Full version: Busfröer 2012?
Sidor: 1, 2
Peztis
De senaste åren har vi ju haft Busfröer här på Odla, finns det intresse för det i vinter-vår igen?

Ni som inte fattar någontig av detta biggrin.gif kan kolla i förra årets anmälningstråd, där står det lote mer vad det handlar om.

Jag är mer än gärna med men det krävs ju att vi är några stycken...
Anki V
Jag vill..... bravo.gif men jag hoppas att årets anmälda tar det på liiite större allvar!

Inte så kul när vi skickade frön till flera som inte ens gjorde sig det lilla besväret att tacka för fröna än mindre meddela att de inte var intresserade längre thumbdown.gif .

/Anki
Margith
Ja, jag är med!

Och, tyvärr, måste jag hålla med Anki. Är man med i nåt av allt skoj vi hittar på här, frökedjor, OHT, busfröer osv tycker jag att det minsta man kan begära är att folk faktiskt är med hela vägen ut och följer de få regler som finns.

Det som jag tycker är roligast med busfröerna är ju när vi kommer igång med gissandet av vad det är vi har sått.
Fast, om det nu blir Busfröer i år också, kan vi inte göra en special-regel för Anki V? Till henne får vi bara skicka grönsaker och 1-åringar a0a.gif

Är det inte Maggan H som brukar fixa det här?

Maggan!!! Var är du??!??
Peztis
Jo, Maggan brukar hålla i Busfröerna men jag tänkte påminna lite snällt.. biggrin.gif

Jag började faktiskt också skriva det som ni påpekar om att har man anmält sig så är man också med och kommenterar fröer och skickar i sin tur men jag tänkt att jag skulle inte börja tråden med pekpinnar! smile.gif

Vi får gnugga fröer och geniknölar lite extra för att göra det lite bökigare för Anki! biggrin.gif

Men ska vi kalla detta för anmälningstråd eller starta en ny?
Hittills har vi i alla fall följande som mer än gärna är med:
1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
Lady Hamilton
I år är jag gärna med kompiskram.gif inte för att jag är så duktig men jag får göra så gott jag kan
1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton
ingrid fuxwall
Var med i en kedja där man kunde så fröna ute och det var roligt även om jag glömde att ta kort på det som växte men om det blir något sådant är jag gärna med, att så obekanta saker inne under lysrör har jag inte plats för
Margith
CITAT (Lady Hamilton @ 02-01-2012, 18:31) *
I år är jag gärna med kompiskram.gif inte för att jag är så duktig men jag får göra så gott jag kan
1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton

Jag tycker att vi ska se det här som en intresse-anmälan.
Kul att du vill vara med Ladyn kompiskram.gif
Duktig? Varför tror du att jag vill ha special-regler för Anki V? Vem som helst kan ju få prestations-ångest crying.gif

Jag vill minnas att Maggan H satte gränsen för deltagande vid 10-15 pers.
Vilka fröer man får.. ja det är ju en del av hela grejen. En del ska sås inne, andra ute och de tredje ska direktsås.
Läs reglerna. Acceptera dem och var med, eller avstå.

Maggan H!
Peztis
CITAT (Margith @ 02-01-2012, 19:04) *
...
Duktig? Varför tror du att jag vill ha special-regler för Anki V? Vem som helst kan ju få prestations-ångest crying.gif
...

giggle.gif
Anki V
CITAT (Margith @ 02-01-2012, 15:08) *
Det som jag tycker är roligast med busfröerna är ju när vi kommer igång med gissandet av vad det är vi har sått.
Fast, om det nu blir Busfröer i år också, kan vi inte göra en special-regel för Anki V? Till henne får vi bara skicka grönsaker och 1-åringar a0a.gif

Hmmm......1-åringar och grönsaker crazy.gif blink.gif Då är man rökt!

Som hämd kommer jag att skicka ett frö ni aldrig tidigare hört talas om.....perenn giggle.gif

/Anki
Gåsis
Jo, man kanske skulle prova det här en gång... Men jag har inte en susning om vad för fröer jag kan tänkas ha. Det ger sig hoppas jag.

1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton
5, Gåsis

Anki V
CITAT (Gåsis @ 03-01-2012, 09:31) *
Jo, man kanske skulle prova det här en gång...

bravo.gif bravo.gif bravo.gif

/Anki
Margith
Äntligen Gåsis! bravo.gif
Maggan H
Hallå, jaså ni är i såtagen? giggle.gif Ja, jag var lite tveksam till detta i år och tänkte avvakta lite till men tiden rusar ju iväg.... ligger för tillfället däckad - igen- denna gången i nån jädra hostflunsa... Men jag är med! Och Rosmarin också, hon har redan Pm sitt intresse! Håller du i adresslistan då eftersom du har startat, Peztis, eller ska jag?

1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton
5, Gåsis
6, Maggan H
7, Rosmarin
Maggan H
CITAT (Margith @ 02-01-2012, 15:08) *
Ja, jag är med!

Och, tyvärr, måste jag hålla med Anki. Är man med i nåt av allt skoj vi hittar på här, frökedjor, OHT, busfröer osv tycker jag att det minsta man kan begära är att folk faktiskt är med hela vägen ut och följer de få regler som finns. 000.gif

Mmmm, absolut, håller med! Eller gäller det att hitta något riktigt ovanligt som hon iaf får problem med.... laugh.gif

Är det inte Maggan H som brukar fixa det här? yes.gif

Maggan!!! Var är du??!??

[attachment=67030:hj_rtsmiley.gif]HÄR är jag, Margith! tummenupp.gif
Margith
CITAT (Maggan H @ 03-01-2012, 12:21) *
[attachment=67030:hj_rtsmiley.gif]HÄR är jag, Margith! tummenupp.gif

Så skönt att höra av dig. Jag blev ju nästan orolig.
Men hostflunsa låter ju rätt onödigt. Krya på dig trostar.gif

Att hitta nån riktigt ovanlig perenn som Anki V inte fixar, tror jag är omöjligt. Första året hade ju jag dotter i Australien att gå ut i trädgården och plocka lite inhemska fröer. De fixade hon också utan större problem.
Jag lurar på att försöka hitta nån grönsak som hon aldrig hört talas om rotfl.gif Frågan är bara vilken g.gif

Handlar det bara om att få nån att skriva ihop adresslistan för att vi ska kunna köra igång, så kan jag åta mig det, om ingen annan vill.
Peztis
Vi kan gärna sprida lite på arbetsbördan, om ni vill.

Maggan, du har ju fixat de tidigare åren och Margith, du har ju fullt upp med de andra kedjorna så vill ni så får alla gärna sända mig sina adresser så fixar jag en lista med alla deltagares adresser.

Vi borde kanske ha ett sistadatum för anmälan? Hur låter det med den 15 januari? Såvida vi inte redan innan kommer upp till maxantalet 15 stycken, vill säga.
Maggan H
CITAT (Anki V @ 02-01-2012, 22:17) *
Hmmm......1-åringar och grönsaker crazy.gif blink.gif Då är man rökt!

Som hämd kommer jag att skicka ett frö ni aldrig tidigare hört talas om.....perenn giggle.gif

/Anki

Hade jag haft tillräckligt många av Magnoliafröna skulle jag skickat dem...de liknar de där stora röda flourtabletterna som de färgade tänderna med förr i tiden... naughty.gif Men det har jag inte på långa vägar, och de är sådda också för den delen! crazy.gif

Och du får gärna sammanställa adresslistan Peztis, skickar min adress!
Margith
PM skickat till Peztis.

Och du Maggan, jag tror att de där tabletterna som färgar slarvigt borstade tänder röda, fortfarande finns att köpa på apoteket... bara som ett litet tips
Maggan H
CITAT (Margith @ 03-01-2012, 23:14) *
PM skickat till Peztis.

Och du Maggan, jag tror att de där tabletterna som färgar slarvigt borstade tänder röda, fortfarande finns att köpa på apoteket... bara som ett litet tips

Vad bra, tack för tipset Margith... whistling.gif
Peztis
Hehe, vi är inte så snälla mot Anki (aka "Facit"), va? biggrin.gif
Anki V
Anki är härdad och tål nästan det mesta speciellt när det är mina vänner som retas. smiley_small_hug.gif

Tonen är rå men hjärtlig....... brukar man väl kalla det.

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 04-01-2012, 20:54) *
Anki är härdad och tål nästan det mesta speciellt när det är mina vänner som retas. smiley_small_hug.gif

Tonen är rå men hjärtlig....... brukar man väl kalla det.

/Anki

Japp, så sant crazy.gif och jag vet att du tål det, aldrig hade jag vågat annars! fear.gif

Och det är ju bara för att är så himla duktig.... nono.gif
Peztis
Puffar lite på tråden, vore skoj om fler vill vara med och busa!!!
Maggan H
Puffar lite till!

Och nu har jag bestämt mig för vad jag ska skicka, tror inte ens Anki kan säga vad det är direkt.... crazy.gif
Peztis
Jag har inte bestämt mig än. Eller har inte en aning!

Men det löser sig!
Peztis
Nu har jag lagt några fröer på hushållspapper för att kolla grobarheten.

Sätter det igång så har jag utsett årets Busfrö från mig! Om inte så får jag väl fundera ut ngt annat!

Men det är ju faktiskt en del av nöjet, att hitta något som är lite att bita i för tankeverksamheten!
Peztis
För er som aldrig varit med förut, är nyfikna men inte vågar vara med för att ni känner att ni kan för lite: INGA PROBLEM! Det är det som är lite meningen med den här lilla leken, att man lär sig massor genom att titta på fröer, fundera på ledtrådarna, använda sig av google och de underbara internetsidorna med massa fröbilder!

När jag var med första gången för två år sedan så var jag väldigt osäker på om jag skulle klara av en endaste en men tyckte att iden (ska vara accent på e:et men mitt tangentbord är helpucko!) var skoj så jag hoppade på och nu är jag fast! Och jag har lärt mig sååååå otroligt mycket både vad gäller att se på fröer, driva upp dem, titta på bladverket som kommer, klia sig i huvudet... Och så klart kolla på internet!

Och gissa vad glad man blir när man gissar rätt!!!
Maggan H
Vi är ff bara 7 stycken, det borde finnas några fler här på Odla som har många medlemmar...

Ingen som känner sig manad?

1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton
5, Gåsis
6, Maggan H
7, Rosmarin
DykUnderYtan
Är jag för sent ute?

Man kan ju hoppas att det är lite bättre fart i år. Trist förra året, då jag fortfarande inte har namn på allt. Men det kanske är jag som har missat. wink.gif
Peztis
Självklart ska du vara med!!!! Det skulle ju kännas konstigt annars...

1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton
5, Gåsis
6, Maggan H
7, Rosmarin
8, DykUnderYtan

Så!!! Nu kommer du inte ifrån!!!! Om du inte har flyttat så har jag din adress sedan tidigare listor. Annars får du PM:a mig.

Om du kollar i den där tråden om statistiken från 2011 så ser du att det finns identifieringar på alla. Här har du tråden!
DykUnderYtan
Hihi... jag är usel på att gissa men det är kul ändå.

Förra året ledsnade jag lite mot slutet, då det verkade vara så dåligt drag i trådarna. Ja, min med... sista gången jag kikade in så var listan inte komplett men nu ska jag ta mig en titt! biggrin.gif
theca
jag bara frågar : ska man skicka samma fröer till alla 15 ? eller skickar man frön bara till den som är överst på listan? de ska då vara vetenskapligt bevisat vara sej just det fröet man tror det är?
Peztis
Man skickar alltså samma sorts fröer till alla deltagare, helst ca 10 st fröer till varje deltagare beronde på hur stor grobarhet osv.
Sedan är det jättekul att kunna klura och komma med helt och totalt vilda gissningar på vad det är för fröer man fått, vad det är som börjar gro i kruakn och sedan vad det är som faktiskt växer och frodas, kanske t o m blommar.

Visst är det bra om man vet exakt vad det är man har sänt men det har ibland har det visat sig att man missat något och det blir inte alls så som man hade tänkt sig! Så busigt så! Och alla har vi lika roligt, inga sura miner här inte!

Skulle vara jätteskoj att få skriva dit dig som nr 9, theca!
Anki V
Du skickar samma frö till alla som är med i leken.

Så mycket vetenskap innehåller nog inte den här leken......Huvudsaken är att du vet vilket frö du skickar och hur det ska sås.
Vi vill gärna ha såråden med i frökuvertet och gärna även i tråden.

Varje busfrödeltagare brukar öppna en egen tråd där vi gissar och diskuterar grodd och planta.

Min tråd kommer heta "Anki V:s busfrö" och när jag startar den tråden berättar jag t.ex. att fröet inte behöver någon kylperiod och att det ska sås i början av mars och täckas lite lätt med såjord.

När vi( Maggan) misslyckats nog länge med att gissa rätt brukar vi ge lite ledtrådar för att alla växter ska vara identifierade när sommaren kommer.

/Anki
Peztis
rotfl.gif

Stor kram till Anki!
theca
låter ju onekligen roligt, men jag har inte utrymme för 15 olika sorters sådder...stor gård o så men närj jag sått tomater o gurkor+ annat som ska till växthuset rymms inte en enda planat innomhus mera.
men ska följa med tråden!
Maggan H
CITAT (Anki V @ 12-01-2012, 19:50) *
Du skickar samma frö till alla som är med i leken.

Så mycket vetenskap innehåller nog inte den här leken......Huvudsaken är att du vet vilket frö du skickar och hur det ska sås.
Vi vill gärna ha såråden med i frökuvertet och gärna även i tråden.

Varje busfrödeltagare brukar öppna en egen tråd där vi gissar och diskuterar grodd och planta.

Min tråd kommer heta "Anki V:s busfrö" och när jag startar den tråden berättar jag t.ex. att fröet inte behöver någon kylperiod och att det ska sås i början av mars och täckas lite lätt med såjord.

När vi( Maggan) misslyckats nog länge med att gissa rätt brukar vi ge lite ledtrådar för att alla växter ska vara identifierade när sommaren kommer.

/Anki
ninja.gif
Hrmf! crazy.gif
Peztis
giggle.gif

CITAT (theca @ 12-01-2012, 22:05) *
låter ju onekligen roligt, men jag har inte utrymme för 15 olika sorters sådder...stor gård o så men närj jag sått tomater o gurkor+ annat som ska till växthuset rymms inte en enda planat innomhus mera.
men ska följa med tråden!

Asch! Så mycket plats behöver det ju inte ta och än så länge är vi ju bara 8 (9 med dig, eller hur! flirting.gif ).
hattstugan

Nu har jag beslutat mig för att vara med och BUSA i år!

Behöver nåt skoj att göra!
Peztis
hattstugan - bästa beslutet i år!

Skriver in dig i listan:

1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton
5, Gåsis
6, Maggan H
7, Rosmarin
8, DykUnderYtan
9, hattstugan
Anki V
CITAT (hattstugan @ 13-01-2012, 10:09) *
Nu har jag beslutat mig för att vara med och BUSA i år!

Behöver nåt skoj att göra!

yahoo.gif yahoo.gif smiley_small_hug.gif

/Anki
hattstugan

Hm bästa beslutet i år?

Jo det stämmer ju hitintills hihi! smiley_small_hug.gif
Dragon
Jag har också bestämt mig för att vara med yes.gif
Maggan H
CITAT (Dragon @ 13-01-2012, 13:48) *
Jag har också bestämt mig för att vara med yes.gif

tummenupp.gif

1, Peztis
2, Anki V
3, Margith
4, Lady Hamilton
5, Gåsis
6, Maggan H
7, Rosmarin
8, DykUnderYtan
9, hattstugan
10, Dragon

Peztis
Nu börjar det likna något! Kul att du är med igen, Dragon.

Och jag har lagt till din adräs i listan ni alla får sedan. biggrin.gif
Margith
Vad roligt att det kommer med såna som inte varit med förut.
Hattstugan och Dragon ser jag har anmält sig tummenupp.gif

Det här är jätteroligt och iaf jag har lärt mig massor.
Men man måste nog ha ett glatt humör och inte bli ledsen om man inte lyckas klura ut vad det är man sått.
Det här handlar ju inte om att visa vilka fantastiska kunskaper man eventuellt har i att känna igen ett frö eller en liten groddplanta (tror du det ska du inte vara med, Anki V är omöjlig att slå rotfl.gif )

Vi har roligt, vi lär känna varandra och får en massa fina växter i våra trädgårdar "på köpet"

Ajdå, Dragon har varit med förut... förlåt... minnet är inte det bästa blush.gif
hattstugan

Ser fram emot att få gissa och samtidigt lära mig ännu mera!

Har följt dessa Bustrådar för det är skoj läsning och vara med själv nu blir det ännu mera skoj!
Peztis
Jag kommer att skicka ut adresslistan typ i början av nästa vecka, det finns ju några platser kvar att fylla om fler är intresseade. Max 15 har vi sagt.

Detta innebär inte att alla då omedelbart ska skicka sina fröer utan skicka dem några dagar innan de ska sås. Den praktiska anledningen är att det är lätt att tappa bort ett kuvert bland alla fröpåsar man har, den mer underhållande anedningen är att det är så mycket roligare när det kommer kuvert lite då och då!

OK?
Peztis
Puffar lite, imogron är sista dagen för anmälan!
Peztis
Asch... såg i tidigare trådar att det jag sett ut som mitt Busfrö-bidrag hade det redan busats med... ungefär i alla fall..

Nu har jag tänkt om!

Är det fler Odlaiter som vill vara med och busa i vår? Ni har dagen på er och jag kommer nog att skicka ut adresslistan ikväll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon