Full version: Ryggskottfunderingar
Gossen Ruda
Som jag nämnt har jag just nu ett lättare ryggskott. Skall jag böja mej framåt måste jag hjälpa till med händerna för jag kan inte hålla emot och framför allt måste jag hjälpa till när jag skall räta mig. Står jag helt rak känns det knappt. I ryggläge går det också bra. Sen fick jag en blänkare och gick ner på alla fyra. Helt perfekt, inte det minsta ont. Lite bökigt att förflytta sig så men en tanke slog mig, är vi inte anpassade för vår upprätta gång? Trots att det är flera miljoner år sen våra förfäder reste sig upp på två ben kanske inte utvecklingen hängt med. Samma med diskbråck, för stor belastning. Hmmm.
*Stintan*
En del kanske bara tror att dom är människor biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2011, 14:28) *

Det är en definitionsfråga. laugh.gif
gnon49
Evolutionen räknade nog inte med den moderna människans monotona rörelser o belastningar. Många yrken har ju ofta monotona rörelser som frestar på kroppen. Vårt sittande framför datorn kan ju också ge förslitningsskador på sikt.
Huggorm
En närliggande sak är ju att vi är anpassade för att springa, och inte gå. Fötternas utformning skvallrar om det, och barn och en del andra som inte följer de sociala normerna springer ju hela tiden. Vårt moderna sätt att leva är inte alls särskilt kompatibelt med våra stenålderskroppar.
Myosotis
Jag har för mig att jag har hört det, ja. Människan har inte helt hunnit anpassa sig till upprätt gång så ryggen överbelastas. Du får gå och handla på alla fyra.

CITAT (*Stintan* @ 20-11-2011, 14:28) *

rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 20-11-2011, 18:12) *
Jag har för mig att jag har hört det, ja. Människan har inte helt hunnit anpassa sig till upprätt gång så ryggen överbelastas. Du får gå och handla på alla fyra.

Har jag inte blivit betraktad som områdets knäppskalle förut lär jag bli det då. laugh.gif
Lokan
Vem vet - det kanske blir en ny trend! rolleyes.gif
Myosotis
CITAT (Lokan @ 21-11-2011, 14:06) *
Vem vet - det kanske blir en ny trend! rolleyes.gif

yahoo.gif
Biggan_
giggle.gif Då blir det åtgång på ryggsäckar!
Gossen Ruda
Och knäskydd och handskar. rolleyes.gif
Biggan_
....och tåhättor!
Gossen Ruda
Hur skall evolutionen hantera detta? Längre armar eller kortare ben? Längre armar lika långa som benen hade sett kul ut.
Myosotis
Ett par extra fötter vid knäna kanske?
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 21:19) *
Ett par extra fötter vid knäna kanske?

Fy sjutton vad summorna på skokontot ökar då! Det är ju redan dyrt som det är! crying.gif
Myosotis
Men det räcker ju med strumpor på det paret som du inte använder vid tillfället. På sommaren kan du vara barfota. Och om du blir trött i fötterna kan du bara byta!
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 21:26) *
Men det räcker ju med strumpor på det paret som du inte använder vid tillfället. På sommaren kan du vara barfota. Och om du blir trött i fötterna kan du bara byta!

Byta fötter? Med vem? rolleyes.gif
Myosotis
Med dig själv så klart!
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 21:36) *
Med dig själv så klart!

slap.gif Ja det måste så klart vara det enklaste! Att byta med sej själv menar jag!
Myosotis
enkelt är det nu inte. Du måste komma ihåg att inte byta höger sko med vänster, för då blir det obekvämt.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2011, 21:12) *
Hur skall evolutionen hantera detta? Längre armar eller kortare ben? Längre armar lika långa som benen hade sett kul ut.

Är du normalt byggd så är du ju så lång som avståndet mellan dina utsträckta armar är. Då kan du vara lugn. yes.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 22:10) *
enkelt är det nu inte. Du måste komma ihåg att inte byta höger sko med vänster, för då blir det obekvämt.

Jag visste väl att fanns någon hake! blink.gif
Myosotis
CITAT (gnon49 @ 21-11-2011, 22:14) *
Är du normalt byggd så är du ju så lång som avståndet mellan dina utsträckta armar är. Då kan du vara lugn. yes.gif

Men han kan väl inte gå på utsträckta armar? confused.gif Det kan aldrig vara bra för ryggen.

CITAT (Biggan_ @ 21-11-2011, 22:15) *
Jag visste väl att fanns någon hake! blink.gif

Du kan nog lära dig, jag ska förklara: Högerfoten är den där stortån sitter längst till vänster.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 22:17) *
Du kan nog lära dig, jag ska förklara: Högerfoten är den där stortån sitter längst till vänster.

Många stortår blir det!
Myosotis
Många? Hur mår du nu egentligen? Jag har bara två. Eller en rättare sagt. Men jag skulle haft två om jag hade haft ryggskott. Eller knäfötter menar jag.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 21-11-2011, 22:23) *
Många? Hur mår du nu egentligen? Jag har bara två. Eller en rättare sagt. Men jag skulle haft två om jag hade haft ryggskott. Eller knäfötter menar jag.

Fast fyra fötter blir väl fyra stortår, två vänster och två höger!
Myosotis
Jaha duh.gif jag trodde du pratade om högerstortår!
ängsvädd
Ha ha - himla bra tips i denna tråd för en till som har ryggvärk a0a.gif
Myosotis
Bara roligt att kunna hjälpa till tummenupp.gif
Gossen Ruda
Plockar upp min gamla tråd för att redovisa nya rön. Jag kände mig bättre men inte helt bra i lördags fast åkte ändå ut till stugan. Lyckades lasta lite ved i bilen och pysslade med olika saker. Sen skulle jag hugga ved och då sket det sig, vred mig lite konstigt och värken återkom. Det var bara att uppsöka sängen och vila. Väl där började jag fundera. Värken kom förra fredan och dan innan stod jag och filmade uppröjningen av en liten tågurspårning och blev nerkyld. Samband? Kan botemedlet vara värme? Jag uppsökte kaminen och satte mig ca 15 cm från den med ryggslutet närmast. Jag klarade knappt 5 minuter sen började kroppshåren ryka, det kändes så iaf. Jag reste míg, helt utan värk! Vilade lite i sängen och värken återkom men inte så mycket. Testade fler gånger och vid sängdags var värken nästan helt borta. Ett par värmekurer idag och nu anser jag mig som nästan frisk, ytterst lite värk kvar. Ett tips bara. Nu finns det värme och värme, värmen jag använde var en kraftig värmestrålning som förmodligen trängde genom huden in i muskulaturen. Kattskinn och liknande har jag hört skall vara bra, men det blir en annan värme. Med eller utan katt.
mamamaggan
Värmedyna kanske blir lagom ?

Har en granne som brukar bli bättre i ryggen m h a värmedyna.
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 27-11-2011, 19:36) *
Värmedyna kanske blir lagom ?

Har en granne som brukar bli bättre i ryggen m h a värmedyna.

Jag tror att en värmedyna mer värmer huden än längre in som strålningsvärmen från en kamin. Men helt fel kan det inte vara.
Tikka
En gång i tiden åkte jag på ett redigt ryggskott så jag gick till en kiropraktor ....efter en behandling i akutskedet så att säga skulle jag först kyla...tog kylklamp inlindad i handduk o efter en stund skulle jag värma...hade då en värmedyna....kommer inte ihåg mer än att jag blev bra ganska så snabbt. Som sagt många år sedan var det....testa kan ju vara till hjälp för dig eller sök lite på nätet om det.
gammelnalle
Det är lätt för utomstående att göra sig roliga på Lumbagons bekostnad... men skrattet brukar kvävas när de förr eller senare "åker dit".

Har själv "latmasksrygg" och det händer att jag "får" ryggskott.... men peppar peppar allt längre emellan nu för tiden. Och jag ser ett samband med att jag började " träna".
Jag hatar all form av "träning"- men har ändå gått och "stretchat" på ett gym... jag kommer dit inna kl 0600 och kör ett pass på 20min.
Dock har jag gått hos en utbildad sjukgymnast ett antal gånger FÖRST för att lära mig vilak rörelser som är bra för just mig.
Det går att göra dessa rörelser hemma också... men liiiite enklare med "maskiner".
Jag är dessutom överviktig ("Nallefigur") vilket inte gör saken bättre...
Men att FÖRSIKTIGT börja dagen med rejäla uttänjningar (Skulle nog inte ha blivit nalle utan KATT) har hjälpt mig.

Gossen Rudas funderingar på huruvida vilken form av VÄRME som är bäst har jag ingen åsikt om... men 20 min på en spikmatta sätter fart på min cirkulation när jag känner att lumbagon är på väg....

Hoppas det ordnar sig med ditt ryggskott.

b
Eva i Skåne
Aj aj Ruda. Stackars dig smiley_small_hug.gif
Nu får du vara rädd om ryggen så det inte smäller till igen. Ingen vedhuggning i veckan bara för att ryggen känns ganska bra nono.gif
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2011, 19:39) *
Jag tror att en värmedyna mer värmer huden än längre in som strålningsvärmen från en kamin. Men helt fel kan det inte vara.

Halaj!

Elektromagnetisk strålning har bättre penetrering ju långvågigare den är. T.ex. radiovågor går t.o.m. genom väggar om de inte är för tjocka.
Ju högre temp, desto kortare våglängd. Värmedyna borde vara bättre än en glödhet kamin m.a.o.
Mickrovågor som tränger in 5-10 mm borde vara perfekt.
Fast det kanske är svårt att få tag i en mikrougn som rymmer en hel mansrygg.

//T
Överbölingen
Angående människan och existensen så är det väl så (även o jag inte läst filosofi) att någon, möjligen Kant lär ha sagt att "Jag tänker! alltså är jag!"
Erinnrar mig en gymnasist (inte min elev men han kom och hälsade på för han hade musik i grannsalen) Han slog sig helt sonika ner med korslagda ben mitt på en bordsgruppering bland mina elever. Störde inte lektionen och var trots allt underhållande. Men hans rörelseschema fick mig att acceptera Darvin. Och kunde inte annat än uttala: "Hör du vännen X, ditt rörelsemönster får mig osökt att acceptera Darvins lära om människosläktets ursprung".

Givetvis blev vi inte ovänner, men han kom (skolkade från musiken ) när filosofiläraren gjorde gemensam sak med mina elever och mig när vi hade bildanalys. Å andra sidan var musikläraren en gammal elev till mig så vi var i grunden överens.

Ursäkta om jag klev in på en av trådens tentakler men det brukar ju vara vrickningar åt alla håll här.
Gossen Ruda
CITAT (Tapio @ 27-11-2011, 23:21) *
Halaj!

Elektromagnetisk strålning har bättre penetrering ju långvågigare den är. T.ex. radiovågor går t.o.m. genom väggar om de inte är för tjocka.
Ju högre temp, desto kortare våglängd. Värmedyna borde vara bättre än en glödhet kamin m.a.o.
Mickrovågor som tränger in 5-10 mm borde vara perfekt.
Fast det kanske är svårt att få tag i en mikrougn som rymmer en hel mansrygg.

//T

Tänker inte starta någon diskussion i ämnet men den infraröda delen av den elektromagnetiska strålningen är ganska smal så någon större skillnad i våglängd pga temperaturen har jag svårt att förstå.
Myosotis
Japp, värme är bra. Mamma brukar få ryggskott och det är ofta en kombination av överbelastning, kyla och sedan en felaktig rörelse eller ställning som utlöser det. Värme lindrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon