kolmask
Vet inte om tråden hamnar rätt, men jag gör ett försök smile.gif

Jag funderar på att börja utnyttja vår matkällare lite mer. I år blev min egen skörd ganska mager med jag tänker inför nästa säsong kanske odla lite mer så att man kan spara och ha ett tag. Jag tänker även att det vore toppen att kunna handla på sig t.ex. massvis med rotfrukter nu när det är billigt.

Är det någon som har erfarenhet av att lagra livsmedel i matkällare och vete vad man bör tänka på? Temperaturen där nere pendlar en del, just nu är det väl 12 grader kanske, och under vintern kan det bli minusgrader.

Jag har hört att man inte ska förvara rotfrukter tillsammans med andra livsmedel, gäller det även för hemmabruk eller är det bara i restaurangkök?
Eva i Västerås
Du måste först och främst försäkra dig om att det aldrig går ner på minusgrader, annars förstörs allt du lagt ner i källaren.

Förvaring:
Potatis i en luftig låda.
Morötter, palsternacka, betor osv helst i sand eller torv i hinkar eller plastlådor. Dom torkar lätt.
Samma gäller alströmeria och dahliaknölar.
Vitkål har jag aldrig sparat, men den ska ju också gå förvara.
Lök någon annanstans, inte i fuktig jordkällare. All lök mår bättre torrt, även om det är lite varmt.

Allt annat väl förpackat - sylt, saft i glas.

Att man inte får ha rotfrukter med andra livsmedel i restaurangkök är för att man inte ska få jordbakterier i andra ingredienser. Det gäller främst beredningen.
Det är mycket lättare att förvara och hantera rotfrukter och annat hemma.
Om du inte tänker förvara sallad och gurka i potatislåren så är det nog ingen fara. :=)

Peztis
Se om du kan komma över sk champinjonlådor, de är perfekta att förvara allt i och man kan trava dem på höjden.
Känner du någon som jobbar inom restaurangbranchen? Där brukar de ha massor av dessa.

Normalt brukar det ju inte gå ned till minusgrader i en matkällare. Är du säker på att det gör det? Lägg en termomter som visar minus och max redan nu så får du se hur temperaturen svänger. Vill du göra det bekvämt för dig så kan du ju sätta en trådlös så att du kan läsa av varje dag inomhus utan att behöva traska dit.
kolmask
Jag ska dubbelkolla det där med temperaturen i vintern, men jag har för mig att det är något som frusit tidigare om åren. Vi har faktiskt flera trådlösa mottagare till vår väderstation så en ska definitivt placeras i matkällaren i år. Blir det minus kan man ju ha en frostvakt som går på.

Hur gör man med sand som ska användas till förvaring. Vi har en sandlåda som inte används för tillfället, men om man tar sand där så känns det som att man kan få med sig insekter och kryp in i matkällaren.

Hur är det med squash? I år stannar nog skörden på tre ynka frukter, men nästa år hoppas jag på lite mer. Vintersquash då alltså.

Och äpplen, kan man slänga in det med?
Peztis
Äpplen är perfekt i matkällaren. Slå in dem ett och ett i tidningspapper och lägg dem i en låda. Se till att de inte har några skavanker för då börjar de ruttna och sedan så sprider det sig till de andra äpplena. Kolla dem då och då.

Sanden borde du kunna sila ren och är du rädd för kryp mm så kan du värma den i ugnen eller mikron. Lämpligen bör den ju sedan svalna innan den används för annars har du frukt- och grönsaksmos! biggrin.gif

Insekter och kryp lär du dock ha ändå i matkällaren, de brukar ju gilla de tillhållena.
kolmask
När man ska förvara i sand, hur mycket sand snackar vi om då? Ska samtliga grönsaker ligga helt begravda i sand, eller ska det vara lite sand i botten?
Bajare
CITAT (kolmask @ 08-10-2011, 12:00) *
Ska samtliga grönsaker ligga helt begravda i sand, eller ska det vara lite sand i botten?

Ja, de skulle vara helt begravda i sand. Sanden ska bilda ett microklima då det finns tillräkligt vatten så att grönsaker torka inte så mycket.

Bajarel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon