Sidor: 1, 2
Anma
18 av 20 fick jag rätt.
Vad får du?

Expressen Högskoleprov orddel
Cacki
CITAT (Anma @ 29-10-2011, 21:56) *
18 av 20 fick jag rätt.
Vad får du?

Expressen Högskoleprov orddel

smile.gif Jag fick samma resultat som du!
Blomstertanten
Ganska nöjd biggrin.gif
20 rätt fick jag, var inte helt säker på en fråga men min magkänsla hade rätt tongue.gif
Huggorm
18 rätt här också. Blev fel på "kanapé" och "axiom"
Ingela i Segersberg
Jag fick också 18 rätt!
Anma
Jag hade fel på axiom och polenta. Det sista stör mig för jag vet ju vad det är. angry.gif
Lokan
Oj hjälp! alla rätt! w00t.gif Det trodde jag inte om mig själv....
xlxl67
Vad duktiga ni är! 13 fick jag. smile.gif
Anki på Öland
19, också fel på axiom....
Blomstertanten
Axiom fick jag fundera på en stund, men annars var det inte så många jättekonstiga ord.
Man kanske inte är så dum som man ser tongue.gif
Meriona
19. Okej med retligt.
mamamaggan
Alla rätt , så svårt var det inte.

Har gjort högskoleprovet flera gånger för många år sedan . Då slogs jag av att man i orddelen hade lagt in ord som är lite gammeldags och inte används så ofta samt en del som nästan var dialektala.

Funderade på hur någon som inte levt så länge i det här landet skulle kunna förstå dessa ord , vet att det var en hel del infödda som inte klarade dem.

Tapio
Halaj!

15 rätt.
på vof.se (föreningen vetenskap och folkbildning) forumet fanns det någon tråd (helt fritt ur minnet) för länge sen som hade rubriken: vad hatar ni mest?
Folk som googlar frågor till en online quizz fick en jättehög placering.
Just saying.

//T/ med 1,5 på högskoleprovet
mamamaggan
Gjorde du årets prov ?

Nyfiken på hur de är upplagda nu för tiden. Sist jag deltog så hade man lagt in mycket mer engelska vilket är bra tycker jag då iaf det jag läst på högskola/universitet ofta innehållit minst 60 % litteratur på engelska.
Anma
CITAT (Tapio @ 29-10-2011, 23:03) *
Halaj!

15 rätt.
på vof.se (föreningen vetenskap och folkbildning) forumet fanns det någon tråd (helt fritt ur minnet) för länge sen som hade rubriken: vad hatar ni mest?
Folk som googlar frågor till en online quizz fick en jättehög placering.
Just saying.

//T/ med 1,5 på högskoleprovet

Antyder du att du tror att folk här skulle ha googlat fram svaren? Jag gjorde det inte.

//A/ Med 1,2 på högskoleprovet 1999. Den enda gången jag gjort den.
Blomstertanten
Varför skulle någon vilja fuska? confused.gif
Det värsta jag vet är människor som fuskar i frågesporter, test eller spel! Förstår inte vitsen med det! sleep.gif
gnon49
Fick nitton poäng. Var ganska lätt förutom axiom. Liknande prov hade man väl i mellanstadiet.
Motti
Det" riktiga" högskoleprovet skrev min svärdotter i dag hon får vänta 4 vecko ungefär innan hon får veta hur det gick .
*Stintan*
Fick 20 rätt men då gissade jag på axiom. smile.gif
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2011, 00:31) *
Fick 20 rätt men då gissade jag på axiom. smile.gif

Halaj!

Helt onödig information.
Att du skulle få 20 poäng av 20 möjliga var ju egentligen självskrivet, eller hur?

/T
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 30-10-2011, 01:10) *
Halaj!

Helt onödig information.
Att du skulle få 20 poäng av 20 möjliga var ju egentligen självskrivet, eller hur?

/T

Jasså var det? Det kunde väl ha blivit vilket resultat som helst men jag tyckte det var kul att jag fixade alla orden. Varför skulle just min information var mer onödig än din och dom andras? Att du tror att andra fuskar får stå för dig. Jag gillar inte fusk och förstår inte vitsen med det!
Robbanp
Om du menar att man skulle fuskat för att kunna framstå som bättre i den här tråden så känns det lättare att skita i testen och bara skriva att man hade alla rätt...

Jag påstår mig också fått alla rätt, om folk tror det eller ej kan kvitta. Även jag gjorde högskoleprovet med gott resultat en gång i tiden. Då hade jag full pott på orddelen trots att jag gissade på 13!!! ord. Det här var den lättaste ordtest jag någonsin sett där jag slapp tveka på något av orden. Prova den variant som brukar finnas i Tidningen Språk. Där har jag sällan mer än hälften rätt.
Carl

Hade 19 rätt. Kunde alla direkt måste satt någon fel. Inga svåra ord tycker jag. Några var lite udda Axiom seraf Polenta hade jag inte klarat om jag inte hade bakat Majsbröd nyliggen
Meriona
Löser man mycket korsord får man automatiskt bra ordkunskap, så jag tycker inte att det är konstigt alls att en del får alla rätt. Bra gjort! smile.gif
Azur
20/20, men jag gissade på stomi. 'Stoma' betyder öppning så 'kirurgisk öppning' för 'stomi' kändes rimligt.

Jag använder de flesta av de där orden i dagligt tal, så såna här övningar oroar alltid mig: hur ofta missförstår folk mig för att jag använder arkaiska ord och termer? Jag försöker sluta använda 'dock' av precis den anledningen, men jag tror jag borde städa mitt ordförråd betydligt mer.
Boxer
19p...åkte dit på seraf
Noak
20p, lättare ord denna gång!
Eva i Skåne
full pott fick jag också. Väldigt nöjd med det. Axiom var det ord jag också tvekade på, men gissade rätt
Sådana här trådar har funnits flera gånger förr på forumet och jag brukar inte klara allt så jag tror också det var ovanligt lätta ord i år.

Meriona har rätt i att man kan mycket från korsordslösandet smile.gif
anne-li i olofstorp
Alla rätt! Behövde inte ens gissa! Lätta ord denna gången!
Myosotis
Gav upp efter första frågan, orkar inte vänta tre timmar på att nästa fråga ska komma upp. Vilken idiotisk sida, varför kan de inte ha alla frågorna under varandra?!
Red Top
Hade oxå alla rätt, men hakade upp mig på seraf. Min hjärna ville få det till en elak en, men jag vann. giggle.gif

Är oxå korsordslösare. Min omgivning brukar stirra storögt när jag kan ord de aldrig ens hört talas om. Och som jag inte skulle komma på att använda i dagligt tal. Kunskapen sitter bara på lur, när den behövs.

Dessutom, det skulle väl vara fullständigt meningslöst att googla sig till svaren i en frågelek. Det är väl framförallt sig själv man tävlar mot.?
Eva i Skåne
Jaaaaaaaaaaa, det gick låååångsamt mellan frågorna (svar till Myos inlägg)
Myosotis
CITAT (Red Top @ 30-10-2011, 11:43) *
Min hjärna ville få det till en elak en, men jag vann. giggle.gif

rotfl.gif Vann du mot din hjärna? Kan du lära mig hur man gör?
merlin68
Alla rätt w00t.gif :

http://www.expressen.se/nyheter/1.2606833/...lAction=display
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 30-10-2011, 11:38) *
Gav upp efter första frågan, orkar inte vänta tre timmar på att nästa fråga ska komma upp. Vilken idiotisk sida, varför kan de inte ha alla frågorna under varandra?!

För att kunna visa dig 20 uppsättningar reklam förstås rolleyes.gif
sommarhumla
Jag fick 19 av 20...
Red Top
CITAT (Myosotis @ 30-10-2011, 12:06) *
rotfl.gif Vann du mot din hjärna? Kan du lära mig hur man gör?

Skulle gärna lära dig det, men vet inte riktigt hur jag gör. Tror jag bara förtränger det hjärnan mumlar när den letar runt i arkiven, och skriver det som känns rätt. a0a.gif
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 30-10-2011, 13:11) *
För att kunna visa dig 20 uppsättningar reklam förstås rolleyes.gif

Ja det så klart. wacko.gif

Och vem eller vad är birro egentligen?
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 30-10-2011, 17:22) *
Och vem eller vad är birro egentligen?

Efternamnet på en viss bloggare, som även syns på andra ställen i media. Undrar om det inte är två olika också, två bröder
Anma
I det här fallet är det Markus Birro. Den där skitnödiga typen som skriver poesi och fick sparken från tv för att han skulle bli KDs nya ledare eller vad det nu var.
Eva i Skåne
Marcus och Peter Birro är två bröder. Marcus är nog mest känd för allmänheten. Nyligen ville han bli partiledare för KD, har deltagit i tvprogrammet "på spåret" och synt i en del andra tvprogram, varit programledare för Karlavagnen på radio och är krönikör i nån kvällstidning.
Peter är manusförfattare, men mer anonym.
Fjortispower
ranting.gif

Fattade inte ens vad alternativen betydde! Men äsch, vem behöver sådana uråldriga ord egentligen. whist.gif
Bee
20/20. Håller med om att testet i Språktidningen är svårare och påminner mer om de tidigare ordfrågorna i Högskoleprovet. Har man förenklat provet i år?
Att alla ord inte används i vardagen utan representerar det passiva ordförrådet är en självklarhet i språkkunskap på universitetsnivå. Tycker jag.

Edit: PS & OT: Vad blev det av brodern Peter? Har inte hört ngt därifrån på flera år. Men jag läste hans bok "Under Bordet" för närmare 20 år sen.
Biggan_
Hmm...jag tror jag tiger om resultatet så ingen blir förtröden! crazy.gif
Red Top
På tal om ordkunskap, så är nog förtröden ett av de ord jag älskar mest. Tack för det Biggan.

Saknar det ordet i rikssvenskan. smile.gif
silos
11 rätt fick jag.
Mollis
Jag hade alla rätt yes.gif
malcolm
20 av 20 men chansade på polenta.
Iren
Nice, det blev 18 av 20 inte helt ute i dimman då....
Myosotis
CITAT (Anma @ 30-10-2011, 17:33) *
I det här fallet är det Markus Birro. Den där skitnödiga typen som skriver poesi och fick sparken från tv för att han skulle bli KDs nya ledare eller vad det nu var.

laugh.gif Ingen större förlust att inte känna till honom, låter det som.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon