Sidor: 1, 2
Peztis
Är det bara som jag tycker eller är vi verkligen färre aktiva här på Odla? Det känns som att det händer mindre i trådarna än vad det gjorde för ett år sedan?

Jag tycker mig ha märkt det under nästan hela detta året.

OK, det har väl kommit till många nya medlemmar men jag tycker att aktiviteten är lägre. Stämmer det?

Finns det någon statistik? Vore lite intressant...

Om det nu är så att det är färre, vart har alla tagit vägen? Tror inte att trädgårdsintresset har avtagit bara så där.
Biggan_
Ja det tror jag. Det är ju alltid många som är inne och läser men få som skriver. De flesta frågor går ju att söka sej fram till, för Odla är ju en fantastisk kunskapsbank på många områden.
Meriona
Jag har inte koll på trädgårdstrådarna så mycket, håller mig mest i övre avdelningen. Och ganska less är jag på att det är så många hel- och halvpolitiska trådar och så lite mysfaktor-trådar nuförtiden. Jag orkar inte engagera mig i att vara arg och irriterad den lilla lediga tid man har, så hälften av trådarna i småprat öppnar jag aldrig ens. Vilket gör att man inte alla dagar kollar Odla, mängden intressanta trådar är för få. Nu menar jag inte att man bara ska skapa gulligull-trådar, men fler vardagliga trådar eller andra intressanta företeelser istället för sjukförsäkring, Juholt och vargjakt. Jag orkar helt enkelt inte tjabbla.

kerstin z5-6
Ja, det tror jag dvs det är färre trådar, jättetrist.är lite rädd att måga söker via google, hittar svar o nöjer sig med det.. även om svaret är fr 2002.. o kanske den som svarade har nya rön att komma med .. FRÅGA! nya trådar skapar ett levande forum ..
Anki på Öland
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 20:49) *
Jag har inte koll på trädgårdstrådarna så mycket, håller mig mest i övre avdelningen. Och ganska less är jag på att det är så många hel- och halvpolitiska trådar och så lite mysfaktor-trådar nuförtiden. Jag orkar inte engagera mig i att vara arg och irriterad den lilla lediga tid man har, så hälften av trådarna i småprat öppnar jag aldrig ens. Vilket gör att man inte alla dagar kollar Odla, mängden intressanta trådar är för få. Nu menar jag inte att man bara ska skapa gulligull-trådar, men fler vardagliga trådar eller andra intressanta företeelser istället för sjukförsäkring, Juholt och vargjakt. Jag orkar helt enkelt inte tjabbla.

Tror det är fler som känner så.
Anma
Jag ska sluta snacka politik här inne. Då blir det genast lugnare på den fronten i alla fall. blomma.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 20:49) *

Kan bara instämma, tyvärr...
Blomstertanten
CITAT (Anma @ 19-10-2011, 21:39) *
Jag ska sluta snacka politik här inne. Då blir det genast lugnare på den fronten i alla fall. blomma.gif

Gör inte det!!! Då kommer det bli ännu mer dött här inne ju no.gif
Meriona
CITAT (Anma @ 19-10-2011, 21:39) *

Nej det ska du inte alls, men ibland blir det för mycket, och det är ju inte ditt fel enbart, eller hur!? kompiskram.gif
RibesRubusVitis
Jag tror att många (bland dem jag själv) försvann under den tid forumet bara var läsbart för inloggade medlemmar.
Aqvakul
Lite fler trådar där det kan diskuteras lite mer förutsättningslöst, utan låsta positioner.. Hade varit trevligt....
Anma
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 21:42) *
Nej det ska du inte alls, men ibland blir det för mycket, och det är ju inte ditt fel enbart, eller hur!? kompiskram.gif

Jomen saken är den. Senast det klagades på politiska trådar, de "fyllde hela småprat" som det hette då, den gången kollade jag. Då fanns en politisk tråd på första sidan, ytterligare en två sidor längre bort. Fyllde hela småprat?
Nu finns en diskussionstråd som är politisk (juholt), en som frågar en ja eller nej fråga(ang. parti, tydligen diskuteras el där nu, kollade) och ytterligare en som kan klassas politisk (Ganna).
På min förstasida får det plats 50 (femtio) inlägg. av dem kan 3 kallas politiska.
Jag blir faktiskt irriterad när det klagas på det. Jag skulle förstå irritationen om det var 15 trådar, men nu är det inte det.
Och nu blev jag irriterad och kände att skit i det då. Då bryr jag mig inte om att skriva i dessa politiska trådar som översvämmar småprat med sina tre trådar bland 47 andra på förstasidan, så får ni ha ert småprat för er själva. Och så en blomma på det.

Sen gick jag in på Juholttråden och höll på att skriva ett inlägg men struntade i det och gick tillbaka hit.
Så bestämde jag mig för att berätta att jag är irriterad nu. Rentav sur.

Men som tur är så är jag inte långsint, och kommer säkert inte heller kunna hålla mig borta från politik här, (men jag ska sannerligen göra ett ärligt försök) för det är trots allt så att småprat är till för alla slags trådar.

En sak till, av dessa 50 trådar på första sidan har jag öppnat och läst i tjugotvå, resten har inte varit intressanta eller så har jag missat att de kanske är intressanta Så att om någon klagar på att de hoppar över tre trådar ska jag egentligen inte ta åt mig för.

Jag menar inget personligt mot dig Meriona, så att du vet.
Meriona
Det vet jag Anma, när jag säger "politiska eller halvpolitiska" så menar jag alla trådar som jag på förhand kan ana mig till att det blir tjafs i. Ungefär som insändarsidan i lokalblaskan. Det är inte alltid partipolitiskt, utan kan vara samhällspolitiskt eller andra kontroversiella frågor som varg, djurförsök osv, utvisningar och annat. Jag BRYR MIG om dessa frågor, i vissa så ini helvete, men jag orkar inte öda energi att diskutera dem på ett forum. Jag har alltid brist på tid, ork och positiva tankar, jag vill inte berövas på ännu mer genom att dyka in i en diskussion som slutar i att jag blir arg och ledsen och kanske för mer sig annat elände. Nä, jag föredrar att leka i plaskdammen.

Vilket inte betyder att jag inte tycker om er som tjabblar, bara ni inte tjabblar med mig så är allt helt okej. santa.gif
Anma
Förlåt, jag glömde apotekstråden. Den skrevs det i senast den 16/10, ligger kvar och guppar på första sidan.
Anki V
Min aktivitet här på Odla är väldigt låg nu för tiden.

Jag är ju mest intresserad av trädgård och de trådarna drunknar bland trådarna i Allmänt forum. Det skulle kunna funka ändå om det inte var så förtvivlat många trädgårdsavdelningar att klicka sig igenom. Jag har inte en chans att sortera bort det jag inte är intresserad av.

Jag söker mig mer och mer till Allt om trädgårds forum. Själva forumet är helsunkigt och liknar mer en ”chat” än ett forum. Det inte finns någon bra sökfunktion men man har separerat småprat och trädgårdsprat och det är inte alls lika många avdelningar att klicka sig igenom.

/Anki
Biggan_
Gannatråden är ju jag skyldig till, men jag är helt övertygad om att hade jag inte tagit upp ämnet så hade någon annan gjort det.
Anma
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 22:09) *
Det vet jag Anma, när jag säger "politiska eller halvpolitiska" så menar jag alla trådar som jag på förhand kan ana mig till att det blir tjafs i. Ungefär som insändarsidan i lokalblaskan. Det är inte alltid partipolitiskt, utan kan vara samhällspolitiskt eller andra kontroversiella frågor som varg, djurförsök osv, utvisningar och annat. Jag BRYR MIG om dessa frågor, i vissa så ini helvete, men jag orkar inte öda energi att diskutera dem på ett forum. Jag har alltid brist på tid, ork och positiva tankar, jag vill inte berövas på ännu mer genom att dyka in i en diskussion som slutar i att jag blir arg och ledsen och kanske för mer sig annat elände. Nä, jag föredrar att leka i plaskdammen.

Vilket inte betyder att jag inte tycker om er som tjabblar, bara ni inte tjabblar med mig så är allt helt okej. santa.gif

Ok. pocka bort alla de trådarna, vad blir då kvar?
Meriona
CITAT (Anma @ 19-10-2011, 22:14) *
Ok. pocka bort alla de trådarna, vad blir då kvar?

Inte mycket, det är därför en sån som jag pysslar med annat. wink.gif
Peztis
Och jag som tycker det är så bra att det är så många uppdelningar under trädgård! Det är därför jag så sällan är inne på AoT... Va lustigt!
Meriona
CITAT (Peztis @ 19-10-2011, 22:16) *
Och jag som tycker det är så bra att det är så många uppdelningar under trädgård! Det är därför jag så sällan är inne på AoT... Va lustigt!

Kanske är det det som är charmen - att vi är så olika vi som är här? Inte konstigt att det blir missförstånd ibland.
xlxl67
Jag tror det kommer och går. Kanske är aktiviteten sämre de kalla månaderna?
Ivf så är detta ett väldigt trevligt forum - det finns alltid hjärtlig läsning här till skillnad från dagstidningar o andra forum.
malcolm
Det är väl fritt för var och en att starta nya intressanta trådar om man inte är nöjd med utbudet
*Stintan*
Helt klart har många tidigare mycket aktiva medlemar lagt av, tråkigt men inte konstigt.
Anma
CITAT (xlxl67 @ 19-10-2011, 22:31) *
Jag tror det kommer och går. Kanske är aktiviteten sämre de kalla månaderna?
Ivf så är detta ett väldigt trevligt forum - det finns alltid hjärtlig läsning här till skillnad från dagstidningar o andra forum.

I somras sa man tvärt om. smile.gif
Inte om trevligheten, men om aktiviteten.
Motti
Jag personligen upplever det som att det är färre aktiva och mindre humor här ,verkar som det blivit mer negativt och mer konfrontation .Att ha humor och kunna skratta år sig själv eller ha glimten i ögat när någon inte tycker som "du" har försvunnit alla verkar ta sig själva på för stort allvar i diskutioner.Ja det är min analys och bara min rtfm.gif
Överbölingen
Det ligger mycket i din undring. Vi får se vad som kommer med tiden.
Virgo
Det var bättre förr! 2002 och några år framåt var riktiga höjdarår med livliga diskusioner om allt mellan himmel och jord!

Nån som minns "Nattens ört" från 2003?
Monica M zon 4
Jag är inne och kollar varje morgon på forumet men besöker det sällan fler gånger under dagen. Tycker det är för många avdelningar och jag kollar i princip bara Småpratsavdelningen. Dessutom är det alldeles för mycket käbbel och personangrepp och ruskigt otrevlig ton i många av trådarna.
Krolliljan
CITAT (Monica M zon 4 @ 20-10-2011, 06:02) *
................................................................................
................................................................................
... Dessutom är det alldeles för mycket käbbel och personangrepp och ruskigt otrevlig ton i många av trådarna.

tummenupp.gif
I perioder har jag helt avstått från att logga in på odla p g a det .

Jag blir mindre och mindre aktiv när 23 av 31 "nya inlägg" inte är natur eller trädgårdsrelaterade, som nu när jag loggade in.
Jag har inget emot att det finns många avdelningar. Jag gillar strukturen på Odla. Jag kan tillbringa tid i skojtrådar som ordass men när skoj och diskussionstrådarna blir dominerande så går jag över till googlesökning på trädgårdstankar jag har i stället.
herkules
jag vet inte om jag tycker att en sådan här tråd är så mycket roligare/trevligare än en varg/politiktråd? i de trådarna får man iaf lära sig något (förhoppningsvis). finns det inga inställningar att göra så att de som bara vill läsa trädgård kan göra det?
personligen tycker jag att odla är bra som det är, allt har sin tid tänker jag, forumfolk kommer och går.
Bettis
Jag är inne varje dag och tittar om det är något intressant, men jag trycker alltid "nya inlägg" och då kan man ju lätt sortera vad jag vill läsa under alla kategorier. Själv skriver jag inte så ofta men jag läser och lär mig och det är ju lätt att välja vad jag vill/inte vill läsa. Tycker inte alls att det är en massa käbbel och personangrepp alla har ju olika uppfattningar om saker och ting, man behöver ju inte gå in och läsa i de trådar som man inte tycker ger något. Tycker nog att Odla är ett bra forum.
Anki V
Snälla Bettis....... Förklar för mig hur man sorterar inläggen när man trycke "Nya inlägg" blomma.gif .

Det skulle underlätta betydligt!

/Anki
Skruttis
Kan bara svara för mig själv.
Jag läser fortfarande på forumet men har känt mig alldeles för negativ rent allmänt, för att skriva så mycket. Jag kommer att bli mer aktiv bara jag får ordning på humöret igen.
Tycker det är jättebra att det är en salig blandning ämnen. Inte särskilt svårt att undvika trådar man tycker är "jobbiga" att läsa/delta i.
Håller med Herkules om att forumfolk kommer och går, sådant är livet på nätet.
Red Top
CITAT (Anki V @ 20-10-2011, 07:39) *
Snälla Bettis....... Förklar för mig hur man sorterar inläggen när man trycke "Nya inlägg" blomma.gif .

Det skulle underlätta betydligt!

/Anki

Jag är ju inte Bettis, men jag svarar ändå. shy.gif

Om du tittar längst upp på sidan, så ser du "nya inlägg". Klicka där.

Anki V
CITAT (Red Top @ 20-10-2011, 09:17) *
Jag är ju inte Bettis, men jag svarar ändå. shy.gif

Om du tittar längst upp på sidan, så ser du "nya inlägg". Klicka där.

Aha….med andra ord går det inte att sortera/filtrera.

Jag använder alltid ”Nya inlägg” och upplever då att de få trädgårdsrelaterade trådar som finns drunknar i trådar från allmänt forum.

Tillbaka på ruta ett!

/Anki

*Stintan*
CITAT (Anki V @ 20-10-2011, 11:07) *
Aha….med andra ord går det inte att sortera/filtrera.

Jag använder alltid "Nya inlägg" och upplever då att de få trädgårdsrelaterade trådar som finns drunknar i trådar från allmänt forum.

Tillbaka på ruta ett!

/Anki

Men det är ju inte så konstigt när det nästan råder stilltje i trädgårdsavdelningen som det gjort senaste tiden.
herkules
så när det är tyst i trädgård får vi småpratshängare på skallen?
*tröttsamt*
Anki V
CITAT (herkules @ 20-10-2011, 11:24) *
så när det är tyst i trädgård får vi småpratshängare på skallen?
*tröttsamt*

Vadå få på skallen?????

Jag saknar en filtreringsfunktion är det att ge någon på skallen?

I våras var det några "småpratare" som blev väldigt störda på fröbyteskedjorna och busfrötrådarna. Tänk så bra om det då gått att filtrera bort avdelningen ”Förkultivering och förökning” och sedan med ett enkelt ”ta bort filtrering” kunna komma tillbaka och se allt.

/Anki

Myosotis
Jag tycker också det är alldeles för lugnt här, nästan tråkigt ibland. Själv tappade jag lusten lite när trollet förstörde varenda tråd, har liksom inte hittat tillbaka till hur jag kände innan riktigt. Det är ju inte bara det att man saknar medlemmar som aldrig/sällan är aktiva längre, utan också att vi som är kvar inte är riktigt på samma sätt, tycker ni inte det också? Vi är t.ex. många som kollar meningslösa tråden, ibland skriver man lite håglöst, men det känns lite som om alla väntar på att någon annan ska sätta igång och vara rolig. Undrar om det finns en kritisk punkt där forumet kollapsar. Händer det inget går man aldrig in och läser, skriver inget heller så det händer fortfarande inget och till slut självdör alltihopa. Jag har sett såna fora, oftast små nystartade, där ingen svarar på nånting och det senaste inlägget är veckor gammalt.

CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 22:09) *
Jag BRYR MIG om dessa frågor, i vissa så ini helvete, men jag orkar inte öda energi att diskutera dem på ett forum.

Precis så där känner jag också. Det sätts ofta likhetstecken mellan att man inte skriver i de politiska trådarna och att man inte bryr sig. Jag orkar bara inte med dem, varken att ta till mig allt elände eller läsa allt tjafs. Men jag tycker det är bra att de finns. Vill jag inte läsa dem låter jag bli.
sqrulan
En filtreringsfunktion vore ju bra så om man bara vill läsa om trädgårdsrelaterade ämnen kunde man göra det! Det finns väl inte? confused.gif
Gossen Ruda
Eller kunna filtrera bort troll och fanatiker. rolleyes.gif
*Stintan*
Det finns ingen i funktionen senaste nytt tyvärr men det borde ju gå att fixa "senaste nytt" för respektive avdelning. Annars kan man ju helt dölja den allmäna avdelningen genom att klicka i den lilla rutan med minus eller plustecken uppe till höger när man är på forumets första sida.
Red Top
CITAT (sqrulan @ 20-10-2011, 12:56) *
En filtreringsfunktion vore ju bra så om man bara vill läsa om trädgårdsrelaterade ämnen kunde man göra det! Det finns väl inte? confused.gif

Jag går alltid in via Odla.nu:s hemsida. Där syns alla nystartade trådar i trädgårdsavdelningen.
sqrulan
Ja! Nu såg jag ju det, bra tips! tummenupp.gif
Biggan_
Jag kan tänka mej att en del också har försvunnit p.g.a att forumet är så attans segt emellanåt.

Ibland är det så hopplöst så man ger upp. ranting.gif
herkules
CITAT (Anki V @ 20-10-2011, 11:58) *
Vadå få på skallen?????
Jag saknar en filtreringsfunktion är det att ge någon på skallen?
I våras var det några "småpratare" som blev väldigt störda på fröbyteskedjorna och busfrötrådarna. Tänk så bra om det då gått att filtrera bort avdelningen "Förkultivering och förökning" och sedan med ett enkelt "ta bort filtrering" kunna komma tillbaka och se allt.
/Anki

äsch då, ta inte åt dig smile.gif
det skulle väl vara utmärkt med ett trädgårdsfilter för de som enbart är intresserade av trädgård, så att inte småpratstrådarna syns.
ni får be admin fixa det!
Anki V
CITAT (herkules @ 20-10-2011, 20:54) *
äsch då, ta inte åt dig smile.gif

Inte då.....kompiskram.gif

/Anki
Inga från Närke
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-10-2011, 21:45) *
Jag tror att många (bland dem jag själv) försvann under den tid forumet bara var läsbart för inloggade medlemmar.

Har börjat att titta igen men en av anledningarna att jag slutade var detta. Tyvärr så verkar det som jag har det fortfarande, alltså måste logga in för att läsa. Tycker personligen att det är skit. Vill bara logga in när jag har något att säga eller visa, men är intresserad av alla er andras bra tips m.m.
andersen
CITAT (Inga från Närke @ 22-10-2011, 18:40) *
Har börjat att titta igen men en av anledningarna att jag slutade var detta. Tyvärr så verkar det som jag har det fortfarande, alltså måste logga in för att läsa. Tycker personligen att det är skit. Vill bara logga in när jag har något att säga eller visa, men är intresserad av alla er andras bra tips m.m.

Jag tycker att det var bra och hoppas att det kommer tillbaka innan alla troll hittar hit igen.

CITAT (Biggan_ @ 20-10-2011, 19:52) *
Jag kan tänka mej att en del också har försvunnit p.g.a att forumet är så attans segt emellanåt.

Ja det tror jag är den största orsaken till att en del har slutat att skriva här.
RB9310
CITAT (Biggan_ @ 20-10-2011, 19:52) *

Bara jag som aldrig upplevt det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon