Full version: Kinapuffar
Sidor: 1, 2, 3
Vippan
Vilket tramseri,blir det Geishas tur att byta namn nästa gång.Ta tillbaka negerbollen och nogger...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slut-med...far_6483094.svd
Huggorm
Ja, visst är det trams. Det är ju en del av vårt kulturarv som nu raderas!
Vippan
Hur kan man reagera på en jäkla förpackning,jag har inte ens tänkt tanken att en Kines på en godispåse skulle va rasistiskt.
Huggorm
Amerikanerna äter ju godis som heter "swedish fish". Jag hoppas UD ligger på dem rejält för att förbjuda det namnet, för jag känner mig fruktansvärt kränkt mad.gif
Lena i Torslanda
Nä men en kines kanske tycker det?

Swedish fish har väl ingen fånigt flinande svensk som ser allmänt debil ut på förpackningen?
Eva i Skåne
Jag tycker också det är överdrivet. Jag såg precis ett inslag på sydnytt med killen som skrivit krönikan. Jag tyckte inte det verkade vara godispåsarna som störde honom utan att folk ropade kines efter honom.
Det är svårt med gamla invanda namn på saker. Jag tror inte namnen kommit till med rasistisk tanke och det är svårt att byta namnen. Jag har svårt att föreställa mig att namn som funnits i massor av år kan upplevas som rasistiska.
Om man väluppfostrat säger chokladboll eller kanske kokosboll så tror jag väldigt många ändå tänker nåt annat. Jag gör iaf.

Geisha har jag inte ens tänkt på, men såklart... confused.gif
Och inte kan man väl då behålla finska pinnar, Budapestbakelser, wienerbröd osv.
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2011, 19:38) *
Jag tycker också det är överdrivet. Jag såg precis ett inslag på sydnytt med killen som skrivit krönikan. Jag tyckte inte det verkade vara godispåsarna som störde honom utan att folk ropade kines efter honom.
Det är svårt med gamla invanda namn på saker. Jag tror inte namnen kommit till med rasistisk tanke och det är svårt att byta namnen. Jag har svårt att föreställa mig att namn som funnits i massor av år kan upplevas som rasistiska.
Om man väluppfostrat säger chokladboll eller kanske kokosboll så tror jag väldigt många ändå tänker nåt annat. Jag gör iaf.
Geisha har jag inte ens tänkt på, men såklart... confused.gif
Och inte kan man väl då behålla finska pinnar, Budapestbakelser, wienerbröd osv.

Undrar vad dalmasarna tycker om falukorv? -fear-.gif
xlxl67
Nja tycker nog att det är lite av en förlegad nidbild så för mig gör det inget om man "förnyar" bilden eller designen på påsen.

CITAT (Huggorm @ 20-09-2011, 19:42) *
Undrar vad dalmasarna tycker om falukorv? -fear-.gif

Fast konceptet kommer väl från Falun?
Red Top
Som vanligt, går ni igång på en kort notis i en tidning. Läs själva krönikan, innan ni kommer med en massa åsikter. rtfm.gif

Patrik Lundbergs krönika i HD
Meriona
Jag vill se det nya förslaget på utseende innan jag uttalar mig. Och inte har den där kinapåsen sett likadan ut sen jag var liten, den har ändrat utseende förut. När Bilar fick ny förpackning var det MYCKET värre! sad.gif
gnon49
Var har han bosatt sig i Sverige? Ingen reagerar väl på ett asiatiskt utseende idag. Fanns det inte något som hette eskimåfett en gång i tiden.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 20-09-2011, 21:00) *
Var har han bosatt sig i Sverige? Ingen reagerar väl på ett asiatiskt utseende idag. Fanns det inte något som hette eskimåfett en gång i tiden.

Varför skulle han ljuga?
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 21:02) *
Varför skulle han ljuga?

Känns lite uppförstorat bara. Flyttade jag till Kina så såg folk säkert på mig en extra gång. Det är ju så vi fungerar.
Huggorm
Vem är denna Patrik Lundberg egentligen? Kanske någon som behöver lite uppmärksamhet i media av en eller annan anledning? Skulle inte förvåna mig om han håller på att lansera en konstutställning, bok eller annat och vill ha lite skjuts på vägen rolleyes.gif
Piccante
CITAT (Red Top @ 20-09-2011, 19:55) *
Som vanligt, går ni igång på en kort notis i en tidning. Läs själva krönikan, innan ni kommer med en massa åsikter. rtfm.gif

Patrik Lundbergs krönika i HD

Nu ska du inte komma här med källkritik och läsa ursprungsinlägget nono.gif Tidningarnas kommentarsfält svämmar ju över av alla lyckliga hel och halvrasister som får en chans att kräkas över pk-samhället. Det är ju precis vad de har väntat på...

CITAT (Huggorm @ 20-09-2011, 19:13) *
Ja, visst är det trams. Det är ju en del av vårt kulturarv som nu raderas!

Öh?....

Många har förfasats över att det är bara i Sverige man skulle komma på idén att ändra bilden på en påse bla bla... Om nu Fazer har bestämt att ändra bild efter påtryckningar så är ju Karl Fazer Oy ett finskt företag! Eller är det bara på svenska marknaden de ändrar utseende???
Vippan
Är det inte dags att stämma Kalle Anka & compani för sexism det är väl dags att dom tar på sig byxorna snart och inte bara går omkring med kläder på överkroppen,tycker det är opassande att barn ska behöva se sånt, mycket osmakligt..

Tack för ordet från en som fått sin barndom förstörd biggrin.gif
Red Top
CITAT (Markus_H @ 20-09-2011, 22:14) *
Nu ska du inte komma här med källkritik och läsa ursprungsinlägget nono.gif Tidningarnas kommentarsfält svämmar ju över av alla lyckliga hel och halvrasister som får en chans att kräkas över pk-samhället. Det är ju precis vad de har väntat på...
Öh?....

Många har förfasats över att det är bara i Sverige man skulle komma på idén att ändra bilden på en påse bla bla... Om nu Fazer har bestämt att ändra bild efter påtryckningar så är ju Karl Fazer Oy ett finskt företag! Eller är det bara på svenska marknaden de ändrar utseende???

giggle.gif
herkules
det är så tramsigt - kinapuffar, negerbollar, finska pinnar... den där grabben borde klippa sig o skaffa sig ett jobb!
gnon49
Hehe, vad är en halvrasist. Är man det om man i all välmening bjuder en kines på kinapuffar? slap.gif Att vara PK är väl att skapa problem som egentligen inte finns.
Bara för att visa att man är just PK.
Red Top
Patrik Lundberg arbetar; som journalist på Helsingborgs dagblad.
Red Top
CITAT (herkules @ 20-09-2011, 23:14) *
det är så tramsigt - kinapuffar, negerbollar, finska pinnar... den där grabben borde klippa sig o skaffa sig ett jobb!

I bland förstår jag mig helt enkelt inte på dig. no.gif

Ena minuten slåss du som en furie för folk, som du påstår blir mobbade. Nästa minut är du själv sju resor värre.

Eller skulle ditt inlägg föreställa vara ironiskt.
herkules
CITAT (Red Top @ 20-09-2011, 23:29) *
I bland förstår jag mig helt enkelt inte på dig. no.gif
Ena minuten slåss du som en furie för folk, som du påstår blir mobbade. Nästa minut är du själv sju resor värre.
Eller skulle ditt inlägg föreställa vara ironiskt.

jag har svårt för att se hur en snubbe från korea kan känna sig kränkt över en tecknad kines.
vi har en regering som kränker sjuka, arbetslösa och pensionärer varje dag, här pratar vi kränkningar..
den här liraren har fått sina 15 minuter i rampljuset nu - han är en fjant.
Carl

Tycker att det har gått för långt när det gäller vad som är rasistsikt eller inte samma gäller feministiskt barn aga barn porr. Lite mer sunt förnuft både gälla i dessa frågor.
Piccante
Jag har svårt att se något rasistiskt i en stiliserad kines på en kinapuffpåse. Däremot är den svarta figuren på Fazers lakrits lite mer tveksam kanske?
herkules
CITAT (Markus_H @ 21-09-2011, 09:24) *
Jag har svårt att se något rasistiskt i en stiliserad kines på en kinapuffpåse. Däremot är den svarta figuren på Fazers lakrits lite mer tveksam kanske?

jag tycker att den där påsen är jättevacker! fast jag läste någonstans om att fazer ska ta bort sina lakritstroll sad.gif
Red Top
CITAT (herkules @ 21-09-2011, 08:55) *
jag har svårt för att se hur en snubbe från korea kan känna sig kränkt över en tecknad kines.
vi har en regering som kränker sjuka, arbetslösa och pensionärer varje dag, här pratar vi kränkningar..
den här liraren har fått sina 15 minuter i rampljuset nu - han är en fjant.

Han är ingen fjant!! Ej heller någon "snubbe från korea".

Han är en svensk journalist, som pga sitt asiatiska utseende, dagligen utsätts för förnedring.

Det var inte han som gjorde en stor affär av kinapuffarna. Det var övriga svenska sensationsjournalister, med lösnummerförsälningssiffrorna dansande framför ögonen.

Ibland når dina inlägg en nivå långt under strecket.
Eva i Skåne
Ska vi äta kinamat ikväll? Vi ses på kinarestaurangen på torget.

Vem har inte använt liknande fraser? Inte en rasistisk tanke i det. Så har vi väl sagt sedan första kinakrogen öppnade liksom vi köpt kinapuffar på biografen utan att reflektera över utseendet på påsen.
herkules
CITAT (Red Top @ 21-09-2011, 09:46) *
Han är ingen fjant!! Ej heller någon "snubbe från korea".
Han är en svensk journalist, som pga sitt asiatiska utseende, dagligen utsätts för förnedring.
Det var inte han som gjorde en stor affär av kinapuffarna. Det var övriga svenska sensationsjournalister, med lösnummerförsälningssiffrorna dansande framför ögonen.
Ibland når dina inlägg en nivå långt under strecket.

trams
KatteLatte
Det där är löjligt.

Man blir faktiskt inte rasist av att säga "kinapuffar" eller "negerbollar". BTW - Vi hade ett utbyte för några år sen med ett gäng Sydafrikaner, de flesta svarta. "Negerbollar" var ett av de första orden de lärde sig på Svenska (fastän vi var åtsagda att vi inte fick säga det ordet när de var i närheten). Våra Sydafrikaner hade bara helroligt åt ordet. giggle.gif

VILL man tolka saker och ting negativt så kan man alltid göra det, oavsett vad som sägs.

Förresten - "Norgehistorier" skulle ju inte heller vara OK att säga då, eller hur?
Carl

Wienerbröd Danish på engelska Kålrot Swede på engelska. Jag är upprörd!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Carl @ 21-09-2011, 11:54) *
Wienerbröd Danish på engelska Kålrot Swede på engelska. Jag är upprörd!

Och kopenhagner på tyska till Wienerbröd.

KatteLatte
Hamburgare!
Lena i Torslanda
Nu var det väl inte ordet utan bilden som var i fokus?
Och det är väl alltid lätt att raljera om man inte själv riskerar att bli utsatt.
*Stintan*
CITAT (Lena i Torslanda @ 21-09-2011, 13:16) *
Och det är väl alltid lätt att raljera om man inte själv riskerar att bli utsatt.

tummenupp.gif
herkules
att killen kommer från Korea och får kommentarer ang hur han ser ut, vad i hela friden har det med en påse kinapuffar att göra? det bara MÅSTE finnas annat att göra än att angripa en godispåses utseende.
herkules
åk t exvis Thailand och du blir utsatt hela tiden, invånare där tycker att vi med europeiskt utseende är fula och tjocka, ska vi skriva insändare om hur jävla kränkta vi blir?
KatteLatte
Herkules - om du inte tycker de är trevliga i Thailand så åk inte dit då. Vad får dig föresten att förutsätta att folk här inte tillhör grupper som kan anse sig vara utpekade - eller låter bli att anse sig vara utpekade helt enkelt.
Red Top
Att ha en kines på en påse godis är lika långsökt, som att ha en svensk tjej på en köttbullsförpackning.

CITAT (Lena i Torslanda @ 21-09-2011, 13:16) *

tummenupp.gif
herkules
det är jättetrevligt i Thailand - min dotter bor där, ingen av oss är speciellt lättkränkt.
Carl

Inte speciellt långsökt alls. Dom heter KINA Puffar.
skånepåg
Denna killen på Facebook tipsade mig om den artickeln för några veckor sen tror jag https://www.facebook.com/damonrasti Han är mycket ute i Göteborg och skriver om en jäkla massa intressant och så =)
Jag kommer aldrig sluta säga negerbollar biggrin.gif Jag gör smeten minst en gång i månaden och säger alltid (av gammal vana kanske) Negersmet biggrin.gif Haha
Fast vaför inte kalla kinashack nåt annat med? tongue.gif
Red Top
CITAT (skånepåg @ 21-09-2011, 19:29) *
Denna killen på Facebook tipsade mig om den artickeln för några veckor sen tror jag https://www.facebook.com/damonrasti Han är mycket ute i Göteborg och skriver om en jäkla massa intressant och så =)
Jag kommer aldrig sluta säga negerbollar biggrin.gif Jag gör smeten minst en gång i månaden och säger alltid (av gammal vana kanske) Negersmet biggrin.gif Haha
Fast vaför inte kalla kinashack nåt annat med? tongue.gif

Kokosbollar innehåller kokos, chokladbollar innehåller choklad/kakao, potatisbullar innehåller potatis osv....

Vad innehåller smeten du gör dina bollar av?

För övrigt så handlade det inte om namnet utan om bilden på förpackningen. Vilket Lena i Torslanda mycket klokt påpekade i ett inlägg tidigare.
skånepåg
Allt man gör idag är alltid fel av nån, vi har ingen fri vilja snart tongue.gif
Jag kallar min negerboll smet negersmet om jag vill det biggrin.gif
Så dumt ...
Meriona
Jag köpte en påse idag, men de såg ut precis som vanligt. yahoo.gif
skånepåg
Rama in och spara, de blir nog rätt ovanliga om sisådär 20-50 år biggrin.gif
mosquito
Tyckte att hela hans krönika kändes lite överdriven.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 24-09-2011, 17:03) *
Jag köpte en påse idag, men de såg ut precis som vanligt. yahoo.gif

Samma här, jag sympatiköpte en påse biggrin.gif
Ralf
CITAT (mosquito @ 24-09-2011, 20:51) *

Precis, med tanke på hur många adoptivbarn från Korea som det bor i Sverige så borde någon annan ha uppmärksammat detta tidigare. Denna debatt känns lika långsökt som att Nogger-glassen skulle vara döpt efter nigger.... Mär Nogger Black , minns ni centrum mot rasism?

Men
är det inge som tänker på detta ris:

Klart att Uncle Ben är nån sorts lissmande Onkel Tom, alltså en färgad som håller med om att svarta är mera dumma än vita. Riset Uncle Ben måste bort!

Och här har vi ett till hemskt exempel
http://www.mrschengs.com/images/school_of_soy.jpg]

Soya som döps till Cheng bara för att soya kommer kina!!!! Detta är ju fruktansvärt!

Meriona
CITAT (mosquito @ 24-09-2011, 20:51) *

Vems? SvampBobs? ohmy.gif
Aqvakul
Jag har aldrig gillar Kinapuffar... crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon