Lady Hamilton
Jag har nu bubblat mitt "nya" växthus ca 10 m² (isolerplast) I det mindre glas växthuset valde jag att skära ut för vädringsfönstrerna och tejpa på bubbelplast på själva rutan. Det föranledde till at jag var tvungen att sätta skuggväv för att inte solen skulle bränna plantorna tidig vår när luckorna är öppna. Nu skulle jag vara "smart" och har satt skuggväv för fönstrena innan jag satt upp bubbelplasten. Sedan har jag skurit skåror över luckorna för ventilationen. Men så i dag när solen skiner så ser jag att luckorna öppnas inte. Vilket kan bero på att "kolvarna" till de öppningsbara fönstren sitter bakom isolerplasten och kanske inte känner av värmen i själva växthuset lika snabbt. Så vad göra nu? ordnar det sig självt tror ni? eller bör jag "skära fram" själva kolvarna och tejpa i hop plasten bakom dem så att kolvarna befinner sig innan för bubbelplasten och känner av värmen i själva växthuset?
rosita
Synd att du inte fått svar på detta, jag hade också gärna velat veta hur man bäst kan göra med detta.

Jag har aldrig tagit hål i bubbelplasten, utan i stället tar jag bort självöppningskolvarna i den del av växthuset som jag bubblar. Det får helt enkelt räcka att övriga 2 fönster öppnas + att jag öppnar hela fronten på plasten så det vädrar ut där inne.
Ju mer man skär upp plasten, desto mer av värmen läcker ut har jag tänkt och därför inte vågat skära hål.

Men om man bubblar hela växthuset, så blir det ju svårare med vädring och jag antar att du har det så. Men du bör nog ha kolvarna inne i det bubblade för att de ska kunna känna av värmen inne.
Anja Danmark
Jeg sætter ikke bobleplast helt op under taget, men laver et telt lidt længere nede, så vinduerne kan åbne frit, hvis de vil.

Det er så en udfordring at få luftet ud/vädre, men det gør jeg kun, når vejret er til det, ved at åbne "teltet" så meget som muligt.

Jeg har ikke de store fugtproblemer på planterne - det sørger varmeblæseren for ved at cirkulere luften...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon