|
Aqvakul
08-01-2012, 09:31
Pensionärer är kasnske lite överkänsliga...
*Stintan*
08-01-2012, 09:41
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 01:04)  Den regeln står skrivet i ditt hyreskontrakt och det gäller över lag ! att alla har rätt att ha fest på helgen men kl:2300 ska det vara tyst ,och efter kl:2300 får du heller inte tvätta eller dammsuga.Så löd mina hyreskotrakt när jag hyrde eller ägde lägenhet,tror inte man fick duscha heller efter 2300 av hänsyn till grannar ! Kl 23.00 står inte angivet någonstans i mitt hyreskontrakt och inget står det om att tvätta eller dammsuga så det där stämmer inte alls.
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-01-2012, 09:53
CITAT (Aqvakul @ 08-01-2012, 09:31)  Pensionärer är kasnske lite överkänsliga...  du menar väl att pensionärer inte behöver sova eller hur? Eller att man är tvungen att resa bort varje helg? Och finns det regler så är dom till för allas trevnad. Men du kanske själv stör dina grannar och inte bryr dig om dom????
*Stintan*
08-01-2012, 09:56
Man kan skaffa hörselskydd
Aqvakul
08-01-2012, 10:06
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-01-2012, 09:53)  du menar väl att pensionärer inte behöver sova eller hur?
Eller att man är tvungen att resa bort varje helg?
Och finns det regler så är dom till för allas trevnad. Men du kanske själv stör dina grannar och inte bryr dig om dom???? Vissa människor stör sig på allting. Kanske är de de som är de största störningsmomenten... Att ha lite fest en fredagskväll, då och då till midnatt, är väl helt rimligt.. Blir man jättestörd av detta, får man väl ta ett samtal med grannen....
Att ha fest en fredagkväll är väl kanske lättare att acceptera, men "bara" spela hög musik utan fest som Rudas grannar gjorde skulle jag också reta mej blå på. Undrar om dom spelade musiken själva eller om det var redan inspelad musik som gällde...?
*Stintan*
08-01-2012, 10:28
CITAT (Aqvakul @ 08-01-2012, 10:06)  Vissa människor stör sig på allting. Kanske är de de som är de största störningsmomenten... Att ha lite fest en fredagskväll, då och då till midnatt, är väl helt rimligt.. Blir man jättestörd av detta, får man väl ta ett samtal med grannen.... Men det är inte en egenskap som kommer automatiskt med pensionen utan den verkar finnas där hos vissa människor oavsett ålder. I övrigt håller jag med.
Gossen Ruda
08-01-2012, 10:55
Ja, tänk vad lätt det är att ha åsikter om saker man aldrig har upplevt. Ingen här VET hur högt och störande man väsnades. Vad polisen beträffar så sa han jag pratade med att de skulle åka fram och lyssna OM de fick nån bil över, de hade mycket att göra. De kom, lyssnade och reagerade. Kanske var det någon mer som hade ringt, husen ligger tätt. Igår kväll var det samma visa. Visserligen lägre men hörbart. Jag försökte koppla bort oljudet och det gick tills idioterna öppnade ett fönster igen. Kl 1 fick jag nog och gick upp, startade datorn och plockade fram mobilnumret och ringde och talade om vad jag tyckte om folk som väsnas på natten. Han menade att det är väl ingen fara en helgnatt men det finns väl för 17 folk som vill sova även då? Han gick dock med på att sänka ljudet. Mest sur var han för att jag inte presenterade mig som mer än en granne, jag hade utnyttjat A-nrblockeringen.  Jag kände inte till telenumret innan, annars hade jag kunnat ringa förra natten också. Personligt besök var inte att tänka på. Jag noterade att de var uppe och vankade kl 7 i morse. Hur man kan orka hålla igång en hel natt kan man undra, jag vet ett troligt svar men skriver det inte här. Artisteri och drogmissbruk går ofta hand i hand. Observera att detta var inget normalt festande. Tydligen var det ett gäng musiker som testade olika musikförslag så det var 5-30 sekunder med ett tema, tyst i 0-60 sekunder och sen ett nytt tema om och om igen. Föreställ er det i ett par timmar på hög volym och bara bastonerna som går fram. Hörselskydd hjälper inte, jag testade men låga toner krånglar sig förbi sådana. Man måste vara helt blåst bakom pannbenet för att hålla på med sånt på natten i ett mycket tättbebyggt småstugeområde.
Eva i Skåne
08-01-2012, 11:16
Jag har följt tråden och när jag nu läser om andra natten förstår jag irritationen. Detta handlar ju inte om en fest eller två fester utan låter som hänsynslöshet mot grannar. Fest tycker jag alla ska få ha, nån gång då och då, och då tycker jag inte 22 eller 23 eller midnatt är en fast gräns att dra, men om man pratar med sina grannar i förväg brukar det inte vara några problem. Detta har jag lärt mina barn och jag vet inte att det varit problem någon gång. Jag är inte lättstörd, men det där är väldigt individuellt. Jag är uppvuxen med ett par rara gammelmostrar som dock alltid stördes av grannarna och vet hur många saker det kan finns att reta sig på. Själv är jag närmast glad när jag hör grannens tvättmaskin på nätterna för då kan jag också tillåta mig det.
Ring upp grannen och be han ljudisolera en studio så kan de sitta där bäst de vill och jamma hela dygnet runt om de vill utan att störa.
herkules
08-01-2012, 11:38
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 01:04)  Den regeln står skrivet i ditt hyreskontrakt och det gäller över lag ! att alla har rätt att ha fest på helgen men kl:2300 ska det vara tyst ,och efter kl:2300 får du heller inte tvätta eller dammsuga.Så löd mina hyreskotrakt när jag hyrde eller ägde lägenhet,tror inte man fick duscha heller efter 2300 av hänsyn till grannar ! hyreslagen säger att du ALDRIG får störa dina grannar samtidigt som den säger att bor man i flerfamiljshus får man tåla NORMALA ljud från kringboende. hög musik är INTE normala ljud. man kan varsko sina grannar om man ska ha fest och be dem komma och säga ifrån om/när de blir störda. blir man tillsagd är festen över.
Myosotis
08-01-2012, 12:18
CITAT (Aqvakul @ 08-01-2012, 09:31)  Pensionärer är kasnske lite överkänsliga...  I så fall är jag också pensionär  Jag skulle kunna mörda folk som stör min nattro. Säger de till innan att de ska ha fest är det lättare att vara tolerant. Det är lustigt att så många tycker att störiga grannar som spelar musik mitt i natten (ja, det är mitt i natten.  Det finns faktiskt folk som lägger sig 21-22 även på helgerna. Att ligga vaken i flera timmar och koka av ilska är ingen höjdare. Nästa dag får man migrän.), flygplan, motorvägar och liknande är helt okej men tuppar och groddammar blir anmälda av petiga grannar. Men jag vet om att jag är känslig och alltså bor jag på landet, jag slipper känna vanmakt och får ha min tystnad ifred  (Tuppar och kattugglor stör inte mig)
*Stintan*
08-01-2012, 13:00
Såklart att det är skillnad på om det är fest någon gång hos grannen eller om det är ett ständigt störande. Här spelas det ofta nån sorts asiatisk eller arabisk musik på högsta volym och av någon underlig anledning så verkar dom tro att det låter bättre och att alla i kvarteret älskar samma sorts musik eftersom dom ställer balkongdörrarna på vid gavel. Basljud verkar dessutom kunna tränga igenom de tjockaste väggar och golv. Skulle jag irritera mig på allt störande i området jag bor så skulle jag må väldigt dåligt så jag försöker helt enkelt att inte bry mig.
Aqvakul
08-01-2012, 13:19
CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 13:00)  Såklart att det är skillnad på om det är fest någon gång hos grannen eller om det är ett ständigt störande. Här spelas det ofta nån sorts asiatisk eller arabisk musik på högsta volym och av någon underlig anledning så verkar dom tro att det låter bättre och att alla i kvarteret älskar samma sorts musik eftersom dom ställer balkongdörrarna på vid gavel. Basljud verkar dessutom kunna tränga igenom de tjockaste väggar och golv. Skulle jag irritera mig på allt störande i området jag bor så skulle jag må väldigt dåligt så jag försöker helt enkelt att inte bry mig.
Ugglemormor
08-01-2012, 13:54
Gossen ruda, Du skulle nog ta ett samtal med din granne i ett mycket lugnt skede och föra dina åsikter/rättigheter och fråga dem om de kan lösa det på sin del........ om de inte är tillmötesgående så då är det nog annat som gäller.... Du har rätt till din ro och sova och inte ha dem skrålande. Det kan mycket väl handla om att de kan vara påverkade av vissa medel och då får man nog hålla sig borta för sin egens skull. ...... För vanlig hänsyn hör ju till att meddela grannar om de ska ha fest, men det gäller nog inte dygnet runt i flera dagar.....
tomas99
14-03-2012, 07:58
CITAT (herkules @ 08-01-2012, 11:38)  hyreslagen säger att du ALDRIG får störa dina grannar samtidigt som den säger att bor man i flerfamiljshus får man tåla NORMALA ljud från kringboende. hög musik är INTE normala ljud. man kan varsko sina grannar om man ska ha fest och be dem komma och säga ifrån om/när de blir störda. blir man tillsagd är festen över. +1
heinrich_stubel
23-03-2012, 02:30
MEn för fan, Sitt inte och häng ut personer på internet för att du inte vågar ringa dem å klaga när de spelar hög musik mitt i natten. Den svenska fegheten stoltserar än en gång
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|