CITAT (Orkidétjuven @ 25-10-2011, 19:29)

Även om inte husdjur, vad skulle ni säga om nyligen utdöda djur?
NU idag klargjordes det att den sista individen av Vietnam populationen av java noshörningen dött ut. TRoddes vara utdöd fram till 1988 då man hittade en liten kvarlevande population på ca 50 individer och trots massiva bevarande projekt sköts den sista i tjuvjakt förra året.
Iochmed att noshörningen har en viktig plats i ekosystemet vore det läge för att faktiskt klona för att få tillbaka sin plats i systemet så andra arter kan överleva på sikt med. Ett exempel på sådant är den frukt som bla noshörningen lever av som behöver full sol för att gro. I regnskogen gror inte fröet, men genom att bli uppäten och transporterad ut i gläntor och öppna ytor så gror den i spillningen efter noshörningen. HUr ska det gå nu för det trädet?
Alternativt flytta närliggande population av en annan genetisk bakgrund eller närbesläktad art med samma ekologiska nisch, men när den lösningen inte finns heller vad gör man då? För min del och ekosystemets överlevnad hoppas jag att arter utplånade av människor kan komma tillbaka. Jag gillar inte ideen med klonade saker, men det här överväger det negativa.
Hej!
Trist att den inte fångades in och skyddades i djurpark. En art som hotas av utrotning kan ibland förökas genom invitro befruktning och insättning av embryot i en närbesläktad art.
Jag skulle kunna tänka mig att klona ett värdefullt avelsdjur eller någon utrotningshotad art.
MVH
Jan Lindgren