Sidor: 1, 2
gnon49
Men vad händer om hon behöver vård eller anlita sjukvården? Måste då familjen betala eftersom hon inte är svensk medborgare? Har familjen råd med dygnskostnaden på flera tusen kronor`? Märk väl, nu spekulerar jag bara i den ekonomiska biten och vilka regler som gäller. Vi kan väl inte neka någon vård men notan kanske måste betalas av familjen.
Biggan_
Jag kan inte sluta tänka på den stackars gamla damen, och inte på hennes anhöriga heller! sad.gif

Jag tycker i allafall att det är hjärtlöst mot hela familjen. Hon har ju rotat sej här, och är man dement så behöver man sin invanda miljö och sin kärleksfulla familj. Så frustrerande för familjen att tvingas skiljas från henne!
Hennes tillstånd är kanske inte livshotande men hon riskerar ju att bli så mycket sämre om hon utsätts för en avvisning. Inhumant, så det skriker om det! thumbdown.gif
Biggan_
CITAT (gnon49 @ 26-09-2011, 22:16) *
Men vad händer om hon behöver vård eller anlita sjukvården? Måste då familjen betala eftersom hon inte är svensk medborgare? Har familjen råd med dygnskostnaden på flera tusen kronor`? Märk väl, nu spekulerar jag bara i den ekonomiska biten och vilka regler som gäller. Vi kan väl inte neka någon vård men notan kanske måste betalas av familjen.

Har vi råd att göda alla våra politiker med feta löner, pensioner och fallskärmar, så har vi råd att ta hand om de mest behövande också!
gnon49
CITAT (Biggan_ @ 26-09-2011, 22:34) *
Har vi råd att göda alla våra politiker med feta löner, pensioner och fallskärmar, så har vi råd att ta hand om de mest behövande också!

Jo visst har vi råd. Sverige är ju trots allt ett rikt o välmående land. Men det är ju vad regelverket säger som är avgörande, och kanske hur det tolkas. Fat å andra sidan, kan det tolkas olika så är det ett dåligt regelverk. Men fortfarande finns ju humanitära skäl som borde kunna tillämpas här kan man tycka.
merlin68
Nu får den gamla damen stanna i några veckor till. Undrar om de låter henna stanna kvar nu av humanitära skäl (hoppas:)) ?
zaaritha
Vad vet du om Ukraina?
Vem är du att döma?
Du verkar vara okänslig o totalt sakna empati!
merlin68
CITAT (zaaritha @ 07-10-2011, 22:50) *
Vad vet du om Ukraina?
Vem är du att döma?
Du verkar vara okänslig o totalt sakna empati!

Du kan väl inte mena mig???? Jag hoppas ju att den gamla damen får stanna kvar crying.gif
Huggorm
Det är säkert mig hon menar biggrin.gif
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 22:55) *
Det är säkert mig hon menar biggrin.gif

rotfl.gif Ja du är ju van att få på moppo!
zaaritha
Menar naturligtvis "huggorm"!
han motsvarar till 100% sitt nickname!
Han känner tydligen inget för en gammal, sjuk människa!?
herkules
förhoppningsvis får den gamla damen stanna, om inte så får vi väl ge oss ut och demonstrera!
Huggorm
CITAT (herkules @ 09-10-2011, 00:10) *
förhoppningsvis får den gamla damen stanna, om inte så får vi väl ge oss ut och demonstrera!

Den svenska bekvämligheten tillåter inget demonstrerande. Vi kan förklara oss förtvivlade över saker och ting, men därifrån till att verkligen göra något konkret åt saken är steget för långt. Svensken skulle aldrig lämna sin sköna fotölj för att gå ut och demonstrera för någon utvisningshotad tant. Gnälla på internet går bra, men där går gränsen.
herkules
CITAT (Huggorm @ 09-10-2011, 10:46) *
Den svenska bekvämligheten tillåter inget demonstrerande. Vi kan förklara oss förtvivlade över saker och ting, men därifrån till att verkligen göra något konkret åt saken är steget för långt. Svensken skulle aldrig lämna sin sköna fotölj för att gå ut och demonstrera för någon utvisningshotad tant. Gnälla på internet går bra, men där går gränsen.

inte för mig smile.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 09-10-2011, 11:08) *
inte för mig smile.gif

Så vad har du gjort för denna kvinna?
herkules
CITAT (Huggorm @ 09-10-2011, 11:37) *
Så vad har du gjort för denna kvinna?

för henne har jag inte gjort något mer än att skrivit ett mejl, jag svarade dig allmänt när du påstod att svenskar inte orkar resa sig upp och gå ut och demonstrera, jag är inte sådan och inte mina vänner heller.
Ugglemormor
Orkar inte ta del i alla de öden som det skrivs om...... d010.gif om man ska orka med det så får man väl själv vara frisk och kraftfull i sitt agerande...... tummenupp.gif Har fullt upp med mitt som tar mina krafter, även att jag känner med kvinnan, men ...... vad gör man för nytta om man inte orkar med allt, man prioriterar.... tummenupp.gif
*Stintan*
Varför skriver du i den här tråden då???
Ugglemormor
Ja, varför? Kanske att det fanns en gnutta sympati kvar att ge ut......... tummenupp.gif
Blomstertanten
I morgon utvisas Ganna 91 år no.gif
Tv4 nyheterna
Red Top
CITAT (Blomstertanten @ 17-10-2011, 22:13) *
I morgon utvisas Ganna 91 år no.gif
Tv4 nyheterna

Min förhoppning, som är samma som dotterdotterns är, att flygbolaget vägrar att ta ombord en så gammal sjuk människa.

Migrationsverket är ju dessutom sanslösa. De har bett dotterdottern att följa med, tillsammans med sin fyra månader gamla son för att utvisningen ska bli lugnare. no.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 17-10-2011, 22:23) *
Min förhoppning, som är samma som dotterdotterns är, att flygbolaget vägrar att ta ombord en så gammal sjuk människa.

Ja det hade ju varit bra!
Anma
Det värsta är att då chartrar de väl bara ett eget plan. Händer oftare än vad man kan tro.
Blomstertanten
Namninsamling
Här har Gannas barnbarn startat en namninsamling, skriv på för att visa vad du tycker om utvisningen!
Blomstertanten
Facebookgrupp: Stöd Ganna
Lokan
Ganna får stanna i Sverige

Publicerad i dag 15:08

Migrationsöverdomstolen har beslutat att Ganna Chyzhevska, 91, ska få en ny prövning. Det skriver Aftonbladet på sin webbsida.

DN :

.

Kl 15.55 lyfte planet mot Ukraina. I sista stund stoppades utvisningen av demenssjuka Ganna Chyzhevska.

Migrationsverket tog på måndagskvällen det avgörande beslutet att den 91-åriga kvinnan skulle utvisas. Under tisdagen har företrädare för flera partier och organisationer uttallat att de vill se en lagändring
Blomstertanten
Europadomstolen har begärt en inhibition, ett tillfälligt stopp, av utvisningen.

Men risken är ju stor att det blir precis samma sak igen om 14 dagar sleep.gif
Wenche Rose
CITAT (Biggan_ @ 24-09-2011, 17:45) *
Slänga ut en gammal sjuk kvinna på 91 år ur landet! ranting.gif

Det är förskräckligt tycker jag!
Det hade varit bättre dom slängde ut dom där ligorna som huserar hej vilt i landet!

Ut ur landet!

Så bedrövligt, tänk att man ska skämmas för sitt eget land när sådant sker.[/size][size="3"]
Gossen Ruda
Migrationsverket har tydligen bara följt regelverket, så vad skall de göra? Det är politikerna som skapar regler och lagar, skyll på dem. Personligen ser jag utvisningen som lite märklig men jag har inte alla fakta så jag vet inte och tar därmed ingen ställning.
Ralf
Alltså, tycker alla på Odla att det är OK att jag tar hit min mormor som bor i ett annat land och är 98, så hon får tillgång till Svensk vård?
andersen
CITAT (Ralf @ 18-10-2011, 18:29) *
Alltså, tycker alla på Odla att det är OK att jag tar hit min mormor som bor i ett annat land och är 98, så hon får tillgång till Svensk vård?

Ja Ralf om mormor inte har några anhöriga i det landet och att det saknas rimlig vård för henne i det landet, så är jag glad om jag kan bidra med min skatt så att ni kan ha det bra den sista tiden tillsammans.
*Stintan*

Nu är det ju inte för att få svensk vård som den gamla tanten behöver få stanna här. Hon har ju dessutom bott här i flera år redan och försörjts av barn och barnbarn.
Huggorm

En enstaka mormor går väll bra, men vad händer när ett par hundra tusen andra invandrare också tar hit sina mor- och farföräldrar? Den svenska åldringsvården har det redan svettigt med ekonomin, så vi får hoppas att inte det här blir något slags prejudikat.
Wenche Rose
CITAT (andersen @ 18-10-2011, 18:34) *
Ja Ralf om mormor inte har några anhöriga i det landet och att det saknas rimlig vård för henne i det landet, så är jag glad om jag kan bidra med min skatt så att ni kan ha det bra den sista tiden tillsammans.

Jag tycker att hon ska få komma och få uppleva sista tiden med sin familj.
Eller om hon finns i Sverige så ska hon INTE skickas tillbaka, det värkar ju helt obarmhärtigt.
Gossen Ruda
CITAT (Wenche Rose @ 18-10-2011, 18:40) *
Jag tycker att hon ska få komma och få uppleva sista tiden med sin familj.
Eller om hon finns i Sverige så ska hon INTE skickas tillbaka, det värkar ju helt obarmhärtigt.

Var går gränsen? Det är nog det migrationsverket vill ha svart på vitt på. Skall anhöriga få stanna beroende på hur stor folkstormen blir? Vad mäts den i? Bevare mig väl för gummiparagrafer, det blir bara godtycke då.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2011, 18:45) *
Var går gränsen? Det är nog det migrationsverket vill ha svart på vitt på. Skall anhöriga få stanna beroende på hur stor folkstormen blir? Vad mäts den i? Bevare mig väl för gummiparagrafer, det blir bara godtycke då.

Man skulle kunna tänka sig... att anhöriga står för kostnaderna, om det nu handlar om pengar, för egen del så får dom ta från min skatt tror inte att det rör sig om så många personer.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 18-10-2011, 18:57) *
Man skulle kunna tänka sig... att anhöriga står för kostnaderna, om det nu handlar om pengar, för egen del så får dom ta från min skatt tror inte att det rör sig om så många personer.

Visst, tyvärr är det många invandrare som gå på olika understöd så varifrån kommer pengarna då? Hur många som skulle kunna komma ifråga har jag inte en susning om, kanske några tusen.
Blomstertanten
CITAT (andersen @ 18-10-2011, 18:34) *

Håller med!

CITAT (andersen @ 18-10-2011, 18:57) *

Gannas anhöriga har sagt att de står för hennes kostnader och att
de är beredda att ta hand om henne!
Biggan_
Det var ju för väl att det blev stoppat. Men faran är väl inte över ännu!
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 18-10-2011, 19:42) *
Gannas anhöriga har sagt att de står för hennes kostnader och att
de är beredda att ta hand om henne!

Och du tror att de skulle låta henne avlida hemma när hon blir sämre i stället för att ta henne till sjukhuset? Som sagt har jag inget emot att just den här tanten stannar, men man får ju se realistiskt på det.
Red Top
Att "stå för kostnaderna" innefattar givetvis även sjukvård.
gnon49
Får tanten stanna så måste hon ju få tillgång till fri sjukvård. Inge normalinkomsttagare klarar betala vad sjukvård eller äldrevård kosta ur egen plånbok.
Men lagen behöver tydligen bli tydligare. Vet man från början om man får stanna eller inte så rättar man sig ju efter det. Visst behövs en mer restriktiv invandringspolitik men också tydligare och mer human för den som lyckas komma hit. Att få sin sak prövad relativt snabbt så man inte hinner rota sig i Sverige med alla konsekvenser det medför om utvisning sedan sker. Trots allt så skickas ju dom flesta ut ur landet efter att fått sin sak prövad. Men är man lätt dement och över 90 så bör man få stanna av humanitära skäl. Denna gången gjorde EU ett bra jobb som stoppade utvisningen.
Lokan
Och hur mycket och hur länge tror ni att en rejält sjuk över 90-åring kommer att 'belasta' vården och samhället??
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 18-10-2011, 21:33) *
Och hur mycket och hur länge tror ni att en rejält sjuk över 90-åring kommer att 'belasta' vården och samhället??

Bra fråga, nästa fråga? Nog har Sverige råd att bekosta sjukvård mm åt gumman tills hon dör men frågan är större än detta. Skall alla invandrare få ta hit sina gamla släktingar? Eller bara en del och hur skall man välja? Man måste lyfta blicken och se hela perspektivet.
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 18-10-2011, 21:44) *
Bra fråga, nästa fråga? Nog har Sverige råd att bekosta sjukvård mm åt gumman tills hon dör men frågan är större än detta. Skall alla invandrare få ta hit sina gamla släktingar? Eller bara en del och hur skall man välja? Man måste lyfta blicken och se hela perspektivet.

Nu kommer jag inte riktigt hur reglerna lyder, men tydligen hamnar gruppen "åldringar" mellan stolarna. Luddiga regler som som måste ses över.
Anma
Humanism är en kostnadsfråga i Moderaternas Sverige

"Migrationsministern lyfter fram det faktum att människor som anhöriginvandrar i mycket hög ålder inte kan delta på arbetsmarkanden. – Och då utgör de en ekonomisk belastning".

gnon49
Tanten har varit här så länge att hon borde få stanna. Men visst har Billström rätt i att det till syvenes o sist är en kostnadsfråga. Kostnaderna för äldrevården ökar stadigt och någonstans ifrån skall ju pengarna tas. Sverige har en generös invandringspolitik så inte skall vi skämmas över den. Men ekonomin sätter givetvis gränser för vilka som får komma hit. Så är det i Sverige, och så är det i alla länder.
Red Top
Det har blivit en plats ledig i Sverige. Ett tomrum efter Eva Bergdahl, 96, sedan hon emigrerade till Thailand, där hon välkomnades med öppna armar.

Hon kan ta min plats

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon