Full version: Om ekonomiska samband
Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 18:26) *
Man behöver väll inte dra det till sin spets? Man kan faktiskt lägga sig på en lagom nivå.

Och angående märkeskläder, mobiler, datorer och moped, så är det verkligen så nödvändigt? Jag och mina vänner klarade oss alla utan märkeskläder och mobil och dator fanns inte ens. Moped hade vi visserligen, men då var det gamla slitna som vi fick ta hand om och lära oss att laga.

Reklam skapar behov av deras varor hos folk. Jag tror många inte ens förstår hur lurade de är.

Du är nog den gubbigaste 30-åring jag nånsin hört. Varför ska ungarna idag inte få ha saker bara för att det inte fanns förr? Dessutom är jag övertygad om att det bara är ett fåtal som går runt i märkeskläder, har senaste mobilen eller moped. Dator är väl mer eller mindre en nödvändighet idag om ungarna ska klara skolan.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2011, 18:38) *
Du är nog den gubbigaste 30-åring jag nånsin hört. Varför ska ungarna idag inte få ha saker bara för att det inte fanns förr? Dessutom är jag övertygad om att det bara är ett fåtal som går runt i märkeskläder, har senaste mobilen eller moped. Dator är väl mer eller mindre en nödvändighet idag om ungarna ska klara skolan.

Klart ungarna skall få ha grejer, men de får väll jobba ihop till det själv? Det finns mobiler för 300kr, så varför måste alla ha en iPhone? Och en dator för att klara skolarbetet kostar bara ett par tusen, om de nu inte till och med får dator på skolan. Ungarna vänjs ju från början vid att få allt de pekar på, och det är ingen bra inställning. När de så småningom blir vuxna och skall betala själv så ser de ju hur dyrt det är att kunna köpa allt, och då tar de lån och får problem.
merlin68
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 19:01) *
Klart ungarna skall få ha grejer, men de får väll jobba ihop till det själv? Det finns mobiler för 300kr, så varför måste alla ha en iPhone? Och en dator för att klara skolarbetet kostar bara ett par tusen, om de nu inte till och med får dator på skolan. Ungarna vänjs ju från början vid att få allt de pekar på, och det är ingen bra inställning. När de så småningom blir vuxna och skall betala själv så ser de ju hur dyrt det är att kunna köpa allt, och då tar de lån och får problem.

Tycker att du har en poäng där. Man måste lära sig sambandet arbete-pengar i tidig ålder. Mina barn delade ut reklam när de var 12-13 år. Senaste åren har de sommarjobbat i storkök, målat hus, extrajobb som städare mm. De har då kunnat unna sig lite extra för sina egenförtjänade pengar. Jag tror inte på att bara ge bort pengar till sina barn bara för att man kan för då lär de sig ingenting och får det besvärligt senare i livet.
Huggorm
CITAT (merlin68 @ 07-10-2011, 19:09) *
Tycker att du har en poäng där. Man måste lära sig sambandet arbete-pengar i tidig ålder. Mina barn delade ut reklam när de var 12-13 år. Senaste åren har de sommarjobbat i storkök, målat hus, extrajobb som städare mm. De har då kunnat unna sig lite extra för sina egenförtjänade pengar. Jag tror inte på att bara ge bort pengar till sina barn bara för att man kan för då lär de sig ingenting och får det besvärligt senare i livet.

tummenupp.gif Dina barn kommer troligtvis inte att hamna hos kronofogden med konsumtionsskulder, de får lära sig sund ekonomi från grunden
Jan Lindgren
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2011, 18:19) *
Men du pratar ju mot bättre vetande. Var tror du alla dom enklare bostäderna eller billiga tomterna finns? Och kom nu inte dragande med Norrland igen.

Hej!
Osby kommun sålde tomter för en krona kvadratmetern. Hyfsat billigt! Sen tillkommer förmodligen vatten och avlopp. Även Skåne kan ha billiga tomter.
MVH
Jan Lindgren
gnon49
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 19:13) *
tummenupp.gif Dina barn kommer troligtvis inte att hamna hos kronofogden med konsumtionsskulder, de får lära sig sund ekonomi från grunden

Beror till största delen på föräldrarna. Ofta "ärver" man ett beteende från uppväxten. Inte alltid givetvis men grunden finns i uppväxten. Ekonomiskt slarviga föräldrar riskerar ge dito barn. Hur gott man lever beror oftast på vilka utgifter man har, inte inkomsterna.
*Stintan*
Alla kan väl inte bo i skåne eller Osby. Man kan ju undra varför dom sålde så billiga tomter.
En granntomt till där jag bodde förut ska dom ha 1,5 milj för, det är dessutom en skafttomt på 1000kvm. Rena landet och 4 mil till stan.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2011, 21:47) *
Alla kan väl inte bo i skåne eller Osby. Man kan ju undra varför dom sålde så billiga tomter.
En granntomt till där jag bodde förut ska dom ha 1,5 milj för, det är dessutom en skafttomt på 1000kvm. Rena landet och 4 mil till stan.

Färgelanda kommun säljer tomter för en krona styck. Och det är inte i Norrland eller ens Svealand.
malarmaster
finns många kommuner i södra sverige som säljer tomtmark billigt,både inärhet av tätort men också i småbyar.en anledning är att få in barnfamiljer för att få underlag till skola o affär m.m. just osby som nämndes känner jag till lite,närhet till älmhult o ikea= arbete men pga länsgränsen vill de flesta bosätta sig i älmhult . skatter o skola m.m påverkar. problemet med prisnivå på hus i storstad är ju att många väljer att flytta till t.ex stockholm,stor efterfrågan höjer priserna. ulf
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 21:49) *
Färgelanda kommun säljer tomter för en krona styck. Och det är inte i Norrland eller ens Svealand.

I Färgelanda kan man ju inte bo crazy.gif
merlin68
Beror på vad Färgelanda har för odlingszon. Är det zon 3 eller 4? Då är det kört .... skulle dock kunna tänka mig köpa en enkronaperkvadratmetersstomt i odlingszon 1 w00t.gif
KRT
Nu är det ju faktiskt så att Osby tillhör Skåne, även om det är på gränsen till Småland.... Jag vet folk som pendlar därifrån, eller från grannkommunen - de har ca 3 h pendling per dag - för oss hade det inte gått ihop ens om vi velat!

Jag vidhåller fortfarande att för de flesta är närhet till arbete, skolor, affär, fritidssysselsättningar etc ett krav när man letar bostad. Visst kan man köpa billiga tomter/hus i delar av landet, men att de är billiga har sin orsak: inga jobb, långt till skolor och affärer eller fritidsaktiviteter.

Visst skulle vi kunna köpa en bilig tomt i snapphanebygden någonstans, men utan jobb blir det svårt att försörja sig. Jag hade inte heller dator, mobil eller märkeskläder när jag växte upp på 80-talet, men 2010-talet är inte 80-talet; världen ser annorlunda ut idag. Kan eller vill man inte acceptera det så kanske ett torp i skogen ör rätt ställe för en?
Gita
CITAT (KRT @ 08-10-2011, 07:49) *
Nu är det ju faktiskt så att Osby tillhör Skåne, även om det är på gränsen till Småland.... Jag vet folk som pendlar därifrån, eller från grannkommunen - de har ca 3 h pendling per dag - för oss hade det inte gått ihop ens om vi velat!

Jag vidhåller fortfarande att för de flesta är närhet till arbete, skolor, affär, fritidssysselsättningar etc ett krav när man letar bostad. Visst kan man köpa billiga tomter/hus i delar av landet, men att de är billiga har sin orsak: inga jobb, långt till skolor och affärer eller fritidsaktiviteter.

Visst skulle vi kunna köpa en bilig tomt i snapphanebygden någonstans, men utan jobb blir det svårt att försörja sig. Jag hade inte heller dator, mobil eller märkeskläder när jag växte upp på 80-talet, men 2010-talet är inte 80-talet; världen ser annorlunda ut idag. Kan eller vill man inte acceptera det så kanske ett torp i skogen ör rätt ställe för en?

Att köpa en bostadsrätt eller en villa utan lån är för de allra flesta en omöjlighet idag, men samtidigt bör man nog ta så pass mycket eget ansvar och ha sådana marginaler att man klarar av sina åtagande även vid en tids sjukdom eller arbetslöshet.
Gita
KRT
CITAT (Gita @ 08-10-2011, 09:55) *
Att köpa en bostadsrätt eller en villa utan lån är för de allra flesta en omöjlighet idag, men samtidigt bör man nog ta så pass mycket eget ansvar och ha sådana marginaler att man klarar av sina åtagande även vid en tids sjukdom eller arbetslöshet.
Gita

Självklart!
Sedan kan det ju iofs inträffa saker som man aldrig kunde förutse, men så är det ju med allt.

Det jag menar är att man inte är oansvarig eller saknar känsla för pengars värde bara för att man lånar till sin bostad, eller för att man lånar så mycket man får. De alldra flesta som gör så har räknat på det både en och tio gånger, vet vilja marginaler man har osv. Däremot har man kanske inte möjlighet att spara iop 2-4 miljoner inom rimlig tid (då det ofta kostar en rejäl summa att bo i hyresrätt).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon