Margaretha
28-12-2011, 11:17
Jag tänker servera helstekt oxfilé med rödvinssås på nyårsafton, men jag är osäker både på hur länge den redan brynta oxfilén på drygt ett kilo ska vara i ugnen - vill helst ha 100 grader och kommer att använda termometer, men ungefär hur lång tid ska man beräkna? - och på vilket rödvin man ska välja till såsen. Jag dricker inte vin, men det är gott i sås, och jag vill ju gärna att det ska bli en god sås!
Mycket tacksam för tips!
Önskar er ett Gott Nytt År!
Chamomille
28-12-2011, 11:59
Är det nån annan som dricker vin till maten?
Margaretha
28-12-2011, 12:28
Det tror jag knappast.
Jag gjorde en god sås enl.recept rödvinssås,men bytte ut mot en godare vinbärssaft outspädd den blev otrióligt god innehöll mjöl soya och smör, ett tag såg den ut som kräm men den skulle puttra väldigt länge och blev mörkbrun och blank.Letade på medmera efter receptet det var i en nyårsmeny i konsumbladet för flera år sen men hiottar det tyvärr inte Men lycka till
Chamomille
28-12-2011, 12:39
Ett tips är ju Terre de Mistral. Passar bra till rödvinssås och oxfile. 2167 på bolaget, 67 kr. Du får mycket rödvinssås om ingen dricker vin

Edit: Ursäkta min dåliga Franska...
Margaretha
28-12-2011, 12:47
Tack för tipsen! Franskan duger för mig i alla fall!
malcolm
28-12-2011, 14:20
Det går bra med i stort sett vilket billigt rödtjut som helst till rödvinssås bara det är mörkt och fylligt.
Margith
28-12-2011, 15:33
Jag skulle ha valt Cape Heights, nr 5333, 59,- för en liter, finns i pappersförpackning.
Det är som Malcolm skriver att du kan ta vilket billigt rödtjut som helst när du bara ska använda den till sås, men det måste vara lite smak i vinet. I det vin jag har valt "till dig" ingår både Merlot och Shiraz, jag tror den blir kanon i din sås

Behöver du inte hela litern går den faktiskt att dricka också....
Angående tiden i ugnen säger min kokbok att du får räkna 35 min till 65 grader. Det brukar ju gå lite fortare mot slutet, så jag skulle ha räknat 1 timme. Men det finns ju ingenting som är så trist som när gästerna får vänta på att maten blir klar. Räkna 2 timmar och när den är klar sätter du folie över formen så håller den sig varm. Kom ihåg att den fortsätter att stekas då, ta ut den strax innan den blir 100 grader.
(Är du verkligen säker på att du ska ha upp den ända till 100 grader??)
Anna-Karin Lundberg
29-12-2011, 07:54
Jag är ingen hejare på att laga mat - men jag gillar också rödvinssås och har lärt mig att man även ska koka lite tärnad rotselleri i rödvinssåsen för att få det där lilla extra. Sila bort sellerin innan såsen serveras. Det är värt besväret med rotselleri, det gör verkligen underverk.
Jag dricker sällan rött vin men brukar knycka påsen ur pappas så gott som tömda lådvin. Brukar bli lagom mycket kvar för matlagning i den ihopskrynklade påsen.
Margaretha
29-12-2011, 16:12
Tack alla! Nej, jag tänkte inte låta filén bli 100 grader utan strax under 60, men jag tänkte ha ugnen på 100 för att tillagningen ska gå långsamt. Har fått för mig att det har fördelar när jag läst allehanda recept.
Tacka vet jag Odla när man behöver fråga om något! Alltid finns det vänliga mäniskor som delar med sig av sin kunskap!
Visst kan man använda vilket rödvin som helst till sås men har man ett bra vin så blir nog såsen mycket godare!
Ett vin som jag använder mycket i matlagningen (bl. a. till hel kyckling i ugnen) är det här:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryc...rpackning2%252cOj, det var en lång länk!
Det har också fördelen att det finns i halv flaska - om det inte går åt så mycket. Mustigt och mycket smak!
ninnisky
30-12-2011, 13:06
CITAT (Margith @ 28-12-2011, 15:33)

Jag skulle ha valt Cape Heights, nr 5333, 59,- för en liter, finns i pappersförpackning.
Det är som Malcolm skriver att du kan ta vilket billigt rödtjut som helst när du bara ska använda den till sås, men det måste vara lite smak i vinet. I det vin jag har valt "till dig" ingår både Merlot och Shiraz, jag tror den blir kanon i din sås

Behöver du inte hela litern går den faktiskt att dricka också....
Angående tiden i ugnen säger min kokbok att du får räkna 35 min till 65 grader. Det brukar ju gå lite fortare mot slutet, så jag skulle ha räknat 1 timme. Men det finns ju ingenting som är så trist som när gästerna får vänta på att maten blir klar. Räkna 2 timmar och när den är klar sätter du folie över formen så håller den sig varm. Kom ihåg att den fortsätter att stekas då, ta ut den strax innan den blir 100 grader.
(Är du verkligen säker på att du ska ha upp den ända till 100 grader??)
Titta under
Svensk Köttinformation där finns flera sidor med rekomendationer
smuleborg
03-01-2012, 21:21
Nyårsafton är över, men jag håller inte med om att vilket vin som helst blir bra (det kan bli riktigt illa, som jag ser det). Det gäller både för smak och syn. Cotes-du-Rhone (på flaska, inte BiB:en, som är något helt annat) skulle i det här sammanhanget funka OK.
Margaretha
08-01-2012, 20:34
Jag använde Terre de Mistral och det blev en jättegod sås, som blev mycket uppskattad! Lagade efter ett recept som heter Rödvinssås med sting f.ö.
smuleborg
09-01-2012, 19:18
Jag ska testa det vinet nästa gång.
Om man inte vill dricka upp resten när man hällt en skvätt i såsen så går vin bra att frysa. Fryser man i småportioner t ex istärningslådan så har man för många såser.
octachoron
13-01-2012, 12:03
Den allmänna regeln till vin i matlagning är att vinet inte ska ha fatkaraktär.
Själv använder jag mycket rödvin till italienska recept och grytor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.