Sidor: 1, 2
Cacki
Julen är mysig om man inte gör för stort spektakel av den. Ett tillfälle att umgås med nära och kära och äta lite gott. Jag gillar dock inte alltför dignande julbord och julklappshysterin.
I vår släkt har vi vuxna slutat med julklappar åt varann men till barnen ger vi en liten, inte speciellt dyr julklapp var. Allteftersom ungarna växer upp bestämmer de själva när de känner sej "stora nog" att kunna avstå klapparna. Blir väl någon slags milstolpe in i vuxenvärlden för dem som faktiskt funkar jättebra.
Däremot vet de att de kan förvänta sej en liten extra överraskningspresent vid något annat tillfälle de första "abstinensåren". flirting.gif
malcolm
Det är väl som sagt upp till var och en hur man vill fira, vill man ha ett överdådigt julbord och många klappar så skall man väl få ha det om man vill utan avundsjuka kommentarer. Jag kan dock skrämmas av att så många verkar fira julen på kredit och det är inget efterföljansvärt, kan dock inte sätta likhetstecken mellan dyr jul och sämre gemenskap.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 07-11-2011, 08:14) *
Undrar vad det är man försöker köpa sig om man lägger så stora pengar på presenter och julklappar confused.gif
I min familj värdesätter vi annat högre så för mig är julklappshysterin obegriplig.

Nu är du väl extremt löjlig!! Alla kan väl inte vara stöpta i samma form som du och din fantastiska familj! Fast hur var det med att respektera olikheterna hos varandra utan att kasta hånande tillmälen! Men det har ju märkts att det bara gäller för vissa!! thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 07-11-2011, 09:01) *
Nu är du väl extremt löjlig!! Alla kan väl inte vara stöpta i samma form som du och din fantastiska familj! Fast hur var det med att respektera olikheterna hos varandra utan att kasta hånande tillmälen! Men det har ju märkts att det bara gäller för vissa!! thumbdown.gif

Nu förstår jag inte va du menar. Har jag påstått att min familj är så fantastisk? Ger man sig på den blir jag uppriktigt ledsen. Det var faktiskt bara en tanke i största allmänhet som slog mig. Självklart får folk göra som dom vill.
Ugglemormor
Jag tycker att det är helt fantastiskt att slippa ha släkten flåsande i nacken fr. början av november med alla måsten som de vill att jag ska göra!!! ...... ranting.gif jag brukade få magkatarr jämnt vid jularna då den äldre kulturen levde....... -cry-.gif Nu är det mycket skönare och lugnare att ta det lugnt och avslappnad med barn eller ensamma ....... tummenupp.gif ingen mer magkatarr eller stress, det uppskattar jag verkligen ..... thanks.gif
Gossen Ruda
Stön. Gick förbi ett berg av julmust i affären. Brevlådan börjar svämma över av julklappsreklam. Kan man gå i ide fram till nyår?
Ugglemormor
Jag undviker att ens åka till stan att slippa julstojet i butikerna! En bra ide vore att föredra just under dessa helger eller åka bort fr. allesammans ....... tummenupp.gif
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 12:58) *
Stön. Gick förbi ett berg av julmust i affären. Brevlådan börjar svämma över av julklappsreklam. Kan man gå i ide fram till nyår?

Varför bara till nyår Ruda? Att vakna upp framåt våren skulle jag kunna tänka mig. Då slipper man även hela den mörka dystra vintern.
Chamomille
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2011, 13:04) *
Varför bara till nyår Ruda? Att vakna upp framåt våren skulle jag kunna tänka mig. Då slipper man även hela den mörka dystra vintern.

tummenupp.gif Må det åtminstone vara samma väder hela vintern som det är nu... Skinka och hemgjord senap kan jag äta i mars.
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2011, 13:04) *

Är rädd för att bli alltför hungrig då.
mamamaggan
CITAT (Ugglemormor @ 07-11-2011, 12:42) *
Jag tycker att det är helt fantastiskt att slippa ha släkten flåsande i nacken fr. början av november med alla måsten som de vill att jag ska göra!!! ...... ranting.gif jag brukade få magkatarr jämnt vid jularna då den äldre kulturen levde....... -cry-.gif Nu är det mycket skönare och lugnare att ta det lugnt och avslappnad med barn eller ensamma ....... tummenupp.gif ingen mer magkatarr eller stress, det uppskattar jag verkligen ..... thanks.gif

Så hade jag det också förr. TVå barn , radhus , jobb med mycket övertid före jul och så mat till 17 -18 personer som jag skulle fixa själv ( min man hjälpte til förstås ) varannan jul.

Min mans släkt var det som hade detta krav på mig . Om jag inte gjorde hemgjord sylta mm så var deras jul förstörd och det var mitt fel.

Om jag , eller min man , försökte säga ifrån så talade bara svärmor om för mig att jag skulle sluta jobba , då skulle jag hinna med det som de krävde av mig.

Kravet var också att vi alltid skulle fira julafton ihop med dem , aldrig med min familj. Vi gjorde det en enda gång och då satt min svärmor och grät för att jag var så elak så jag nekade henne att träffa sina barnbarn , hon träffade sina andra barnbarn , på julafton. Att hon kunde träffa dem alla andra juldagar räknades inte.
Mollis
CITAT (mamamaggan @ 07-11-2011, 15:19) *
Så hade jag det också förr. TVå barn , radhus , jobb med mycket övertid före jul och så mat till 17 -18 personer som jag skulle fixa själv ( min man hjälpte til förstås ) varannan jul.

Min mans släkt var det som hade detta krav på mig . Om jag inte gjorde hemgjord sylta mm så var deras jul förstörd och det var mitt fel.

Om jag , eller min man , försökte säga ifrån så talade bara svärmor om för mig att jag skulle sluta jobba , då skulle jag hinna med det som de krävde av mig.

Kravet var också att vi alltid skulle fira julafton ihop med dem , aldrig med min familj. Vi gjorde det en enda gång och då satt min svärmor och grät för att jag var så elak så jag nekade henne att träffa sina barnbarn , hon träffade sina andra barnbarn , på julafton. Att hon kunde träffa dem alla andra juldagar räknades inte.

Fy fan säger jag, vilken elak svärmor, hur kan man göra så???? Påminner mig om f d sambons mormor som i princip slängde sånt jag lagat till jul därför att det i hennes tokiga huvud var "vardagsmat", det byggde inte upp självförtroendet hos en ung mamma kan jag säga.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 12:58) *

Om du hunnit påbörja din pension så rekommenderar jag dig en liten vinterbostad i Spanien eller Thailand att fly till under denna tid av året
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 13:27) *
Är rädd för att bli alltför hungrig då.

Det kräver en viss planering så man äter upp sig under hösten och har lite att ta av flirting.gif
Jag har gjort detta många höstar ut ifall att... men det har aldrig blivit läge att gå i ide

solbrud
CITAT (Krolliljan @ 04-11-2011, 08:58) *
Jag ser fram emot julen. Jag är ju en av dem som börjar julpynta tidigt. Det gör december lite ljusare tycker jag. Här hemma har vi julstämning i en månad. JUlklappar och julmat kan jag vara utan men att ha det pyntat gör att jag står ut fram till januari. Sen ska jag bara ta mig till februari. Sen börjar det ljusna och sen kan jag så mina fröer.

hmm, jag håller med dig. Jag gillar att ha andra växter än annars inomhus. Hyacinter, amaryllisar mm. Pyntar lite och ser det också som ett sätt att stå ut i en mörk årstid.
Sen är det dags för att börja att fröså det första.
Jipiieh!
Meriona
CITAT (netha @ 06-11-2011, 20:49) *
Vad är skrämmande i det? Jag har stor familj och älskar att ge presenter ... också under övrig tid om året. smile.gif

Inget skrämmande, om mottagarna är glada och nöjda. Så är det säkert hos dig.

Men jobbigt om man blir översvämmad av presenter utan att man vill ha dem, det är jättejobbigt. Jag har fått säga till på skarpen till min mamma att lägga av att köpa drivor med julklappar som aldrig blir använda. Man hamnar i nån sorts fånig tacksamhetsskuld för någonting man aldrig varken bett om eller vill ha. Pengarna kunde använts till något mycket vettigare.
Klint
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2011, 16:31) *
Det kräver en viss planering så man äter upp sig under hösten och har lite att ta av flirting.gif
Jag har gjort detta många höstar ut ifall att... men det har aldrig blivit läge att gå i ide

giggle.gif
Motti
Barnbarna och barna brukar få regäla pressenter till jul men bara om det är något som de behöver ,att köpa för köpandet skull är ju lite meningslöst vi försöker köpa bra gejer som de behöver och har användning för,gubben och jag köper nu mer något ihop till hus och hem som vi behöver typ grytor stekpannor osv.Men trotts min ålder älskar jag att få paket på julafton behöver inte vara dyra saker bara det är något av hjärtat köppt smile.gifjättemysigt och få små paket av barnbarna som tex årsalmenackor med deras foton på wub.gif älskar dom och att få se deras små ansikten skiffta månad för månad:)
netha
CITAT (Meriona @ 07-11-2011, 20:30) *
Inget skrämmande, om mottagarna är glada och nöjda. Så är det säkert hos dig.

Men jobbigt om man blir översvämmad av presenter utan att man vill ha dem, det är jättejobbigt. Jag har fått säga till på skarpen till min mamma att lägga av att köpa drivor med julklappar som aldrig blir använda. Man hamnar i nån sorts fånig tacksamhetsskuld för någonting man aldrig varken bett om eller vill ha. Pengarna kunde använts till något mycket vettigare.

Här ges bara önskade grejs och pengar.
För de lite större barnbarnen blir det som en extra julafton när de får åka ut och shoppa för julklappspengen. smile.gif
netha
CITAT (*Stintan* @ 07-11-2011, 08:14) *
Undrar vad det är man försöker köpa sig om man lägger så stora pengar på presenter och julklappar confused.gif
I min familj värdesätter vi annat högre så för mig är julklappshysterin obegriplig.

Bitter ..... ?
Påstå inte att vi i vår fam "köper" något! Undanber mig dina nedlåtande kommentarer!
Motti
Har nog aldrig blivit överöst av paket ;)inte på det viset att vi fått en massa vi inte behöver !jag brukar föra en dialog med mina barn om julklappar vad de behöver osv annars får de pengar men det är absolut roligare att köpa julklappar än att ge pengar .Pengar det tjänar dom ju själva och kan köpa det de vill ha ,det roliga är ju att komma på något som de inte har en aning om att de ska få.Lika så med barnbarna att köpa något som de inte ha en aning om och se deras glada ansikten på julafton då är det topp wub.gif
omk
CITAT (Ugglemormor @ 07-11-2011, 13:02) *
En bra ide vore att föredra just under dessa helger eller åka bort fr. allesammans ....... tummenupp.gif

Inte ens då, är du fredad !!

Hörde Ulf Dohlsten på radion för nån dag sen. Han berättade att han och hans familj hade gjort precis det, dvs åkt bort, till Kanarieöarna.

De hade en bedrövlig semester; det var tomtar, pynt, julmusik, ljusstakar, svensk julmat, klappar, tingeltangel, dans-kring-granen, jul-ljus i all oändlighet på resmålet ! T.o.m resebolagets personal hälsade dem välkomna iförda tomteluva ! sick.gif
*Stintan*
CITAT (netha @ 07-11-2011, 23:32) *
Bitter ..... ?
Påstå inte att vi i vår fam "köper" något! Undanber mig dina nedlåtande kommentarer!

Inte alls.

Ber om ursäkt för formuleringen men jag tänkte inte specifikt på dig när jag skrev det utan på att det är ju så mycket svenskarna i snitt köper julklappar för. Man gör naturligtvis som man vill!
Gossen Ruda
CITAT (omk @ 08-11-2011, 01:27) *
Hörde Ulf Dohlsten på radion för nån dag sen. Han berättade att han och hans familj hade gjort precis det, dvs åkt bort, till Kanarieöarna.

De hade en bedrövlig semester; det var tomtar, pynt, julmusik, ljusstakar, svensk julmat, klappar, tingeltangel, dans-kring-granen, jul-ljus i all oändlighet på resmålet ! T.o.m resebolagets personal hälsade dem välkomna iförda tomteluva ! sick.gif

Ingen undslipper sitt grymma öde! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Ugglemormor
Har varit på Teneriffa under ett antal jular och har sett endast en tomtegubbe under de 2 veckorna. Det var rena vilan för oss att slippa stanna hemma, inga krav ......... tummenupp.gif

I den gamla släkten var det mest min svärmor och svägerska som styrde att jag lärde mig alla rätter som hör julen till. Börja luta lutfisk i tid, baka ditten och datten i tid, laga det och det i tid...... fy, faaaasen! ... devil.gif
De sovmorgnar jag hade så började de ringa redan efter 06 o kolla att jag var i farten ..... det gav mig magkatarr varteviga jul mer än 20 års tid ........ ranting.gif Numera finns inte svärmor i livet ...... tummenupp.gif och jag kan göra det vi själva tycker ......... bravo.gif hade gärna åkt bort till julen, men får inte resa ännu så snart efter min ryggoperation.......... -cry-.gif
Meriona
Ska man resa ifrån den tomtiga charter-julen kanske man behöver ta sig en bit bort. I Mexico var det förvisso julgran och dekorationer, men där tog det stopp. Vackert och njutbart men aldrig vulgärt. Önskar jag hade råd att fira där varje år. yes.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (omk @ 08-11-2011, 01:27) *
Inte ens då, är du fredad !!

Det beror väl på hur och var man tillbringar sin semester. Vi var några jular på kanarieöarna, inge julmat där. Vi hade det så bra så bra....

Det var bara ett par som tyckte vi skulle komma till dom på julafton och äta julskinka. Sambon bara skrattade och frågade varför dom åker bort om dom ville fira svensk jul. Inte behöva tänka till vem man skall åka osv

Om hälsan skulle tillata det så skulle vi helst ville åka bort från allt vad jul heter.

Jag som älskade julen förut.....

Elisabeth

*Stintan*
I början på 70-talet skulle jag tillbringa julen i Marocko, långt bort från julfirande trodde vi.Det skulle vara direktflyg men döm om min förvåning då kapten plötsligt hörs i högtalarna -" vi melllanlandar strax på Paris flygplats för att hämta en julgran".
Huggorm
Min bästa jul var kanske den jag ägnade åt att dricka öl med en tysk i en indisk ökenstad. Inte någon tomte så långt ögat nådde.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 08-11-2011, 20:46) *
Min bästa jul var kanske den jag ägnade åt att dricka öl med en tysk i en indisk ökenstad. Inte någon tomte så långt ögat nådde.

Eller så var ni två.... whist.gif
mamamaggan
Den bästa julen på många år är den när vi var på Cypern över jul och nyår. Visst hade de julpynt osv men ingen svensk mat !!!!

Så härligt , vi gick till kyrkan på någon form av midnattsmässa , inget traditionellt svenskt överhuvudtaget.
Biggan_
CITAT (Meriona @ 08-11-2011, 20:48) *

giggle.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 08-11-2011, 20:30) *
I början på 70-talet skulle jag tillbringa julen i Marocko, långt bort från julfirande trodde vi.Det skulle vara direktflyg men döm om min förvåning då kapten plötsligt hörs i högtalarna -" vi melllanlandar strax på Paris flygplats för att hämta en julgran".

ohmy.gif rotfl.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 08-11-2011, 20:48) *

rotfl.gif
Motti
Ja där ser man hur olika vi är !jag ser fram mot julen i alla fall och skulle aldrig tänka mig åka utomlands över julen vi trivs med att fira jul hos dottern med familj och vi har våra traditioner dom som vi tycker är trevliga vill säga och vi gillar julklappar vi lägger också ut en så där sex åtta tusen till julklappar till barnbarna och barna + lite andra släktingar och oss själva inga kreditkort används här vi äger inga ,tycker vi kan unna oss att dela med oss medans vi lever och se att det är välkommet också .
Säger som Malcom alla har ju rätt att fira den jul de vill ha eller inte vill ha .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon