|
Vi var långt ut i skogen med vänner i östergötland och åt Viltjulbord i lördags !Kalvefall heter stället bäst julbordet vi ätit någon gång !andra året vi var där lika underbart gott med bara vilt och inhemsk fisk . Har någon här varit och ätit något gott Julbord med något extra gott? eller hatar ni julbord ?
mamamaggan
12-12-2011, 22:11
Hatar julbord och är så tacksam att jag slipper alla julbord som jag blev bjuden på när jag jobbade. Bästa julbordet var vi på för många år sedan .
Företaget som min man jobbade på då bjöd ner all personal med respektive till Göteborg. De betalade resan , hotellet mm. Vi blev hämtade vid hotellet i limousin till en restaurang på Avenyn.
Fanns det som ska finnas på julbordet och så pricken över i , brynost . En bohusländsk specialitet som jag då bara hade ätit en gång tidigare hos släktingar. Den njöt jag verkligen av både kroppsligen och andligen.
Brynost ! det låter intressant :)jag älskar ost och trodde jag prövat det mesta men Brynost har jag aldrig prövat är den tilllagad på något vis ?Ja det var ett flott Julbord Mammamaggan med allt förstår jag , måste varit en kul upplevelse
mamamaggan
12-12-2011, 22:26
Det var kul , inte varje dag man får åka limousin. Brynost äts som eftrerätt. Är ingen ost . Har hört att den ska likna kalvdans fast jag har aldrig ätit kalvdans.
Brynosten är ganska hård i konsistensen och man skär den i skivor. Man har kanel och socker på den , iaf den jag ätit.
Åt den som sagt var hos släktingar en gång , kusin till min mamma , som bodde på släktgården på mammas sida. Speciell upplevelse p g a det , har bara varit där en gång när jag var tonåring.
*Stintan*
12-12-2011, 22:37
Om julbord tycker jag inte! Man hinner ju tröttna på julmaten långt före jul så jag är glad att jag slipper numera.
Ja det låter lite som Kalvdans vilket jag ätit många gånger det är ju råmjölk som man späder ut med vanlig mjölk efter hur färsk råmjölken är och lite mjöl sen kör man den i ugnen ungefär som omelett ,den är ganska sträv att äta ,jätte god att steka när den blivit kall med kanel och lite socker :)Jo måste varit häfftigt att åka Limosin något som jag aldrig gjort en smak av lite lyx :)det kan man behöva i alla fall en gång i livet !Sen tycker jag att Göteborg är en härlig stad att visstas i överhuvudtaget ,vi har varit där med vårt företag på Trämässa ett antal gånger och jag tycker Göteborgarna är väldigt trevliga både på Hotellen och i affärerna ,sedan älskar jag miljön där med vattnet och allt
*Stintan*
12-12-2011, 23:03
En riktig kalvdans är mjuk och len och smälter i munnen nästan som en creme caramel. Inget mjöl ska det vara i, bara råmjölk + ev. vanlig standardmjölk, salt, socker, kanel och kardemumma. Den går inte att skära i skivor.
Brynost består av mjölk, ägg, mjöl, ostlöpe och man pressar ur vasslen innan man gräddar, Därav den hårdare och mer ostlika konsistensen.
Då har vi nog inte ätit samma Kalvdans Stintan jag har ätit det sedan jag var barn i olika former ,Hur mycket du får späda råmjölken har med om det är den första eller ett par dagar ,ju nyare råmjölk ju mer får man späda med standardmjölk för den inte ska bli för sträv ,då behövs inget mjöl,andra och tredje dagen är inte råmjölken lika "stark "då kan man få ha i lite mjöl också.Men det är väl olika i olika län !alla gör väl inte på samma vis anntar jag .Väntar på råmjölk nu faktiskt .
*Stintan*
12-12-2011, 23:37
CITAT (Motti @ 12-12-2011, 23:10)  Då har vi nog inte ätit samma Kalvdans Stintan jag har ätit det sedan jag var barn i olika former ,Hur mycket du får späda råmjölken har med om det är den första eller ett par dagar ,ju nyare råmjölk ju mer får man späda med standardmjölk för den inte ska bli för sträv ,då behövs inget mjöl,andra och tredje dagen är inte råmjölken lika "stark "då kan man få ha i lite mjöl också.Men det är väl olika i olika län !alla gör väl inte på samma vis anntar jag .Väntar på råmjölk nu faktiskt . Nu är det så här Motti att du har helt rätt i att man späder med mjölk men den blir ändå inte sträv. Det man eventuellt tillsätter är ägg inte mjöl när man använder tredje/fjärde dagens råmjölk och då behöver den inte heller spädas med vanlig mjölk. Det är nämligen proteinhalten i råmjölken som har betydelse och den är högst de första dagarna efter kalvningen. Ja Motti jag har haft kor och har nog både gjort och ätit fler kalvdanser än du hunnit med i ditt liv, du är ju några år yngre än jag.
Vår kalvdans har ingen mjöl i. Den är len, men kan skäras i skivor om man vill det. Påminner om ostkaka, fast ostkakan smakar mandel och är grynigare.
Som jag skrev så beror det på hur ny Råmjölken är !är den dagsgammal så spä vi den för att inte råmjölkspankakan ska bli för hård stel och sträv ,är den två tre dagar gammal är den inte lika koncentrerad och då kan man behöva en matsked mjöl för att få den att stanna ,men det är säkert olika i olika län alla har sitt recept antar jag .men skit samma det är underbart gott och jag äter hellre det än ostkaka .Som sakt vi väntar på råmjölk nu ,min man har en jaktkompis som har kor som ska kalva så vi har blivit lovade råmjölk .
Natur liv
13-12-2011, 02:49
Jag har ätit julbord vid Sala silvergruva. Riktigt gott och med många traditionella rätter. Vilt och gris av olika slag. Särskilt gott efter en rundtur nere i den nedlagda gruvan. Det tog fyra minuter att ta sig ned med hiss till 155 meters djup. Där nere fanns en svit för dem som ville sova över, men vi tog det säkra före det osäkra och övernattade ovan jord.
Det går ju inte att äta en julbord,den är för hård att smälta
Åsa, mälardalen zon 2
13-12-2011, 09:00
Vi får äta vårt julbord i skolmatsalen brukar vara OK, men är ju inte som restaurangkvalité precis.
ingrids
13-12-2011, 10:18
Åt årets julbord på Tullgården i Ratan (norr om Umeå). Det trevligaste på länge, helst som jag hellre äter av det kalla än det varma och det kalla var väldigt gott. Och sen hade de ett separat efterrätts- godis- och kakbord ... Också trevligt med ett julbord där de inte går in för att ha allt utan det som flest människor uppskattar så det är fräscht och går åt.
Meriona
13-12-2011, 11:56
jag har ätit två julbord med jobbet, ett lunchjulbord och en kvällsvariant med show. Mycket god mat på båda. Jag tycker det är jättesmaskigt med julbord, men två räcker.
På julafton blir det bara valda delar: prinskorv, köttbullar och potatis beställde sonen. Men jag vill allt ha julskinka också, några skivor räcker. Och rödbetssallad.
Ja så vart vi mitt ute i storskogen förra helgen och åt julbord :)mitt ute i ingenstans ingen Mobiltäckning alls och bara kontanter som betalning och det superdelickata Julbordet på Vilt och inhemsk fisk .Om någon är intresserad så gå in på "Saga adventures .se"Man kan även rida Nordsvenska hästar och Holländska Friieshästar där på tur . I morgon blir det Husqvarna Slott julbord och Deckargåta  får se om man kan lösa den deckargåtan  Man får väl ta med virket så man kan tänka till som Miss Marpel
Meriona
16-12-2011, 23:42
Det låter väldigt mysigt både de du hunnit med och ska göra, jag är avundsjuk!
Jag har testat Ikeas julbord andra advent med syrran, och jag blev glatt överraskad! Det var gott o godast var sirapsfläsket o ramlösa sillen  Det hade jag inte ätit innan. Sen har vi haft julbord på jobbet...catering...väldigt gott det med...men inget så direkt överraskande men klart godkänt! Imorgon ska vi på vårt traditionella julbord på Fiskekrogen här i Gbg med våra bästa vänner. Gottast där är alla små canaper små så man kan smaka på mååånga  , rimmad torsk, långkål o äggost tillhör favoriterna helt klart!
merlin68
17-12-2011, 15:55
Jag tycker inte om att äta julbord innan julafton och är glad att jag numera slipper detta:)
Eva i Skåne
17-12-2011, 17:53
Det är många år sedan jag var bjuden på nåt julbord och jag är inte direkt ledsen för det. Det räcker med julmaten på julafton och de rester man har kvar sedan Dessutom är det hutlöst dyrt med julbord på krogen
Har ätit julbord med jobbet och inbjudna gäster. Jättegott, och det blir all julmat för mig i år. Åker långt bort till sol och värme över jul och då blir det ostron och champagne på julafton. Gita
malarmaster
17-12-2011, 21:01
blev bjuden på ett julbord i samband med mitt föredrag igårkväll,det var smarrigt. gillar julbord men de ska vara sydsvenska/skånska.rätterna skiljer sig lite grann mellan landsdelarna. bodde några år i stockholm o det var en annan upplevelse. något som inte får saknas är brunkål,roliga korvar,sill i alla former,lax,brysselkål,pressylta,spickekorv. skinkan är viktig men köttbullar o prinskorv äter jag sällan på ett julbord,det är ju vardagsmat,sedan avslutas det hela med ris a la malta o lite gotter, i vår familj har vi stort julbord mitt på dagen,på kvällen efter tomten kommer lutfisken fram,glöggen o klenäter o pepparkakor,hemgjorda o rejält kryddade. jag har förstått att just julbord skiljer rejält mellan familj o familj. min svåger hade aldrig ätit lutfisk innan han gifte sig.numera älskar han det. Ulf
emmas matte
18-12-2011, 18:53
Bjöd mina barn med familjer på julbord i år på Belle....( Kan i9nte stava till namnet)Hotellet i Hjo. Det var väldigt gott. ( Och dyrt) Bjöd som tack för flytthjälp.
Meriona
18-12-2011, 19:14
Mums Emmas Matte, det var säkert uppskattat, eller hur?!
Gossen Ruda
18-12-2011, 20:16
Jag håller med silos, inget julbordätande för mig. Avskyr att få träflisor mellan tänderna. Den där brynosten som nämndes i början var en nyhet för mig. Äggost har jag dock ätit. På Lökeberg, de är berömda för sin äggost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|