Silvantia
Har en bekant som köpt 2 Hibiscus buskar och en klematis som stått i sina inköpta krukor sen i somras.
Nu är grenarna bladfria oxå på hibiscusarna. De jag själv har i min trädgård håller på att tappa sina blad inför vintern.
Jag blev erbjuden att få de här 2 buskarna - frågan är om de klarat sig på sommaren och att deras blad bara fällt av redan.
Lever de ännu? ifall de gör det, ska jag sätta in dom i mitt uterum över vintern eller ska man plantera ut dom nu? antar att det är lite sent för dom att rota sig nu och inatt hade vi första frostnatten här i Skåne.

Likaså me dklematisen, den sa dom hade varit "vissen" i typ..1-2 månader..går den att rädda eller är den död? Går det kanske att se på rötterna?
Och om den inte är död, ska man ta in den i vårt uterum med och övervintra den tills våren?
Alexander-VG-zon3
Jag hade satt hibiskusen svalt men frostfritt och sen planterat ut till våren, du kan skrapa och se om grenarna lever. Alt plantera ut och täcka noga. Om dom klarar sig beror ju på vintern, en kall vinter plus senplantering är ju inte bra. Dock har jag satt dom sent och dom ändå klarat sig fast då har det inte varit så kalla vintrar.
Crazy4Flowers
Klematisen är det nog bara att gräva ner i trädgården om du vill ha den där, eller tänkte du ha den i kruka?
Silvantia
Okej..då ska jag skrapa imorgon och se ifall det finns liv i hibiscusarna smile.gif
Klematisen tänkte jag nog sätta ut i trädgården nånstans..men som sagt står den i sin inköpskruka just nu och har sett torr o vissen ut länge. Bilder de inte nya blad förräns till våren eller kan man redan nu få se ett litet skott om man sätter den i uterummet?
Bassam

Hej 

När du köpa nya planta du ska omplantera i store  plus man ska byta jord för att
 försälning tycker
only sälja plantor men de tänker inte på kunder.

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 15-10-2011, 20:17) *
Hej 
När du köpa nya planta du ska omplantera i store  plus man ska byta jord för att
 försälning tycker
only sälja plantor men de tänker inte på kunder.

H.Bassam

Läs Silvantias första inlägg igen.
Crazy4Flowers
Klematisar kan vissna ner helt och se döda ut när du planterar ut den så ser du hur rötterna ser ut, jag tror inte att det är någon fara gräv ner den du. Du kan klippa ner den samtidigt som du planterar så får du en buskigare och finare planta nästa år. Kan hända att det inte blir några blommor första året men sedan får du en mycket finare planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon