Unn
Hej hopp!
Jag har länge hett efterlängtat ett växthus och på sistone har det lutat åt ett florum. Nu har det dock dykt upp ett erbjudande jag inte kan motstå; ett träväxthus på hela 20 kvadrat aldeles gratis!! smile.gif Kruxet är att jag får det "på rot", och nog för att jag är rätt händig (om jag får säga det själv sleep.gif ), men har absolut ingen aning om hur man bäst monterar ned - och upp - ett växthus i trä ( ingen byggsats - bygge från 30-40-talet )
Vad tror ni byggkunniga på forumet? Är det ett helt omöjligt företag? Några tips om hur man "styckar" det för att så smidigt som möjligt få upp det igen?

Tänkte att jag skulle kika på hur man monterar ett byggsatshus i detalj och kanske få lite ledtrådar därifrån. Minns att jag har sett bilder på forumisters växthusbyggen i albumen men vilka är det nu igen?

Å hur 17 transporterar man såna högar med glas utan att de går sönder?

Är det överhuvudtaget värt ett försök, vad tror ni?
undrar en ivrig Unn
ThomasJ
CITAT (Unn @ 09-03-2004, 10:05)
Å hur 17 transporterar man såna högar med glas utan att de går sönder?

Är det överhuvudtaget värt ett försök, vad tror ni?
undrar en ivrig Unn

Jag skulle kontakta en glasfirma för nedmonteringen och transporten av glasen. Vet hur stor och tung min "låda" av glas var till mitt växthus. Det var inget man flyttade med handhjälp. Glas blir ju väldigt tungt.. Och det bör ju fraktas stående, så det inte blir spännigar på det..

Jag tycker absolut du skall försöka! Det kan inte vara så jätte svårt att plocka ner en trästome och sedan få upp den igen. Är den så gammal så är det nog inte en "byggsats" utan gjort på ett mer traditionellt sätt.

Lycka till.. smile.gif

//Thomas
ThomasJ
Vad tror ni byggkunniga på forumet? Är det ett helt omöjligt företag? Några tips om hur man "styckar" det för att så smidigt som möjligt få upp det igen?

Kan du inte åka och fota det lite, så är det lättare att kanske se hur det är uppbyggt.

Och sedan för att stilla (åtminstånde min wub.gif ) nyfikenhet på hur det ser ut.. wink.gif

//Thomas
Unn
CITAT (ThomasJ @ 09-03-2004, 10:31)

Och det bör ju fraktas stående

Tack för råd och uppmuntran Thomas. Hm..bra att du sa det där med glaset, hade nog försökt lägga det annars...
Tror inte det är urglasningen som är det värsta - på sidorna (som vilar på rätt hög sockel) är det mesta av kittet borta och rutorna hänger i stiften, i taket är glaset bara lagt omlott utan fastsättning på gammalt manér.
Jag bekymrar mig mest för "styckningen" av trästommen - skulle tro att det är byggt med tapp eller plugg. Det bästa hade ju säkert varit om man kunde ha råd att hyra jättekranen och jättelastbilen och bara lyfta det rätt uppochned, men undrar om det håller för det. Förvisso är det mesta av virket i bra skick men konstruktionen verkar trots allt för spröd för det.
Jag ska fara och mäta upp faderasket i morgon och fundera närmare på hur det är i hopfogat.
Jag har ju ännu inte fixat något album så några bilder kan jag inte visa, men jag ska iaf ta med digitalkameran så kanske det blir visning i framtiden (möjligen av en stor kaffevedshög samt mängder av krossat glas ;-) )
Unn
MRLINDELL
De nya isolerplasterna har alltså ännu en fördel. Enda nackdelen håller på att suddas ut, isolerplasten brukar vara lite dyrare än 3 mm glas (superskört). Vill man ha tjockare glas kostar det ungefär lika mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon