Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Igår ringde jag polisen. Som jag tidigare berättat såldes ett grannhus tidigare och den nye ägaren började med att röja rejält i trädgården. Sen hände absolut inget på den fronten. På senare tiden har det dock flyttat in nån annan djuping, det ser jag på bilen, en Volvo, förut var det bara BMW. Den nye har haft en liten preferens för att väsnas, tydligen leker han med nån musikmaskin. Synt eller liknande. Nåväl, igår kväll blev det värre. Ett jäkla liv med oilka typer av "musik". Kollade mot huset och det rörde sig ett antal personer där inne. Det började strax efter kl 10 och vid 11 hade jag tröttnat och ringde farbror blå. De hade mycket att göra men han skrev ändå in en anmälan. Oväsendet fortsatte men kl 12 stoppade det mitt i en takt. Gick upp och kollade och mycket riktigt stod en polisbil utanför. devil.gif

Efter det var det tyst och man stängde ett fönster som stått öppet. Strax efter såg jag några personer lämna huset, festen var över. Visserligen hördes det en del oväsen även senare men absolut inte så högt. Jag begriper mig inte på dessa musikskadade personer som inte nog måste ha full volym inne utan även måste spela för hela grannskapet.

Vad är det för djuping då? Efter att ha kollat via bilregistret har jag ett namn som förklarar en del, en trummis i ett popband som även jobbat ihop med Gessle. Skit samma vem man är, man skall inte störa grannarna sent på kvällen i ett tättbebyggt villaområde. Han kan skaffa sig ett hus långt ute på landet och väsnas i. Hoppas han fgått sig en tankeställare nu efter polisbesöket.
Gröna mormor
Är det någon som varit stygg så är det grannen, absolut inte du! Fast jag undrar varför du inte ringde på hos honom och bad honom skruva ner ljudet eller stänga fönstret?
Gossen Ruda
CITAT (Gröna mormor @ 07-01-2012, 11:18) *
Är det någon som varit stygg så är det grannen, absolut inte du! Fast jag undrar varför du inte ringde på hos honom och bad honom skruva ner ljudet eller stänga fönstret?

Pga områdets struktur är det en bit att gå. Dessutom hade jag ingen lust att klä på mig. Sen finns det alltid risken att man inte vet hur den personen skulle reagera. Farbor blå är bättre på den saken, dessutom ger det nog större effekt.
Huggorm
Då är det bara att vänta och se vad hämnden blir nu då
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 11:01) *
Vad är det för djuping då? Efter att ha kollat via bilregistret har jag ett namn som förklarar en del, xxxxxxxxxx. Trummis i ett popband som även jobbat ihop med Gessle. Skit samma vem man är, man skall inte störa grannarna sent på kvällen i ett tättbebyggt villaområde. Han kan skaffa sig ett hus långt ute på landet och väsnas i. Hoppas han fgått sig en tankeställare nu efter polisbesöket.

Det jag undrar mest över är: Varför berätta vad grannen heter och vad han haft för jobb?????? Om det nu är skit samma vem man är, så förstår jag inte ens varför du hänger ut honom här! no.gif
4:an
Får man inte ha en fest ibland?
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 07-01-2012, 11:33) *
Det jag undrar mest över är: Varför berätta vad grannen heter och vad han haft för jobb?????? Om det nu är skit samma vem man är, så förstår jag inte ens varför du hänger ut honom här! no.gif

Hänger ut och hänger ut, skulle jag skrivit att han är trummis i något popband som har haft ihop det med Gessle? Det är nog förklaringen till att väsnas. Odlas krets är nog för liten för att ha någon betydelse. Här klagas på Juholt till höger och vänster och båda är offentliga personer.

CITAT (4:an @ 07-01-2012, 11:41) *
Får man inte ha en fest ibland?

Jo, men inte störa sina grannar sent på kvällen. Lite hyfs ingår i standardutrustningen.
Huggorm
De firade nog de tre vise männens ankomst
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 11:45) *
De firade nog de tre vise männens ankomst

Självklart, och det var de tre vise som jag såg lämna huset.
Aqvakul
Jag hade ringt på, eller tagit upp det dagen därpå. Om man vill ha grannsämja, är det nog bättre att börja med en personlig kontakt och inte ringa efter polisen direkt. Finns dessutom ingen som helst anledning att hänga ut folk med namn!
Huggorm
Du verkar ta ditt nyvunna pensionärsskap på stort allvar i alla fall flirting.gif
*Stintan*
Fredag kväll kl 22 -23 är ju inte ens sent om man har fest. Är du inte lite överkänslig? Vem personen som väsnas är har ju knappast heller med saken att göra.
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2012, 11:51) *
Jag hade ringt på, eller tagit upp det dagen därpå. Om man vill ha grannsämja, är det nog bättre att börja med en personlig kontakt och inte ringa efter polisen direkt.

Vill man ha grannsämja spelar man inte musik på full volym sent på kvällen med öppet fönster.

CITAT (*Stintan* @ 07-01-2012, 11:54) *
Fredag kväll kl 22 -23 är ju inte ens sent om man har fest. Är du inte lite överkänslig?

Du vet inte hur högt och vilken sorts oljud som framfördes. Jag är inte överkänslig men har vanligtvis svårt att somna och buller hjälper inte den processen.
PS. Polisen stoppade det kl 24.
Gossen Ruda
Så, nu har jag suddat bort idiotens namn. Om nu bara Blomstertanten suddar i sitt citat så är väl alla PULare nöjda. Min inställning är annars att skit skall skit ha.
gnon49
Beror väl på hur ofta det händer. Enstaka gånger får man nog härda ut. Grannsämjan bygger ju på att ge o ta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Att knacka på hos festande skulle jag inte heller göra. Man vet ju aldrig vad det är för folk, kan ju vara livsfarlig.

Jag bor ju i ett mycket lyhörd hus, allt hörs.

Vi hade en ung festande kille snett ovanför oss. Det kändes här som om dom stod i mitt sovrum. En gång var jag nära att gå upp men sambon sa att jag inte får göra det. Nästa dag lade vi en lapp i hans brevlåda.

Grannen ovanför oss pratade flera gånger med honom, men ingenting hjälpte. Då skrev vi till styrelsen.

I vårt hus skall det vara nattro mellan 22.00 - 07.00. Och flyttar jag in i ett flerfamiljshus så måste jag hålla mig till reglerna. Kan man inte det då får man bo någonstans där man inte stör.

Elisabeth
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 07-01-2012, 12:28) *
Beror väl på hur ofta det händer. Enstaka gånger får man nog härda ut. Grannsämjan bygger ju på att ge o ta.

Jag ger aldrig. Min filosofi är att inte störa mina grannar och jag vill att det skall vara så åt båda hållen.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 13:15) *
Jag ger aldrig. Min filosofi är att inte störa mina grannar och jag vill att det skall vara så åt båda hållen.

Tycker att det är rätt,skall man störa så får man medela det innan via lappar eller prata med grannarna att man skall ha fest, tänker på en kompis mamma som skulle fira sin 85års dag och hadde fest, den blev högljud och störningsjouren ringde på ca kl 24,00, hon förklarade att det satt lapp i porten och i hissen att det skulle vara fest till små timmarna och att grannar var välkommna laugh.gif störningsjouren åkte därifrån med en uppgörelse om att det skulle vara tyst inom en timma.
Gossen Ruda
En annan av mina grannar kom för flera år sen och undrade lite försynt om jag skulle vara hemma under helgen. Det skulle jag inte och han blev lite lugnare. Han skulle nämligen ha en utomhusfest på lördagen som kanske kunde bli högljudd. Det blev den, jag hörde senare att polisen fick avbryta även där. biggrin.gif Fast det var ju just att fråga först.
Aqvakul
Kan detta va´ nåt?
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2012, 13:51) *

Knappast. EN störning ger ingen fejd.
Ugglemormor
Rätt eller fel? Det är inte alltid lätt att avgöra just då vilket är bäst att göra när man är irriterad på sånt oväsen ....... confused.gif
Fel av att hänga ut "trummisen", jag vet nämligen vem personen är irl och där gick du lite över, men jag förstår dig och dina synpunkter ....... tummenupp.gif
Huggorm
Skall man ha högljudd fest hela natten så kan man väll hyra en festlokal i centrum istället
andersen
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 14:00) *
Skall man ha högljudd fest hela natten så kan man väll hyra en festlokal i centrum istället

Dom som bor där skall inte dom få sova?
Huggorm
CITAT (andersen @ 07-01-2012, 14:06) *
Dom som bor där skall inte dom få sova?

Bor man i centrum får man räkna med att där är livat. Sömniga bostadsområden är en annan sak.
4:an
giggle.gif
CITAT (Aqvakul @ 07-01-2012, 13:51) *

Gita
Oj, vilken tur att du inte bor här i vårat område, tror inte du skulle bli så populär. Helgkvällar är det nästan alltid någon i grannskapet som har fest, men här unnar vi varandra att ha roligt och kl. 22 -24 en helgkväll måste väl ändå vara helt OK.
Gita
merlin68
CITAT (Gita @ 07-01-2012, 16:05) *
Oj, vilken tur att du inte bor här i vårat område, tror inte du skulle bli så populär. Helgkvällar är det nästan alltid någon i grannskapet som har fest, men här unnar vi varandra att ha roligt och kl. 22 -24 en helgkväll måste väl ändå vara helt OK.
Gita

Samma här. Din nya granne kunde dock ha sagt till att han ska ha fest så hade ni kunnat komma överens om när ljudnivån ska sänkas så du får sova. Konstigt att inte din granne presenterade sig när han flyttade in - för du bor väl i ett villaområde? Antagligen hade han inflyttningsfest, det hade varit smart om han då hade passat på att bjuda de närmaste grannarna också så hade ni sluppit polisuppbåd och sådana tråkigheter...
*Stintan*
Jag tycker det låter jättekonstigt om inte folk ska kunna få ha fest i sitt hem ibland på en helgkväll. För den skull behöver man ju inte ha på högsta volym och fönster och dörrar öppna till långt in på småtimmarna. Självklart kan man ju reagera om det är någon som ständigt är störande men enstaka fester kan man väl inte säga så mycket om.
Huggorm
Det som jag tycker är märkligt är att polisen lägger sig i fester i privata villor? Hyreslägenheter är en sak, men kan man stoppa fester i villor?
ingrid fuxwall
Numera är här lugna gatan - alla har barnbarn som är små men tidigare var det väldigt mycket fästande - fick stänga fönstret när jag gick och la mig på midsommarafton och andra kvällar, såg ingen anledning att ringa och gnälla men självfallet har jag talat om vad jag tycker när de varit nyktra, tveksamt om någon brydde sig i min åsikt
Gossen Ruda
Jag skrev visserligen fest på ett ställe men någon fest var det inte, snarare några manspersoner som spelade musik så högt de kunde. Att dessutom ha ett fönster vidöppet trots 0-gradigt uppfattar jag som en ren provokation. Eftersom jag också blev provocerad måste de vara nöjda. Detta är fö ett lugnt område vilket är en förutsättning när husen ligger med bara 10 meters avstånd. På ömse sidor om bråkstaken bor det barnfamiljer som säkert uppskattar lugn på kvällen. Jag har numera bara lugna grannar. Eftersom polisen sa åt dem och fönstret stängdes och musiken tystnade innebar givetvis att även de uppfattade oljudet som störande. Som sagt, jag kände inte till vem som bodde där. Jag har bara noterat att den som köpte huset i höstas inte syns till. Var kan man kolla vem som äger ett hus? Jag skall skicka snubben ett brev i veckan. Halvanonymt. biggrin.gif

ingrid fuxwall
Hoppas att de inte stör dig i fortsättningen
Fjortispower
kl 22-24 en fredag är inte särskilt sent om du frågar mig, och bara av en natt. För mig är det bara "en fågel som kvittrar". Brukar själv vara med på en hemmafester till kl. 05 ibland.

Men jag har fått smaka på min egen kaka också. En granne var på semester i hemlandet under ett helt år, och sonen hade hemmafest nästan varje kväll under denna tid. Eller ska vi verkligen säga kväll? Det började vid 23-24 och slutade vid 04-05. Och det var lägenhet. Jag kunde höra vilka låtar som spelades. Det är ingenting i jämförelse med det jag har varit med om, sådeså! sleep.gif
Gossen Ruda
CITAT (Fjortispower @ 07-01-2012, 18:47) *
kl 22-24 en fredag är inte särskilt sent om du frågar mig, och bara av en natt. För mig är det bara "en fågel som kvittrar". Brukar själv vara med på en hemmafester till kl. 05 ibland.

Men jag har fått smaka på min egen kaka också. En granne var på semester i hemlandet under ett helt år, och sonen hade hemmafest nästan varje kväll under denna tid. Eller ska vi verkligen säga kväll? Det började vid 23-24 och slutade vid 04-05. Och det var lägenhet. Jag kunde höra vilka låtar som spelades. Det är ingenting i jämförelse med det jag har varit med om, sådeså! sleep.gif

Hmmm, vänta bara tills du är 50+ eller 60+, då kommer nog även du att uppskatta tystnaden. Om du och den finns då.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 21:43) *
Hmmm, vänta bara tills du är 50+ eller 60+, då kommer nog även du att uppskatta tystnaden. Om du och den finns då.

Kanske är de där dragen av asperger som du nämnde en annan gång? De som har asperger brukar uppskatta lugn och ro mer än andra
Motti
Tio elva på kvällen då har man väl rätt att ha fest men om det håller på in på småtimmarna efter tolv och senare då har man rätt att bli irreterad absolut ! men att ringa Polisen så tidigt en fredagskväll tycker jag va att ta i så nog var du lite missunsam Ruda .Du kunde väl ringt på och frågat vad det var för häfftig musik de spelade !och sedan undrat lite försynt om de kunde tänka sig att dra ner volymen något .Bra grannsämja är guld värd men man uppnår inte det genom att ringa Polisen kl:22-23 00 en fredagskväll ! Här ute där vi bor på landet spelas det högt och mycket ibland och jag tycker det är helt okej bara det inte är efter 1200 eller på natten .Själv är jag nyss fyllda 59 och älskar att spela musik och högt också !
RB9310
Haha det märks att vi tillhör olika generationer. Självklart måste grannarna få väsnas lite ibland annars får man nog flytta ut i skogen. Att ringa polisen första gången ser jag som ren idioti.

Ledsen Ruda, jag har läst en massa inlägg av dig och du är en av mina favoritskribenter men....

Försöker själv ta hänsyn till mina grannar vilket inte är något större problem men jag försöker även acceptera att mina grannar lever om ibland. Alla är olika och hur är det dom skriver??? Gilla olika???

Bor man i lägenhet så har man rätt att låta lite på kvällen. Bor man i hus så förvånar det mig att polisen ens kommer så tidigt. Ska fråga svågern som är polis vad dom tycker om saken.
Motti
Skulle tänka mig att Polisen har viktigare utryckningar än till Gossen Rudas grannar som spelar för högt !det gäller att välja sina strider här i livet rtfm.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 07-01-2012, 22:57) *
Skulle tänka mig att Polisen har viktigare utryckningar än till Gossen Rudas grannar som spelar för högt !det gäller att välja sina strider här i livet rtfm.gif

Det var nog precis vad de inte hade, för du tror väll inte att de verkligen prioroterade bort ett inbrott eller misshandel? Allt var nog lugnt och poliserna uttråkade i sitt patrullerande
RB9310
Skulle tro att dom var uttråkade. Vad jag vet är det inte olagligt att låta lite tidigt på kvällen när man bor i hus. Har aldrig haft problem med grannar vare sig åt det ena eller det andra hållet men om någon av mina grannar misstycker hoppas jag dom kan bemöda sig att komma och säga till i stället för att ringa polisen.

Är du rädd för dina grannar eller bara lat? Ta reda på deras telenr och ring anonymt och be dom dämpa sig om du inte vill konfrontera dom.
Fjortispower
Det är klart man blir störd av hög musik under natten sleep.gif jag uppskattar lugn och ro redan nu. Ville bara säga att jag upplevt värre...

Mitt svar var till Ruda.
Motti
Skit samma i hyreshus får man ha fest till 2300 på helgerna !jag tycker bara att Ruda kunde skött det på ett bättre sätt än att ringa polisen .
Huggorm
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 00:10) *
Skit samma i hyreshus får man ha fest till 2300 på helgerna !jag tycker bara att Ruda kunde skött det på ett bättre sätt än att ringa polisen .

Jasså? Vart står den regeln skriven?
RB9310
11-12 är knappast mitt i natten eller? Är det dessutom helg så är det helt normalt att vara vaken och umgås med folk till betydligt senare. Självklart kan man störa sig på sånt men man kan sköta det snyggt.
Motti
Den regeln står skrivet i ditt hyreskontrakt och det gäller över lag ! att alla har rätt att ha fest på helgen men kl:2300 ska det vara tyst ,och efter kl:2300 får du heller inte tvätta eller dammsuga.Så löd mina hyreskotrakt när jag hyrde eller ägde lägenhet,tror inte man fick duscha heller efter 2300 av hänsyn till grannar !
Huggorm
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 01:04) *
Den regeln står skrivet i ditt hyreskontrakt och det gäller över lag ! att alla har rätt att ha fest på helgen men kl:2300 ska det vara tyst ,och efter kl:2300 får du heller inte tvätta eller dammsuga.Så löd mina hyreskotrakt när jag hyrde eller ägde lägenhet,tror inte man fick duscha heller efter 2300 av hänsyn till grannar !

Så vitt jag vet varierar det mellan olika bostadsbolag. kl 22 har det alltid varit där jag bott. I ett hyreskontrak som jag råkar ha tillgängligt framför mig står det så här:

"En enkel tumregel kan vara att ingenting ska höras in till grannarna. Detta gäller dygnet om men är extra angeläget från kl 22 på kvällen till kl 8 på morgonen eftersom man ska kunna sova ostört."
Motti
MEN ! bor du i villa så har du ju helt andra förutsättningar då äger du din bostad och din tomt men även där finns det väll gränser men dom gränserna måste man känna själv !finns nog inte skrivet på papper .
Huggorm
CITAT (Motti @ 08-01-2012, 01:34) *
MEN ! bor du i villa så har du ju helt andra förutsättningar då äger du din bostad och din tomt men även där finns det väll gränser men dom gränserna måste man känna själv !finns nog inte skrivet på papper .

Precis, det är därför jag blev förvånad över att polisen åkte dit. Hade de vägrat sänka så vet jag inte om polisen kunde ha tvingat dem
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 01:13) *
Så vitt jag vet varierar det mellan olika bostadsbolag. kl 22 har det alltid varit där jag bott. I ett hyreskontrak som jag råkar ha tillgängligt framför mig står det så här:

"En enkel tumregel kan vara att ingenting ska höras in till grannarna. Detta gäller dygnet om men är extra angeläget från kl 22 på kvällen till kl 8 på morgonen eftersom man ska kunna sova ostört."

Precis så är det. Var Motti får sina regler ifrån undrar jag.

Vi bor i ett stort hus och bara i vår halva är det 36 lägenheter. Tänka om alla för oväsen när dom ville...... då hade man aldrig en lugn kväll.

Man får nog tänka sig för innan man flyttar in någonstans. Kan man inte ta hänsyn till sina grannar, då skall man bo i skogen.

Men att ringa polisen?????? Frågan är bara vad man skall göra? Jag tycker ju alltid att man skall prata med folk men skulle inte heller våga att knacka på när det är fest.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon