Full version: Fototävling!
Sidor: 1, 2
Katarina Odla.nu
OBS! TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD OCH JYRYN ARBETAR MED ATT UTSE 3 VINNARE!

Fototävling på Odla.nu
− alla kan vara med!

Hösten är en vacker tid. Fånga din trädgård, balkong eller täppa i höstskrud och ta chansen att vinna ett presentkort på Odla.nu på 500 kronor.

Gör så här
Ladda upp din bild i den här tråden. Berätta varför du har valt just den bilden. Både bilden och motiveringen påverkar juryns bedömning.

Juryn väljer 3 bilder och fotograferna vinner ett presentkort vardera på 500 kronor som gäller vid valfritt erbjudande, aktuella eller kommande, från Odla.nu. Juryns val går inte att överklaga.

Tävlingen pågår till den sista oktober.

Välkommen att ladda upp din bild!
önskar Katarina på redaktionen
Helen i Piteå Zon 5
Vad kul med en liten tävling om höstens vackraste bild.
Har funderat och kollat mina bilder och föll till slut för Berberis koreana - Koreansk berberis.
Jag är 'förälskad' i Berberis yes.gif
Det finns mängder av olika sorter, storlekar, färger, bladformer och den är vacker hela säsongen.
Blommar med gula vackra blommor som sedan blir till röda bär. Den Koreanska Berberisen får röda länga 'hängen' som lyser upp under hösten och hela vintern.
sanna08
Vi flyttade in i vårat nybyggda hus i januari, självklart var jag snabb att anlägga en ny rabatt och det var fler än jag som gillade den...

Kortet valde jag för att det är lite vilt men SÅ vackert, Solhattar står sig länge och är lika vackra efter som under blommning.

skånepåg
Får man bara bidra med en bild, eller får man tävla med fler bilder? =)
Chamomille
[attachment=64928:Inget__n_128.jpg]

Valde denna bild för att jag gillar Fuchsior (allt är Kenneths fel) och för att min sambo kallar dom pluppblommor. Han gick alltid och knäppte sönder mormors Fuchsiaknoppar.. "Det pluppade så kul" säger han. giggle.gif Han tycker det är roligt med Fuchsiaknoppar, fast på ett annat vis än jag tycker då... Här är i alla fall en som gick i blom.
Whiskuchi
Jag valde bilden på den nyinköpta trollhasseln eftersom den nu när det bara blir mörkare och mörkare, påminner mig om att det blir en vår nästa år också.
[attachment=64931:trollhassel.jpg]
solstickan98
Jag valde bilden på den överblommade solrosen då jag älskar faktumet att när den har förgyllt livet för oss medan den blommade, så fortsätter den att förgylla livet för fåglarna som bara älskar solrosfröna som nu bildats smile.gif

Jag ser till att alltid behålla solrosorna tills fåglarna fått sitt innan jag tar ner dem för säsongen. Nästa år brukar det komma nya på samma ställe då fåglarna antagligen spillt lite...undrar ibland om det inte är med flit? smile.gif

[attachment=64937:Solros_talgoxe.jpg]
KarinSKARA
För mig är hösten den vackraste årstiden.
Luften blir friskare och klarare.
Trädgården och jag börjar gå i vila, för att hämta ny kraft inför kommande år.
.
Träd och buskar "brinner" i alla de färger och inte lika många "måsten" som på vår och sommar.
Det vackraste och mest doftande just nu är vår flerstammiga 25 år gamla Cercidiphyllum // Katsura dess söta pepparkaksdoften sprider sig över hela trädgården och man vet att det äntligen är HÖST
.
Jag gör som barnen när de var små, krattar ihop Katsurans löv i en stor hög och bara rullar runt däri och NJUTER av doften.
Tur man bor på landet så grannarna inte ser en giggle.gif
.
[attachment=65004:1Cercidi...DSC_0072.JPG]
.
sqrulan
[attachment=65007:055_25_.jpg]

Hemma hos mej nere i viken, det är en av mina favorit platser! Här kan man sitta på en sten och njuta av tystnaden, titta på svanar och sjöfåglar.
gnon49
[attachment=65011:S5030828.JPG]

En brytningstid. Sommar och höst möts, och där ju hösten alltid segrar till slut.
LolaPagola
Svårt att välja vilken av mina dahlior som skulle få bli representat i den här tävlingen, men valet föll på min kaktusdahlia som går i höstens färger.

Ljuvlig ute i trädgården, ljuvlig att plocka in till fina vasen eller att användas till ett litet blomsterarrangemang.

Kaktusdahlia
Biggan_
CITAT (LolaPagola @ 26-09-2011, 20:56) *
Svårt att välja vilken av mina dahlior som skulle få bli representat i den här tävlingen, men valet föll på min kaktusdahlia som går i höstens färger.

Ljuvlig ute i trädgården, ljuvlig att plocka in till fina vasen eller att användas till ett litet blomsterarrangemang.

Kaktusdahlia

Åhhh, vilken fin höstsol! wub.gif
Irene_L
Rudbeckian blommar så fint på höstens kant.
Ger så mycket glädje till mig som är tant.
Blommar och blommar och ger inte upp!
Ger lisa till både själ och kropp!

[attachment=65138:rudbeckior.JPG]
malcolm
Nu försvinner solen bakom eken på andra sidan vägen redan vid tretiden på eftermiddagen, känns lite vemodigt...

[attachment=65140:Att_1_1_.jpg]
Maggie G
Jordärtskockan blommar nu på hösten och en slö humla tog sig en slurk och fastnade på bild.[attachment=65314:Jord_rts..._m_humla.JPG]
messi
[attachment=65315:H_sttr_d_kopia.jpg]
Jag älskar de vackra färgerna på hösten. Då är även GUL vacker mot den underbart blå himlen!
Condora
Färgsprakande njutning av sommarens sista fägring![attachment=65321:IMG_7982.JPG]
Krolliljan
Samma fågelbad/ grannkattsvattenskål som i sommar fylldes av olika blomblad som virvlade runt, fylls nu av höstens löv, i avvaktan på frosten och isen.[attachment=65423:IMG_0001_949.JPG]
Iren
Jag tar en bild på kontrasterna mellan ett höstfärgat Ambraträd och ett Olivträd. Jag är förtjust i båda men då hösten kom med de härliga färgerna på Ambraträdet så blir jag glad varje gång jag ser det. Oliven har sin charm men den här tiden så inser man det vackra med lövfällande träd och deras höstfärger.

[attachment=65440:oktober_2011_009.jpg]
LundaKarin
Kombinationen av den blommande Perovskian och den kalla, nästan lite hotfulla, hösthimlen tycker jag är vacker.

/Karin

ps klicka på bilden så får du den i fullstorlek.
Wilmer
Från trädgården härom helgen. Ingen frost än, men börjar bli lite för kallt för att knopparna ska slå ut. Ingen frost än! *pepparpeppar* Dahlian har ett namn, men lappen är bortflugen.

dahlia.jpg

Som en liten extra höstsol!
zissi
Pärlrönnen med sina vita pärlor och höstsprakande löv på just nu är en av mina favoritbuskar. Den grönskar och blommar så vackert under våren och sommaren också. Sen står busken så stolt hela vintern i rabatten. En riktig året-runt-buske i min smak.
[attachment=65485:P_rlr_nn.JPG]
vårälskare
Fåglarna är trösten på hösten.
Tittar på de vackra fåglarna nu när det mesta av blommorna gjort sitt.[attachment=65621:PA190017.JPG]
sqrulan
bravo.gif Vilka härliga bilder! jag gillar LolaPagolas och Wilmers jättemycket!!!
Fjortispower
[attachment=65632:Svart_n.jpg]

Var i Västerås här om dagen och tog denna bild. En helt vanlig höstdag över den s.k. svartån.
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 12-10-2011, 21:22) *
Från trädgården härom helgen. Ingen frost än, men börjar bli lite för kallt för att knopparna ska slå ut. Ingen frost än! *pepparpeppar* Dahlian har ett namn, men lappen är bortflugen.

dahlia.jpg

Som en liten extra höstsol!

Gud, vad vacker den är! wub.gif
Så snyggt med de mörkrosa kanterna på blombladen.
Alexander-VG-zon3
Subtropisk höst, bild på uteplatsen i tidig morgonsol.
Kryddan03
[attachment=65648:IMG_1990.JPG]
Azur
Vi har redan haft första frosten, så alla buskar och perenner har packat ihop för vintern och löven faller. Men...

[attachment=65657:Compactu...DSC_7172.jpg]

...Origanum 'compactum' vid en sydvänd sten, nästan helt begravd bland nedfallna löv, vägrar fortfarande ge upp!
Wilmer
CITAT (Biggan_ @ 20-10-2011, 19:23) *
Gud, vad vacker den är! wub.gif
Så snyggt med de mörkrosa kanterna på blombladen.

Jag inbillar mig varje höst att jag ska sluta med dahlior, men så börjar de blomma så bedårande! Nu är de flesta nattade, men några blommar längs väggarna än smile.gif Knölen köpt här på Odla förra året tror jag det var.

Tack Sqrulan, man får försöka få fram kameran ibland när solen skiner lite extra i trädgården smile.gif
toreij
Jag skickar in en bild på frostnupna blad en morgon i oktober. När alla blommor gett sig finns bladen kvar och pockar på uppmärksamheten, med all rätt tycker jag som gillar bladväxter.
Boxer

Hösten ser till att silvermartornen börjar skifta i guld. wub.gif
Rubecula
Skördetid i grönsakslandet!
Höst betyder skörd, och ingenting är bättre än att dra upp rotfrukter i den värmande höstsolen.

[attachment=65768:Sk_rdeti...kslandet.jpg]
Myosotis
[attachment=65830:h_st.jpg]

De fyra stora lönnarna vid infarten är speciella med sin lavklädda bark och sina vackra höstfärger. Träd kan vara ens vänner. Den här bilden har jag tagit i otaliga varianter i alla årstider och ljus. Denna gången ville katterna vara med på bild.
xlxl67
Vilket härligt höstpoturri med personliga höstupplevelser. Jag tycker ni är vinnare allihopa! smile.gif
Tikka
Skulle fota den lilla lila svampen i mitten av bilden men focus blev helt fel....men det gjorde mig ingenting då löven och mossa återspeglar den härlig höst som är och hur färg sprakande vår natur är smile.gif

Tagit bort foto
xlxl67
CITAT (Tikka @ 30-10-2011, 17:52) *
Skulle fota den lilla lila svampen i mitten av bilden men focus blev helt fel....men det gjorde mig ingenting då löven och mossa återspeglar den härlig höst som är och hur färg sprakande vår natur är smile.gif

[attachment=65832:DSCN1448_r.jpg]

Snyggt Tikka - vilken färgfest och fantastisk svampfärg! smile.gif
Weber
Oktober i trädgården betyder lugn. Sommarens alla vackra blommor har slocknat. Några enstaka höstblommor kämpar mot den första frosten. Det mesta har gått ner i en stillsam dvala. Odlingslådorna är rensade, redo för en ny säsong och delvis redan besådda med t.ex. rättika och rotpersilja, beredda på nästa års vårvärme.

Bilden visar kanske inte trädgården i sig. Bara en liten liten del av gräsmattan, innan den övergår i grannens åker. Denna vy visar sig för oss när vi tittar ut genom de stora spröjsade fönstren i vardagsrummet. En ljuvlig syn, nästan som en tavla. Jag tycker bilden nästan ser målad ut, men det är verkligheten. Den vackra verkligen som finns här utanför fönstret. På morgonen omsveps åkern av en förförisk dimma. Men blir alltid lika lycklig när man går morgonpromenaden med hunden längs kanten på åkern dessa första riktigt kalla höstmornar. Men det gäller att inte glömma vantarna.
Ingela i Segersberg
En blåmes tar sig ett härligt bad i det underbara höstvädret vi hade här idag.

Skönt dopp i höstsolen

Myosotis
Ingela du får inte vara med tongue.gif Dina bilder är alldeles för bra, det är orättvist!! wink.gif
Ingela i Segersberg
biggrin.gif Tack Myosotis! Och jag som tycker att de andra höstbilderna är såååå fina!
Myosotis
Ja, alla är fina! Vi kanske kan fortsätta använda tråden sen och visa fler bilder? Jag har i alla fall flera bilder som jag valde mellan. Skulle jag kanske valt sparvugglan ändå?
Ingela i Segersberg
Jag tycker din bild på lönnen är så vacker och med dina fina katter som "grädde på moset". Toppenfin bild!!! tummenupp.gif
Det vore roligt att fortsätta med höstbilderna, tycker jag också!
Chraps
Känns liiite jobbigt att man skickar in sitt bidrag i sista minuten även fast jag såg tävlingen för mer än en vecka sedan... whistling.gif

Här är i alla fall mitt bidrag;

Fotot är tagen under solnedgången, som syns som en brandröd färg i träden i bakgrunden. Ville egentligen att fokus skulle ligga lite längre bort, men fotot blev bra ändå sweatingbullets.gif . Jag tycker att fotot är en bra representation av hösten för det har den lite kalla känslan som hösten har och man kan se höstens härliga färger i nävorna.

Jag tycker för övrigt att Myosotis förslag var bra; att tråden fortsätter vara uppe för att visa flera foton.
Fotograf Johanna
I sista minuten som vanligt...

[attachment=65869:110911_3748.jpg]

Hösten är förändringarnas tid. Innan man vet ordet av är allt sommarens gröna utbytt som rött och gult. Det är knappt man hänger med i svängarna.

(Alla effekter är gjorda med kameran, inte Photoshop)
Motti
Vilken bild Malcom smile.gif
DykUnderYtan
Älskar vårt stora fina körsbärsträd (bigarråer) som står för färgsprak utan dess like på höstarna. Njuter verkligen av trädet året runt. Våren med dess fantastiska blomning, sommaren med gudomligt goda bär, hösten med dess härliga färgsprak och vintern som fågelmatarträd. smile.gif
[attachment=65870:k_rsb_rs...PA153923.jpg]
Dilara
Körsbärsblom är inget man förknippar med hösten, inte ens om man skulle vilja. Men det har jag tvingat mig själv att göra nu för tiden.
Har ett körsbärsträd i min trägård som nu på senare år har blommat för fullt under hösten och inte på våren! Här blommar den mitt i oktober månad, i samband med lövfällningen. Som ni ser är trädet halvnaket och i full blom. Som en pärla i en halvknasig trädgård.

[attachment=65871:Autumn_prunus.jpg]
Myosotis
Okej, nu är tävlingen avslutad så här kommer min sparvuggla:

Jag hör den nästan varje dag just nu. Den dagen satt den helt nära och var fullständigt orädd. Valde bort bilden eftersom jag trodde att den inte var trädgårdsrelaterad nog, men ugglan satt ju faktiskt i min avenbok.
Klint
Oerhört fin bild Myosotis! Tack för att vi fick se den ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon