt lite av de förslag som regeringen nu har kommit med som vi är väldigt mycket emot. Hade man kommit fram med till exempel ett femte jobbskatteavdrag så hade vi ställt oss tveksamma till det, men där har ju regeringen själv backat, säger Per Bolund.

På några områden, som järnvägssatsningar, vill Miljöpartiet gå längre än regeringen. Men bara på en punkt, mer pengar till säkerhetspolisen, är partiet direkt negativt.

Regeringen ser alltså ut att slippa några tyngre nederlag i budgetbehandlingen.
I sin regeringsförklaring talade statsministern om att föra löpande diskussioner med Miljöpartiet.

Den nytillträdde ekonomisk-politiske talesmannen Per Bolund säger att det i så fall är regeringens sak att ta initiativ, och markerade tydligt att Miljöpartiet inte är intresserat av att bli ett stödparti till regeringen.

– Att bli ett stödparti på det sätt som MP var till den socialdemokratiska regeringen, där vi ställde oss bakom budget efter budget, det är ju inte det som vi pratar om i det här läget.

I stället vill Per Bolund samarbeta på tre avgränsade politikområden: järnvägssatsningar, skola och bostadspolitik.

Han hoppas att på de områdena få samma nära samspel som Miljöpartiet redan har med regeringen om flykting- och invandringspolitiken, alltså att partiet är med och förhandlar om varje nytt beslut.

– I en budget skulle man då kunna vara överens om till exempel infrastrukturdelen, och sedan fortsätta att förhandla när det kommer fram konkreta beslut som ska upp i riksdagen.

Miljöpartiet är fortfarande motståndare till regeringens hjärtefråga, jobbskatteavdraget. Men man är, som Bolund säger, beredd att lyssna även där.

Jag tycker att det är dumt i det här läget, när vi har ett osäkert parlamentariskt läge, och dessutom en ekonomisk situation som ser ut att bli allt svårare, att utesluta några överenskommelser. Men vi ser inte att det bästa sättet att använda resurser i dagens Sverige är att sänka skatten genom ett nytt jobbskatteavdrag.

Några borgerliga politiker har föreslagit att Miljöpartiet ska bjudas in att delta i regeringen. Men den dörren stänger Per Bolund helt.

Miljöpartiet kommer aldrig att bli ett femte alliansparti i regeringen. Det är vi inte intresserade av, säger Per Bolund, ekonomisk-politisk talesman för Miljöpartiet."
Myosotis
CITAT (Red Top @ 18-09-2011, 18:50) *
"Miljöpartiet kommer aldrig att bli ett femte alliansparti i regeringen. Det är vi inte intresserade av..."

Hörde det också. Men det var en politiker som sa det, så han menar tvärtom.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 18-09-2011, 19:04) *
Hörde det också. Men det var en politiker som sa det, så han menar tvärtom.

Precis. Det han menade var "än har vi inte fått något tillräckligt bra anbud"
Red Top
Än så länge är jag så blåögd att jag väljer att tro på honom; eftersom han trots allt är miljöpartist. biggrin.gif

För övrigt behöver väl inte regeringen draghjälp av MP. De har ju redan SD, som röstar, som alliansen vill, i drygt 91% av alla omröstningar hittills. wink.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 18-09-2011, 19:18) *
blåögd

grönögd menar du väl wink.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 18-09-2011, 18:19) *

Du menar väl ändå inte att MP inte står för sitt eget partiprogam? Så illa kan det väl ändå inte vara att de alltid ändrar åsikt efter vem som i stunden har regeringsinnehavet?
Gita
Huggorm
CITAT (Red Top @ 18-09-2011, 19:18) *
För övrigt behöver väl inte regeringen draghjälp av MP. De har ju redan SD, som röstar, som alliansen vill, i drygt 91% av alla omröstningar hittills. wink.gif

Men knappast i den nu aktuella frågan om fri skolgång för illegala invandrare och anhöriginvandring från Somalia utan giltiga ID-handlingar...
Red Top
CITAT (Myosotis @ 18-09-2011, 19:48) *
grönögd menar du väl wink.gif

giggle.gif
Anma
CITAT (Gita @ 18-09-2011, 19:56) *
Du menar väl ändå inte att MP inte står för sitt eget partiprogam? Så illa kan det väl ändå inte vara att de alltid ändrar åsikt efter vem som i stunden har regeringsinnehavet?
Gita

Med tanke på vilka de samarbetade med vid senaste valet så är det verkligen inte så illa, i så fall skulle de ju lierat sig med alliansen redan då.
Gita
CITAT (Red Top @ 18-09-2011, 18:50) *
Jag undrar om vi lyssnade på samma intervju. g.gif

Det här är vad jag hörde. Och tydligen Ekots reporter också.

