Full version: Recept på fisksoppa
Margith
Jag vill göra fisksoppa till middag imorgon. Jag har aldrig gjort fisksoppa förut.
Jag har ett paket fisk i frysen, om jag inte minns fel är det torsk.
Jag har också oskalade räkor i frysen, men ingen fiskbuljongtärning. Om jag tinar räkorna och kokar skalen (hur?) borde väl det bli detsamma som en fiskbuljongtärning?
Vad behöver jag mer?
Grädde finns, morötter, lök, potatis, matlagningsyoghurt och vitlök likaså.
Det mesta i kryddväg finns, dock inte kryddblandningar.
Jag har även en skvätt vitt vin.
Räkost har jag förstått är en bra ingrediens, det har jag inte, däremot en rejäl bit parmesanost.

Kan ni hjälpa mig med ett recept?
Utan att jag måste åka till affären och handla?
Meriona
Har du dill? Färsk, fryst eller torkad?
Den enklaste fiskgrytan jag gör:
Jag lägger skivad tomat i botten på en gryta, skivad torsk ovanpå. HÄller över grädde och inget mer, torsken blir gräddkokt helt enkelt. Sen strös på en hel hög dill och lite salt och svartpeppar. Enkelt förvisso, men faktiskt riktigt gott.

Margith
Ja, dill finns. Inte färsk längre, men ett rejält lager fryst.
Men jag ville inte göra en fiskgryta, jag vill göra fisksoppa!

Men jag måste säga att ditt förslag till fiskgryta låter väldigt gott och väldigt enkelt. Jag provar det en annan dag kompiskram.gif
Peztis
Nu ska vi se...

Plockar fram min anteckningsbok där jag skriver ned alla mina egenpåhittade recept. Jag brukar kolla runt på nätet och i kokböcker och sedan gör jag som jag tycker själv men är ordentlig med att skriva upp ifall det blir bra eller om något behöver förbättras.
Jag har visserligen använt fond i denna men koka av skalen av räkorna borde ju bli jättebra. Kanske bör det kryddas upp lite då också.

Så vi får väl kalla denna för

PEZTIS FISKSOPPA

400 g fisk (torsk och/eller lax...)
250 g räkor
3 st potatisar
2 st morötter
10 cm purjo
1 st gul lök
1 stjälk selleri
2 msk tomatpuré
4 msk fiskfond
1 dl matlagningsgrädde
1,5 l vatten
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk örtsalt
1/2 tsk paprikapulver
tabasco om man vill ha en hetare soppa
2 msk potatismjöl (för redning om man inte mixar allt utom fisken)
persilja till garnering
creme fraiche att klicka i

Bryn lök, häll i tomatpuré, vatten, grönsakerna i bitar, fond och kryddor. Låt koka ihop i ca 20 min. Om man vill ha en slätare soppa kan man nu köra detta i mixer. (Dessutom kan man förbereda hit dagen innan om man vill.) Annars häll i grädden och fisken. Låt koka några minuter.
Häll i räkorna precis vid servering och strö över persiljan.

Vinet kan du dricka till om du vill! biggrin.gif

Här har du lite tips på hur du kokar buljong av räkskalen.
Margith
Tack Peztis smiley_small_hug.gif
Ikväll blir det fisksoppa!

Vinet behöver jag tydligen när jag kokar räkskalen, så jag får hitta på nåt annat att dricka till smile.gif
Peztis
Berätta gärna hur det gick.
Margith
Jag lider av svår paltkoma laugh.gif

Nästa gång jag gör soppan ska jag justera lite i recept och koktid, men det blev suveränt gott.
Jag kokade palt igår och stekte den överblivna palten till sonen, jag hade på känn att fisksoppa inte var nåt han ville äta. Men han hämtade en sked och slevade i sig lite grann från min tallrik och sa att hade det inte varit så att det fanns stekt palt att välja på, hade han gärna ätit fisksoppan i stället.

Det här kommer jag att göra fler gånger.

Tack snälla Peztis för hjälpen smiley_small_hug.gif
Peztis
Vad skoj!

Det var ungefär samma resultat när jag gjorde det, både man och son var vääääldigt skeptiska men åt sedan med god aptit.

Som jag skrev så kan man ju göra det mesta i förväg och det gjorde jag en gång när vi skulle få gäster. Så enkelt att sedan bara koka upp och ploppa i fisken, liksom.

Tycker att det är lite festmat trots att det är så himla enkelt recept.

Och vet du, den blir faktiskt godare dagen efter!
Margith
Idag blev det fisksoppa igen smile.gif Det blev rätt mycket och igår var det ju egentligen bara jag som åt av den.
Idag var mannen hemma också, han såg vääääldigt skeptisk ut.
Fisksoppa?? sick.gif
Han åt 2 stora tallrikar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon