|
Jag var på min lott idag och pysslade med rosorna. En man kom och sa hej. Jag hejade tillbaka och då sa han "arabic", jag tolkade det som att han inte talade svenska och fortsatte pyssla med mitt. Mannen stod kvar och tittade på mig. Jag börjar bli nervös och försöker fråga vad han vill på svenska och engelska. Han säger inget till svar, står bara kvar tyst och ler och tittar rakt på mig. Det är på väg att skymma och koloniområdet ligger en bit från närmsta hus, det är inga andra människor i närheten. Jag hämtar grepen och låtsas pliktskyldigast att jag använder den. Jag känner mig tryggare med den i handen men vill inte visa att jag är rädd. Mannen står kvar och stirrar på mig. Ett par minuter går innan jag plockar upp mobilen och ringer min kille för att han skall komma och hämta mig. Nu först går mannen. Vem står tyst och stirrar på en ensam tjej i flera minuter ? Jag bor i Stockholm och är mer van vid att folk över huvud taget inte verkar se varandra. Han kanske bara var kontaktsökande och tyckte att jag hade en fin kolonilott. Vad tror ni ?
RibesRubusVitis
30-11-2011, 00:18
Du gjorde alldeles rätt; visst kan han ha varit kontaktsökande, men så där gör man inte. Även jag (sextio-plus) tycker såklart om att titta på flickor, som faktiskt kunde ha varit mina barnbarn, men aldrig i livet så att de kan känna sig besvärade. Se till att ha mobilen i beredskap även i fortsättningen; har den kamera, ta en bild av mannen om han visar sig igen. Har han goda avsikter, har han heller inget emot att fotograferas.
Huggorm
30-11-2011, 01:23
Säkert bara en kontaktsökare i kulturkrock. Han stod väll och funderade på varför han inte ansträngt sig på på sin SFI-utbildning. Man kommer ju inte så långt på bara arabiska i Sverige...
Jätteobehagligt jag hade lagt benen på ryggen. Låt bli att vara där i skumrasket ensam.
mamamaggan
30-11-2011, 08:34
Förstår inte riktigt om det var arabic man som var värst eller ? Vad jag menar är att hade det varit lika obehagligt om det varit en svensk man ?
Jag kanske överreagerar .
Åsa, mälardalen zon 2
30-11-2011, 08:43
Jag gissar kulturkrock. Har mina lotter på ett ställe där det är många med utländsk härkomst. Är väl kanske nån arabisk man som tittar nån gång ibland även på mig jag har mera tolkat det så att de inte är vana vid att se en kvinna som jobbar själv på sin odlingslott och inte har nån manlig släkting med sig sånt är ju något väldigt konstigt i deras kultur. Andra som varit längre i sverige och lärt sig mer och kommit över det där med att en kvinna kan leva och klara sig själv i sverige + lärt sig hyfsad svenska, ställer frågor men mest om vad och hur man odlar och vad jag använder grönsakerna till mm.
malcolm
30-11-2011, 08:54
Jag tror iof. sig inte att det var någon fara men det skadar inte att vara försiktig.
Håller med det var säkert inget farligt men det var situationen du och han ensamma som jag tycker var läskig. Jag tänkte inte alls på att mannen var utländsk. På ljusa dagen med folk omkring hade jag gärna pratat med honom.
Huggorm
30-11-2011, 10:36
CITAT (mamamaggan @ 30-11-2011, 08:34)  Förstår inte riktigt om det var arabic man som var värst eller ? Vad jag menar är att hade det varit lika obehagligt om det varit en svensk man ? Jag kanske överreagerar . Också min tanke. Folk hävdar att de saknar fördomar, men de blir livrädda när de ensamma möter en arab.
CITAT (fvd @ 30-11-2011, 10:32)  Håller med det var säkert inget farligt men det var situationen du och han ensamma som jag tycker var läskig. Jag tänkte inte alls på att mannen var utländsk. På ljusa dagen med folk omkring hade jag gärna pratat med honom. Jag blev överfallen mitt på blanka dagen (av en svensk) så att det är ljust är ingen trygghet egentligen. Min räddning var en licensfri överfallsspray som min man köpt till mig, hade hänt en hel del överfall där jag bodde då.
skånepåg
30-11-2011, 11:38
Här i ghettot går man gärna inte ut ens på ljusa dagen, utanför mitt fönster på gården eller i rundellen är det nästan varje dag flera ggr på dagen gäng på 10-20 åringar i grupper på 3-10st, de leker med knivar och elpistoler och är så tuffa, min granne på första våningen jaga dem lite då och då med den store chäfern för de är ju så tuffa men springer när den stora hunden kommer efter men han blev ju polisanmäld tillslut och vräkt  Polisen är ju här varje dag och cirkulerar och securitas går här ute ibland men vad hjälper det? En kompis blev jagad av dem en gång förra sommaren och nerslagen, de råna ju folk precis utanför Willys här nere den sommaren med, så kulturkrock eller bara odiciplin? Man vill ju gärna inte säga blattar men de kallar ju en svennejävel
skånepåg
30-11-2011, 11:43
Sen kan man ju också se hur den islamiska religioner ser på allt med http://www.youtube.com/watch?v=icNTs30ZRvQ Jag har en kille från pakistan och islam på facebook, han har hoppat av och stuckit därifrån och kommer han tillbaka eller om de hittar han så dödar de han...
Meriona
30-11-2011, 12:21
CITAT (Huggorm @ 30-11-2011, 10:36)  Också min tanke. Folk hävdar att de saknar fördomar, men de blir livrädda när de ensamma möter en arab. Det är väl för fanken inte normalt att tokstirra på nån var man än kommer ifrån? Och lika obehagligt för den som blir utsatt för det vilken hudfärg stora-stirret än har? Varför insinuerar ni att TS skulle göra skillnad på folk, har jag missat nåt?
Gossen Ruda
30-11-2011, 12:27
TS har ingen bild på sig så jag vet inte om även jag skulle fånstirrat.  Det är lite knäppt att bara stirra så där, särskilt som man gör det öppet, men alla knäppskallar är inte farliga. Obehagligt måste det nog ha varit iaf så jag förstår oron. Oavsett mannens ursprung.
Huggorm
30-11-2011, 13:36
CITAT (Meriona @ 30-11-2011, 12:21)  Det är väl för fanken inte normalt att tokstirra på nån var man än kommer ifrån? Och lika obehagligt för den som blir utsatt för det vilken hudfärg stora-stirret än har? Varför insinuerar ni att TS skulle göra skillnad på folk, har jag missat nåt? Du har inte varit i Indien, det hör jag. Det är faktiskt normalt att stå och tokstirra på sina håll ute i världen.
herkules
30-11-2011, 13:50
CITAT (skånepåg @ 30-11-2011, 11:38)  Här i ghettot går man gärna inte ut ens på ljusa dagen, utanför mitt fönster på gården eller i rundellen är det nästan varje dag flera ggr på dagen gäng på 10-20 åringar i grupper på 3-10st, de leker med knivar och elpistoler och är så tuffa, min granne på första våningen jaga dem lite då och då med den store chäfern för de är ju så tuffa men springer när den stora hunden kommer efter men han blev ju polisanmäld tillslut och vräkt Polisen är ju här varje dag och cirkulerar och securitas går här ute ibland men vad hjälper det? En kompis blev jagad av dem en gång förra sommaren och nerslagen, de råna ju folk precis utanför Willys här nere den sommaren med, så kulturkrock eller bara odiciplin? Man vill ju gärna inte säga blattar men de kallar ju en svennejävel  bor du i seved? CITAT (Meriona @ 30-11-2011, 12:21)  Det är väl för fanken inte normalt att tokstirra på nån var man än kommer ifrån? Och lika obehagligt för den som blir utsatt för det vilken hudfärg stora-stirret än har? Varför insinuerar ni att TS skulle göra skillnad på folk, har jag missat nåt? precis min tanke. hade någon ställt sig och tokstirrat på mig hade jag bett denne någon gå därifrån ögonaböj.
skånepåg
30-11-2011, 14:05
Haha asså dessa ungdomsgäng är så tröttnande och majoriteten är ju lösläpta utländska med taskiga föräldrar och fattigdom, jag har ju själv växt upp med alkoholiserade styvföräldrar och kom in till stans ghetto för skolan jag börja på låg 100 meter ifrån (west side) Jag bor precis mittemot skolan nu med, jag kom ju snabbt i kontakt med chilenare och droger och alkohol, för varenda jäkel hade ju, och detta är ett litet ställe precis vid motorvägen med max 20 hus, jag har bott på norra sidan som det är värst, här är en liten notis om det stället http://avpixlat.info/2011/11/09/swedin-jug...i-kristianstad/Och här är från lokal tidningen http://www.kristianstadsbladet.se/kristian...-kvarrdquo.html Jag vill inte kalla mig rasist för många sköter sig men alla dessa krimenlla gäng är jag så trött på  Liten jäkla stad med men grov krimaniltet finns det här med, skjutningar varje månad är det nästan senast vid tattueraren 600 meter härifrån  Jag hamna ju snabbt hos soc och droger och var själv likadan i många år
Språkbarriärer kan ju i sig skapa olust. Att kunna inleda ett samtal är ju vårt sätt att skapa oss en bild av andra. Tystnad kan ge olustkänslor. Om det dessutom är en okänd person så kan tankarna skena. Men engelska brukar ju ofta fungera hjälpligt i alla fall.
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-11-2011, 15:05
CITAT (Meriona @ 30-11-2011, 12:21)  Det är väl för fanken inte normalt att tokstirra på nån var man än kommer ifrån? Och lika obehagligt för den som blir utsatt för det vilken hudfärg stora-stirret än har? Varför insinuerar ni att TS skulle göra skillnad på folk, har jag missat nåt? Jag tycker likadant. Jag hade nog blivit rädd ( jag är en fegis) för så gör man inte. Huggorm vi är här i Sverige och inte i Indien. Även om han inte var bra på svenska så kunde han ha sagt något. Elisabeth
Huggorm
30-11-2011, 15:25
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-11-2011, 15:05)  Jag tycker likadant. Jag hade nog blivit rädd ( jag är en fegis) för så gör man inte. Huggorm vi är här i Sverige och inte i Indien.
Även om han inte var bra på svenska så kunde han ha sagt något.
Elisabeth Visst är vi i Sverige, men folk tar med sig sina seder och bruk hit. Det går inte över en natt att lära sig hur man skall uppträda korrekt när man kommer till ett nytt land.
Meriona
30-11-2011, 20:14
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-11-2011, 15:05)  Jag tycker likadant. Jag hade nog blivit rädd ( jag är en fegis) för så gör man inte. Huggorm vi är här i Sverige och inte i Indien.
Även om han inte var bra på svenska så kunde han ha sagt något.
Elisabeth Det här känns viktigt. Huvudet på spiken tycker jag. En osäker vilsen osvensk man känns mer trolig att prata på sitt eget språk även om det inte blir förstått, för att skänka trygghet. Hade det varit en vanlig arabisk farbror tror jag att han skulle sett och försått osäkerheten och pratat lugnande även om han vet att det inte förstås. Att bara stå kvar och tokstirra på kort avstånd när man ser att den utsatta ser ut att tycka det är otäckt, tror jag varenda människa (även om Huggorm påstår annorledes) har förstånd nog att inse är olämpligt.
skånepåg
30-11-2011, 20:32
Men om man ska hårdra det, de kommer hit och måste gå i skola 5-10 år bara för att lära sej svenska och om vårt samhälle men i samma veva vilka fullbordar det och får jobb? En fråga bara All som kommer hit och inte har sina papper iordning kan göra vad fan de vill och inte bli utvisade, se på grannländerna Danmark/Finladn och Norge, hur kommer det se ut om 20 år om vi ska ta in ännu fler för denna mångfalden som politikerna tycker och vi kan inte ens ge de som finns här varkens skola eller jobb och inte ens våra egna? Och bostäder, var ska alla dessa hundra tusentals ta vägen varje år? Inte ens stundter kan få lägenheter, sen kan ni ju se på en av världens bästa komikers syn på sverige http://www.youtube.com/watch?v=KeITQ2UbTHE...ture=plpp_videoInte för vara rasistisk men snart på väg dit, har ni varit i ghettona som bara rosengård? Bara det är ett samtalsämne..... För 20 år sen var det globala språket spanska var det sagt nu är det arabiska, hur många utlänningar känner ni som kan svenska? Jag har träffat en jävla massa och de flesta kan knappt svenska och inte ens engelska  Jag undrar bara var är sverige på väg som man inte ens får sjunga du gamla du fria i kyrkan?? Var är allar idyller från gamla filmer som små flickor hoppa på grusvägar sjungande? Kan man göra det idag?
Meriona
30-11-2011, 20:34
Men den diskussionen hör kanske inte hemma i den här tråden?
skånepåg
30-11-2011, 20:38
Hmm njae beror ju på, de tänker ju inte som en vanlig svensson
Kryddan03
30-11-2011, 20:41
CITAT (skånepåg @ 30-11-2011, 20:32)  Men om man ska hårdra det, de kommer hit och måste gå i skola 5-10 år bara för att lära sej svenska och om vårt samhälle men i samma veva vilka fullbordar det och får jobb? En fråga bara All som kommer hit och inte har sina papper iordning kan göra vad fan de vill och inte bli utvisade, se på grannländerna Danmark/Finladn och Norge, hur kommer det se ut om 20 år om vi ska ta in ännu fler för denna mångfalden som politikerna tycker och vi kan inte ens ge de som finns här varkens skola eller jobb och inte ens våra egna? Och bostäder, var ska alla dessa hundra tusentals ta vägen varje år? Inte ens stundter kan få lägenheter, sen kan ni ju se på en av världens bästa komikers syn på sverige http://www.youtube.com/watch?v=KeITQ2UbTHE...ture=plpp_videoInte för vara rasistisk men snart på väg dit, har ni varit i ghettona som bara rosengård? Bara det är ett samtalsämne..... För 20 år sen var det globala språket spanska var det sagt nu är det arabiska, hur många utlänningar känner ni som kan svenska? Jag har träffat en jävla massa och de flesta kan knappt svenska och inte ens engelska  Jag undrar bara var är sverige på väg som man inte ens får sjunga du gamla du fria i kyrkan?? Var är allar idyller från gamla filmer som små flickor hoppa på grusvägar sjungande? Kan man göra det idag? Fel forumavdelning tror jag: http://forum.odla.nu/index.php?showforum=13Uppdämt behov efter att PI fick lägga ner?
skånepåg
30-11-2011, 20:48
Kan förklara mer men ett enkelt svar är ju att de vet inte hur man ska fungera i det svenska sammhället så de drar ju till sina egna, så det är ju kulturkrock, nu snubbla jag in på samma bana igen ^^ Man kan ju även säga som så att många är fast i mitten av 1900 talet men nu är vi ett multikullturellt samhälle så man kommer stöta på oegenheter och massor av annat
CITAT (fling @ 29-11-2011, 23:01)  Jag var på min lott idag och pysslade med rosorna... Jag tycker du gjorde rätt i rådande situation. Hade gjort likadant. Beteendet hade gjort mig vaksam också. Ingen aning vad han vill men tar alltid säkrast först.
Piccante
30-11-2011, 23:19
i mitt koloniområde har nog ca 80-90% av odlarna annan härkomst än svensk. Många av de äldre talar hellre än bra om man säger så, för de som på äldre dar har lärt sig svenska har ganska dåligt ordförråd o talar språket allt för sällan då de inte har några arbetskamrater eller annat dagligt umgänge med svenskar. Jag har haft konversationer då jag inte har begripit ett ord knappt men jag föredrar ändå att prata på och försöka vara förstående så får de förstå vad de förstår  Annars blir det sådan fånig tystnad när man bara står o tittar o inte vet vad man ska säga. Tror det var en kulturkrock och inte något farligt.
Hade jag varit du Fling så hade jag också blivit nervös och olustig av att bli betittad så länge något sådant gör man ju inte om man inte kan komunisera med varandra då drar man ju för sjutton direkt .Vissa invandrar kullturer har ju fått för sig att kvinnor inte får visstas ute själva utan sällskap med andra osv.tycker du gjorde rätt som ringde din man .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|