|
Gossen Ruda
19-09-2011, 16:41
Köpte en paket 3-liters fryspåsar förra veckan. I helgen skulle jag använda en, den började läcka. Testade nästa, samma sak. Och nästa. Svetsen i botten är inte ok. Funderade på att vända mig till företaget idag, Toppits. Efter lite sökande fann jag att varumärkets ägs av tyska Melitta. Det sägs inget om på förpackningen. Efter lite snokande hittade jag ett kontaktformulär på hemsidan, på svenska. Skrev in vad jag ville och valde även att det kom från Sverige. Skickade iväg och fick direkt att svarsmail om att den sökta personen inte var memma förrän på onsdag. Skickat från Tyskland och var på tyska och engelska. Hej och hå, undrar om Martina Arendmayer klarar av att läsa mitt mail när hon kommer tillbaka? När jag granskade paketet såg jag lite annat lustigt. På gaveln finns en liten ruta där det står: "Toppits är garagtin för högsta kvalitet på matförvaningsprodukter." Ingen kvalitet på stavningen i alla fall.  Händer det inget får jag väl ringa numret till kundtjänsten. Risken är väl att jag hamnar på ett call center i Burkina faso eller liknande.
*Stintan*
19-09-2011, 16:46
Det vore väl mycket enklare att ta med dig förpackningen och reklamera där du köpt den så att du kan få en ny.
Red Top
19-09-2011, 17:04
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2011, 17:46)  Det vore väl mycket enklare att ta med dig förpackningen och reklamera där du köpt den så att du kan få en ny. Varför göra det enkelt för sig, när man kan krångla till det?
*Stintan*
19-09-2011, 17:07
CITAT (Red Top @ 19-09-2011, 18:04)  Varför göra det enkelt för sig, när man kan krångla till det?  Tar genast tillbaka
Gossen Ruda
19-09-2011, 17:35
Jo, men jag tänkte vara lite snäll mot företaget. Fö tror jag nog att ALLA paketen i butiken innehåller lika dåliga påsar. Butiksreklamation är nästa steg.
Huggorm
19-09-2011, 17:38
Visst är det härligt att vara pensionär och bara ha små problem att engagera sig i?
andersen
19-09-2011, 17:44
Jag tar fram chipspåsen,jag tror att det här blir en rolig tråd.
*Stintan*
19-09-2011, 17:44
Det behöver inte vara fel på hela partiet men det händer ibland att det blir felstansat. Det är väl bra om butiken får veta så dom inte säljer fler felaktiga om det nu skulle vara så.
Gossen Ruda
19-09-2011, 17:46
CITAT (Huggorm @ 19-09-2011, 18:38)  Visst är det härligt att vara pensionär och bara ha små problem att engagera sig i?  Än är jag inte pensionär, bara avskedad.  Ligger i träning.
*Stintan*
19-09-2011, 17:50
Äsch som pensionär orkar man inte bry sig om petitesser så du tränar i onödan Ruda
Åsa, mälardalen zon 2
19-09-2011, 18:56
Jo fast nog tycker jag att man brukar få svar på såna mail från företag. De uppskattar veta och finns det tillverkningsnummer el dyl brukar de vilja veta det så de kan kolla det partiet. Brukar själv slänga iväg ett mail ifall det är nått jag tycker är fel sist var det en tandkräm som sprack i svetsarna så man fick tandkrämen i handen. Jag fick ett tack för att jag talade om felet och de frågade om numret på tuben, och så fick jag en värdecheck på posten som räckte till 2st tandkrämstuber. Morsan har fått ersättning från Arla några gånger och ofta får man ju lite extra för besväret så man kan ofta få lite mer än bara en ny vara som man fått ifall man gått till butiken + det är ju enkelt skicka ett mail (och vill de se felet på varan kan ju ett digitalfoto ofta funka)
mamamaggan
19-09-2011, 19:13
Har också en del bra erfarenheter av att maila direkt till företaget. Har fått ersättningar som man inte alls kunde vänta sig , bl a 100 kr värdecheck när jag köpt en limpa som någon hade skurit någon skiva av.
Även läkemedel har jag reklamerat och det leder nu till en utredning av vad som gav upphov till min allergiska reaktion. Det företaget var väldigt intresserade och rapporterade det till Läkemedelsverket.
Eva i Skåne
19-09-2011, 19:18
Jag hör också till dom som kontaktar företaget i första hand och visst brukar man få svar och, som Åsa skriver, oftast en liten kompensation. Den ska inte vara stor så det blir lönsamt att vara en "klagare", men två tandkrämstuber ist för en är väl lagom. Förra veckan när jag skulle handla pasta upptäckte jag att alla paketen i en låda var öppna i svetsen på baksidan. Då var det förstås lämpligare att säga till personalen så dom slapp pasta över hela gången och jag kunde ta en annan sort som var hel.
Christa
19-09-2011, 19:20
Jag ringde till toppits för ett tag sedan och frågade varför deras 1-liters vanliga plastpåsar var så smala i jämförelse med 1-liters fryspåsar. Deras 1-liters vanliga påsar är hopplösa i storleken.
Dom svarade bara att jag skulle leta efter plastpåsar från ett annat företag. De verkade inte ett dugg intresserad av att jag skulle köpa deras produkter.
Eva i Skåne
19-09-2011, 19:26
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 20:20)  Jag ringde till toppits för ett tag sedan och frågade varför deras 1-liters vanliga plastpåsar var så smala i jämförelse med 1-liters fryspåsar. Deras 1-liters vanliga påsar är hopplösa i storleken.
Dom svarade bara att jag skulle leta efter plastpåsar från ett annat företag. De verkade inte ett dugg intresserad av att jag skulle köpa deras produkter. Kul att du nämner det. Jag har konstaterat att det är väldig skillnad i storlek på olika fabrikats påsar som skall vara av samma storlek. En liter är en liter... (fast vissa är bara 75:or)
Christa
19-09-2011, 19:48
CITAT (Eva i Skåne @ 19-09-2011, 20:26)  Kul att du nämner det. Jag har konstaterat att det är väldig skillnad i storlek på olika fabrikats påsar som skall vara av samma storlek. En liter är en liter... (fast vissa är bara 75:or) Att dessutom samma företag har helt olika storlek på 1-liters påsar av frysvarianten och den vanliga är ännu konstigare. Deras 1-liters fryspåsar är väldigt bra i storleken medan den vanliga är så smal så min sambo inte ens försöker använda dom utan tar frysisarna istället.
VitaFingrar
19-09-2011, 20:31
Varför så mycket besvär för ett par fryspåsar? Skicka mail, starta forumtråd, ringa, reklamera. Bara jag som tänker att det är FRYSPÅSAR och ingen kamera eller mobiltelefon? Hur mycket har du gått back, 10 kr?
CITAT (VitaFingrar @ 19-09-2011, 21:31)  Varför så mycket besvär för ett par fryspåsar? Skicka mail, starta forumtråd, ringa, reklamera. Bara jag som tänker att det är FRYSPÅSAR och ingen kamera eller mobiltelefon? Hur mycket har du gått back, 10 kr?
*Stintan*
19-09-2011, 20:35
CITAT (VitaFingrar @ 19-09-2011, 21:31)  Varför så mycket besvär för ett par fryspåsar? Skicka mail, starta forumtråd, ringa, reklamera. Bara jag som tänker att det är FRYSPÅSAR och ingen kamera eller mobiltelefon? Hur mycket har du gått back, 10 kr?
Jag har också fått uppfattningen att företagen tycker det är positivt när kunderna hör av sig, både med ris och ros. Drar mig till minnes för en massa år sedan (20 stycken ungefär  ) när jag bodde långt ute på landet och hade småbarn. Till frukost skulle det inmundigas Skogaholmslimpa men det knastrade konstigt i munnen och jag hittade en del mjölbagg i limpan! Jag skickade tillbaka limpan och ett långt brev med några baggar klistrade på! Sen gick det någon vecka och jag hörde inte ett knyst från dem. Men en morgon kör det upp en stor lastbil till vårt "skogshus" och chauffören kliver ut och ber så hemskt mycket om ursäkt för limpan och ger mig en liten (men gesten var söt) blomma. Jag blev ju rörd förstås men sen frågan han "Hur många kassar bröd vill du ha??" Jag sa att jag tänker nog aldrig äta Skogaholmsbröd igen men då svarar han att "Stoppa det i frysen, ge bort en kasse eller två eller bara mata fåglarna med det för jag VILL verkligen att du ska få kompensation för det där äckliga OCH för att du hörde av dig!!" Jag tog några kassar och fyllde frysboxen och vi åt faktiskt av det. Men än i dag har jag svårt för just den limpan som jag just nu inte minns namnet på men vet hur den ser ut...den är lite söt och finns numera färdigskivad med. Likaså sände jag tillbaka trasiga blöjor och fick oftast 2 paket för en trasig blöja som plåster på såren!
Red Top
19-09-2011, 20:37
CITAT (VitaFingrar @ 19-09-2011, 21:31)  Varför så mycket besvär för ett par fryspåsar? Skicka mail, starta forumtråd, ringa, reklamera. Bara jag som tänker att det är FRYSPÅSAR och ingen kamera eller mobiltelefon? Hur mycket har du gått back, 10 kr? Om det vore så ointressant som du tror, skulle väl inte så många ha besvärat sig med att skriva i tråden.
Gossen Ruda
19-09-2011, 20:37
CITAT (VitaFingrar @ 19-09-2011, 21:31)  Varför så mycket besvär för ett par fryspåsar? Skicka mail, starta forumtråd, ringa, reklamera. Bara jag som tänker att det är FRYSPÅSAR och ingen kamera eller mobiltelefon? Hur mycket har du gått back, 10 kr? Mycket värre, 15 och 50.  Inget besvär direkt, men skulle man inte engagera sig blev världen mycket tråkigare. Fast man hade sluppit din kommentar om du låtit bli att besvära dig med att skriva den.
Har råkat ut för det många gånger !när jag fryser färs så suger jagh alltid ur luften i plastpåsen för att skapa utryme i frysen ,men vad man får suga ibland och inget händer ! det är ofta som inte plastpåsar håller måttet både billiga och dyra :(men jag har aldrig bryt mig om att klaga på det faktiskt som någon sa så är det småpengar !men man borde klaga igentligen för att göra plastpåsetillverkarna uppmärksamma på problemet.Man borde skaffa sig en vaccumförpakningsmaskin i stället så slipper man det där .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|