Ur Ekots lördagsintervju

"– Det är väldigt lite av de förslag som regeringen nu har kommit med som vi är väldigt mycket emot. Hade man kommit fram med till exempel ett femte jobbskatteavdrag så hade vi ställt oss tveksamma till det, men där har ju regeringen själv backat, säger Per Bolund.

På några områden, som järnvägssatsningar, vill Miljöpartiet gå längre än regeringen. Men bara på en punkt, mer pengar till säkerhetspolisen, är partiet direkt negativt.

Regeringen ser alltså ut att slippa några tyngre nederlag i budgetbehandlingen.
I sin regeringsförklaring talade statsministern om att föra löpande diskussioner med Miljöpartiet.

Den nytillträdde ekonomisk-politiske talesmannen Per Bolund säger att det i så fall är regeringens sak att ta initiativ, och markerade tydligt att Miljöpartiet inte är intresserat av att bli ett stödparti till regeringen.

– Att bli ett stödparti på det sätt som MP var till den socialdemokratiska regeringen, där vi ställde oss bakom budget efter budget, det är ju inte det som vi pratar om i det här läget.

I stället vill Per Bolund samarbeta på tre avgränsade politikområden: järnvägssatsningar, skola och bostadspolitik.

Han hoppas att på de områdena få samma nära samspel som Miljöpartiet redan har med regeringen om flykting- och invandringspolitiken, alltså att partiet är med och förhandlar om varje nytt beslut.

– I en budget skulle man då kunna vara överens om till exempel infrastrukturdelen, och sedan fortsätta att förhandla när det kommer fram konkreta beslut som ska upp i riksdagen.

Miljöpartiet är fortfarande motståndare till regeringens hjärtefråga, jobbskatteavdraget. Men man är, som Bolund säger, beredd att lyssna även där.

Jag tycker att det är dumt i det här läget, när vi har ett osäkert parlamentariskt läge, och dessutom en ekonomisk situation som ser ut att bli allt svårare, att utesluta några överenskommelser. Men vi ser inte att det bästa sättet att använda resurser i dagens Sverige är att sänka skatten genom ett nytt jobbskatteavdrag.

Några borgerliga politiker har föreslagit att Miljöpartiet ska bjudas in att delta i regeringen. Men den dörren stänger Per Bolund helt.

Miljöpartiet kommer aldrig att bli ett femte alliansparti i regeringen. Det är vi inte intresserade av, säger Per Bolund, ekonomisk-politisk talesman för Miljöpartiet."

Samma intervju, fast olika tokningar.
Det Bolund faktiskt säger (och som jag tidigare återgav med egna ord) är ju att man stöder nästan allt i alliansens budgetförslag.
F.ö har jag träffat Per Bolund några gånger i olika sammanhang. En i mitt tycke trevlig, lite lågmäld kille, med förmågan att förutsättningslöst lyssna och ta till sig olika synpunkter.Kul att han har fått en lite mer framskjuten position inom partiet.
Gita
Gita
CITAT (Anma @ 18-09-2011, 20:09) *
Med tanke på vilka de samarbetade med vid senaste valet så är det verkligen inte så illa, i så fall skulle de ju lierat sig med alliansen redan då.

Ja tänk så tokigt det kan bli om man gör en rejäl felbedömning. Och så förvirrande det framstår när man i sitt partiprogram säger en sak och i sitt val av allianspartner säger något helt annat.
Vad som händer framöver återstår att se, men det verkar ju ganska klart att Fridolin ligger rejält långt från Wetterstrand på höger-vänsterskalan.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon