|
malarmaster
07-10-2011, 21:27
och ger han fan i o smaka på plockgodiset i affären o lämnar riksdagens kontokort hemma klarar han sig kanske ett tag till,om inte han också sneglar på något gods nu när han tjänar så bra. ulf
*Stintan*
07-10-2011, 21:28
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 21:54)  "Det sovande folket" är knappast någon blunder. Lite väl magstarkt i en tid då PK är norm kanske, men vill man komma upp sig kan man inte vara helt slätstruken heller. Finansminister Borg då, har han några skelett i garderoben? Jag gissar att det lagts en mindre förmögenhet i journalisters arbetstid för att hitta något, men än har de så vitt jag vet inte lyckats. Jodå Borg har ju varit ute och flugit med regeringsplanet. För att komma snabbare hem sa han så flög han Bromma - Skavsta (varefter han fick åka bil en massa mil till hemmet). Hade han tagit tåget från Sthlm C hade det tagit honom 58 min + 10 min bilresa. Snacka om storhetsvansinne på skattebetalarnas bekostnad. Inte var det någon tidsvinst iallafall.
Den värsta syndaren när det gäller att låta skattebetalarna stå för notan är väl vänsterns kvinnliga kandidat till partiledarposten. Inte att förvånas över men som sagt, leva som man lär är inte VP starka sida. Tycker att Juholt o Ohly skall sitta hand i hand och se debatten dom bojkottat och förhoppningsvis fatta sveket mot väljarna dom gör sig skyldiga till. Fast dom bryr sig kanske inte. Det är ju inte valår gudbevars.
Red Top
07-10-2011, 23:33
Jag kan inte se deras vägran att delta i debatten i Agenda, som ett svek mot väljarna.
I liknande debatter är det normalt att regeringssidan möter oppositionen, som två mer eller mindre jämbördiga parter. I detta fallet består oppositionen av tre partier, S, MP och V.
SD har i 90 fall av hundra röstat för regeringens förslag. Det kan knappast kallas opposition. De hör i mina ögon mer hemma tillsammans med alliansen än med oppositionen.
Det S och V vänder sig mot är att bli ihopklumpade, som grupp, med ett parti som stödjer regeringen. Det är många med mig, som tycker att S och V gör helt rätt. SVT borde sluta gå Alliansens ärenden. Eller som Per Bolund MP, uttrycker det på twitter i dag: "Varför låter svt vissa diktera? Sist jag bjöds in till svt backade de för att "M vill inte debattera med MP så vi ringer S istället".
CITAT (xlxl67 @ 07-10-2011, 21:56)  Är inte så säker på det. De 4% kring SD blir argare medans mga av de övriga nog gillar att SD negligeras. Är du inte ute på hal is nu? Vem som blir arg och vem som gillar är ju inte frågan. Om man säger sig förespråka demokrati och demokratiska val så skall man banne mig också respektera resultatet av fria, demokratiska val Gita
herkules
08-10-2011, 08:05
CITAT (Red Top @ 08-10-2011, 00:33)  Jag kan inte se deras vägran att delta i debatten i Agenda, som ett svek mot väljarna.
I liknande debatter är det normalt att regeringssidan möter oppositionen, som två mer eller mindre jämbördiga parter. I detta fallet består oppositionen av tre partier, S, MP och V.
SD har i 90 fall av hundra röstat för regeringens förslag. Det kan knappast kallas opposition. De hör i mina ögon mer hemma tillsammans med alliansen än med oppositionen.
Det S och V vänder sig mot är att bli ihopklumpade, som grupp, med ett parti som stödjer regeringen. Det är många med mig, som tycker att S och V gör helt rätt. SVT borde sluta gå Alliansens ärenden.
Eller som Per Bolund MP, uttrycker det på twitter i dag: "Varför låter svt vissa diktera? Sist jag bjöds in till svt backade de för att "M vill inte debattera med MP så vi ringer S istället". även om sd röstar med borgarna för det mesta så är det inte med i alliansregeringen och tillhör därmed oppositionen, att stå mitt emot varandra och prata ekonomi är inte att vara ihopbuntade. sossar och vänstern gör bort sig, sköter inte sina jobb och respekterar vare sig demokrati eller svenska folkets röster, de ska skämmas ögonen ur sig som förvägrar det folk som betalar deras löner, denna debatt.
*Stintan*
08-10-2011, 08:17
Trams!
Huggorm
08-10-2011, 08:17
De rödgröna har ju slutat samarbeta också, så de behöver inte heller buntas ihop. Oppositionen består numera av fyra fristående partier, och kan därför stå tillsammans.
CITAT (Red Top @ 08-10-2011, 00:33)  Jag kan inte se deras vägran att delta i debatten i Agenda, som ett svek mot väljarna.
Det S och V vänder sig mot är att bli ihopklumpade, som grupp, med ett parti som stödjer regeringen. Det är många med mig, som tycker att S och V gör helt rätt. SVT borde sluta gå Alliansens ärenden. Eller som Per Bolund MP, uttrycker det på twitter i dag: "Varför låter svt vissa diktera? Sist jag bjöds in till svt backade de för att "M vill inte debattera med MP så vi ringer S istället". Nu trasslar du väl ändå till det för dig. Oppositionen är alla parti som inte sitter i regeringen, ev. inbördes allianser inom oppositionen har här ingen beytydelse. För övrigt så finns väl ingen oppositionallians överhuvudtaget längre, nu är det väl fyra fristående partier. Och den enda som vinner på den barnsliga sandlådementalitet som S och V uppvisar är ju tyvärr SD. Gita Tycker du att det hade varit demokratiskt riktigt att bojkotta V som ju trots allt hade ung samma t.o.m lite lägre antal röster som SD? Hela vårt demokratiska system bygger på att alla röster har samma värde oberoende på vilket parti rösten läggs, eller hur?
CITAT (Gita @ 08-10-2011, 06:22)  Är du inte ute på hal is nu? Vem som blir arg och vem som gillar är ju inte frågan. Om man säger sig förespråka demokrati och demokratiska val så skall man banne mig också respektera resultatet av fria, demokratiska val Gita Nej jag är inte ute på hal is. Det är så populärt att säga att det o det spelar SD i händerna. Jag tror inte massan tänker så. Jag tror inte massan har lust att höra SDs dravel och bryr sig inte nämvärt om SD inte blir inbjudna tilldebatter, nobelmiddagar etc... Att Juholt tackar nej är en annan sak. Det borde han inte göra. Men jag tror inte SD vinner ngt på det.
malarmaster
08-10-2011, 09:18
CITAT (herkules @ 08-10-2011, 09:05)  även om sd röstar med borgarna för det mesta så är det inte med i alliansregeringen och tillhör därmed oppositionen, att stå mitt emot varandra och prata ekonomi är inte att vara ihopbuntade. sossar och vänstern gör bort sig, sköter inte sina jobb och respekterar vare sig demokrati eller svenska folkets röster, de ska skämmas ögonen ur sig som förvägrar det folk som betalar deras löner, denna debatt. håller helt med och nu har juholt hamnat på åklagarens bord,dags att avgå? Ulf
CITAT (malarmaster @ 08-10-2011, 10:18)  håller helt med och nu har juholt hamnat på åklagarens bord,dags att avgå? Ulf Jag lägger ingen vikt vid hur "bra" Juholt är för sitt parti, men avgång eller inte beror ju faktiskt hur pass värdefull sossarna tycker att han är för partiet. Konstigt att det är alliansanhängarna som skriker högst om avgång bara. Käner ni er möjligtvis hotade av Juholt kanske....
malarmaster
08-10-2011, 09:41
nej han är inget hot snarare en tillgång för alliansen. är det något svenska väljare avskyr så är det fiffel,särskilt med skattepengar.nu får ju givetvis åklagarens utredning ha sin gång men skulle det bli ett ev. åtal har han inget val. ulf
CITAT (malarmaster @ 08-10-2011, 10:41)  nej han är inget hot snarare en tillgång för alliansen. är det något svenska väljare avskyr så är det fiffel,särskilt med skattepengar.nu får ju givetvis åklagarens utredning ha sin gång men skulle det bli ett ev. åtal har han inget val. ulf Men det värsta är, att det är nog inte många av de där politikerhöjdarna, oavsett parti, som skulle tåla att synas i sömmarna.... Denna gången är det Juholt som har mediadrevet efter sej, vem blir det nästa gång? (Därmed inte sagt att jag på något sätt försöker rättfärdiga det han gjort)
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-10-2011, 09:58
CITAT (Cacki @ 08-10-2011, 10:28)  Jag lägger ingen vikt vid hur "bra" Juholt är för sitt parti, men avgång eller inte beror ju faktiskt hur pass värdefull sossarna tycker att han är för partiet. Konstigt att det är alliansanhängarna som skriker högst om avgång bara. Käner ni er möjligtvis hotade av Juholt kanske....  Jag tror ju inte att Juholt är bra för sitt parti. Han fifflade fullt medvetet med våra skattepengar. Han fick besked att han bara kan få hälften eftersom han är sambo men trots detta fortsatte han. Jag visste inte, säger människan. Det är varja medborgarens skyldighet att informera sig vad man måste göra, får göra eller inte. Så även han. Oavsett vilken partifärg en politiker har, så avskyr jag sådan fiffel. Elisabeth
*Stintan*
08-10-2011, 10:11
Här på Odla tycks folk /läs alliansanhängarna/ veta mer än de inblandade själva och det tycker jag är mycket märkligt
malarmaster
08-10-2011, 10:12
CITAT (Cacki @ 08-10-2011, 10:50)  Men det värsta är, att det är nog inte många av de där politikerhöjdarna, oavsett parti, som skulle tåla att synas i sömmarna.... Denna gången är det Juholt som har mediadrevet efter sej, vem blir det nästa gång? (Därmed inte sagt att jag på något sätt försöker rättfärdiga det han gjort) det finns massor av journalister o andra som letar "skandaler" hos våra toppolitiker,det vet givetvis politikerna om och försöker leva ärligt o redigt,men försöker man mygla är det ju bara en tidsfråga innan saken står i tidningarna.allt nagelfars o även "bagateller" förstoras o drevet går. är man toppolitiker kan man inte leva som vanligt folk,man har helt andra krav på sig.det gäller att ha bra rådgivare o tänka efter före.en egenskap som ju är nyttig för alla,tyvärr är det en del som inte gör det,exemplen är många o nu är det juholts tur att nagelfaras.det är nog många våndor i sossarnas ledning idag.det gick kanske lite för fort ett tag ? ulf
Huggorm
08-10-2011, 10:30
CITAT (Cacki @ 08-10-2011, 10:28)  Jag lägger ingen vikt vid hur "bra" Juholt är för sitt parti, men avgång eller inte beror ju faktiskt hur pass värdefull sossarna tycker att han är för partiet. Konstigt att det är alliansanhängarna som skriker högst om avgång bara. Käner ni er möjligtvis hotade av Juholt kanske....  Jag vill absolut inte att Juholt skall avgå! Inte nu i alla fall, det är ju såpass lång tid kvar till valet att en ny partiledare skulle hinna etablera sig.
CITAT (Huggorm @ 08-10-2011, 11:30)  Jag vill absolut inte att Juholt skall avgå! Inte nu i alla fall, det är ju såpass lång tid kvar till valet att en ny partiledare skulle hinna etablera sig. hmmm... Låter som att du inte riktigt litar på att alliansens politik håller i ett val.
CITAT (xlxl67 @ 08-10-2011, 10:04)  Nej jag är inte ute på hal is. Det är så populärt att säga att det o det spelar SD i händerna. Jag tror inte massan tänker så. Jag tror inte massan har lust att höra SDs dravel och bryr sig inte nämvärt om SD inte blir inbjudna tilldebatter, nobelmiddagar etc...
Att Juholt tackar nej är en annan sak. Det borde han inte göra. Men jag tror inte SD vinner ngt på det. Iofs tror jag att det faktiskt gynnar SD men det 'är inte det som bekymrar mig mest utan det är bristen på respekt för resultatet av ett fritt, demokratiskt val som S och V uppvisar som är obehagligt. Gita
*Stintan*
08-10-2011, 11:12
CITAT (Gita @ 08-10-2011, 12:10)  Iofs tror jag att det faktiskt gynnar SD men det 'är inte det som bekymrar mig mest utan det är bristen på respekt för resultatet av ett fritt, demokratiskt val som S och V uppvisar som är obehagligt. Gita Hade du sagt samma om partibeteckningen varit Nazisterna? Har du redan glömt att Fredrik Reinfeldt slog sig för bröstet och lovade att inte ta i Sverigedemokraterna ens med tång.
Huggorm
08-10-2011, 11:17
CITAT (Anma @ 08-10-2011, 12:07)  hmmm... Låter som att du inte riktigt litar på att alliansens politik håller i ett val. Politiken håller nog, men vem har råd med flest lobbyister?
herkules
08-10-2011, 11:20
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2011, 12:12)  Hade du sagt samma om partibeteckningen varit Nazisterna? Har du redan glömt att Fredrik Reinfeldt slog sig för bröstet och lovade att inte ta i Sverigedemokraterna ens med tång. finns väl inget parti som haft så stor nytta av SD som moderaterna? men - SD är invalda och ska behandlas precis som vilket annat riksdagsparti som helst, något annat alternativ finns inte.
*Stintan*
08-10-2011, 11:28
CITAT (herkules @ 08-10-2011, 12:20)  finns väl inget parti som haft så stor nytta av SD som moderaterna? men - SD är invalda och ska behandlas precis som vilket annat riksdagsparti som helst, något annat alternativ finns inte. Nu frågade jag iof Gita men fenomenet är ju inte nytt..vem minns inte när Bengt Westerberg reste sig och gick ut ur TV-studion när Ny demokrati anlände efter sin valframgång. Demokrati verkar bara finnas så länge alla tycker ungefär lika och så har det varit i alla tider.
herkules
08-10-2011, 11:34
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2011, 12:28)  Nu frågade jag iof Gita men fenomenet är ju inte nytt..vem minns inte när Bengt Westerberg reste sig och gick ut ur TV-studion när Ny demokrati anlände efter sin valframgång. Demokrati verkar bara finnas så länge alla tycker ungefär lika och så har det varit i alla tider. ja och sådant tycker jag är trams. skillnad vore om de som verkligen vill göra något bra går ut och gör det. att resa sig upp och gå, eller som S och V, inte kunna använda samma kopiator på regeringskansliet som SD, arbetsmiljöskäl angavs som orsak ge dumskallarna hink o spade om de inte kan bete sig mer vuxet än så.
Huggorm
08-10-2011, 11:34
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2011, 12:28)  Demokrati verkar bara finnas så länge alla tycker ungefär lika och så har det varit i alla tider. Tyvärr har du helt rätt där.
herkules
08-10-2011, 11:36
CITAT (Huggorm @ 08-10-2011, 12:34)  Tyvärr har du helt rätt där. japp, därför måste vi arbeta för en riktig demokrati!
*Stintan*
08-10-2011, 11:50
Huggorm du svarade inte på mitt inlägg om Anders Borgs lik i garderoben. Han har ju som sagt dels ett antal flygresor för minst 80.000 och dels "svart" barnflicka på sitt samvete. Hade han varit en socialdemokratisk minister hade drevet gått med omedelbar verkan då det uppdagades. Uppenbarligen har media en rubrikstorlek för socialdemokrater och en annan för högerpolitiker.
malarmaster
08-10-2011, 12:00
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2011, 12:12)  Hade du sagt samma om partibeteckningen varit Nazisterna?
Har du redan glömt att Fredrik Reinfeldt slog sig för bröstet och lovade att inte ta i Sverigedemokraterna ens med tång. mig veterligen har alliansen eller reinfeldt inte något som helst samarbete med SD,att sd röstar för alliansens förslag ibland betyder bara att de samtycker ifrågan,det gör andra oppositionspartier också likaväl som att sd röstar med oppositionen i vissa frågor.sedan tycker jag det är fel att klistra beteckningen nazister på sd,även om det kan finnas några enstaka högerextremister i partiet.då kan man kalla v kommunister eller stalinister o det vore lika fel. att debattera i en tvstudio där sd är ett av oppositionspartierna är ju deras jobb,likaväl som det debatteras i riksdagen,att utebli från en debatt med skälet att folk kan tro att oppositionen är ett block är ju ren dumhet.folk är smartare än så. att stå i närheten av en person med annan åsikt är ju inget skäl att utebli. ulf
*Stintan*
08-10-2011, 12:21
CITAT (malarmaster @ 08-10-2011, 13:00)  mig veterligen har alliansen eller reinfeldt inte något som helst samarbete med SD,att sd röstar för alliansens förslag ibland betyder bara att de samtycker ifrågan,det gör andra oppositionspartier också likaväl som att sd röstar med oppositionen i vissa frågor.sedan tycker jag det är fel att klistra beteckningen nazister på sd,även om det kan finnas några enstaka högerextremister i partiet.då kan man kalla v kommunister eller stalinister o det vore lika fel. att debattera i en tvstudio där sd är ett av oppositionspartierna är ju deras jobb,likaväl som det debatteras i riksdagen,att utebli från en debatt med skälet att folk kan tro att oppositionen är ett block är ju ren dumhet.folk är smartare än så. att stå i närheten av en person med annan åsikt är ju inget skäl att utebli. ulf Jag klistrade inte beteckningen nazister på sd! Jag frågade Gita om hon sagt samma om partibeteckningen varit naziterna. Menar du malarmaster att om det kom in ett högerextremistiskt parti i riksdagen så skulle ni resonera likadant?
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2011, 12:12)  Hade du sagt samma om partibeteckningen varit Nazisterna?
Har du redan glömt att Fredrik Reinfeldt slog sig för bröstet och lovade att inte ta i Sverigedemokraterna ens med tång. Nu är det ju så att begreppet demokrati innebär att man inte kan förbjuda åsikter, inte ens kommunism eller nazism. Det man kan göra är ju att bemöta i fri debatt, att argumentera för det man tycker är rätt. Det är när man inte bemöter som vissa åsikter kan bli farliga. Vad gäller Reinfeldt har han inte på något sätt aktivt försökt att få till stånd något samarbete med SD, inte mer än oppositionen. Fakta är ju att SD olyckligtvis fick en vågmästarroll och eftersom vi lever i en demokrati så har de naturligtvis rösträtt i riksdagen Gita
CITAT (Gita @ 08-10-2011, 12:10)  Iofs tror jag att det faktiskt gynnar SD men det 'är inte det som bekymrar mig mest utan det är bristen på respekt för resultatet av ett fritt, demokratiskt val som S och V uppvisar som är obehagligt. Gita Juholt borde förstås ställt upp som du säger.
malarmaster
08-10-2011, 13:46
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2011, 13:21)  Jag klistrade inte beteckningen nazister på sd! Jag frågade Gita om hon sagt samma om partibeteckningen varit naziterna. Menar du malarmaster att om det kom in ett högerextremistiskt parti i riksdagen så skulle ni resonera likadant? jag vill inte göra mig till talesman för alliansen,de åsikter jag framför är mina egna,och ja,kommer det in ett högerextremt parti genom demokratiska val behöver man inte samarbeta med dem men inte heller frysa ut dem. lite som görs idag med sd.chansen att ett högerextremt parti skulle komma in är lika stor som om ett vänsterextremt parti skulle vinna val. vi har tack o lov inte den samhällsstruktur som skulle gynna sådana partier. än. att sd kom in o kommer att växa vid nästa val beror just på den sandlådetaktik som riksdagen för,genom att inte debattera vissa frågor,att negligera problem som bl.a sd vill uppmärksamma gynnar ytterlighetspartier.många väljare är frustrerade på partier som pratar mycket men levererar inget.varför tror du sd kom in? missnöje med alliansen? eller sossarna? sd väljare kommer till stor del från just arbetarklassen o upplever att det finns problem som ingen pratar om o definitivt inte löser. Ulf
Jag tycker också att "markeringen" var lite väl övertydlig, men nu ska det väl i alla fall inte råda någon tvekan om att SD inte kan kopplas samman med vänsterblocket i alla fall vilket antyds ibland. Hur många "gamla" sossar som än röstar på SD så är dessa personer inget annat än just avhoppare och därmed får deras åsikter stå för dem själva.
malarmaster
08-10-2011, 14:37
tycker också att det är konstigt att plocka in sd i någondera block. som det ser ut idag finns alliansen 4 partier som sitter i regeringsställning,oppositionen som består av 4 partier sinsemellan utan kopplingar,de rödgröna har spruckit för denna gång,de gröna flörtar med alliansen,sossarna går ökenvandring,v har partiledarproblem o sd pratar ingen med. så ser svensk politik ut för närvarande.att det finns folk som placerar sd som stödparti till alliansen är helt tokigt . sd står helt ensamma o isolerade,deras möjlighet att påverka är minimal och det är väl så de etablerade partierna vill ha det. ulf
SD kopplas nog aldrig ihop med S o V av gemene man. Bara partiledarna verkar tro det. Att avstå debatten gör nog mer skada. Är rädslan att tappa väljare så stor att man avstår en debatt har det politiska klimaten blivit fesljummet. Hur blir det med kommande debatter? Skall man avstå ända fram till valdagen. Det vinner man knappast några röster på. Vill man få SD ur riksdagen så måste man ta debatter när så ges. Privata eller luddiga partipolitiska ställningstagande gäller inte när det kommer till debatter mellan partierna. S har helt enkelt inte råd med att diktera egna villkor. Det straffar sig i slutändan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|