Full version: Odlarnas hemliga liv
Sidor: 1, 2
Farbror Blå
Hej!

Jag tänkte dela med er att jag samlar på porslin och sånt.
Total Ekebyfan, men även annatm Nittsjö, gefle, tyska märken. Nyligen börjat intressera mej för det engelska också..

Vad har DU att erkänna?
mamamaggan
Faktabcker är ett av mina intressen. Nyligen fick jag boken om den största arkeologiska utgrävning som gjorts hittills i Sverige.

Den handlar om att man gjorde utgrävningar i Uppland när man skulle dra fram en ny motorväg . Jätteintressant fast jag har bara " glimtat " i den än så länge.

Boken heter " Försvunnen värld " av Maja Hagerman .
sommarhumla
När jag besöker antik- och kuriosamässor så letar jag alltid efter stringfigurer från 50-talet och gärna då stringtavlor. Tycker de är otroligt läckra men svåra att hitta så pulsen stiger rätt högt när jag väl hittar någon. Brukar också titta efter keramik (äldre produktion) från Tällbergs Keramik och Tilgmans keramik.

Jag vägrar att läsa instruktionsböcker när jag köper någon teknisk pryl, sätter oftast ihop joxet utan att ens ha öppnat instruktionsboken smile.gif

gnon49
Slänger aldrig tidskrifter, faktaböcker mm i dom ämnen jag är intresserad av. Bil, teknik, vetenskap och Det Bästa har jag hur mycket som helst sparat.
Vill jag ha en nostalgitripp är det bara att ta fram och läsa.
Myosotis
CITAT (sommarhumla @ 05-11-2011, 15:08) *
Jag vägrar att läsa instruktionsböcker när jag köper någon teknisk pryl, sätter oftast ihop joxet utan att ens ha öppnat instruktionsboken smile.gif

Det där kan jag skriva under på. Annars kan jag inte komma på något "hemligt". Antingen har jag redan sagt det eller så ska det förbli hemligt. Måste fundera vidare.
Krolliljan
Jag bor på Hemnet. Flyttar ut och in i olika hus. Tycker att det är jättekul att kolla in husen.
*Stintan*
CITAT (Krolliljan @ 05-11-2011, 18:24) *
Jag bor på Hemnet. Flyttar ut och in i olika hus. Tycker att det är jättekul att kolla in husen.

giggle.gif
Anma
Jag samlar på muminmuggar. Har ännu så länge 19 st. Dessutom skriver jag en slags humorblogg. (Det kan man inte tro med tanke på mina inlägg här på odla... hahaha...)
Men så är det.
Eva-Helene
Jag samlar på pyttesmå glasdjur. Men jag är kritisk: det får inte vara onaturliga färger på dom, som t.ex. röda hästar o.dyl.
Jag samlar på Arcoroc's servis Aspen också. Glas, tallrikar, skålar, koppar m.m. Det är svårt att få tag på koppar (m. fat) crying.gif (Någon som har? flirting.gif )
Noak
Jag samlar på ljusgröna blomkrukor, främst Nittsjö och BO Fajans. Sen blir det väl en och annan bok ibland också...
Motti
Skulle väl vara då att jag är för empatisk och är en lipsill -cry-.gif
malarmaster
nu på äldre dar har jag blivit nostalgisk o börjat samla på kort o föremål från min uppväxtstad Ronneby,
Sveriges mest rivna stad?Finns mycket material då Ronneby var en stor brunnsort o industricenter.
Det som upprör mig är hur staden totalt förändrats sedan 60-talet med massiva rivningar o byggande av betongklossar i hela centrum.Växte upp här på 60-70-talen o upplevde en del av rivningarna o deltog också i de protester som förekom.Det har ju också gjorts film om händelserna.
samlar alltså minnen från den idylliska småstaden.
Ett annat samlingsomräde är järnväg,smalspårsbanan Karlshamn-Vislanda.Där är kopplingen att jag bor i ett gammalt hus en gång byggt för järnvägen i Vislanda o har banvallen 10 m från huset.
meningen med det samlandet är att det skall mynna ut i en bok/dokumentation om linjen,vilka människor som arbetade här,bodde i husen m.m. Ulf
Suz
CITAT (Krolliljan @ 05-11-2011, 18:24) *

Jag läste "Jag bor på hemmet" .
Läste om många gg innan jag verkligen såg vad det stod giggle.gif

Pratar vi samlande så är min passion vattenkannor!
Allt, stora o små, prydnads eller med funktion.
Fast det är ju inget hemligt....ska fundera lite till.
*Stintan*
Jag värnar om min integritet men ni skulle bara veta whist.gif . Man skulle iallafall kunna tro att jag samlar på disk om man kollar mitt kök just nu. Ska dock ta tag i den snart.......ska bara först giggle.gif
merlin68
Ett av mina stora intressen är att tillverka mina hudvårdsprodukter själv. Det har jag gjort sedan tonåren :)Det är en jättekul hobby och så använder jag bara ekologiska produkter som inte är testade på djur.
sommarhumla
Kan tillägga till min "bikt" ovan att jag har alla säsonger med Startrek Voyager på video...och DVD...

Peztis
CITAT (sommarhumla @ 06-11-2011, 18:39) *
Kan tillägga till min "bikt" ovan att jag har alla säsonger med Startrek Voyager på video...och DVD...

Asch, det var väl inget att skryta med eller rodna över (vilket som passar)! Vi har alla Star Trek- serier och -filmer förutom DS9 här hemma. Älskar dem lika mycket som min man!
Ska väl ta och skaffa DS9 också vad det lider men det känns inte lika angeläget.

Ska fundera lite på vad jag vågar bekänna... biggrin.gif

Jag kan ju då tillägga att jag har en bokhylla full till 2/3 med fantasy-böcket som jag ÄÄÄÄLSKAR och min man har fyllt resten med SciFi. Har läst många av dem med.

Läer i o f s det mesta men fantasy ligger högst på önskelistan. Eller egentligen ligger högst på önskelistan ett rum att fylla med alla våra böcker, ett riktigt bibliotek med två öronlappsfåtöljer vända mot den öppna spisen. wub.gif
Fjortispower
Jag samlar på chockrosa saker.
Krolliljan
Ja samlar på väggklockor. Har aldrig någon på armen, men minst en väggklocka i varje rum.
Peztis
CITAT (Fjortispower @ 09-11-2011, 17:49) *
Jag samlar på chockrosa saker.

Skulle vi inte berätta saker som andra INTE visste? giggle.gif
Överbölingen
Jag är drömmare. Har äntligen insett det. Under min yrkesverksamma tid så sa´en arbetskamrat att "Du ser bakom hörnet och möjligheterna". Men min tolkning var tyvärr inte alltid rätt.

Idag som stolt fritdsråd så ter sig sakar annorlunda. Jag är visionär. Har tiotusen idéer. En underbar hustru som håller dem nere till max två!

Ni där nere i södern har ingen aning om vad det innebär med den fåniga vintertiden när mörkret kommer redan vid fyratiden.
Hjärnan triggas till maximum ang hur vi skall fortsätta med träsgården.

Och jag ser hellre ut över lädogrna efter kl 1700.
Det enda som är bra är att solen nu står i säder när kl är 1200. Jag menar att nu har man helkoll på hur man skall gå i skogen. Bara att titta på klockan och sedan gå.
Chamomille
Jag samlade (eller sparade av nån anledning) ett tag på alla tidningar jag prenumererat på. Men nu har jag gett bort de flesta till rara vänner och bekanta.
sommarhumla
En knäpp sak som jag tänker dela med mig...jag klarar inte av att äta müsli...inte sen jag såg Helt Apropå-gänget göra en sketch där de städade ur fågelburar och hällde innehållet i små kartonger där det stod "müsli" på...jag vet att det är totalt knäppt och sketchen gick nån gång på 80-talet, men än idag så är mitt standardsvar "nä tack, jag äter inte något som skrapats upp från botten av en fågelbur"...
Blomstertanten
CITAT (Krolliljan @ 09-11-2011, 18:05) *
Ja samlar på väggklockor. Har aldrig någon på armen, men minst en väggklocka i varje rum.

Det hade ju varit mer överraskande om du brukade ha en väggklocka på armen tongue.gif
sommarhumla
Jag gillar att lösa korsord. Tycker det är kul med de lite svårare korsorden, tex rebuskrysset och A-korsordet i Allers korsordsbilaga.
Pussel är något annat som jag gillar. Speciellt de där Wasjig-pusslen där det inte finns något motiv utan man bygger efter det som "personerna" på bilden ser, eller "vad hände sen". Otroligt kul, svårt och många gissningar om vad bilden egentligen kommer att föreställa.
silos
Ni vet nog nästan allt om mig,men det finns mera,men det vill inte jag berätta! biggrin.gif
merlin68
Har alltid hållit på med brukshundar av modell större och lite granna "sett ner" på bjäbbiga småhundar. Skäms för mina fördomar blush: . På senare år har jag nämligen blivit jätteförtjust i små hundraser och har bestämt mig för att nästa hund kommer att bli en liten en. Kanske en bichon för de är ju bara så smarta och söta.... Behändig storlek också om man rester mycket tummenupp.gif
solbrud
CITAT (Motti @ 05-11-2011, 23:03) *
Skulle väl vara då att jag är för empatisk och är en lipsill -cry-.gif

känner igen det där Motti. är likadan själv.
Blir blank i ögonen för minsta lilla eller så forsar tårarna hejdlöst både för ledsamma saker eller roliga, oavsett om det gäller mig själv eller nån i min omgivning.
fast för min omgivning är det inte hemligt eftersom det inte går att dölja även om jag önskade det ibland.
jag borde nog jobba på att bli lite mer "hårdhudad"
xlxl67
Oj detta var roligt! Härliga egendomligheter ni har för er cool.gif
Själv är jag helt normal. rolleyes.gif
Jag har börjat på ett spel och har manuset liggande här hemma så om ngn har likadana tankar hör av er wink.gif
Samlar också på tidskrifter. Allt om historia, vetenskap, entomologisk tidskrift, Flora o fauna...
Har programmerat en ATP-toursimulator i Excel som tagit över 10 år....
Har vunnit en tennisfrågetävling mitt i Globen under stockholm-open-veckan.
Har gjort en egen botaniknyckel som jag arbetade med 2-3 timmar varje dag i ca 5 månader...
Har rest runt hela sverige o fotat nästan alla svenska dagfjärilar och deras biotoper...
Målar kvinnliga stumfilmstjärnor från 20-talet...
Älskar att lösa korsord som är för svåra. Helst skall det bara gå att lösa 1/3 sen får man gå o klura på resten...typ resten av sommaren.
Har haft 0.6 på högskoleprovet.
...resten behåller jag för mig själv ninja.gif
mojan
CITAT (Eva-Helene @ 05-11-2011, 19:36) *
Jag samlar på Arcoroc's servis Aspen också. Glas, tallrikar, skålar, koppar m.m. Det är svårt att få tag på koppar (m. fat) crying.gif

Var tvungen att googla för att kolla vad det var för porslin. Fick upp badrumsporslin: tvättställ, toastolar etc.
DET hade varit orginellt att samla på. rotfl.gif crazy.gif

Hittade rätt Aspen sen. Kände igen den, men har den inte.
Myosotis
CITAT (merlin68 @ 16-11-2011, 16:51) *
Har alltid hållit på med brukshundar av modell större och lite granna "sett ner" på bjäbbiga småhundar. Skäms för mina fördomar blush: . På senare år har jag nämligen blivit jätteförtjust i små hundraser och har bestämt mig för att nästa hund kommer att bli en liten en. Kanske en bichon för de är ju bara så smarta och söta.... Behändig storlek också om man rester mycket tummenupp.gif

Om man måste böja sig ner för att klappa hunden så är den för liten biggrin.gif (Fast enligt den definitionen är inte min egen daghund någon riktig hund, hmm.)
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 16-11-2011, 19:24) *
Om man måste böja sig ner för att klappa hunden så är den för liten biggrin.gif (Fast enligt den definitionen är inte min egen daghund någon riktig hund, hmm.)

Äsch man lär dom hoppa upp på armen så går det lätt att klappa och man slipper böja sig flirting.gif
Bichon är precis lagom så de så wub.gif
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 05-11-2011, 16:53) *
...Annars kan jag inte komma på något "hemligt". Antingen har jag redan sagt det eller så ska det förbli hemligt. Måste fundera vidare.

Har funderat jättemycket, lustigt det där. Har nog skrivit det mesta men det innebär ju inte att alla känner till allt för det är ju inte så många som har läst det kanske. Men en sak kom jag på: Jag har varit på en färja som gick på grund. Vi var inom synhåll från Gedser men satt ändå fast i 19 timmar, för det kom en bogserbåt i taget med låånga väntetider, och det behövdes tre för att dra loss oss.
Eva i Skåne
Jag har idéer till en bok jag vill skriva
Om friåret återinfördes skulle jag söka och verkligen sätta igång med boken
Fjortispower
CITAT (Peztis @ 09-11-2011, 18:12) *
Skulle vi inte berätta saker som andra INTE visste? giggle.gif

Oj då, hmm då börjar jag om.

Kan säga att varje gång någon snackar om utrotandet av Vresrosen går en liten bit av mig bort. Hur kan man vilja utrota en sådan vild och chockrosa skönhet? -cry-.gif
Fenja

I år har jag:
- Blivit utstämplad från försäkringskassan i april.
- Brutit fotleden på tre ställen i maj, det tog sex veckor innan jag gick igen.
- Opererat bort en honungsmelonstor cysta på vänstra äggstocken i början av juli. Den var godartad och man tog bort äggstockar, livmoder
och hela baletten eftersom jag har sådan cancer i släkten.
- I mitten av juli fick jag stafylokocker (stavning) i operationssåret och åt en massa penicillin, två kurer.
- I början av september fick jag blodförgiftning i samma sår som jag gick med i fyra dagar innan jag började hallucinera så mycket att min
sambo ringde ambulans. Då hade blodförgiftningen slagit ut vänster njure som låg i blod och var förstorad så de fick sätta in en dubbel J
kateter. Jag låg på sjukhuset i 10 dygn för detta och fick massor av penicillin igen.

Nu är jag helt slut efter detta, har ingen kraftreserv alls och återhämtandet går så sakta. Måtte det inte hända något mer!!

Mvh
Fenja
Eva i Skåne
CITAT (Fenja @ 19-11-2011, 14:54) *
I år har jag:
- Opererat bort en honungsmelonstor cysta på vänstra äggstocken i början av juli. Den var godartad och man tog bort äggstockar, livmoder
- I mitten av juli fick jag stafylokocker (stavning) i operationssåret och åt en massa penicillin, två kurer.
- I början av september fick jag blodförgiftning i samma sår som jag gick med i fyra dagar innan jag började hallucinera så mycket att min
sambo ringde ambulans. Då hade blodförgiftningen slagit ut vänster njure som låg i blod och var förstorad så de fick sätta in en dubbel J
kateter. Jag låg på sjukhuset i 10 dygn för detta och fick massor av penicillin igen.

Nu är jag helt slut efter detta, har ingen kraftreserv alls och återhämtandet går så sakta. Måtte det inte hända något mer!!

Mvh
Fenja

Jisses Fenja trostar.gif Du har verkligen fått utstå mycket i år. Förstår att du inte har några reservkrafter kvar. Önskar dig en riktigt lugn vinter så du kan samla energi och få ett bättre nästa år.
Krolliljan
I år har jag:

Mvh
Fenja

Men stackars dig. Vilken otur du har haft. trostar.gif Hoppas verkligen att allt blir bättre för dig.
Fenja
Tack för omtanken!
Mvh
Fenja
Blomstertanten
I år har jag:

Mvh
Fenja

smiley_small_hug.gif
Hoppas du bättrar på dej och håller alla tummar för att du inte råkar ut för något annat
wub.gif
Gossen Ruda
Jo du Fenja, det där lät kämpigt. Mitt lilla ryggskott är en bagatell i jämförelse. God bättring önskas.
Meriona
Skickar kryapå-kramar till både Fenja och Ruda! smiley_small_hug.gif
Anki på Öland
Jisses Fenja... när du gör något gör du det ordentligt.... Nä allvarligt, fy fasen vad du råkat ut för!! Krya på dig och hoppas du slipper mera nu!!
Anma
I år har jag:

Mvh
Fenja

Men fy för den lede! Hoppas du fått sin del av sjukdomar nu för ett bra tag!
Utstämplad, menar du då utförsäkrad? Har du blivit införsäkrad igen?
Fenja
Tack alla! Det värmer ska ni veta. Jag blir ju långsamt bättre med, men jag var inte beredd på att det skulle ta sådan tid.

Anma jag blev så klart utförsäkrad i tre månader. Sedan så fick jag ett nytt sgi och har varit sjukskriven så klart.
Mvh
Fenja
mamamaggan
Fenja , håll ut ! Hoppas du piggnar på dig så fort det går .
Monaxe
I år har jag:

Mvh
Fenja

Oj oj oj Fenja vad du har råkat ut för! Din stackare, hoppas att du kryar på dig snabbt, men du måste förstås vara sparsam med krafterna ett bra tag framöver!
Myosotis
Men Fenja fear.gif nu måste du väl ändå ha förbrukad all din otur, så nu kommer du bara att ha tur resten av ditt liv! trostar.gif
Anma
CITAT (Fenja @ 19-11-2011, 21:24) *
Tack alla! Det värmer ska ni veta. Jag blir ju långsamt bättre med, men jag var inte beredd på att det skulle ta sådan tid.

Anma jag blev så klart utförsäkrad i tre månader. Sedan så fick jag ett nytt sgi och har varit sjukskriven så klart.
Mvh
Fenja

Skönt det. Att du kommit in i systemet igen. Ännu skönare vore ju om du kunde vara frisk.
Biggan_
I år har jag:

Mvh
Fenja

Milde tid Fenja! Vilket jäkla år du har haft! trostar.gif

Krya på dej nu så du blir fit for fight inför nästa år, för det måste ju bli mycket, mycket bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon