Full version: Hur tänker ni ?
Sidor: 1, 2
mamamaggan
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 22:46) *
Det är många kloka ord som yttrats här.Jag tänker nog att man måste följa sina egna känslor,men när jag läser i tråden och ser "Att känna skuld är att vara human" under dina inlägg mammamaggan funderar jag över anledningen och berätta om du har lust men som sagt det gör du som du vill yes.gif

Det där har stått där länge och är inte kopplat till just den här tråden.

Hittade det någonstans och tyckte att det kändes rätt. Om man inte känner skuld så är man inte human.
Klint
Ja så kanske det är om man tänker lite djupare,fast jag vet inte gå runt och känna skuld g.gif Fast jag kan nog förstå att du inte tänker så, hursom helst det är din rad och jag ska inte rota mer Var på väg till sängen så
[attachment=66066:images.jpg]
mamamaggan
CITAT (Klint @ 10-11-2011, 23:59) *
Ja så kanske det är om man tänker lite djupare,fast jag vet inte gå runt och känna skuld g.gif Fast jag kan nog förstå att du inte tänker så, hursom helst det är din rad och jag ska inte rota mer Var på väg till sängen så
[attachment=66066:images.jpg]

Nej jag går inte alltid omkring och känner skuld . Jag menar bara att för mig är man inte mänsklig , human , om man inte känner skuld för vad man gör.

Den behöver inte innebära att jag t ex skulle avstå att ha ett eget liv om partnern blir dement men jag skulle känna någon slags skuld.

Klint
Det kan jag gött förstå
tomas99
CITAT (solbrud @ 10-11-2011, 19:36) *
Känslig fråga det här.
Den i relationen(sambo eller make/maka som icke är dement bör ha rätt till ett för den bra liv resten av de år man har kvar.
Om man skaffar sig en vän i viken och får stimulans och värme så anser jag inte att det är fel. Hur avancerad den vänskapen blir är upp till var och en.
Det behöver inte alls betyda att man ska sluta besöka den man älskar och valde att dela sitt liv med.
Ibland kan tom besöken skapa oro när den demenssjuke inte känner igen den som kommer. Du väljer att leva ihop med den personlighet din partner har. Vid demens så suddas personligheten ut mer och mer med tiden.

Jag tycker det är upp till var och en vilket val man gör för att må bra.
jag har arbetat på demensboende och där har äkta par bott varav bara en part varit svårt demenssjuk.
Att säga att den friska parten mådde bra av att leva resten av sin tid så vore lögn.

+1
Myosotis
CITAT (tomas99 @ 13-12-2011, 13:19) *
+1

Vad betyder +1?! Antar att du håller med, men varför "+1"?!!
tomas99
CITAT (Myosotis @ 13-12-2011, 14:51) *

+1 Betyder att man gillar det som någon annan har skrivit, det är mycket vanligt att man skriver +1 på forum, typ FBs alla forum.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Myosotis @ 13-12-2011, 14:51) *

Jag har också många gånger undrat över detta +1.......

Men varför svarar man om man inte har något att säga?
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 14-12-2011, 08:16) *
+1 Betyder att man gillar det som någon annan har skrivit, det är mycket vanligt att man skriver +1 på forum, typ FBs alla forum.

En grov överdrift skulle jag vilja påstå! Jag har aldrig sett det någonstans på något forum, inte heller på FB -forum. Om man nu vill delta i diskussionerna förstår jag inte varför man inte orkar skriva ens tre ord utan måste använda sig av en obegriplig "kod".
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 14-12-2011, 09:14) *
En grov överdrift skulle jag vilja påstå! Jag har aldrig sett det någonstans på något forum, inte heller på FB -forum. Om man nu vill delta i diskussionerna förstår jag inte varför man inte orkar skriva ens tre ord utan måste använda sig av en obegriplig "kod".

Inte alls ovanligt. Tror att ni inte är van att skriva på forum, och får jag fråga vilka forum besöker ni på FB? det är hur vanligt som helst på alla deras forum.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 14-12-2011, 09:29) *
Inte alls ovanligt. Tror att ni inte är van att skriva på forum, och får jag fråga vilka forum besöker ni på FB? det är hur vanligt som helst på alla deras forum.

Tror gör man i kyrkan! Jag har besökt många forum på FB men vilka har du inte med att göra. Är och har varit medlem på en hel del andra forum också utan att ha sett det. Hur som helst ser det trevligare ut när folk bemödar sig att skriva begripligt i inläggen.
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 14-12-2011, 09:36) *
Tror gör man i kyrkan! Jag har besökt många forum på FB men vilka har du inte med att göra. Är och har varit medlem på en hel del andra forum också utan att ha sett det. Hur som helst ser det trevligare ut när folk bemödar sig att skriva begripligt i inläggen.

Snälla jag ber dej, att inte vara otrevlig min erfarenhet är att det är vanligt med +1 på forum, och har du en annan så är det helt upp till dej, man behöver inte vara otrevlig bara för det.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 14-12-2011, 11:12) *
Snälla jag ber dej, att inte vara otrevlig min erfarenhet är att det är vanligt med +1 på forum, och har du en annan så är det helt upp till dej, man behöver inte vara otrevlig bara för det.

Är man otrevlig för att man har en annan erfarenhet än dig? Varför är du spydig kan man ju undra?
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 14-12-2011, 11:43) *
Är man otrevlig för att man har en annan erfarenhet än dig? Varför är du spydig kan man ju undra?

Men du skrev ju att jag inte har med det att göra, och det är ett otrevligt svar.
Ugglemormor
Min åsikt om anhörig som blivit sjuk är den att jag skulle inte lämna bort honom så länge jag skulle själv ha hälsan att kunna sköta min make sedan över 40 år till någon instition för demensvård. ....... yes.gif
Vi har pratat om detta och båda är av samma åsikt, anlita hemsjukvården så länge som det går att klara det hemma ....... om jag skulle bli ensam, skulle jag inte söka mig en ny gubbe utan ägna mig åt de vänner som skulle finnas i livet och barn ........... whist.gif
Det har hänt värre saker under vårt äktenskap och kärleken har alltid funnits där, så det räknar jag med även till den dagen ......... tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 14-12-2011, 11:47) *
Men du skrev ju att jag inte har med det att göra, och det är ett otrevligt svar.

Ähh inte det minsta otrevligt, det är ju sant.
herkules
ot visserligen men som återkoppling till tomas99s plussande, det ÄR väldigt vanligt att man skriver så, gillar man ett inlägg väldigt mycket kan man plussa 10 smile.gif ogillar man blir det minus! skulle tro att Facebook snott sin gillaknapp från detta.
nu har man ju vant sig vid facebooks knapp, jag saknar den på alla forum!
Ugglemormor
Gillar bäst mina FB kontakter ,dom känner jag ju fr. irl, men brukar titta in här lite när jag hinner...... tummenupp.gif
Blomstertanten
Nu återför jag tråden till ämnet flirting.gif

Om jag blir dement så vill jag absolut inte att min eventuella framtida partner ska sluta leva för det!
Om det är så illa att jag inte kan klara mig själv och inte kommer i håg nåt, när bara skalet är kvar alltså, då hoppas och önskar jag att den andra ska se till att leva fullt ut! Umgås med vänner, roa sig och inte isolera sig och försaka något! Och förhoppningsvis hitta en ny kärlek! Sörja behöver man naturligvis, men inte i all evighet. Livet måste gå vidare!
Jag vet hur det är att "förlora" någon, som kroppsligen finns kvar efter att min mamma fick en svår hjärnskada i en olycka. På ett sätt är min mamma död samtidigt som hon lever. Hon ser ut precis som min mamma men är som en annan person. Hon känner igen mej, men minns inget om min uppväxt. Hon minns vissa människor och händelser från sin egna barndom, men hon minns inte vad hon gjorde i går eller för en kvart sedan. Hon blir glad när man kommer men saknar oss inte när vi gått. Och inte skulle hon må bättre av att jag slutat leva!
Och inte skulle det påverkat henne om haft en man som försakat allt gott i livet eller om han levt livet fullt ut och träffat någon annan! Varken i positiv eller negativ bemärkelse!
mamamaggan
Du är inne på samma som mig. Jag har sett hur det var med min mamma , svårt dement , och min pappa som mer eller mindre tog livet av sig genom att vara hos henne ständigt , dessutom trots att hon inte mådde bra av det . Vilken nytta hade mamma av att pappa dog före henne p g a att han överansträngde sig ?

Hur ska man orka leva med någon som redan är " död " ? Den personen som du gifte dig med finns inte !

Att fortsätta att endast finnas till för den sjuke därför att man lovat " i nöd och lust " funkar inte då. I "nöd och lust" innebär väl att så länge du kan göra något för din partner så att denne ska må bra så gör du det men när man passerat den gränsen ?

När partnern inte vet om du varit där eller inte , inte kommer ihåg vem du är , kanske gör som en gammal släkting till mig , ringer polisen och ber dem komma och hämta den hemska gamla gubben därhemma därför att det inte är din man ?

Vad skulle ni säga om den friske besökte partnerns grav i timmar varje dag , år ut och år in , och vägrade inse att denne är död ? Det är ungefär samma sak för mig.

Man överger inte den sjuke , man bryr sig , kommer på besök mm men man kan inte enbart leva för den andre.

Men , som jag redan sagt , jag skulle känna skuld om min partner blev dement och jag t ex hade en ny partner.
Myosotis
CITAT (tomas99 @ 14-12-2011, 09:29) *

Jag är van att skriva på odla och två till fora och du är den ende jag sett använda det. Om FB betyder facebook så är jag inte med där. Kan man bara skriva +1 och +10 eller även +3 osv?
Wilmer
CITAT (Fjortispower @ 09-11-2011, 17:41) *
Är man 70 och "plaskar" runt så är det lite konstigt.

Ooj... Känner du inga över 70? I allafall så sa morfar när han var över 90 att det bara är kroppen som ger upp, men alla känslor är som när man var 20. Varför ska man då sätta sig ner och börja knyppla.

Om jag blev hjärnskadad nu som ung och inte kände igen min sambo skulle jag vilja att han gör som han vill. MEN han fick ju gärna se till att de skötte mig väl, för det vet jag av egen erfarenhet att vården inte är den bästa... Host. Ingen blir väl gladare av att någon "offrarsig" bara för att? Vi lever bara (?) en gång, så varför inte leva då.
Meriona
CITAT (Wilmer @ 14-12-2011, 20:15) *
Ooj... Känner du inga över 70? I allafall så sa morfar när han var över 90 att det bara är kroppen som ger upp, men alla känslor är som när man var 20. Varför ska man då sätta sig ner och börja knyppla.

Om jag blev hjärnskadad nu so ung och inte kände igen min sambo skulle jag vilja att han gör som han vill. MEN han fick ju gärna se till att de skötte mig väl, för det vet jag av egen erfarenhet att vården inte är den bästa... Host. Ingen blir väl gladare av att någon "offrarsig" bara för att? Vi lever bara (?) en gång, så varför inte leva då.

tummenupp.gif Helt klart ska man leva medan man kan och har man tur är man vital länge som fn! yes.gif
tomas99
CITAT (Myosotis @ 14-12-2011, 20:03) *
Jag är van att skriva på odla och två till fora och du är den ende jag sett använda det. Om FB betyder facebook så är jag inte med där. Kan man bara skriva +1 och +10 eller även +3 osv?

Jag menade flaschback när jag skrev FB men facebook har ett liknade system med gillande,du kan skriva - och+ och själv brukar jag inte använda - och bara +1 men jag har sett -10 och+10 dvs skalan där imellan.
Ugglemormor
Det jag skrev tidigare om att jag tänker ta hand om min make så långt som mina krafter ihop med hemsjukvården kan ----- det håller jag fast, men har också gett min man friheten att välja bort den kladdiga delen av hygienen om jag skulle hamna i det...... tummenupp.gif
Jag har dock sjukvårdsvana och mig gör det inget men vill inte be om samma sak av honom av min kärlek till honom ....... rose.gif
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 15-12-2011, 08:23) *
Jag menade flaschback när jag skrev FB men facebook har ett liknade system med gillande,du kan skriva - och+ och själv brukar jag inte använda - och bara +1 men jag har sett -10 och+10 dvs skalan där imellan.

Ja där ser man slap.gif Det är väl ändå en stor skillnad på skvallersidan flashback och facebook. Facebooks gillaknapp är ju mer som tummenupp.gif här på odla och nog ser väl den trevligare ut än ett +tecken och nån siffra.
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 11:30) *
Det jag skrev tidigare om att jag tänker ta hand om min make så långt som mina krafter ihop med hemsjukvården kan ----- det håller jag fast, men har också gett min man friheten att välja bort den kladdiga delen av hygienen om jag skulle hamna i det...... tummenupp.gif
Jag har dock sjukvårdsvana och mig gör det inget men vill inte be om samma sak av honom av min kärlek till honom ....... rose.gif

Vadå gett friheten? Man kan väl aldrig tvinga någon till det?
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 15-12-2011, 11:55) *
Ja där ser man slap.gif Det är väl ändå en stor skillnad på skvallersidan flashback och facebook. Facebooks gillaknapp är ju mer som tummenupp.gif här på odla och nog ser väl den trevligare ut än ett +tecken och nån siffra.

Var hittar du skvaller på flashback ? dom forum som jag besöker där är vapen och militär, fordon, ue. och där hittar jag inget skvaller. Är helt övertygad om att du inte vet vad du skriver om, för nu är det två frågor som du inte har någon kunskap om och då menar jag +1 och flashback, vad kommer här näst? väntar med spänning och en stor skål popkorn.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 15-12-2011, 12:30) *
Var hittar du skvaller på flashback ? dom forum som jag besöker där är vapen och militär, fordon, ue. och där hittar jag inget skvaller. Är helt övertygad om att du inte vet vad du skriver om, för nu är det två frågor som du inte har någon kunskap om och då menar jag +1 och flashback, vad kommer här näst? väntar med spänning och en stor skål popkorn.

De gånger jag varit inne på flashback är när någon länkat till något där och då har det alltid bara varit en massa skvaller och trams men det kanske finns seriösa ämnen som diskuteras där också men det är inget jag sett eftersom jag nästan aldrig besöker flashback. Om du nu är så frekvent på flashback kan väl inte dessa mängder med skvallersidor ha undgått ens dig eller är det månne du som inte vet vad du skriver om?
Ugglemormor
Jag som trodde att alla ilskna getingar sover sin vintersöm, men en finns ju kvar som inte har kommit på det så bry dig inte, Tomas 99........... kompiskram.gif
tomas99
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 15:00) *
Jag som trodde att alla ilskna getingar sover sin vintersöm, men en finns ju kvar som inte har kommit på det så bry dig inte, Tomas 99........... kompiskram.gif

Tack, jag har varit under terapibehandling och det har hjälpt mej att vara stark mot mobbare.
Eva i Skåne
Synd att en seriös tråd och en viktig livsfråga förstörs av ovidkommande tjafs mad.gif
tomas99
CITAT (Eva i Skåne @ 16-12-2011, 06:42) *
Synd att en seriös tråd och en viktig livsfråga förstörs av ovidkommande tjafs mad.gif

Ja det har du helt rätt i, men jag säjer som barnen,det var inte jag som började utan jag blev attackerad och då måste jag försvara mej, det har jag lärt mej under min terapi, man skall inte ta skit.
Ugglemormor
Tomas99,
Samma sak här men nu hoppas jag att att det inte ska hända mer för dig och stå stark, det gör jag i det lilla jag visstas här. Undvi skiten och passera det, ingen ide att förklara sig när man ändå träffar dessa personer irl, jag ventilerar mig på FB med dom vänner som jag känner irl sedan länge samt finns för stöd för mina vänner. Sådant funkar inte här....... confused.gif
Depatten om demensvården och partnerskapet har jag nu inte mer att säga och det är ju rätt så långt dit.
Myosotis
CITAT (tomas99 @ 16-12-2011, 08:53) *
det var inte jag som började utan jag blev attackerad

confused.gif Ursäkta mig?! Jag ställde en fråga till dig. Om du känner dig attackerad så fort någon ställer en fråga till dig och kallar mig för mobbare (oklart om du menade mig?) är det verkligen synd om dig trostar.gif

Ang. flashback så har jag läst där exakt en gång, det var någon som hade länkat till den galnaste tråden jag någonsin sett, en idiot som åt muskotnöt för att bli hög och sen en ännu större idiot som också skulle testa crazy.gif fast det stod tydligt hur dåligt man mår rotfl.gif Då bestämde jag mig för att jag inte ville läsa mer där.

Ber om ursäkt till alla OT-allergiker, det var jag som startade det här med min fråga om +1 rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon