Sidor: 1, 2
Anma
CITAT (Cacki @ 15-10-2011, 11:48) *
Nej, jag tror verkligen inte att jag kan och vet allt!

Ang. tystnadsplikt, hade det varit bättre om apoteket hade lämnat ut precis vad som helstt utan att ifrågasätta någonting? Det är deras plikt att kolla upp om någonting verkar lite märkligt, därav deras rätt att dubbelchecka med läkarna emellanåt. Det kan handla om allt från doseringen till att läkaren inte har koll på vilket läkemedel som för dagen är det billigaste alternativet och därför rekomenderat. Hur skulle det se ut annars? Dessutom ingår apoteket i tystnadspliktskedja som innefattar sjukvården. Den mänskliga faktorn gör att det faktiskt kan uppstå fel ibland och det är väl en himla tur att vi har de kvalitétsäkringssystem som vi har.

Min man råkade ut för att läkaren skrev på receptet ordination 10 ml (oral lösning) när maxdosen var 1,5 ml. Det var himla tur att apotekspersonalen var både kunnig och noggrann, hon ringde läkaren som genast sa att han hade skrivit fel. Det skulle vara 1 ml.
Ugglemormor
Ja, Bättre har det inte blivit på det lokala apoteket, personalen lika sura som förrut och gnäller om att jag har sagt till min egen läkare att vissa/viss medicin ska inte bytas ut .... så blir det tjafs!!!! ranting.gif

Därför har jag bytt apotek till ett som ligger i nästa samhälle och de kan sin sak och tom söker och fixar till det om de inte har i lager, och till nästa gång ser de till att det finns där reserv. för mig. ..... rose.gif

Men vi befarar att det lokala apoteket kommer att bli mindre och mindre, pga att det är gnälliga och sen tar de först de som inte gläller på dom, trots nr. system.... näe, så får det inte vara....... crazy.gif det drabbar ju de gamla här som inte kan ta sig till ett annat apotek..... sick.gif
*Stintan*
Antagligen blir man bemött på samma sätt som man själv bemöter andra även på apoteket. crazy.gif
Ugglemormor
Du Stintan,

-- där har du fel ---- de har varit sådana sedan urminnes tid, en kvarleva som inte vet vad en pension är till för.... devil.gif Dom är ökända, så just DET beror inte på mig...... crazy.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 15-10-2011, 14:58) *
Du Stintan,

-- där har du fel ---- de har varit sådana sedan urminnes tid, en kvarleva som inte vet vad en pension är till för.... devil.gif Dom är ökända, så just DET beror inte på mig...... crazy.gif

Det är väl klart att dom ifrågasätter eftersom dom har riktlinjer att följa, det ingår ju i deras jobb. Sura och otrevliga kunder finns det gott om och inte bara på apoteket.
Gita
CITAT (Azur @ 14-10-2011, 16:21) *
Om de inte hade likviditet nog att ligga ute med mellanskillnaden för de med högkostnadsskydd i två månader, undrar jag hur de tänkte när de startade verksamheten. Det är som att en firma säljer varor mot 30 dagars faktura, men bara har medel för att driva verksamheten i 15 dagar.

Förmodligen hade man inte tänkt igenom tillräckligt eller så saknade man ganska grundläggande ekonomiska kunskaper.
Att man får ligga ute med en hel del pengar, varulager, moms och kundkrediter gäller för alla företag, inte bara apotek.Det kan väl ändå inte ha kommit som en överraskning för dem.
Att det kommer att bli en del konkurser i apoteksbranschen framöver tror jag säkerligen, det blir det alltid i "nya" branscher och alla är inte lämpade att driva företag.
Gita
Ugglemormor
Gita,
Så är det nog lite vardans, man märker skillnader på olika ställen, men som tur är så finns orginalet kvar i grannskapet där man blir väl bemött och man ger dom ros för sitt jobb och flera andra har bytt vårt "antika surkärringarna" till dem i nästa vårdcentral....
Vissa av i vårt apotek har blivit omflyttade periodvis pga att folk har anmält dem, men nu är de alla samlade här igen..........
Men ok, så länge man kan åka till det andra stället så får de vara och mögla...... rotfl.gif även mataffärerna här har bättre service trots ett begränsad lager och det uppmuntrar man förstås......
kerstinbern
Apoteksmarknaden skall utredas igen. De privata apoteken vill inte tillhandahålla all receptbelagda läkemedel inom 24h om de inte själva får sätta priset (och det kommer inte att bli billigt!)! Statliga Apoteket AB har ansvar för de olönsamma apoteken på mindre orter, de kommer att gå samma väg som Svenska Kassaservice på sin tid, d v s en långsam nedläggning.

Så behöver man bara näsdroppar eller huvudvärkstabletter, så har man fått mycket bättre service, övriga skall ju ändå slås ut, och får de nu inte tillgång till läkemedel (oavsett om de inte finns tillgängliga eller att priset kommer att bli orimligt högt), så försvinner de ju bara fortare.

http://www.svd.se/naringsliv/apoteken-mast...epp_6537873.svd
Red Top
CITAT (kerstinbern @ 16-10-2011, 09:44) *
Apoteksmarknaden skall utredas igen. De privata apoteken vill inte tillhandahålla all receptbelagda läkemedel inom 24h om de inte själva får sätta priset (och det kommer inte att bli billigt!)! Statliga Apoteket AB har ansvar för de olönsamma apoteken på mindre orter, de kommer att gå samma väg som Svenska Kassaservice på sin tid, d v s en långsam nedläggning.

Så behöver man bara näsdroppar eller huvudvärkstabletter, så har man fått mycket bättre service, övriga skall ju ändå slås ut, och får de nu inte tillgång till läkemedel (oavsett om de inte finns tillgängliga eller att priset kommer att bli orimligt högt), så försvinner de ju bara fortare.

bravo.gif Mycket bra sammanfattning!
Ugglemormor
Japp, håller med om detta ..... tummenupp.gif Det är svårt om man inte kan ta ut allt på ett ställe och de inte har lagermöjligheter. Hoppas dock att man kan köpa det nödvändiga med eller utan recept på där man handlar sin mat...... bravo.gif Vi har haft tur med det i denna region av landet.....
herkules
CITAT (kerstinbern @ 16-10-2011, 09:44) *

men allt var ju så jävla bra med den här avregleringen confused.gif
Ugglemormor
Jooo, så verkade det i början, men synd att det blir så..... confused.gif Det gör det svårt för dem som behöver sina spec. mediciner..... Tyvärr har ingen erfarenhet själv av det pga att har endast det mest efterfrågade om ens det. .... dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon